Bootfitting råd behövs

IvanK

Medlem
Bootfitting råd behövs
Här finns lite historia om mina Nordica Strider pjäxor https://www.freeride.se/forum/threads/bootfitting-i-vemdalen.149658/

Nu har jag åkt fem dagar i Vemdalsskalet och det varit mest lidande. Jag bestämde mig att prova först två dagar och känna hur det går, var och hur mycket gör det ont. Det var sådär, jätteont på förmiddag och sedan helt okej på eftermiddagen. Och det var svinkallt hela tiden så det var svår att säga om det är pjäxa som är problem eller bara kylan.

Till slutet verkade det som det var lite för lite plats på utsida av fötter bakom tårna så tredje dagen gick jag in i SkiStar verkstad. En kille som heter Erik hjälpte mig där och han rekommenderade att först göra en formgjuten sula för han tyckte att det skulle hjälpa. Och det gjorde sulor men det började göra ordentlig ont i fotleden på insida (mest höger fot). Vi provade först med någon hälkil med det hjälpte inte så han fick fräsa lite på insidan. Jag tror att blev lite bättre men leden är redan lite svullen och irriterad så det gör ont även utan pjäxor. Det går att åka men det är fortfarande lidande. Ska jag låta den bli så för det känns fel att justera pjäxan när fotleden är svullen och känslig? Då finns det en risk att man tar bort för mycket. Han var lite tveksam om att pressa där PGA gåläge.

Vad rekommenderar ni? Ska jag kanske låta fötter villa och sedan åka en dag i typ Romme (bor i Västerås) för att sedan försöka en gång med Alpingaraget? Jag är väldigt deppad för det blev så jäkla mycket ont hela veckan och jag hade stora förhoppningar för pjäxor :(

herrgard

Aktiv medlem
Bootfitting råd behövs
Hur blir det om du stoppar i foten i pjäxan utan innerskon i, tar den i skalet?

Fotledens insida, är det knölen?

Ge inte upp! :) Brukar ta några extra besök till bootfittern efter köp innan pjäxan känns rätt. De pjäxor som känns bra direkt känns ofta dåliga efter två veckor pga för stora. Nya pjäxor är sällan sköna direkt, brukar ta ett tag innan man vant sig hur man ska stå i dem och hur hårt man ska knäppa. Brukar också vara värre tidigt på säsongen innan man hittat tillbaka till åktekniken. Om du inte har liknande sulor i dina vanliga skor kommer fötterna vara ovana med det också och kylan gör knappast det bättre (se till så att pjäxorna är rumsvarma när du tar på dig dem).

IvanK

Medlem
Bootfitting råd behövs
Tack för tröstande ord!

Ja, det är knölen på insida som är problem. Jag tror att den inte tar in i skalet. Kan inte testa för pjäxor är i verkstaden eftersom jag beslutat att trycka dem bakom tårna en gång till. Det gör ont varje dag efter ca 20 minuter och sedan den delen av foten tappar cirkulationen och känslan. Jag tycker att det var bättre att göra det här även om vi åker hem imorgon än att åka senare till Stockholm. Som sagt det gör ont och måste göras.

Knölen har jag bestämt at vänta med och att testa lite mer när den inte är svullen. Men det kändes lite bättre idag fast jag åkt bara gröna backar med barnet. Hoppas att det kan vara löst och det är bara irritation som redan finns som gör ont nu. Men vi får se.

herrgard

Aktiv medlem
Bootfitting råd behövs
Ok! Låter vettigt. Hur hårt knäpper du pjäxorna när du åker och knäpper du upp dem i liften? Kan vara bra att öppna även översta spännena/remmen när pjäxorna är nya så tillräckligt med blod kommer ner i foten.

Angående knölen så kan det hjälpa att sätta ett O med skummgummi utanpå innerskon (så knölen kommer mitt i Oet). Det kan avlasta knölen och ge lite jämnare tryck över större yta.

IvanK

Medlem
Bootfitting råd behövs
Här kommer försenad uppdatering. Vi är igen i Vemdalsskallet och nu har jag tryckt pjäxor tre gånger (två punkter) och hoppades att det skulle räcka men idag gjorde dem ont igen. Det gick att åka men jag var inte glad. Det här blir väldigt frustrerande och deppig. Hur ofta måste man egentligen trycka såpass mycket? Ska jag trycka tills de inte gör ont längre eller vänta lite?

rabbit

Aktiv medlem
Bootfitting råd behövs
Jag kan tyvärr inte erbjuda någon omedelbar lösning men, som @herrgard säger här ovanför "Om du inte har liknande sulor i dina vanliga skor kommer fötterna vara ovana med det också "

imho så får folk som inte har iläggssulor i sina andra skor ofta väldigt "knepiga" problem där det t.ex. finns risk att man trycker skalet när 'problemet' egentligen är ovana vid iläggssulor.

fwiw

IvanK

Medlem
Bootfitting råd behövs
Jag kan tyvärr inte erbjuda någon omedelbar lösning men, som @herrgard säger här ovanför "Om du inte har liknande sulor i dina vanliga skor kommer fötterna vara ovana med det också "

imho så får folk som inte har iläggssulor i sina andra skor ofta väldigt "knepiga" problem där det t.ex. finns risk att man trycker skalet när 'problemet' egentligen är ovana vid iläggssulor.

fwiw
Haha, jag var i verkstaden när jag såg ditt svar och bestämde mig att vänta en dag med att trycka igen. När jag tänker om dagen kanske knäppte jag dem lite för mycket idag även på morgonen. För den vänstra pjäxan kändes helt okej igår och den gjorde ont idag. Och på em gör dem båda ont mindre. Jag vet inte om det betyder att foten är redan lite anpassad eller någonting annat. Börjar bli galen och funderar även om jag ska sälja dem.

herrgard

Aktiv medlem
Bootfitting råd behövs
Hur mycket plats har du i skalet om du stoppar ner foten i pjäxan utan strumor och innersko? Kan ju vara innerskon som är knas, eller sulan som tar upp för mycket plats.

IvanK

Medlem
Bootfitting råd behövs
Jag provade nu med bara skalet utan strumpor, med strumpor och med strumport och bara sulan. Det känns som om den vänstra pjäxan är okej. Väldigt lite plats utan sulan, lite mer med sulan. Den kändes helt okej igår så jag tryckte den inte igår, jag lämnade in bara höger pjäxa.
I den högra pjäxan finns det lite mindre plats men med strumpan och sulan känns typ okej, det är svårt att säga eftersom det är bara dessa pjäxor som jag provat utan inneskon.
Hur ska det kännas i skalet utan inneskon egentligen? Kan det vara att jag knäppte dem för mycket idag? Eller är det bara att jag hoppas att det är lösningen?

herrgard

Aktiv medlem
Bootfitting råd behövs
Lite lätt snudd går bra, men om det trycker och känns obehagligt redan utan innersko ska man nog vara van med tajta pjäxor för att kunna åka så, det är ju såklart personligt vad ens fötter klarar också, och foten får lite annan position i pjäxan med innersko.

Se till att pjäxorna är rumsvarma när du tar på dem (gå inte till backen med pjäxorna hängande över axeln). Knäpp lite lösare de första åken och knäpp upp fullt i liften. Om det gör för ont, ta av dem helt några minuter. Knäpp hårdare efter några åk.

Låter inte som att det är allt för långt från bra passform, du kanske bara behöver hitta balansen i dem, kanske står i lite annan vinkel och är ovan med det.

IvanK

Medlem
Bootfitting råd behövs
Idag var det lite bättre. Jag åkte med barnet på förmiddagen och hade pjäxor lösare knäppta (hon är tre och vi åkte bara gröna backar). Innan lunchen åkte jag några svarta backar med lite hårdare knäppta pjäxor och det gick okej.
På em åkte jag först själv och knäppte lite lösare än i går och det gick bättre. Den högra gjorde ont men inte farligt så jag tror att den behöver tryckas en gång till men jag är lite tveksam om jag ska vänta eller göra det idag innan den sista skiddagen innan hemresan. Troligen blir det sista dag för säsongen så det spelar inte stor roll kanske.

Emmis

Aktiv medlem
Bootfitting råd behövs
Spontant undrar jag om du köpt rätt skor? Pröva hyra ett par en dag och testa det istället?

IvanK

Medlem
Bootfitting råd behövs
Spontant undrar jag om du köpt rätt skor? Pröva hyra ett par en dag och testa det istället?
Ja, det kan man undra. Men, om man letar efter randonnépjäxor med 120-130 flex blir det omöjligt att hitta bredare än 100mm så man måste jobba med dem om man har breda fötter.

IvanK

Medlem
Bootfitting råd behövs
Hur hårt knäpper du dina pjäxor?
I princip så hårt som det går. Troligen för hårt. Men jag börjat nu med att knäppa dem två nedre spännen inte för hårt, men inte för löst. Och de två översta har har betydligt hårdare.
När jag åkte med barnet idag hade jag dem nedre typ helt lösa.

Ber ursäkt om min svenska. Insåg nu att min skid-svenska är kass.

TailGunnar

Aktiv medlem
Bootfitting råd behövs
I princip så hårt som det går. Troligen för hårt. Men jag börjat nu med att knäppa dem två nedre spännen inte för hårt, men inte för löst.
Japp. Om du måste knäppa de nedre spännen för hårt, är det sannolikt att pjäxan inte passar din fot. Du borde kunna åka med dina pjäxor utan att knäppa dem öht.

IvanK

Medlem
Bootfitting råd behövs
Japp. Om du måste knäppa de nedre spännen för hårt, är det sannolikt att pjäxan inte passar din fot. Du borde kunna åka med dina pjäxor utan att knäppa dem öht.
Ja, idag åkte jag men dem nedre så lösa att man kunde knäppa dem med lillfinger. Och ja, det går att åka om dem två är uppknäppta helt normalt.

IvanK

Medlem
Bootfitting råd behövs
Angående knölen så kan det hjälpa att sätta ett O med skummgummi utanpå innerskon (så knölen kommer mitt i Oet). Det kan avlasta knölen och ge lite jämnare tryck över större yta.
Tillbaka till denna tråd. Vet du var kan man hitta sådana skumgummi ringar? jag tycket det hjälpte förra säsongen så kanska är det vettigt att ha några med sig.

herrgard

Aktiv medlem
Bootfitting råd behövs
Tillbaka till denna tråd. Vet du var kan man hitta sådana skumgummi ringar? jag tycket det hjälpte förra säsongen så kanska är det vettigt att ha några med sig.
Mja, kolla med din närmaste pjäxbutik, de kanske vill sälja dig några billigt. Typ dessa: https://scantrade.se/varumärken/sid...ör-till-bootfitting-10-par-249193-p0000765699

Sidas ips donut shape.

Ett alternativ kan ju vara att köpa ett ark bootfitting foam och klippa till ringar själv.

IvanK

Medlem
Bootfitting råd behövs

IvanK

Medlem
Bootfitting råd behövs
Jag fick några av sådana som jag aplicerade på foten (insida, knölen). Först tejp och sedan denna. Nu har jag bara en kvar. Vet ej om tejp (leukoplast) är bäst eftersom den inte minskar friktion. Har ni några förslag där?

Bilagor

• A42B7761-836A-4724-9E4B-0DC4A97C612C.jpeg
    A42B7761-836A-4724-9E4B-0DC4A97C612C.jpeg
    322.2 KB · Besök: 44
  • 8F4B40EF-84B5-48EE-AA66-5DC51266100A.jpeg
    8F4B40EF-84B5-48EE-AA66-5DC51266100A.jpeg
    353.7 KB · Besök: 37
Topp