Bör man ha längre skidor om man är en lång åkare?

mxeman

Ny medlem
Hej,

Jag kollar nu efter skidor inför säsongen som jag kan glida runt på och köra lite park,
Har fått en bra deal på K2 domain 174 cm men är rädd att de blir för korta då jag själv är 190 cm
Och väger ca 95 pannor.
Borde jag satsa på att hitta en längre skida eller tror ni den funkar?
Kände att existerande längdguide inte riktigt fungerade på min size..

Kinkan

Ny medlem
Domainen är en väldigt mjuk skida och om du kör på 174an kommer det kännas jäkligt ostabilt och skidan kommer fladdra. När du väger så mycket som 95 kilo lär du välja både en längre och hårdare skida, oavsett hur bra/dålig du är som åkare. Visst du kommer kunna ta dig ner för backen men det är långt ifrån optimalt.

Lima-ko

Ny medlem
Din egen längd i sig spelar väldigt liten eller ingen som helst roll vid val av skidlängd, däremot spelar din vikt, åkskicklighet, vart du åker, hur du åker och vilken typ av åkning du föredrar desto mer roll. Rent spontant låter 95 kg på K2 Domain 174 cm lite väl kort, vad har du kört på innan?

I denna artikel https://www.freeride.se/content/4639/ finns mycket bra information.

Senast ändrad:

mxeman

Ny medlem
Jag har fAktiskt aldrig ägt ett par jibbskidor innan utan kört på en kompis skidor (oklar längd) och mina armada JJs.
Jag tar gärna emot tips på skidor som är lämpliga för mig som är lite tyngre, ganska ovan i park och vill mest ha något lekfullt.

eHogstrom

Aktiv medlem
Längd spelar roll!
174cm är på tok för kort för någon i din längd.

Tyvärr är det lite svårare att hitta långa parkskidor.
Jag personligen skulle aldrig gå under 180cm och då är jag 4cm kortare än dig.

Om du inte vill gå över 181cm så skulle jag kika närmare på Atomic Punx.

Lima-ko

Ny medlem
Ok, vilken längd hade du på dina JJs, hur kändes de? Kommer du ha kvar dina JJs eller ska dessa skidor ersätta de? Vart åker du, hur åker du och vilken typ av åkning föredrar du?

mxeman

Ny medlem
Jag håller på att sälja JJs.
Bra skida men jag föredrar bräda i offpist.
De är 195 cm.

Jag letar nu efter något som man kan hoppa och leka i pisten och som är Goa i parken.
Dvs en 60 % park och 40 % lattjoåk i pist.

Lima-ko

Ny medlem
Ok, då är jag med på noterna. Ja, bräda är riktigt fint i puder. Ok, då kanske det till och med var ett par JJ AK?

Eftersom du behöver lite mer längd skulle jag kika på storebror till ett par parkskidor eller lillebror till ett par puderlagg, lite beroende på hur man ser på det. Alltså ca 90-105 mm, >187 cm, alternativ kan vara:
Armada ARVti
Völkl Bridge
K2 Shreditor 102
Blizzard Bonafide eller Brahma

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp