Bör man satsa på extra långa twintip till en tonåring som växer?

Essamino8

Ny medlem
Hej. Jag ska köpa skidor till min son snart 14 år. Bör jag köpa längre skidor än hans längd om han ska kunna ha de även nästa säsong?
Han har åkt slalom mycket, i 7-8 år och är en bra åkare. Har försökt fråga var han brukar åka mest och säger i parken, i pistade backar, i mjuksnö som skogen bredvid de pistade backarna.

Det MÅSTE vara twintip, väldigt viktigt! Vi har tidigare bara hyrt skidor pga han växer mkt och förra året köpte vi begagnade twintip 165cm men de var ganska risiga.

Jag hade bestämt mig för Völkl revolt 95, 165cm. Förra året testade han sin kompis skidor(exakt den längden också) och tyckte de var bra.
men sen kom jag på att han växer ju, och nästa vinter beräknas han vara 173cm. Blir skidor som är 165 för korta då? Vill gärna att han har de iaf 2 säsonger när man köper nytt. Han väger 62kg så är ingen smalis heller. Men vill inte att skidor i längd 173cm blir ett hinder till att göra hopp och sådant

Nuvarande skidor: begagnade twintip 165cm
- Vikt:62
- Längd:165
- Åkstil:
- Erfarenhet:god erfarenhet

Essamino8

Ny medlem
Eller om ni har tips på andra skidor som kan vara bra, samt längd. De ska ju se snygga ut också

RWD

Aktiv medlem
Min son är 12 (13 i april) , 160cm 46kg , har köpt 165cm twintip/freeride (Line Sfb shorty-jr skidor) till honom i år, han har haft 153cm innan i två säsonger. Så jämfört med det så borde han kunna ha längre.
Beror lite på vilken skida också.

Daniel-LAB

Aktiv medlem
Köp lite längre skidor. Barn/ungdomar som åkt mycket skidor hanterar med lätthet lite längre lagg och får dessutom ut mer av åkningen, det är min erfarenhet.
Undantag är om barnet gillar mycket rails, urban och liknande, då kan kortare lagg vara att föredra, men i detta fallet skulle jag rekommendera lite längre skidor.
Armada ARV 96 kommer fungera fint till grabben.

Essamino8

Ny medlem
Min son är 12 (13 i april) , 160cm 46kg , har köpt 165cm twintip/freeride (Line Sfb shorty-jr skidor) till honom i år, han har haft 153cm innan i två säsonger. Så jämfört med det så borde han kunna ha längre.
Beror lite på vilken skida också.
Jo sonen hade 165cm förra året också, men de var nog något för långa åt honom egentligen och lite klumpiga. Tänkte han skulle kunna ha de skidorna längre men han vill inte åka med dom ett år till pga de är så dåliga. Tänker nu om han är 165cm om 173skidor kommer bli för långa/klumpiga/ivägen/tunga i denna säsong? Iaf om man vill kunna hoppa lite? De jag tittat på är Völkl revolt 95. Då antingen 165cm eller 173cm
Annars har jag även tittat på armada arv men ja jag kan inte någonting om skidor och när jag försöker få hjälp från en skidaffär hänvisar de till skidor som är 155cm och jag tycker de låter onödigt kort. Till hans längd och vikt om han ska ha de i två år.

Essamino8

Ny medlem
Köp lite längre skidor. Barn/ungdomar som åkt mycket skidor hanterar med lätthet lite längre lagg och får dessutom ut mer av åkningen, det är min erfarenhet.
Undantag är om barnet gillar mycket rails, urban och liknande, då kan kortare lagg vara att föredra, men i detta fallet skulle jag rekommendera lite längre skidor.
Tack, jag har tittat på armada arv faktiskt. Men läst mig till att de är bäst om man bara åker i parken och inte till pistad och offpist typ? Eller funkar de bra ändå när man är i den åldern?

Essamino8

Ny medlem
Men jag tar armada arv 96 så blir skidor 170cm bäst när han 165cm? Vilka bindningar ska man ta? Måste man ha dyra eller funkar de billigaste? Ska de vara centreradr i mitten eller bak? Såg att bluetomatoe hade billigare pris om man skulle ta därifrån isf. Och ska man lägga till vallning eller sånt där som en del sidor erbjuder?

RWD

Aktiv medlem
Faction Prodigy 2,0 är en relativt mjuk park/ allmountainskida med lite rocker som kanske kan passa

Daniel-LAB

Aktiv medlem
ARV 96 funkar fint även utanför parken. Det är inte inte en ren parkskida som jag anser att t.ex Armada Edollo eller Bdog är, utan ARV 96 är en utmärkt allmountain och fungerar fint både i pist och offpist. (PM:a mig om du vill ha ännu mer utförlig info om Armada)
170 cm kommer sannolikt fungera bra. Undvik billiga bindningar, du bör ha DIN 11-bindningar som minimum, även om sonen inte ställer dem så hårt. Varför? Jo, lite kraftigare bindningar håller bättre och flexar mindre i sidled när man kantar skidan = bättre isgrepp och stabilare åkning med kraftigare bindningar.
Men, var noga med att ställa in bindningarna på rätt DIN-tal. Att vara skadefri är viktigast!

RWD

Aktiv medlem
Ett prisvärt alternativ

RWD

Aktiv medlem
Tyrolia attack2 11 GW (ev 13)
Marker Griffon 13 ID
Är bra bindningar

Essamino8

Ny medlem
Tyrolia attack2 11 GW (ev 13)
Marker Griffon 13 ID
Är bra bindningar
Jag har nu valt armada arv 96 170cm från xxl. Vilka bindningar bör jag ta? Och de finns i olika storlekar också så som 90,100,110. Hans pjäxor kommer nog vara i storlek 27-27,5 skulle jag tro

RWD

Aktiv medlem
Ja, men kolla Stadium också, de har 25% om du är medlem, ARW 96 (dammodellen) finns där.
De har några Tyrolia bindningar till riktigt bra pris också.
68E94D4F-1A97-45E4-AD2E-A05C1F4E09AA.png

Senast ändrad:

Essamino8

Ny medlem
Ja, men kolla Stadium också, de har 25% om du är medlem, ARW 96 (dammodellen) finns där.
De har några Tyrolia bindningar till riktigt bra pris också. Visa bilaga 13095
Hade ju kunnat köpa bindningar på annan sida, men då får jag de inte monterade. Men då lir tyrolia attack i storlek 95. Vet inte vad de har för betydelse. Eller kan jag lika gärna ta de bindningarna jag skickade från xxl?

RWD

Aktiv medlem
Hade ju kunnat köpa bindningar på annan sida, men då får jag de inte monterade. Men då lir tyrolia attack i storlek 95. Vet inte vad de har för betydelse. Eller kan jag lika gärna ta de bindningarna jag skickade från xxl?
Ja, bättre att köpa skidor och bindningar från samma ställe, så inte monteringskostnad tillkommer samt om du skulle behöva reklamera.
Griffon är en bra bindning

RWD

Aktiv medlem
Tänk på att du måste ange längden på pjäxans sula-yttermått för att få bindningen rätt monterad.
(Inte storleken alltså) gissar att 27,5 ligger på 310-320mm står oftast på sidan av pjäxans skal/sula.

Essamino8

Ny medlem
Ok, som sagt , de bindningarna jag nämnde tidigare är bra. 100 är bredden på skistoppern
Då undrar jag nu om man ska ta glidvallning också? Kom upp som förslag i varukurgen? Eller är de bara för längdskidor?
Detta ingår:
- Enkel rengöring av belaget
- Borstning m/Fibertex® och Fiberlene®
- Vallning av glidzoner
- Polering av glidzoner
- Ruggning av fästzon

Daniel-LAB

Aktiv medlem
Det där är vallning för längdskidor!
Armadaskidor kommer grundvallade från fabrik, det går att åka på dem direkt, även om det såklart är fördel om man vallar dem själv.

MarkusO

Aktiv medlem
Då undrar jag nu om man ska ta glidvallning också? Kom upp som förslag i varukurgen? Eller är de bara för längdskidor?
Detta ingår:
- Enkel rengöring av belaget
- Borstning m/Fibertex® och Fiberlene®
- Vallning av glidzoner
- Polering av glidzoner
- Ruggning av fästzon
Ruggning av fästzon kan nog med fördel hoppas över...

(Ingen sån vallajoxskit som tillägg. 100% bortkastade pengar här.)

Essamino8

Ny medlem
Nu har skidorna kommit i längd 170. och han tycker de kommer bli för långa och tunga. Att de kommer bli svårt att trixa med dom i parken🥴 att man inte kan ha längre skidor än ens längd säger han. ja jag vet inte, går väl inte att lämna tbx när de monterat bindningar.
Försöker säga att när han ville ha nya skidor så måste de finnas utrymme att växa i de också.

fredw

Aktiv medlem
Om han gillade kompisens 165 cm förra året så kan ju knappast 170 vara alldeles för långa nu... Men jag vet hur det kan vara... :oops:
Finns kanske billiga skidor att köpa begagnat att ha i parken, som man kan slita ut efter behag, typ:
eller:
Så kan han ju växa i de andra till nästa år eller om han åker utanför parken. Lyxigt med två par skidor.

Senast ändrad:

Essamino8

Ny medlem
Om han gillade kompisens 165 cm förra året så kan ju knappast 170 vara alldeles för långa nu... Men jag vet hur det kan vara... :oops:
Finns kanske billiga skidor att köpa begagnat att ha i parken, som man kan slita ut efter behag, typ:
Så kan han ju växa i de andra till nästa år eller om han åker utanför parken. Lyxigt med två par skidor.
Jodu..aldrig nöjd. Men han säger att han ska pröva hur de känns imorgon när de öppnar. Och annars får han ha kvar sina gamla skidor till nästa år. Pratade med en vän nu som tycker 10-15cm kortare än ens längd är bäst. Och är det så, är ju dessa alldeles för långa nu när han är 165cm.

ktmgurra

Aktiv medlem
Tror inte det största problemet är längden utan att det är en ganska "klumpig" skida för en junior ( kombinationen längd/bredd)
Antar att problemet blir i parken, man måste ha ganska bra moment i åkningen för att ratta runt ett par 96 skidor.
Tror däremot inte att det blir problem i övrig åkning.
Blev ett jä...la liv på min 14 åring förra säsongen när han gick från ren juniorskida ( mantra Jr) till ett par ARV 86.... men de vänjer/anpassar sig fort.

Essamino8

Ny medlem
Tror inte det största problemet är längden utan att det är en ganska "klumpig" skida för en junior ( kombinationen längd/bredd)
Antar att problemet blir i parken, man måste ha ganska bra moment i åkningen för att ratta runt ett par 96 skidor.
Tror däremot inte att det blir problem i övrig åkning.
Blev ett jä...la liv på min 14 åring förra säsongen när han gick från ren juniorskida ( mantra Jr) till ett par ARV 86.... men de vänjer/anpassar sig fort.
Ja precis, den var ganska tung och klumpig. 86 hade nog varit bättre. Lite orolig nu att han inte kommer klara av annat än vanlig utförsåkning med dom😫

e18

Medlem
Skulle göra samma sak som du. Min lättare ock kortare 14 åring får Candide 2.0 i 166 under granen.

Daniel-LAB

Aktiv medlem
Ni ororar er i onödan! ARV 96 är inte svåråkt eller känns tung.

Vad gäller bredd och moment, så fick min 7-åriga dotter som var 128 cm lång ett par Armada Tantrum 138 cm. 98 mm midja och en för juniorer, "fet" offpist/allmountainskida.
Det var lite diskussioner hemma innan om att "de skidorna är ju alldeles för stora till henne" medan jag hävdade att hon kommer fixa att åka på dem, TROTS att hon bara är 7 år och laggen är 10 cm längre än henne.

Första dagen på säsongen, åktes det på både vanliga parkskidor (Armada Bantam) och Tantrum.
Tantrum gillade hon skarpt, gjorde 180 i pisten, åkte switch och inget var något som helst problem!
Sedan blev hon ungefär dubbelt så vass när vi åkte offpist jämfört med hur hon var tidigare när hon hade vanliga parklagg under fötterna.
En vinn-vinn helt enkelt!

Så, sluta oroa er. Ut och åk bara! :)

fredw

Aktiv medlem
Tantrum gillade hon skarpt, gjorde 180 i pisten, åkte switch och inget var något som helst problem!
Nu förstår jag varför jag haft så svårt med mina 180 i pisten och switch. Låter som om även jag borde testa dessa skidor! :) Kul namn på ungdomsskidor förresten, Tantrum.

Essamino8

Ny medlem
Ni ororar er i onödan! ARV 96 är inte svåråkt eller känns tung.

Vad gäller bredd och moment, så fick min 7-åriga dotter som var 128 cm lång ett par Armada Tantrum 138 cm. 98 mm midja och en för juniorer, "fet" offpist/allmountainskida.
Det var lite diskussioner hemma innan om att "de skidorna är ju alldeles för stora till henne" medan jag hävdade att hon kommer fixa att åka på dem, TROTS att hon bara är 7 år och laggen är 10 cm längre än henne.

Första dagen på säsongen, åktes det på både vanliga parkskidor (Armada Bantam) och Tantrum.
Sedan blev hon ungefär dubbelt så vass när vi åkte offpist jämfört med hur hon var tidigare när hon hade vanliga parklagg under fötterna.
En vinn-vinn helt enkelt!

Så, sluta oroa er. Ut och åk bara! :)
Tack, jag hoppas det blir lika bra för sonen😊

Essamino8

Ny medlem
Han gillade skidorna 🙏
Men nu undrar jag om ni har någon erfarenhet av att åka med spade i ryggsäck? Tänker såda man tar av skaftet på och sätter på sidan av ryggan. Kan det skada ryggen om man ramlar tror ni?

Topp