Bolivia ... skidår i 17 000 ft

jariarkko

Ny medlem
Jag skrev en ny artikel om min resa till Bolivia.

Jag var i Bolivia för bara 48 timmar, en veckoslut som jag ville ta annanstans istället för att sitta i ett hotel i Nordamerika på en lång affärsresa. Jag lyckades klättra och åka skidor på en 5300 meters topp, sova i tält på nästan fem kilometer, och allt detta utan acklimatisering. Förmodligen inte den bästä idé, en annan klättrare sjuknade för ett liknande försök. Lyckligtvis var hon OK efter genomförs av berget på ryggen av min bergsguide ...

Det var utmärkt utsikt, detta är ett mycket vackert område. Artikeln finns här: Carrying Skis to 17,000 ft.

Mer om iden till resan här: Bolivia Is Kind of Close

JanN

Medlem
Respekt!! Att aka till Bolivien för en ski-weekend... :)

Bolivien är ett otroligt vackert land. Rekommenderas varmt.

Kiitos!

K

KungMartin

Guest
Bolivia är härliga grejer. Min farsa är född i La Paz och jag har själv vart där, även i Santa Cruz. Att åka bräda/skida där har jag dock aldrig funderat på.

Nästa gång borde du testa åka skidor från toppen av typ cotopaxi i ecuador ! Jag besteg den volkanen utan acklimatisering, och höll på att svimma av illamående på toppen :p Medans tyskar/australiensare/amerikaner hade det trevligt med sina syrgastuber, samt att dom var acklimatiserde. Jag hade dock vistats i huvudstaden i ca. 2 månader, men ändå.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp