bra skidskola för vuxna?

vipe

Ny medlem
Letar efter en bra skidskola för att träna skidteknik i ett par dagar. Helst i alperna, men svenska fjällen skulle funka det med.

Jag har åkt en hel del i alperna med UCPA och hamnar oftast i expertgruppen numera. Jag känner att jag behöver mer guidning/fokus på teknikträning eftersom jag nått en platå där mer mängdträning inte ger mig något. UCPA funkade rätt bra de 3 första åren, men nu känner jag ingen förbättring längre. Det har nog en del med att gruppen är för stor, eller för stor spridning i nivå, eller helt enkelt att guiden inte är speciellt bra på att lära ut (språket kan va en faktor det med).

några tips på hur man som vuxen (40 åring) kan hitta träning/skola för att förbättra sin teknik den här säsongen?

/Per

I princip alla skidskolor (i alperna iaf) har några skidlärare med den högsta certifieringen, om du är väldigt tydlig när du bokar att du vill ha en av dessa och att du faktiskt vill ha ordentlig träning (många vill inte detta, orimligt va?) så borde de kunna tillgodose det. Blir såklart väldigt dyrt med privat skidlärare, typ 4000 per dag. Även skiers som ovan rekommenderade är ju inte gratis. De här tycker jag är ett bra alternativ, de utbildar skidlärare i Österrike men kör också clinics på sidan av, kolla in det

carl_couloir

Aktiv medlem
När det gäller skidlärare även med UCPA är att man kan få väldigt mycket mer tillbaka om man är nyfiken och frågvis och "hjälper" läraren att pusha på..... men det är klart att det blir alltid svårare att få det där lilla extra om man är en i en grupp. Väljer du att köra privatlektioner med en egen instruktör så tror jag lite beroende på ort samt på dig och hur du vill lägga upp det att du kan komma väldigt långt med halvdagar, att bara köra teknikträning hela dagarna kan bli rätt så segt och kan lätt "funka upp" hjärnan och motoriken......

Ett annat alternativ som jag tror kan ge väldigt mycket i teknik men framförallt förståelse är att börja steg-utbildingarna för att bli skidlärare, såväl SLAO som Friluftsfrämjandet kör flera steg ett varje år vid olika tillfällen.

bon ski!
/C

vipe

Ny medlem
Tack för svaren!. Tror att en sån där ski clinic verkar precis va vad jag letade efter. Bra att det var i österrike också (lite less på franska alperna nu ;))

Race

Ny medlem
@vipe kan du beskriva vad du skulle vilja förbättra i din skidåkning? Kanske svårt att formulera men du vill kanske ändå göra det för att kunna välja rätt skidlärare eller förklara för vald skidlärare vad du vill ha hjälp med. Och du vill kanske mäta och verifiera under lektionen eller efteråt att du lärt dig det du ville ha hjälp med. Sätt upp mätbara mål om det går annars blir du kanske "lurad" av placebo-effekten.

Sofia Bursjöö

Ny medlem
Tack för svaren!. Tror att en sån där ski clinic verkar precis va vad jag letade efter. Bra att det var i österrike också (lite less på franska alperna nu ;))
Lite beroende på vad du är ute efter gör jag privat skidcoachning i Åre, främst med fokus på carvingteknik, skärande sväng och att "vässa till". Utöver det hjälper jag nya skidåkare också men du verkar vara ute efter det först nämnda. Jag håller främst till i pisten med kunder. Ta kontakt om du vill! (sofiabursjoo.se)

jonaslukarlsson

Aktiv medlem
Lite beroende på vad du är ute efter gör jag privat skidcoachning i Åre, främst med fokus på carvingteknik, skärande sväng och att "vässa till". Utöver det hjälper jag nya skidåkare också men du verkar vara ute efter det först nämnda. Jag håller främst till i pisten med kunder. Ta kontakt om du vill! (sofiabursjoo.se)
Får jag lov att fråga om du har avtal med SkiStar om att bedriva verksamhet i deras system? När jag arbetade i skidskolan dök det alltid upp frågor om vi ville köra lektioner på egen hand utanför skidskolan från kunder, men vi fick alltid nej och att SkiStar inte skrev några nya avtal med instruktörer som ville driva egna skidskolor. Det fanns några personer som satt med äldre avtal som SkiStar inte kunde bryta, men de lyckades få igenom att de personerna ändå skulle köra i skistars kläder. Var ofta som pistörerna var ut och stoppade uppenbar träning i skidbackarna som inte var del av skidskolan eller där backen hyrts av en förening eller företag. Frågar av rent intresse, kan ju vara så att den inställningen ändrats sedan jag gjorde mina senaste lektioner, typ 2015.

Race

Ny medlem
Det kanske funkar som i tex Frankrike, att du får ta med kunder till orten men inte skaffa nya på plats.
Skiers Accredited tex skriver "Our HQ is in Åre, but you will also find us in Sälen, Vemdalen and Funäsdalen."

pd

Aktiv medlem
Totalskidskolan finns också men de kör förstås med en speciell inriktning som Skistar helt enkelt inte har. Åre Skiduthyrning som finns i Rödkullen har skidskola på sin hemsida men de fanns där säkert innan Skistar. Finns även mindre aktörer som Daniel Garcia / Skicoach och Johanna Nygård / Systrar i Bergen. Där den senare började för bara några år sedan.

Men frågan är jätteintressant. Hur funkar relationen till Skistar @Sofia Bursjöö ?

Och förresten @jonaslukarlsson, eftersom du varit skidlärare hos Skistar så kanske du kan bringa klarhet i en sak jag undrar över. Var går egentligen gränserna mellan "kan åka", "är duktig" och "är avancerad".

Blå - För dig som kan åka och vill lära dig mer.​
Röd - För dig som är duktig åkare och vill nå nya nivåer.​
Svart - För dig som är avancerad åkare och vill nå nya nivåer.​

Ok, jag kan lista ut att "kan åka" är i dess mest grundläggande betydelse men vem kom på "duktig" och "avancerad"? Låter som något från reklamavdelningen snarare än skidskolan.

jonaslukarlsson

Aktiv medlem
Totalskidskolan finns också men de kör förstås med en speciell inriktning som Skistar helt enkelt inte har. Åre Skiduthyrning som finns i Rödkullen har skidskola på sin hemsida men de fanns där säkert innan Skistar. Finns även mindre aktörer som Daniel Garcia / Skicoach och Johanna Nygård / Systrar i Bergen. Där den senare började för bara några år sedan.

Men frågan är jätteintressant. Hur funkar relationen till Skistar @Sofia Bursjöö ?

Och förresten @jonaslukarlsson, eftersom du varit skidlärare hos Skistar så kanske du kan bringa klarhet i en sak jag undrar över. Var går egentligen gränserna mellan "kan åka", "är duktig" och "är avancerad".

Blå - För dig som kan åka och vill lära dig mer.​
Röd - För dig som är duktig åkare och vill nå nya nivåer.​
Svart - För dig som är avancerad åkare och vill nå nya nivåer.​

Ok, jag kan lista ut att "kan åka" är i dess mest grundläggande betydelse men vem kom på "duktig" och "avancerad"? Låter som något från reklamavdelningen snarare än skidskolan.

Denna indelning, har du hittat den på Skistars hemsida? Vi pratade ofta om indelning i olika levels, 1-4, det kopplade också direkt till vilken utbildning man hade som instruktör. En examinerad/steg 4 fick lära ut upp till level 4, en utbildad steg 3 fick lära ut upp till level 3, etc. Jag kan tänka mig att reklamavdelningen ändrat till färger istället för "level" för att göra det enklare för kund, men också för att koppla ihop det med backarnas lutning, en grön åkare(nybörjare), åker oftast i gröna backar, en blå åkare(parallella skidor) trivs bäst i blå backar, etc.

Men om jag ser till någon form av normalfördelning så hamnar den stora skaran av folk som söker sig till skidskolan i blå kategori(level 2). Skidåkaren kan åka med parallella skidor, men åkningen är relativt statisk. En klassiskt frågeställning inför lektionen är att "jag vill få bättre teknik". Det mesta går ut på att få igång dynamsika rörelser i åkningen för att få ett bättre driv i sväng och mer rytmik i åkningen, men också att skapa en funktionell teknik som gör att man orkar åka hela dagarna utan att slita ut musklerna(många kunder klagar på att de blir trött i benen).

En röd åkare(level 3), som utgör en mindre del av de som tar lektion, är oftast en åkare som vill lära sig att åka skärande svängar, de har viss kunskap om skidåkning och har hört uttrycket skärande sväng men vill lära sig, de har en ganska bred ingång från tidigare kunskap. Men det kan också vara någon som kan åka med vill känna sig tryggare när det blir dåligt underlag eller brant.

En svart åkare(level 4), är en åkare som väldigt sällan söker sig till skidskolan eftersom den svenska mentaliteten inom det här segmentet av åkare är att "jag kan åka skidor och behöver ingen lektion"(även om väldigt många av de här åkarna skulle med enkla övningar och tips snabbt ta sin åkning till nästa nivå). På den här nivån är oftast "eleven" ganska väl medveten om vilka rörelser som krävs för att åka skidor på ett bra sätt, men med övningar och diskussion kan nästa steg nås.

Så generellt brukar det se ut så här, sammanfattat:
- Grön - Nybörjare, plogsväng.
- Blå - Medelnivå, parallellsväng men ofta statiskt.
- Röd - Övre medel, parallellsväng men vill åka på skär eller mer driv och rörelse.
- Svart - Avancerad, kan ofta åka på skär och gärna med fart, men kan må bra av extern input för att nå nästa nivå.

jonaslukarlsson

Aktiv medlem
Vad erbjuds för input här? Har det med offpist att göra ? Parken?
Beror självklart på vad kunden vill ha och vilken nivå den är på, och kanske vilken problembild som finns för att nå nästa nivå. Men vill kunden ha offpist eller park så är det självklart det som lektionen fokuserar på. Vill kunden bli bättre på att åka pist så åker man pist. Alltid viktigt att fråga kunden vad den vill träna på och lära sig, annars så försvinner ju syftet om instruktören har förutbestämt vad som ska tränas på. Då pratar man clinics vilket säkerligen finns tillgängligt, men då med ett uttalat fokusområde så man redan på förhand kan välja det område man är intresserad av.

termons

Aktiv medlem
Beror självklart på vad kunden vill ha och vilken nivå den är på, och kanske vilken problembild som finns för att nå nästa nivå.
Ok.

Fyra kategorier är ju litet flummigt om du är en avancerad åkare på riktigt.
Tror många är på Expert nivå ( i videon ) på detta forum och då måste du ju verkligen vara noggran till vilken instruktör du går och vilka förhållanden råder på berget för att få tränat det du vill utvecklas i. ( Bra med videor så kan man få en bild av var man är)

Edit. Early expert är kanske vanligare kan jag tänka mig men också då måste intruktören vara bra och förhållanden på berget passliga fördet du vill utvecklas i.

Senast ändrad:

jonaslukarlsson

Aktiv medlem
Ok.

Tre kategorier är ju litet flummigt om du är en avancerad åkare på riktigt.
Tror många är på Expert nivå ( i videon ) på detta forum och då måste du ju verkligen vara noggran till vilken instruktör du går och vilka förhållanden råder på berget för att få tränat det du vill utvecklas i. ( Bra med videor så kan man få en bild av var man är)

Edit. Early expert är kanske vanligare kan jag tänka mig men också då måste intruktören vara bra och förhållanden var du vill utvecklas.

Ok, nu var det ju nivåerna kopplat till Skistar som diskuterades. Men har läst det där och det är ju en hiskelig massa nivåer om jag kommer ihåg rätt, och som självutnämnd analysexpert (stor portion ironi även om jag är en analytisk person) så säger jag att ett medlemsskap på Freeride inte per automatik ger en avancerad nivå. Men håller med dig om att hitta rätt instruktör och rätt förhållanden baserat på vad man vill göra, den kemin är viktig och inget som man löser på en lektion på en timme, vilket tyvärr de flesta tror. Skistar har ju testat olika upplägg för att just komma ikring det här med att erbjuda avancerade åkare ett mer kontinuerligt upplägg med garanterad kompetens, men det lockar för få kunder. Nu har Skiers koncept lyckats och de flesta som har råd och intresse till att utveckas på en högre nivå söker sig dit, de suger också upp de riktigt vassa instruktörerna.

Den stora massan som ser sig själv som avancerad saknar tyvärr ofta dynamik i sin åkning, de sätter sin kant och står kvar svängen igenom, tyvärr är jag en av dem sedan jag tappat toppen av tekniken efter slutat som instruktör, har blivit lite lat och slappnat av i åkningen helt enkelt. Till stor del tycker jag mig se ett mönster där fart inte anses vara ett problem utan att susa ner för Gästrappet i ormsvängar i hög fart är standard, då krävs inte så mycket mer än en lagom helkroppskant för att skidan ska sitta kvar i skäret. Men vill man ha tidig kant och belastning, använda fler kantregulatorer, driv igenom sväng, runda upp svängarna, hålla nere farten och ha rytmiska svängar på skär, då krävs det mer teknik och vinklar vilket man sällan ser i nämnda backe förutom från instruktörer eller raceåkare, det syns tydligt på rörelsemönstret om det är en skolad åkare eller ej(analys i lift är ett bra verktyg för att träna analys men även inspireras av duktiga åkare). Sen om den tekniken(instruktör) är den rätta är en annan fråga, den baseras ju på att skapa funktionell och trygg skidåkning, och den kanske inte är rätt för alla skidåkare.

pd

Aktiv medlem
Tack för en utförlig beskrivning från "andra sidan" @jonaslukarlsson.

Ja, indelningen kommer direkt från Skistars bokningssida. För ett par tre år sedan ringde jag till kundtjänst för att få en förklaring av vad som menades eftersom jag hade lite dålig koll på hur pass väl jag själv åkte. Men kundtjänst kunde inte ge en tydlig förklaring. Efter lite frågor om vilka backar jag åkte i så kom de fram till att det nog var röd. Det hade förvisso varit helt rätt nivå men intrycket det lämnade mig med var "de har inte koll". Och när sajten dessutom är totalt oinspirerande så kändes det bara som en överprissatt tilläggsprodukt. Så istället blev det lektion i Italien, och det blev flera.

Synd att en så dominerande aktör slarvar bort de utvecklingsmöjligheter som finns.
"It's a ski company with the DNA of a construction company."

jonaslukarlsson

Aktiv medlem
Tack för en utförlig beskrivning från "andra sidan" @jonaslukarlsson.

Ja, indelningen kommer direkt från Skistars bokningssida. För ett par tre år sedan ringde jag till kundtjänst för att få en förklaring av vad som menades eftersom jag hade lite dålig koll på hur pass väl jag själv åkte. Men kundtjänst kunde inte ge en tydlig förklaring. Efter lite frågor om vilka backar jag åkte i så kom de fram till att det nog var röd. Det hade förvisso varit helt rätt nivå men intrycket det lämnade mig med var "de har inte koll". Och när sajten dessutom är totalt oinspirerande så kändes det bara som en överprissatt tilläggsprodukt. Så istället blev det lektion i Italien, och det blev flera.

Synd att en så dominerande aktör slarvar bort de utvecklingsmöjligheter som finns.
"It's a ski company with the DNA of a construction company."
Jag förstår din förvirring. Till viss del kan man förstå bokningspersonen men samtidigt kanske att alla som sitter i en sådan position borde få utbildning i hur det ser ut och vilka krav som finns. Det som ska tilläggas är att i en svensk skidskola är det väldigt tydligt med att kunden står i fokus och det är det som kunden vill göra med sin lektionstid som bestämmer fokus. Så bara man bokar en lektion så kommer instrukören att titta på din åkning och lyssna in dina önskemål. Det som kan krocka är väl om man får en instruktör som inte är utbildad till att lära ut på den nivån som man själv är på, eller strävar mot. Det är en intern fördelning som jag nämnt tidigare, men som sällan kommuniceras utåt. Självklart, som inom alla andra företag, så finns det en spridning i kompetens inom företaget och bland instruktörerna. Vissa kan allt på alla nivåer, vissa kan pist, vissa kan park, vissa har en fin teknik för offpist etc.

Tyvärr så förekom det inte så mycket tid till att synas i backarna utöver lektionstid. Min närmsta chef vågade dock ta egna beslut och släppte ofta ut oss instruktörer som var sysslolösa på någon form av uppdrag att synas och träffa potentiella kunder. Detta var i Duved och där fanns dåtidens bästa skidskolechef. Men det kändes alltid på något sätt som att vi gick emot företaget eftersom våra kollegor på övriga platser i Åre inte fick göra samma sak, de fick skotta snö och annat "inspirerande" när det var arbetsbrist.

termons

Aktiv medlem
Men håller med dig om att hitta rätt instruktör och rätt förhållanden baserat på vad man vill göra, den kemin är viktig och inget som man löser på en lektion på en timme, vilket tyvärr de flesta tror.
Här har ni också svaret på varför avancerade åkare sällan kommer på iden att ta skidlektioner. Dyrt och tidskrävande. Men säkert finns det ändå en liten marknad i att lära avancerade åka bättre.

jonaslukarlsson

Aktiv medlem
Här har ni också svaret på varför avancerade åkare sällan kommer på iden att ta skidlektioner. Dyrt och tidskrävande. Men säkert finns det ändå en liten marknad i att lära avancerade åka bättre.
Absolut, men det handlar också vilken prioritet man har med själva åkningen. tänk alla pengar som läggs ner på utrustning och skidresor, det blir en lite andel i sammanhanget om man satsar lite på sin egna utveckling. Vissa stalltips finns det trots allt när det kommer till skidåkning, vissa fel gör de flesta oavsett nivå och det krävs inget proffs för att se dem. Ofta är det också enklare att analysera en avancerad åkare eftersom de ligger närmre ens egen nivå och det är enklare att relatera till vad som händer i åkningen hos kunden. Övningar greppas också snabbare av mer avancerade åkare vilket leder till en brantare inlärningskurva.

Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
Eftersom vi här konstaterat att de åkare vi pratar om här är på nivå 4 så kan de alltså bara utbildas av en nivå-4 lärare (jag har lagt ihop lite saker varefter tråden fortlöpt). Vad jag vet examineras väldigt få lärare varje år i Sverige så om man ska få en lärare som då kan lära ut på den nivån man som nivå 4 vill ha lär det vara en viss brist på sådana? Som du föreslår @jonaslukarlsson att boka och låta läraren analysera vad du behöver hjälp med innebär ju att risken är väldigt stor att man får en lärare som inte håller nivån för att utbilda dig.

Sen undrar jag lite stilla hur Skistar skulle kunna hindra någon från att konsulta som skidtränare i systemet? Har de fått in något i liftkortets köpvillkor eller så? Det torde ju kunna bli en del problem med allehanda konkurrensregler misstänker jag.

pd

Aktiv medlem
Det som ska tilläggas är att i en svensk skidskola är det väldigt tydligt med att kunden står i fokus och det är det som kunden vill göra med sin lektionstid som bestämmer fokus. Så bara man bokar en lektion så kommer instruktören att titta på din åkning och lyssna in dina önskemål. Det som kan krocka är väl om man får en instruktör som inte är utbildad till att lära ut på den nivån som man själv är på, eller strävar mot.
Så är det men efter sex förlorade år, veckor alltså, av att hasa utför med smärtsamt illa sittande hyrpjäxor och attityden "jag skall minsann bli bättre på egen hand först innan jag tar EN lektion" så var det inte främst instruktörens kompetens som var mitt bekymmer utan snarare rädsla att boka in mig på för hög nivå och få skidläraren att i tysthet tänka "Jisses, den där gubben tror han är Stenmark men åker som Stig-Helmer. Woohaha". Som om läraren ens skulle bry sig.

Det är nog fullt möjligt för dem att stänga ute konkurrens om de vill. Det sätter väl de regler de vill inom sin liftanläggning lika väl som att ett köpcenter kan sätta de villkor de vill för vem som får agera inom deras utrymme. Däremot är det förbaskat synd att det inte finns mera konkurrens för då hade det skett en helt annan utveckling.

jonaslukarlsson

Aktiv medlem
Eftersom vi här konstaterat att de åkare vi pratar om här är på nivå 4 så kan de alltså bara utbildas av en nivå-4 lärare (jag har lagt ihop lite saker varefter tråden fortlöpt). Vad jag vet examineras väldigt få lärare varje år i Sverige så om man ska få en lärare som då kan lära ut på den nivån man som nivå 4 vill ha lär det vara en viss brist på sådana? Som du föreslår @jonaslukarlsson att boka och låta läraren analysera vad du behöver hjälp med innebär ju att risken är väldigt stor att man får en lärare som inte håller nivån för att utbilda dig.

Sen undrar jag lite stilla hur Skistar skulle kunna hindra någon från att konsulta som skidtränare i systemet? Har de fått in något i liftkortets köpvillkor eller så? Det torde ju kunna bli en del problem med allehanda konkurrensregler misstänker jag.
Hm, som jag tidigare skrivt, jag skulle inte säga att många åkare i skidsystemen i sverige håller nivå 4, level 4, eller svart. Klart att det finns men de duggar inte tätt. Rent krasst så innebär det dynamiska skärande svängar i röd och svart pist med fartkontroll(nu när vi pratar från skidskoleperspektivet). Det ser man ytterst sällan. Många kan åka på skär men att bibehålla samma hastighet genom alla svängar hela vägen ner i röd och svart pist, det är desto svårare. Sen kan man alltid tycka det är kul att åka fort, men det är inte samma sak som att visa att man kan kontrollera svängen för att få fartkontroll. En steg 4-lärare har samma utbildningsnivå som en examinerad, det som skiljer är att en examinerad har dokumenterad erfarenhet genom att ha avlagt teoretiskt prov och haft undervisningsövningar med väldigt rutinerade instruktörer, samt visat upp sin färdighet i åkning ytterligare en gång. Tror jag nämnde tidigare att om man är osäker på sin nivå så säger man nivå 4, då får man en steg 4/examinerad lärare, och därmed någon på rätt nivå. Men kanske finns anläggningar där man inte följer det här och då är det såklart med osäkert, man får helt enkelt ringa och förklara läget, eller boka när man väl är på plats. Det är inget stort problem, kompetensen finns på varje skidskola skulle jag säga. Men det är väl det här som är problematiken, tilliten finns inte. Som i den här tråden så är det fler som är kritiska istället för att ge en kompentent skidåkare chansen att utveckla åkningen, vad har man att förlora, ett par hundralappar? Vad är det jämfört med alla pengar som man lägger på intresset ändå? Och om det nu gud förbjude skulle bli så att man känner att instruktören inte riktigt håller måttet för den nivån man själv är på, så prata med skidskolan och få en ombokning. Någonstans måste den här snurran börja, skidlärare finns för att lära er, men ni måste ge dem chansen. Och det skulle aldrig hända att en instruktör skulle agera "Jisses, den där gubben tror han är Stenmark men åker som Stig-Helmer. Woohaha". Man har en gedigen utbildning i ryggen där det är ett väldigt stort fokus på individen som står framför en, inget annat. Alla har olika förutsättningar och åker på olika sätt, det känns nästan som att det finns en åkstil för varje person i backen, men en instruktör hjälper dig med de problem och utvecklingsområden som du behöver, inte som någon annan behöver. Jag tror också det kan finnas en stolthet hos en "duktigare" skidåkare, framförallt män, att inte våga ge sig ut i ovissheten kring att få sin åkning bedömt och utvärderad. Man borde vända på det tankesättet och våga inse att man har en möjlighet att utvecklas och bli bättre, vilket kanske slutar med att man får en skönare känsla i åkningen, tar sig ner på ställen man tidigare tvekat eller inte haft ett bra flyt i, etc.

Skistar arrenderar ju marken och driver sin verksamhet den marken, då torde de kunna få bestämma vilka verksamheter som ska finnas inom deras område. Systemet är ju inte öppet för alla utan det krävs en entrebiljett. Är väl lite som att du skulle ha en skidbutik och så skulle jag komma dit och ställa upp mina grejer till försäljning där, det säljs ju ändå prylar där så varför inte mina också? Jag vill ju inte betala för mina egna lokaler så jag nyttjar den som någon annan hyr.

Om någon ska till Åre på skidtestet kan vi ses på en afterski-öl och diskutera skidåkning och utveckling :) Ta gärna med en film på när ni åker, så kan vi diskutera mer och om vilka möjligheter en skidlärare skulle ha till att utveckla er åkning!

Senast ändrad:

termons

Aktiv medlem
Dynamik och fartkontroll i pist har lyfts fram som problem för åkare som ser sig som avancerade. Finns säkert såna som har litet fel bild av sig själv. Men,är väl ingen som orkar åka dynamiskt hela tiden i pisten, specielt om du kör största delen utanför pisten. Man slöåker hårt men kontrolerat i pisten för det mesta. Ingenting som man tänker skall fungera som en teknik uppvisning för de i liften.

Skidbredden och styvheten bestämmer ju också litet hur man åker i pisten. En bra pistskida så ser åkningen direkt mycket bättre ut i gästrappet.

Senast ändrad:

Race

Ny medlem
nivå 4, level 4, eller svart. Klart att det finns men de duggar inte tätt. Rent krasst så innebär det dynamiska skärande svängar i röd och svart pist med fartkontroll.
Ta gärna med en film på när ni åker, så kan vi diskutera mer och om vilka möjligheter en skidlärare skulle ha till att utveckla er åkning!
Jag skulle bara välja en skidlärare som kan visa en film på när hen åker skärande svängar med fartkontroll i svart pist!

Men ännu har ingen visat det och jag tror det finns en naturlig förklaring till det ;)

jonaslukarlsson

Aktiv medlem
Jag skulle bara välja en skidlärare som kan visa en film på när hen åker skärande svängar med fartkontroll i svart pist!

Men ännu har ingen visat det och jag tror det finns en naturlig förklaring till det ;)
Förmodligen för att det går för fort och blir läskigt ;) åtminstone för mig! Men klart att det finns, vet flertalet som kan gå på skär i slalombacken i Åre. Hur många har du frågat ;)? Och då menar jag inte barnskidlärarna som har grupplektioner i Sälen. Men om du vill träna skärande sväng i svart pist så får du ju framföra det önskemålet och så får du en instruktör som hanterar det. Att förutsätta att det inte finns hjälper ju ingen, speciellt inte dig själv om det är det som du vill träna.

jonaslukarlsson

Aktiv medlem
Dynamik och fartkontroll i pist har lyfts fram som problem för åkare som ser sig som avancerade. Finns säkert såna som har litet fel bild av sig själv. Men,är väl ingen som orkar åka dynamiskt hela tiden i pisten, specielt om du kör största delen utanför pisten. Man slöåker hårt men kontrolerat i pisten för det mesta. Ingenting som man tänker skall fungera som en teknik uppvisning för de i liften.

Skidbredden och styvheten bestämmer ju också litet hur man åker i pisten. En bra pistskida så ser åkningen direkt mycket bättre ut i gästrappet.
Sant. Jag är väl mer av uppfattningen att all åkning är möjlighet till utveckling, och jag hade inte klarat av åkningen i offpisten som jag gör idag om jag inte tränat så mycket pist som jag gjort. Tekniken är densamma och rörelserna man gör är desamma. Så att bara susa ner för pisten utan att se det som en möjlighet till utveckling kanske inte alltid är rätt approach. Men sen har vi alla olika intressen och det är ju det som gör det hela intressant och som gör att vi kan lära av varandra :) Många här brinner ju för offpist och tuffhet skulle jag säkert kunna lära mig av många här, medan jag säkert skulle kunna ge många tips på hur många skulle kunna bli bättre åkare.

Race

Ny medlem
Förmodligen för att det går för fort och blir läskigt ;) åtminstone för mig! Men klart att det finns, vet flertalet som kan gå på skär i slalombacken i Åre.
[snip]
Att förutsätta att det inte finns hjälper ju ingen, speciellt inte dig själv om det är det som du vill träna.
Det jag efterfrågade var bevis på att läraren kan åka på skär i svart pist med fartkontroll. Tills jag sett motsatsen antar jag att ingen skidskolelärare i Sverige kan det. Jag vågar tom påstå hela världen. Hitta en video någon! Jag tror iofs inte det definierar Nivå 4.

jonaslukarlsson

Aktiv medlem
Det jag efterfrågade var bevis på att läraren kan åka på skär i svart pist med fartkontroll. Tills jag sett motsatsen antar jag att ingen skidskolelärare i Sverige kan det. Jag vågar tom påstå hela världen. Hitta en video någon! Jag tror iofs inte det definierar Nivå 4.
Sjysst linje du kör på. Den ovissheten får du leva i, jag tänker inte hjälpa dig att komma ur den gropen. Jag känner flera som kan det och det räcker för mig i den här forumdiskussionen. Men här har du en video från senaste interski, långa svängar på skär med åkare från hela världen. Svårt att säga om det är svart lutning, men brant är det.

termons

Aktiv medlem
Sjysst linje du kör på. Den ovissheten får du leva i, jag tänker inte hjälpa dig att komma ur den gropen. Jag känner flera som kan det och det räcker för mig i den här forumdiskussionen. Men här har du en video från senaste interski, långa svängar på skär med åkare från hela världen. Svårt att säga om det är svart lutning, men brant är det.
Inte ser det brant ut. Normal carving på mjukt underlag?

termons

Aktiv medlem
Leta film själv om ni vill hålla fast vid er uppfattning, är ju uppenbart att ni inte kan eller vill förstå, jag vet vad skidlärare kan, och det räcker för mig.
Inte min mening att ta sida. Svarta backens lutning och hårdhet samt styrkan i benen hos den som åker avgör nog om det går att carva rent även om han har den perfekta skidan för uppgiften.

Här är en kille som gör det bra i litet hårdare backe

Få skidlärare som når upp till den nivån.

Senast ändrad:

carl_couloir

Aktiv medlem
En enligt mig av dom största skillnaderna mellan "vanliga" åkare och utbildade och duktiga skidlärare är driv och dynamik. Att bara lägga upp skidan på kant för att få till en skärande sväng kanske ser riktigt bra ut för många med otränad blick, men det är långt ifrån, väldigt långt ifrån vad det som anses som skärande sväng för en skidlärare.

Kriterierna från 2017 års examen på "stora skärande svängar":
- Centrerad position
- Tidigt stöd på ytterskidan
- Dynamisk inåtförelse av masscentrum mot svängcentrum där masscentrum är som längst från skidorna i fallinjen
- Funktionellt kantreglerande arbete genom hels svängen
- Separation mellan över/underkropp

Kriterierna från 2018 års examen på"stora skärande svängar med luftfärd":
- Balans över ytterskidan
- Centrerad position
- Separation över/underkropp
- Dynamisk inåtförelse av masscentrum mot svängcentrum där masscentrum är som längst från skidorna i fallinjen
- Sväng i sväng

Och dessa körs brant terräng!!!!

Har själv inte gått upp på examen (ännu) och jag kan ärligt säga att detta är inget man snyter ur sig på en kvart, men jag har många fantastiska skidlärarvänner som fixar detta.

Bon ski!
/C

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp