Brant

sLeMe

Ny medlem
Brant
En pukkelpist i pullinki tror jag ... när vi var där första gången så hade man landat platt efter fall typ :P .. men nu är den inge brant ...

Roten

Ny medlem
Brant
Jag har också åkt pou bellen på Aiguille du midi. Det äckligaste jag gjort. fy faan vad rädd jag var inte bara för att det var brant det var isigt, dog leg, dimma(inte när vi började) och massa stora isklumpar som kom flygandes. Mousta lainen janne ploumeros!!!

jonasnordin

Ny medlem
Brant
Jag brukar köra uppvärmning med big pack glasskartongsåk (en på varje fot) i fakie och naken ner för väggen varje morgon, det brukar gå så fort att ingen hinner fota mig. Mycket på grund av specialvallan med ägg och sirap, ä la sunes jul. God Jul

Asjolin

Ny medlem
Brant
vi är på freeride, inga jävla pister! dem brantaste är nog Nordalsfjell uppe I Gränsen, norra sidan tror jag? där nm körs..riktigt brant o mycket klipoooooor! sen är de väll La Grave, de allra flesta backarna där nere e branta..

face-plant

Ny medlem
Brant
jag och en kompis åkte gamsleiten2 i Obertauern i førrgår. ska tydligen(enligt min skidlærare)vara europas næst brantaste backe(sitter på køpenhamns flygplats nær jag skriver detta. dærfør: Æ och Ø!)
//faceplant

Pascalero

Ny medlem
Brant
Kan rekommendera att åka vänster om Väggen, alltså typ under stolsliften. Jag och min brorsa åkte där förra året och det var riktigt skoj.

Mullret

Ny medlem
Brant
52 graders lutning är pisten längst till vänster i Val D´Ísere. Pucklar hela vägen ner ca 2 meters bulor. Svettigt ta sig ner med 2 meter storslalomskidor. Tror jag la mig efter kommit ner för en välbehövlig paus om 20 minuter.... Backen är ca 3-500 meter lång

OBS, bildbevis finnes...

Bly84

Ny medlem
Brant
De där 78 och 84 graderna, är inte fallgränsen runt 60 grader? Försök att stå i 60 graders lutnig får du se om du inte måste hålla i dig i något. Så en backe med 84 graders lutning på ett ställe är väl en klippa någonstans i backen... :)

Trollskogen i hundfjället är väl det grymmaste för mig, fan vad skraj man blir när det dessutom dyker upp troll mitt i den 5 grader branta backen.

Koppelman

Aktiv medlem
Brant
Bly84 sa:
De där 78 och 84 graderna, är inte fallgränsen runt 60 grader? Försök att stå i 60 graders lutnig får du se om du inte måste hålla i dig i något. Så en backe med 84 graders lutning på ett ställe är väl en klippa någonstans i backen... :)

Trollskogen i hundfjället är väl det grymmaste för mig, fan vad skraj man blir när det dessutom dyker upp troll mitt i den 5 grader branta backen.
Tror jibbern som sagt svamlar lite, han menar nog 78%. Det finns en backe i mayrhofen som lutar 78%.

Wezi

Medlem
Brant
Den legendariska puckelpisten Le Mur i Les Crosets (Avoriaz) vilken räknas till en av Europas tuffaste, 850 m lång och 45 graders lutning.. Det var en upplevelse, och att dessutom åka ner för den med ett par skidor och två par stavar i händerna var ju spännande.. syrran hade nämligen ramlat och studsade ner för hela backen =)

mardiman

Ny medlem
Brant
första seriösa svaret tror jag :P

drog en repa där det var ca 60* lutning i val thorens... det var offpist så räknas kanske inte?

Brant
Liten parlör att ha på afterskin:

100% lutning = 45 grader (backens höjd och längd är lika)
50% lutning = 22,5 grader (backens höjd är 50% av dess längd)

demkc

Ny medlem
Brant
TheOldSchool sa:
Liten parlör att ha på afterskin:

100% lutning = 45 grader (backens höjd och längd är lika)
50% lutning = 22,5 grader (backens höjd är 50% av dess längd)
Den gamla skol-klassikern pythagoras sats (a2 + b2 = c2) sätter stopp för att backens höjd och längd är lika vid 45 grader, det skulle den istället vara vid 0 eller 90 graders lutning.

En 100 procentig stigning innebär att det stiger 100 m lodrätt per 100 m vågrätt, dvs. 45 grader precis som du säger oldschool. Backen blir däremot ca 141 m lång

Monis

Ny medlem
Brant
sladdade nerför en vinddriva i helgen... Den var bra mycket brantare än vad snö brukar kunna fastna på eftersom det lagt sig lager på lager...

makondelen

Ny medlem
Brant

Gustav_89

Medlem
Brant
makondelen sa:
Setermannen sa:
LILLjedal sa:
Det finns fan inte nå branta i Klävsjö !!!!! Själv har jag åkt chocken var lite skraj då!!
Eh jo
Jag vet själv inte vad klÄvsjö är, har bara varit i klövsjö, men det verkar som att setermannen varit i klÄvsjös branta backar han me, SCAAAARY!!!
Freakinn' backen heter Svartåshanget och är en så kallad dubbelt svart backe - Till skillnad från många andra omtalade backar här så är den här pistad!

SverigeTomten

Ny medlem
Brant
Gudrunnator sa:
Lima-ko sa:
Vet Ni vad, jag har faktiskt åkt en backe som var 96 graders lutning på, det var värsta grymma alltså, fast min Canada Goose jacka blev lite sliten då så jag måste köpa en ny nu.
Haha på vilken planet? ;)
90 grader är lodrätt om du har åkt i en backe med 96 grades så kanske det var en klippa du hoppade över, men hela backen som har en 96 graders lutning kan jag säga att det inte existerar. I så fall, BILDBEVIS tack!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp