Bra skidfilmer? (spelfilm)

S

Slopestar

Guest
Hej

I åka skidor nr. 7/05 listar man "Fem skidfilmer vi gärna glömt", och visst måste jag hålla med att de filmer
jag sett på den listan var riktigt dåliga. Men är det någon som har ett tips på en bra skidfilm?

Vi pratar alltså här om spelfilm som till exempel Snowroller och inte filmer som till exempel Free Radicals...

Mountain_Man

Aktiv medlem
Jag lade nyss vantarna på Ski School 2. Filmen inköptes för övrigt i en box tillsammans med 24 andra högkvalitativa produktioner för endast 199 kronor.

Ski Scool 2 är en komedi med ett helt gäng mer eller mindre motiverade skidscener i sann oldschoolanda. Faktum är att skidscenerna är riktigt, riktigt bra och det är lätt att gissa att det inte är samma skådespelare som försöker vara lustiga som figurerar i utförskörningen. Att det då och då, oftast extremt omotiverat, dyker upp en och annan mycket lättkläd dam (typ endast iförd skidpjäxor) gör ju inte det hela sämre. Man får även lära sig en del om barhäng och hur man blandar riktigt starka saker ... Detta är tveklöst en film som tillsammans med tex: Snowroller bidrar till en stabil grund och utomordentlig inspiration inför skidsemestern. Här finns definitivt mycket att lära!

Speciellt imponerad är jag av en skidscen i början av filmen där en fet kille (har glömt vad han heter) som är ren nybörjare, hejdlöst kastar (kastas) sig utför branterna och gör trix som Jon och Henke inte ens har drömt om att försöka sig på. (Någon måste brutit något vid denna inspelning...)

Dessutom är filmen ett bevis på att det gick att rippa hårt och hoppa högt även med raka entippade skidor!

That´s all folks! / MM

PS! Ser att JCM tidigare har recenserat filmen http://www.freeride.nu/review/view.php?id=754 Han är inte lika exalterad som jag, men det beror sannolikt på att han mest fokuserat på damerna och spolat över de sköna actionscenerna ... DS!

T

Tom

Guest
cissi verkar ha missat att läsa själva inlägget och diskuterar med sig själv. i hopp om att någon ska hänga på. ;)

någon som vet vart man kan köpa eller få tag på ski school 2 eller liknande filmer? finns de på dvd?

S

Slopestar

Guest
Jo då, Free Radicals gör bra filmer de med, men jag är som sagt nu ute efter spelfilmer och inte "dokumentärer"...

Har hittat den på norska sidor enbart... Skulle som sagt vara intressant att veta var MM köpte sin box för 199!

edorf

Ny medlem
play.com säljer en extremfilmsbox för cirka 16 pund utan frakt.. med 8 olika extremfilmer.. varav 2 skidfilmer.. annars finns den en bortglömd spelfilm, Aspen Extreme med riktig

Mountain_Man

Aktiv medlem
ICA Maxi!

Tror inte det åks skidor i någon av de andra filmerna. Dock sannolikt ett och annat naket eftersom de är märkta med 15 års gräns!

;-) / MM

kokos

Medlem
Bumpar den här tråden en livstid senare :)
Varför varför varför finns det inga bra filmer som handlar om skidåkning? Inga filmer, inga tv-serier… varför inte ens en dokusåpa om säsongare? Jag vill se skidåkning! (Och precis som trådstartaren är det inte dokumentärer jag är ute efter)
Finns det någonting därute som inte nämnts?

H

Henke79

Guest
Avalanche sharks!

STE-77

Aktiv medlem
Blandar lite högt och lågt:
Turist av Ruben Östlund.
Chalet Girl (Snowboard så kanske ”offtopic”.)
Har sett ett flertal filmer om Norge och WW2 som innehåller skidscener. T.ex. Hjältarna från telemarken.

dannedieharder

Aktiv medlem

packåsna

Medlem
Det finns ju flera Bondrullar med skidscener :) Man kanske inte tittar på dem för skidåkningens skull, men det är fina fjäll i exempelvis Älskade spion.

kokos

Medlem
Här har vi alltså en 16 år gammal tråd gällande spelfilm med skidåkning och ingen har nämnt Aspen Extreme där själva skidåkning bl.a. sköttes av Scot Schmidt och Doug Coombs.

https://www.imdb.com/title/tt0106315/

https://mlpeak.com/aspen-extreme-movie-25th-anniversary

Den kanske var med på den gamla listan i ÅS men tänker att en påminnelse för nya generationer aldrig är fel.
Den har jag sett! Men håller ni inte med om att det är konstigt att det inte finns fler? Dokusåpa om säsongare då - det skulle iaf jag kolla på :)

Topp