Bokstäverna COGOGCGCO

HeLium

Aktiv medlem
Jag har till slut tagit modet till mig och tänker nu klaga. Gubbgenen har under ett år stått emot och varit undertryckt min egna intalade ungdomlighet och, därtill följande, libido. Men nu går det inte längre. Jag kan inte längre hålla emot den urkraft som gubbgenen för med sig.

Sedan den nya sajten lanserades har jag njutit av större delen av alla de förändringar som gjorts och jag älskar verkligen det. Det finns dock ett enormt problem. Utan att själv på något sätt kunna korrekt terminologi eller hänvisa till de webbdesigners som just nu har störst cred, så tar jag på mig rollen som den klagande slutanvändaren.

I normal storlek (100%)i Chrome, Explorer, Firefox eller Safari så blir de bokstäverna framför allt O och C i små versaler i rubriker (exempelvis forumboxen till höger på startsidan) väldigt lika . Bokstaven G är också risig men O och C är enormt dåliga. Det är först i när man förstorar, zoomar upp till 150%, som distinktionen mellan bokstäverna blir tydlig.

Överlag gör typsnittet smårubrikerna ganska grötiga, eller hur? Det går att läsa men är inte samma fröjd för ögat som övriga sidan är.

johan

Administrator
Bara så att vi tittar på samma sak. Är det denna forumrubrik på framsidan vi kikar på:

Ser texten likadan ut på din dator som bilden ovan? renderingen av text kan se lite olika i olika webbläsare.

HeLium

Aktiv medlem
Jag la in bokstäverna i rubriken för att visa problematiken. Jag tycker dock att din bild
@johan är möjligtvis något tydligare. Jag har testat Chrome, Explorer, Firefox och Safari. Det är möjligt att Safari är lite tydligare.

Typsnittet blir dock tydligt när man ökar storleken "zoomar" i webbläsarna.

Rent läsvänligt tycker jag nog inte att typsnittet (just nu i Chrome) är optimalt då texten ser väldigt tät ut i vissa konstellationer (ex KOMPATIBLA) men då och då kan se "sparrad" ut i andra konstellationer (ex ERF ARENHETER), men det är nog gubbgenen som talar. :)

(Noterade nu att siffran 5 (i rubriken -- MNO&CO:S SKIDTEST 2015 --) ser mer ut som ett kyrilliskt B)

Senast ändrad:

rabbit

Aktiv medlem
Nu är ju mina webmonkey-kunskaper lite rostiga men alla browsers använder ju typsnittet som din egen dator tillhandahåller för att visa vad browsern får instruktioner att visa på din skärm.
mao; felet är lokalt och du bör uppdatera de fonter din dator lokalt tillhandahåller till de olika program du använder.

fwiw

linder

Aktiv medlem
Om jag har läst rätt i kodningen så är det Fonterna Chivo, Verdana, Arial, Helvetica, Sans-Serif som används just där... Plockar jag bort första så går den andra in osv... Och Chivo är riktigt risig i fetstil!

Senast ändrad:

HeLium

Aktiv medlem
Åhå. Eftersom mina webbmonkeyskills är obefintliga, jag tillhör den typen av individer som slår på skärmen när datorn eller interwebzen inte funkar, så utläser jag av era svar
@linder och
@rabbit att det är skärmen det är fel på?

XD

Skämt åsido, hur gör jag för att Chivo inte är med i prioriteringen i mina webbläsare? Jag förstår problemet men när jag ser Linders bild och är jag dessvärre inte med på banan alls. :/

Hilfe bitte!

rabbit

Aktiv medlem
det finns ju många sätt.
antingen säger du åt webläsaren att använda en annan font eller då letar du reda på en högupplöst typsnitts-fil och installerar på datorn.
jag hoppas linder väger in här eftersom mina två lösningar känns lite knepiga för normalanvändaren ? och det är väl rosten på kunskaperna som kommer fram.

fwiw.

johan

Administrator
Fonten Chivo laddas ner av din webbläsare och används sen på Freeride, så du behöver inte ha den installerad lokalt på din dator.

linder

Aktiv medlem
Med Chrome (bör gå med alla andra webläsare också) kan man ta och högerklicka på vad som helst typ och välja "Granska komponent" , där kan man se koden och redigera lokalt men jag vet inte om det man ändrar sparas till nästa gång man kommer in på sidan, har inte testat eller använt det speciellt mycket :P

HeLium

Aktiv medlem

@Johan - jag har den inte lokalt installerad vad jag kan se? Jag kan däremot se referenslänken och mina högst bristande kunskaper till trots så har jag
@linder kunnat gå in på "Granska komponenterna" Chrome och försökt ta bort Chivo som ligger som ((<link href="http://fonts.googleapis.com/css?family=Chivo:400,400italic,900" rel="stylesheet" type="text/css">)). Det funkar så länge webbläsaren är öppen (ersätts till Arial), men jag har inte lyckats spara det som en lokal inställning.

Jag inser att jag är skitkass på det här, jag har andra skills som jag kompenserar med, dessutom drar jag till Thailand på lördag så jag är nöjd ändå :)

Tack för att ni hjälper gubben i mig.

johan

Administrator

@HeLium Jag var nog lite otydligt. Du behöver alltså inte göra något själv, webbläsaren sköter om det helt själv, laddar ner fonten och använder den.

Så frågan är om flera tycker den befintliga fonten/storlek/tjockleken är otydlig i rutorna i högerspalten? Har vi några förslag på ändringar (som fortfarande passar med resten av designen)?

linder

Aktiv medlem
Jag tycker det blir bra mycket bättre om man tar bort fetstilen och kanske ökar storleken till 12.

Blir bra mycket tydligare vad som står men det försvinner ju tyvärr mer in i mängden av sidan.

Senast ändrad:

rabbit

Aktiv medlem

@johan
@HeLium
@linder

" drygt 435.000 unika besökare har varit inne för att ha koll på det senaste bara under januari."

och ett "klagomål"...

Var jag ansvarig för sajten skulle jag inte börja ändra för 1/435000 men jag kanske är oempatisk. ;)

linder

Aktiv medlem
rabbit sa:
@johan
@HeLium
@linder

" drygt 435.000 unika besökare har varit inne för att ha koll på det senaste bara under januari."

och ett "klagomål"...

Var jag ansvarig för sajten skulle jag inte börja ändra för 1/435000 men jag kanske är oempatisk. ;)
Fast å andra sidan ... Om du nu inte gillar denna forums-delen med beskrivningen

"Tyck till, fråga och hjälp oss utveckla Freeride.se. Rapportera buggar."

Så kan du ju använda freerides funktion under inställningar där du helt enkelt kan dölja den.

Tack för mig! ;)

Senast ändrad:

Aegrow

Ny medlem
Som du sa COCOOGOCOGOC går ej att läsa, men jag ser det klart och tydligt! :)

Kontrollpanelen -> Bildskärm -> Inställningar -> kalibrera bildskärm.

Där inne kan du välja mellan 4 olika bilder 8 ggr och då ställs egenskaperna om helt på skärmen för just dina ögon.
Fixar det alltid på nya skärmar :)

Tex så var vitt inte vitt för mig, utan mer gulaktig, och svart var mer grå, kunde knappt läsa vad som stod på skärmen heller fram tills att jag kalibrerade den :)

mvh

Edit: Påfrestningen för ögon och kommande huvudvärk minskas tydligt med en rätt kalibrerad skräm.

Senast ändrad:

HeLium

Aktiv medlem

@aegrow tack för input. Dessvärre är mina skärmar kalibrerade. Framför allt företagsskärmen, det har företagsergonomen styrt upp. Det är dessutom enkom på freeridesajten jag har problemet. Sitter framför skärmen ca 6h/dag och arbetar med datorn som främsta redskap och har mycket sällan huvudvärk eller andra spänningssymptom för att jag brukar min dator.

Senast ändrad:

rabbit

Aktiv medlem
linder sa:
rabbit sa:
@johan
@HeLium
@linder
@simon_tjernstrom

Fast å andra sidan ... Om du nu inte gillar denna forums-delen med beskrivningen
...
1.
@HeLium: Jag förstår fortfarande inte kommentaren; "- Någon som är bitter för att inte blivit utvald?! "
2.
@Linder: Om jag inte gillade denna delen av forumet så hade jag väl inte försökt hjälpa till?
3. Ingen annan har rapporterat samma problem. (inte i denna tråd iallafall) varpå jag påstår att om jag haft en sajt med 434999 individuella besökare per månad så hade jag varit nöjd med kodningen. Jag misstänker att jag inte är ensam, men är öppen för möjligheten, hur marginell den än är, att jag kan ha fel.
4. Även om jag väljer att tolka "Veckans Freeridemedlem" nomineringarna som något positivt så är det ingenting jag har något som helst intresse av att deltaga i.

-snö
/r

linder

Aktiv medlem
Missade dina tidigare inlägg i tråden rabbit! :)

Men jag tycker också C O G blandas ihop, dock är det ju sällan dom skrivs på varandra och man faktiskt inte kan läsa vad det står.

Däremot tycker jag typstilen i fet är rätt ful så skulle inte ha något emot om den byttes :P

johan

Administrator

@HeLium Idag har forumrutan i högerspalten på framsidan blivit uppdaterad för att göra det mera lättläst.

Tidigare:

Nu:

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp