bra skidskola för vuxna?

KaitsuH

Aktiv medlem
Om ni har råd, kanske här "Ski with the pro" (Dominic): https://www.schischule-glungezer.at/
Mycket nära Innsbruck, enkelt att resa dit, och man kan hitta boendet ganska billigt.

Jag var i våras 4 dagar i Schlick 2000, ensamt, jag lämnade frun och snöbrädan hem, och tog en privatlärare för 3 timmar. Han var Lois, han hade lärt skidåkning redan 41 år! Och, jag lärde mig i tre timmar mera än i fem år ensamt.

Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
Utveckla gärna vad ni menar.
Ja det är ju lite märkligt resonemang. Alla här har ju mer att lära inom alla möjliga områden. Frågan är ju hela tiden om man har nytta av mer kunskap och om kostnaden för att förvärva den motsvarar nyttan?

" "jag kan läsa därför behöver jag ingen lärare eller skola" " Har du själv doktorerat i lingvistik? Om inte så uppfyller du ju exemplet, precis som 98% av oss andra...

termons

Aktiv medlem
I ett bredare perspektiv förstår jag inte heller jämförelsen.

Att lära sig läsa och sen studera till ett yrke som man trivs med är ju enormt mycket viktigare än att kunna åka dynamiskt i en blå backe som på videon.

Dessutom finns det en massa åkare som aldrig tagit en skidlektion med diverse input, som åker bättre/mångsidigare en 86.3% av skidlärarna.

carl_couloir

Aktiv medlem

Att lära sig läsa och sen studera till ett yrke som man trivs med är ju enormt mycket viktigare än att kunna åka dynamiskt i en blå backe som på videon.

Dessutom finns det en massa åkare som aldrig tagit en skidlektion med diverse input, som åker bättre/mångsidigare en 86.3% av skidlärarna.
är du helt säker på att det är exakt 86,3%, det kan ju vara 86,7%?!

/C

carl_couloir

Aktiv medlem

Felmarginalen är 0.76%
Har du faktaunderlag på dessa två?

Micke_P76

Medlem
Det jag menade är att ingen skulle börja argumentera om att man inte behöver lärare om man kan läsa. All fakta finns ju så det behövs ju inga lärare egentligen. Och det finns självklart undantag på personer som lyckats utan studerat ungefär som inom skidåkning men flertalet som lyckats riktigt bra har bra strukturerad bas.

Tycker det beskrivs bra i nivå 10 (expert) som länkades här tidigare "Ödmjukhet om att man kan lära sig mer."

Det jag menar är att alla sannolikt kan lära sig av strukturerad utbildning av professionella även om den praktiska kunskapen är lägre än den teoretiska hos läraren (även inom skidåning.) Samtidigt tror jag flertalet som lärt sig själv gör många enkla tekniska fel och det tar betydligt längre att bli bättre utan hjälp. De små tekniska felen kan nog även en "normal" skidlärare se.

Åka dynamiskt i blå backe är väl kanske inte målet men när jag ser folk åka "dynamiskisk" i uppåkt offpist i brant lutning så ser man ju skillnaden vem som lärt sig själv kontra någon som har alpin bakgrund.

Men låter ofta som folk blir på defensiven när man pratar just om att ta hjälp av skidlärare för att bli bättre. Kanske jag som missuppfattat tråden.

Gäller bara hitta rätt lärare och beskriva vad man vill utveckla. Problemet kanske att man är inte vet pga man är för dålig för att se sitt behov och sina brister.

termons

Aktiv medlem
Jag skulle gärna vilja kunna göra backflip i offpisten och slänga butters lite lätt åt höger vänster. Snurra coolt på den där railen ser också roligt ut.

Inser dock att jag aldrig kommer att uppnå denna nivå. Fysiken går neråt med åldern jag skadar mig lättare. Jag har inte tid eller ekonomiska möjligheter att sätta åtaliga timmar träning på att lära mig dessa fina kunskaper. Dessutom är jag grymmt nöjd med den nivå jag nu är på.

Det jag inte vill utveckla mera är dynamisk åkning pisten.

Vad skall ni lära mig?

Micke_P76

Medlem
Så bra du är nöjd med din nivå. Själv så vill jag alltid utvecklas oavsett vad det är i livet. Annars är ju livet över 😂.

Så egentligen är du inte så intresserad av skidåkning och prioriterar annat istället. Det är ju ok så länge man är nöjd med det.

Ingen kan lära någon som inte vill lära sig oavsett vad det är eller vem läraren är.

termons

Aktiv medlem
Så egentligen är du inte så intresserad av skidåkning och prioriterar annat istället. Det är ju ok så länge man är nöjd med det.
Så kan man också säga. Väldigt få som prioriterar så mycket att de skulle betala för ett antal lektioner som man inte har någon garanti för att skulle ge något.

Helt annat för tex. Kaitsu som åkt breda hela sitt liv och sedan börjar åka skidor. Då kan en bra lärare en par timmar vara guld värd.

termons

Aktiv medlem
Har du pratat med någon skidlärare om vad du skulle vilja utveckla överhuvudtaget?
Försökte högre upp i tråden.

En annan sak är åkning i svår skare. Men där har jag fått bra input redan som jag kan försöka tillämpa nästa gång jag stöter på sådana förhållanden.

Senast ändrad:

carl_couloir

Aktiv medlem
Så kan man också säga. Väldigt få som prioriterar så mycket att de skulle betala för ett antal lektioner som man inte har någon garanti för att skulle ge något.
Det beror ju väldigt mycket på vilken inställning man har redan från start, om man redan i förväg har bestämt sig för att det inte ger något så kommer det ju bli en uppfylld profetia på den punkten och vice versa.

Jag själv som skidlärare lär mig massor när jag åker med andra skidlärare och tror jag kommer fortsätta med det livet ut, helt baserat på att jag är öppen, intresserad och vill lära mig mer.

Bara en idiot hävdar med en dåres envishet att den redan kan allt!

bon ski
/C

simp1

Medlem
Så bra du är nöjd med din nivå. Själv så vill jag alltid utvecklas oavsett vad det är i livet. Annars är ju livet över 😂.

Ingen kan lära någon som inte vill lära sig oavsett vad det är eller vem läraren är.
Vilken jävla attityd, tråkigt.
Tar man sig ut i backen och har kul så kommer man att utvecklas. Det verkar du inte ha förstått. Majoriteten av oss här på forumet åker för att det är roligt och inte för att jaga några hundradelar. Ha du så kul i din fartdräkt men låt oss som bara vill ha kul få ha kul. / Självlärd nöjesåkare som ändå åker ifrån de flesta

Pillard

Aktiv medlem
Det beror ju väldigt mycket på vilken inställning man har redan från start, om man redan i förväg har bestämt sig för att det inte ger något så kommer det ju bli en uppfylld profetia på den punkten och vice versa.

Jag själv som skidlärare lär mig massor när jag åker med andra skidlärare och tror jag kommer fortsätta med det livet ut, helt baserat på att jag är öppen, intresserad och vill lära mig mer.

bon ski
/C
Men ingen här tror väl att den kan allt eller är fullärd? Det handlar ju snarare om att ju högre upp i nivå du kommer desto mer tid (och därigenom pengar) måste du lägga per utvecklingssteg. Och om den tid man har till skidåkning är begränsad så är det väl så att många prioriterar bort skidskola just för att det blir dyrt i relation till nyttan. Det faktum att det också blir svårare och svårare att hitta tillräckligt hög nivå på läraren ju högre nivå man har själv förstärker ju bara problemet.

termons

Aktiv medlem

bon ski
/C
Ännu en gång. Det handlar inte om att man tänker att man inte har någonting att lära när man väljer att inte anlita en skidlärare.

Produkten är inte tillräckligt lockande. Ni kan inte få mig att köpa med att säga att jag måste åka med mera dynamik i gästrappet. Ni måste hitta på någonting bättre om ni skall sälja till mig och många andra.

Förstår av denna diskussion att många av skidlärarna skulle vilja ha "skidskoleplikt" i lagen tills man fyller 75år.

Då skulle alla åka dynamiskt i gästrappet. Då skulle rutinerade skidlärare inte behöva traggla runt i blå backar med kassa åkare dag ut och dag in.

zel

Medlem
Kan varmt rekommendera Daniel.

Stationerat i Åre.

Han kör instruktioner steg 1 och 2 för vår skidförening, och vi är jättenöjda. Grym lärare.

Senast ändrad:

Micke_P76

Medlem
Vilken jävla attityd, tråkigt.
Tar man sig ut i backen och har kul så kommer man att utvecklas. Det verkar du inte ha förstått. Majoriteten av oss här på forumet åker för att det är roligt och inte för att jaga några hundradelar. Ha du så kul i din fartdräkt men låt oss som bara vill ha kul få ha kul. / Självlärd nöjesåkare som ändå åker ifrån de flesta
Lol jag kom just hem från ett freeride camp med Hoji. Så nä ingen fartdräkt men en jäkligt bra skidlärare hade jag. Men visst kan ju säga jag är "nöjd" med min nivå och vägra inse man kan utvecklas med hjälp av andra..

Störst i sin egen fiskdam funkar inte så bra 😂

simp1

Medlem
Lol jag kom just hem från ett freeride camp med Hoji. Så nä ingen fartdräkt men en jäkligt bra skidlärare hade jag. Men visst kan ju säga jag är "nöjd" med min nivå och vägra inse man kan utvecklas med hjälp av andra..

Ingen av oss här har påsttått att vi inte KAN utvecklas mer. Det vi försöker förmedla är att man behöver inte åka på camp med Hoji för att kunna ha oändligt med kul i backarna.

termons

Aktiv medlem

Varför fungerar inte störst i sin fiskdam då det handlar om nöjesåkning ?

carl_couloir

Aktiv medlem
Men ingen här tror väl att den kan allt eller är fullärd? Det handlar ju snarare om att ju högre upp i nivå du kommer desto mer tid (och därigenom pengar) måste du lägga per utvecklingssteg. Och om den tid man har till skidåkning är begränsad så är det väl så att många prioriterar bort skidskola just för att det blir dyrt i relation till nyttan. Det faktum att det också blir svårare och svårare att hitta tillräckligt hög nivå på läraren ju högre nivå man har själv förstärker ju bara problemet.
Så är det och det blir lite av ett moment 22, det finns kanske inte tillräckligt med instruktörer på tillräckligt hög nivå samtidigt som det kanske inte finns tillräckligt med kunder som efterfrågar detta.....

Ett litet problem är att för att bli medveten om sin förbättringspotential måste man ju åka med en skidlärare som kan analysera osv. och sedan lägga upp en bra plan/taktik och att sedan ändra sin sedan länge invanda skidmotorik tar tid (jag fick exempelvis lägga sjukt mycket tid på att lära mig ploga på rätt sätt.......) och då börjar det mycket riktigt kosta pengar.

Samtidigt så har vi i Sverige lite som nationalsport "själv är bäste dräng" och om man bara åker skidor en till två veckor per år så är frågan om man vill lägga sin semester på att var med på ett träningsläger......

Ännu en gång. Det handlar inte om att man tänker att man inte har någonting att lära när man väljer att inte anlita en skidlärare.

Produkten är inte tillräckligt lockande. Ni kan inte få mig att köpa med att säga att jag måste åka med mera dynamik i gästrappet. Ni måste hitta på någonting bättre om ni skall sälja till mig och många andra.

Förstår av denna diskussion att många av skidlärarna skulle vilja ha "skidskoleplikt" i lagen tills man fyller 75år.

Då skulle alla åka dynamiskt i gästrappet. Då skulle rutinerade skidlärare inte behöva traggla runt i blå backar med kassa åkare dag ut och dag in.
Jag är absolut inte för "skidskoleplikt" om någon skulle tro det och svensk skidskola är som sagt dålig på att marknadsföra sig och har svårt att ta fram en tillräckligt lockande produkt för men det är samtidigt lite av ett moment 22 som jag nämnt ovan.

Bon ski
/C

Micke_P76

Medlem
Lol. Så nu är det ha kul i backen vi diskuterar? All tid på snö är kul. Jag åker till massa små backar bara för att stå på snö pga det är kul. Kan ju nästan ha lika kul i Romme/Branäs som i Åre eller Kicking Horse. Beror ju ofta på sällskapet. Eller vad man hittar på.

Trodde diskussionen rörde skidlärare och skidskola för att utvecklas, men kanske titeln är missvisande.

Och jag tror fortfarande att man kan utvecklas med skidlärare oavsett om man tycker sig vara på "expert" nivå. Som sagt gäller hitta rätt skidlärare. Men visst är ens polare proffs eller skidlärare så behöver man ju sannolikt inte ta skidlärare lektioner.

Men ja, alla kanske inte prioriterar lika. Enda jag vet är att det är svinkul å åka, jag lär mig massor med att åka med de som är bättre, skidlärare, bergsguider och proffs de ger jäkligt klockrena tips direkt. Tips som skulle ta mig veckor att komma på eller några år att lära mig bort från fel inlärt mönster. Nu åtgärdas det ofta direkt. Med tipsen får jag roligare på berget.

Pillard

Aktiv medlem
Tråden började väl med att skidlärare efterfrågades och mynnade ut i en diskussion om varför inte fler väljer att ta lektioner. Jag tror att @carl_couloir har alldeles rätt i att de svenska skidlärarna är för dåliga på att sälja in sig. Och som vi ser i den här tråden blir det mer av ett "alla som inte går till skidlärare är idioter med märklig självbild". Det är lite som med butikshandeln, som jag pysslar en del med till vardags, där man mest är sur för att kunderna inte kommer eller förstår sitt eget bästa. Vill man ha kunder får man nog allt anpassa sig efter vad det är kunderna vill ha.

termons

Aktiv medlem
Lol. Så nu är det ha kul i backen vi diskuterar? All tid på snö är kul. Jag åker till massa små backar bara för att stå på snö pga det är kul. Kan ju nästan ha lika kul i Romme/Branäs som i Åre eller Kicking Horse
Intressant resonemang. Klart det handlar om att ha kul. Freeride - Skidglädje på nätet!

Det är ju viss skillnad på inlärningskurvan människor imellan också.

termons

Aktiv medlem
Så är det och det blir lite av ett moment 22, det finns kanske inte tillräckligt med instruktörer på tillräckligt hög nivå samtidigt som det kanske inte finns tillräckligt med kunder som efterfrågar detta.....

Ett litet problem är att för att bli medveten om sin förbättringspotential måste man ju åka med en skidlärare som kan analysera osv
Hmm. Nej. Har inget att göra med antalet bra instruktörer. Ni måste skapa ett behov av att anlita er först.

Att man tycker det är jobbigt att åka är ju säkert ett problem som får de flesta att anlita er.

En avancerad åkare tycker inte det är för jobbigt att åka oberoende av vilka förhållanden råder på berget, hen anpassar sig. Vad är behovet? Fåfänga att åka på ett visst sätt..?

Ni tycker säker det låter konstigt men jag och många andra skulle inte betala för en kurs med tex Hoji som mentor. Ev. att man skulle kunna delta tex en dag och tom betala litet för det om tillfället råkar vara på den ort och det tillfälle du tänkt åka på annars.

Pillard

Aktiv medlem
Jag skulle personligen gladeligen åka några dagar med Hoji. Inte för att jag tror att jag skulle lära mig så mycket (inte för att jag på något sätt är fullärd utan mer för att jag inte tror att det är någon överdriven pedagogisk teknikträning på en sådan resa) men jag kan tänka mig att det är enormt inspirerande och roligt.

Som jag skrev innan också skulle jag nog kunna tänka mig att faktiskt betala för en skidskola om teknikträningen syftar till att bli bättre på att åka puder i skog t.ex. Med tanke på att en privatlektion kostar minst 3-4000 per dag så blir det ju intressant först när det arrangeras i gruppform också.

termons

Aktiv medlem
Jag skulle personligen gladeligen åka några dagar med Hoji. Inte för att jag tror att jag skulle lära mig så mycket (inte för att jag på något sätt är fullärd utan mer för att jag inte tror att det är någon överdriven pedagogisk teknikträning på en sådan resa) men jag kan tänka mig att det är enormt inspirerande och roligt.

Som jag skrev innan också skulle jag nog kunna tänka mig att faktiskt betala för en skidskola om teknikträningen syftar till att bli bättre på att åka puder i skog t.ex. Med tanke på att en privatlektion kostar minst 3-4000 per dag så blir det ju intressant först när det arrangeras i gruppform också.
Som sagt så skulle jag också kunna tänka mig att åka med Hoji om det dyker upp ett bra tillfälle. 😄

Menar bara att vi har vanligtvis så roligt då vi åker att man måste avväga noggrant vad man binder sig till.

Micke_P76

Medlem
Helt rätt är ingen teknikträning på normala sättet. Men just inspirerande och motiverande å se vad som faktiskt går att uppnå med skidor och fantastiskt roligt.

Termos skulle du betala för guide?

carl_couloir

Aktiv medlem
För ganska exakt 5 år sedan tyckte jag att jag var en rätt så vass skidåkare både i och utanför pist, det var i princip inget som satte stopp för mig, åkte typ överallt, La Grave, couloirer i Cham osv.
Sedan snubblade jag mer av en slump in på skidlärarutbildningens steg ett och oj vad jag insåg och lärde mig massor......🤣😄 med den kunskap jag har fått genom mina skidlärarutbildningar har gjort mig till en mycket bättre, mer ödmjuk skidåkare men framförallt har det gjort min skidåkning ännu roligare. Som sagt så gäller detta mig.

Min poäng är att vi som skidlärare kan se massor med utvecklingsområden/utvecklingspotential hos flertalet skidåkare men om personen ifråga är nöjd med sin åkning så blir det svårt "bevisa behovet" och det är helt okej att det är så, för jag var en av dessa innan. Men att som avancerad åkare säga att en skidlärare inte kan bidra utan att ha provat tycker jag är fel, sedan är alla skidlärare olika precis som alla skidåkare är olika, ibland matchar det riktigt bra ibland inte lika bra.

Sedan är det som jag skrivit innan ett problem att svensk skidskola (frivilligt att läsa skistar om man vill) inte prioriterar att lyfta fram och marknadsför skidskola även för avancerade åkare. Skiers Accredited oavsett om vad man tycker om dom ett bra exempel på att det går och att det finns ett intresse.

Vissa av oss är beredda att betala för inspiration, guidning, tips och trix osv. andra inte, det ligger i sakens natur, men bara för att man själv inte är beredd att betala betyder det inte att det inte finns ett värde i det.

termons

Aktiv medlem
För ganska exakt 5 år sedan tyckte jag att jag var en rätt så vass skidåkare både i och utanför pist, det var i princip inget som satte stopp för mig, åkte typ överallt, La Grave, couloirer i Cham osv.
Sedan snubblade jag mer av en slump in på skidlärarutbildningens steg ett och oj vad jag insåg och lärde mig massor......🤣😄 med den kunskap jag har fått genom mina skidlärarutbildningar har gjort mig till en mycket bättre, mer ödmjuk skidåkare men framförallt har det gjort min skidåkning ännu roligare. Som sagt så gäller detta mig.

Min poäng är att vi som skidlärare kan se massor med utvecklingsområden/utvecklingspotential hos flertalet skidåkare men om personen ifråga är nöjd med sin åkning så blir det svårt "bevisa behovet" och det är helt okej att det är så, för jag var en av dessa innan. Men att som avancerad åkare säga att en skidlärare inte kan bidra utan att ha provat tycker jag är fel, sedan är alla skidlärare olika precis som alla skidåkare är olika, ibland matchar det riktigt bra ibland inte lika bra.

Sedan är det som jag skrivit innan ett problem att svensk skidskola (frivilligt att läsa skistar om man vill) inte prioriterar att lyfta fram och marknadsför skidskola även för avancerade åkare. Skiers Accredited oavsett om vad man tycker om dom ett bra exempel på att det går och att det finns ett intresse.

Vissa av oss är beredda att betala för inspiration, guidning, tips och trix osv. andra inte, det ligger i sakens natur, men bara för att man själv inte är beredd att betala betyder det inte att det inte finns ett värde i det.
"Låt mig få vara en lycklig idiot."

Pillard

Aktiv medlem
Saker jag inte skulle betala för(igen) är tex xtravel och UCPA resor.
Intressant det här! Jag är ju i gengäld en av de som gladeligen betalar för UCPA. För min del beror ju det på att det är för svårt att på en ny ort lära sig att hitta vettig offpist och därför är det extremt behagligt att ha någon som bara tar med en på bra åkning hela tiden. Det är något jag gärna betalar för istället.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp