BRED offpistskida för 130kg åkare?

Björn_C

Ny medlem
Hej!
Undrar om någon har koll på offpistskida som är stark och stabil nog för mig? Tänker BRED med så jag får så mycket bärighet som möjligt (Kompisarna har redan tipsat om dubbla snowboards ... ;) Min skill level är mellan medium och expert i pisten, och sämre utanför, men jag är grymt sugen på att bättra på det.
Har åkt mycket på Bonafide i pist men åker just nu på Blizzard Quattro RS76, så dessa kan jag referera till. Har inga referenser på rena offpistskidor.
Hoppas att det finns någon som har erfarenheten jag söker :)

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Blizzard Spur i längsta längd, 189 cm. Finns inte så många så stora skidor i produktion längre. Leta beggat annars, Völkl Kuro, K2 Pontoon, några DPS etc.

Emilk

Medlem
DPS Wailer RPC borde svara mot vad du söker. Breda, men inte så breda att de blir omöjliga i annat än bottenlöst. Väldigt vridstyva så mycket gott kantgrepp. Styva även i längsleden så klarar dina kilon. Shape gjort för lekfullhet.

RWD

Aktiv medlem
Faction Dictator 4.0 kanske

erik_lagg

Aktiv medlem
Jag är inte alls i din viktklass men har kört på både faction CT 5 och Völkl revolt 121. Bägge är förvånansvärt styva och relativt lätta personer kan köra hårt på dem - och jag tror att de även bär dig. CT 5 är otroligt bra i skräpsnö men ganska dålig att carva med och köra med i pisten. Revolten är mer allround och mycket bra i lössnö (efter liten bakmontering för min del). Längsta längden på revolt 121 kanske kan vara något.

rodney_piston

Aktiv medlem
130 pannor? Är det Magnus Samuelsson som ska ut och pumpa puder?

Det här kanske är ett marknadssegment som är förbisett? Om RuPaul kan hitta pumps i storlek 50 så måste det ju finnas lagg till Daniel Ståhl och kompani.

För drygt 2 år sedan var jag på väg till Japan för första gången.Jag tänkte att mina ganska chargiga 114mms 190 cm Line Sickday kanske var lite för tunna för mina 92 pannor så jag ville upp några millimetrar. Men det visade sig som sagt inte jätte lätt att hitta något nytt över 118 mm. Jag sökte då efter ett par begagnade magnum opus men det var ingen som ville sälja (vilket såklart gör att man undrar...är de verkligen så bra som det sägs?) Hittade ett par K2 pon2oon 132 mm 189 cm och tänkte.. de tar jag. Någonstans i gömmorna har jag en sån där skistrap med texten "fetast skidor vinner". Så jag började måla upp bilder i huvudet när jag konkar runt på de där pontonerna med strappen runt. Men sen kom bacillen och man tänkte att det blir nog Japan nästa säsong. Ja eller nästa.......Och vem vet kanske att det blir nästa..

iallafall fanns det några andra än pon2oon som verkar intressanta. Finns säkert fler modeller om man söker runt.

Armada Magic J 127 mm 190 cm
K2 reckoner 122 mm 191 cm
Och Blizzard spur som redan nämnts 124 mm 189 cm

130 kg? Det är ju inte så mycket när man tänker efter. Det måste ju finnas en marknad tycker man.

PS.
Jag ser nu att pontoon redan var nämnda. De finns nya på tomaten iallafall. t o m på rea.

Senast ändrad:

erik_lagg

Aktiv medlem
Finns säkert flera breda och stabila skidor. Men om man kan leva med grafiken kan ju Völkl Revolt 121 vara ett bra val (tipsade om dem ovan). Uppenbart kan man köra extremhårt på dem så de borde också funka för en tyngre åkare som kör lugnare.

dr_cosmo

Aktiv medlem
Finns säkert flera breda och stabila skidor. Men om man kan leva med grafiken kan ju Völkl Revolt 121 vara ett bra val (tipsade om dem ovan). Uppenbart kan man köra extremhårt på dem så de borde också funka för en tyngre åkare som kör lugnare.
En skida jag vill testa men ännu inte hunnit med.
//R

Punchslap

Medlem
Pro model för en man på 193cm borde vara relativt stabil

Finns även på deras outlet

Dessa borde ju kunna fungera rätt så bra också, samma skida som årets, bara annan grafik.

Hos tysken kan man även hitta ett gäng skidor som också borde kunna fungera till lite trevligare pris

GoranC

Aktiv medlem
Line Sick Day 125. 192cm
Dom bär bra och är riktigt lättåkta i offpist och gör inte bort sig i pisten heller, stabila och styva så dom går fint att carva med.
Som av en händelse så har jag ett par ståendes i källaren då chauffören blivit för gammal och kommer troligen aldrig ha bruk för dom något mer.

rabbit

Aktiv medlem
Björn_C sa:
Undrar om någon har koll på offpistskida som är stark och stabil nog för mig?
138mm under foten och 202cm långa.
Marshall gör kopior av gamla klassiker.
Just den här är alltså DPS Lotus 138 och 202cm var den längsta version dom gjorde.
Pre-order-grejen är slut så det är orsaken till "sold out" men maila honom och fråga?

dnleriksson

Medlem
Inte årets modell direkt och undrar om mina ben nånsin kommer orka med de här igen! Åkte nog bara två år på dem för 10 år sen innan barn stoppade de resorna och de var garanterat överdrivet stora och tunga för mina kilon! 157-122-150, 187 cm och 2,5 kg+ nånstans och svängiga som bara den i pist! Duck Stance-monterade så bra tryck på innerkanten 💪🏼
Och de är ju så snygga på en topp i Riksgränsen 🤩

FB_IMG_1645707984453.jpg

Lite OT då jag tänkte behålla dem, men breda skidor finns det nog att hitta om du är villig att köpa begagnat!

snej

Aktiv medlem
138mm under foten och 202cm långa.
Marshall gör kopior av gamla klassiker.
Just den här är alltså DPS Lotus 138 och 202cm var den längsta version dom gjorde.
Pre-order-grejen är slut så det är orsaken till "sold out" men maila honom och fråga?
Varit problem med att fabriken som skulle bygga hade fyllt sin produktion så han har fått pausa alla ordrar tills han hittar fabrik som kan bygga, preorderfönstret kommer öppna på nytt då.

Inte testat skidorna själv men Line Pescado är nog tillräckligt feta också! Vet inte hur styvheten är. Med 158mm i tip, 125 under fot och en 144 swallow tail lär dom flyta ganska fett utan att bara åka rakt nedåt.

greggan

Aktiv medlem
Kolla in Fat-Ypus de har fetlagg som fortfarande inte väger bly.
Jag tar när snön är bra mina I-rock (126mm i midjan) på topptur men tech bindning monterad jag väger 70.
De har även Mack 5 på 139mm om du finner 126 för skinny ;)
Svensk återförsäljare https://www.facebook.com/groups/182473348526241/

fredw

Aktiv medlem
Hörrni, måste verkligen vikten påverka bredden så till den milda grad? Någon som åker "sämre utanför pisten" och ska inhandla sina första breda skidor utvecklar kanske inte samma kraft och fart som Reine utför Bec de Rosses, åtminstone inte ännu. Det blir ju ganska stora och tunga plankor - kanske bättre att börja med något litet mer lätthanterligt? Frågar detta ödmjukt med mkt begränsad erfarenhet från riktigt breda skidor.

LuddePudde

Medlem
Hörrni, måste verkligen vikten påverka bredden så till den milda grad? Någon som åker "sämre utanför pisten" och ska inhandla sina första breda skidor utvecklar kanske inte samma kraft och fart som Reine utför Bec de Rosses, åtminstone inte ännu. Det blir ju ganska stora och tunga plankor - kanske bättre att börja med något litet mer lätthanterligt? Frågar detta ödmjukt med mkt begränsad erfarenhet från riktigt breda skidor.
Är det för mjuka skidor så kan det väl påverka en del om man väger 130 pannor. Då kan det nog vara en idé att ha lite styvare skidor som kan hantera kraften från de kilona. Men jag vet faktiskt inte heller vad som är bäst i detta fallet.
Jag kör på Line pescado och de är fantastiska för mig men är också 185 och väger 82 kg…

snej

Aktiv medlem
Just eventuell brist på fart är väl en anledning till att gå upp i bredd? Hög hastighet ger ju flyt även på smalare skidor och sen är ju 130kg en del att ta hänsyn till och även det talar ju för en del bredd. Men visst blir en större och tyngre skida mer att hantera. Tror ändå att de flesta har svårt att faktiskt veta hur skidorna kommer bete sig för en 130kgs förare. Jag väger själv knappt 65 så det lär skilja en del i belastning på materialet.

Just eventuell brist på fart är väl en anledning till att gå upp i bredd? Hög hastighet ger ju flyt även på smalare skidor och sen är ju 130kg en del att ta hänsyn till och även det talar ju för en del bredd. Men visst blir en större och tyngre skida mer att hantera. Tror ändå att de flesta har svårt att faktiskt veta hur skidorna kommer bete sig för en 130kgs förare. Jag väger själv knappt 65 så det lär skilja en del i belastning på materialet.
Jag upplevde att mina smalare 100mm AM skidor var mycket bättre för svensk offpist kontra 116mm puderskidor. Då kändes det som att mina bredare skidor bara flöt och var ganska tröga att få sväng på. Så i just den svenska offpisten jag åkte (Vemdalen, Funäsdalen) så blev breda skidor för flytiga och var svåra att få runt träd eller i sväng utan fart. Begränsad upplevelse, men kände då att för mycket flyt inte var fördelaktigt i trängre och långsammare åkning.
Dock önskar jag att jag hade fått testat dom i mer alpmiljö med mer fart och yta!

snej

Aktiv medlem
Jag upplevde att mina smalare 100mm AM skidor var mycket bättre för svensk offpist kontra 116mm puderskidor. Då kändes det som att mina bredare skidor bara flöt och var ganska tröga att få sväng på. Så i just den svenska offpisten jag åkte (Vemdalen, Funäsdalen) så blev breda skidor för flytiga och var svåra att få runt träd eller i sväng utan fart. Begränsad upplevelse, men kände då att för mycket flyt inte var fördelaktigt i trängre och långsammare åkning.
Dock önskar jag att jag hade fått testat dom i mer alpmiljö med mer fart och yta!
Javisst, det handlar ju såklart om hur mkt snö man förväntas åka i. Offpist kan ju vara knallhårt och vindblåst och då föredrar jag definitivt ngt annat än mina rena lössnöskidor. Nyckelordet här är väl att Op önskar så mkt bärighet som möjligt och då är det bredd, längd och shape som avgör imho.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp