Blizzard Rustler 9 - vilken längd?

Clevinger

Ny medlem
Hej, jag är 181 (drygt 70 kg, snart 50 år) och ska köpa ett par Blizzard Rustler 9, men kan inte bestämma mig för 180 eller 188 cm. Jag är väl på medelnivå, men har de senaste 10 åren bara åkt 1 vecka om året med barnen, nästan bara i pisten. På ett par gamla hyrskidor (pist) jag köpte i fjällen för länge sedan.

Men det jag tycker är roligast egentligen är offpiståkning (ingen avancerad sådan), och tänker mig att om några år när barnen är större kan man åka till alperna, eller lite roligare åkning i de svenska fjällen. Skidorna ska därför klara av det bra, samtidigt som de funkar i pisten där jag trots allt kommer vara mest.

På Alpingaraget i Sthlm tyckte de (han) 188 cm utifrån min beskrivning. Jag utgår från att de vet vad de pratar om, men tycker samtidigt att det är lite märkligt att de rekommenderade den längsta modellen till någon som är av medellängd och på medelnivå.

Vad säger ni, vilken längd borde jag satsa på, och vad kommer skillnaden vara mellan 180 och 188? Eller är den kanske inte så stor?

Kalle

Always-Sunny

Aktiv medlem
Tror nog båda längderna funkar bra, beror mest på hur kvick du vill att den ska vara. Är det i första hand svenska pister med barnen och nån sväng ut i skogen skulle jag nog säga 180

GoranC

Aktiv medlem
Kör på 180cm om du primärt skall ha dom som pistskida. Speciellt som du bara åker en vecka per år. Och framförallt du köper inga skidor nu som du eventuellt om några år skall ha till annan användning. Blir bara sävligare och trögare att åka på långa speciellt som du inte väger så mycket och beskriver sig som en medelgod åkare.

Halvsmurfen

Aktiv medlem
Hej. Jag åker på ett par Rustler 9 188 som allmountain glidar runt skida (har 11an till puder) men då är jag bra mycket tyngre. Skidan är ganska snäll så nog funkar 188 men jag håller med @GoranC att 180 borde passa bättre där du är just nu i åkningen.

Du bör notera att folk som är aktiva på forument sannolikt byter skidor relativt ofta samt har mer än ett par. Personligen är i år första året på länge jag inte gör någon förändring då jag är rätt nöjd.

Senast ändrad:
Topp