Bredda Pjäxor?

Albinsamuelsson

Ny medlem
Hej, Jag har precis köpt ett par Salomon Ghost Fs 90. Dem är bra och sitter fint men de är lite smala i toeboxen. Lästen är 100mm. Min fråga är, Kommer pjäxorna forma sig efter min fot lite eller går det att gå till en pjäxdoktor så han kan bredda dom?

NiclasO

Ny medlem
God afton! Har du bakat innerskon? Om inte kan man alltid lägga lite extra material vid tryckpunkter under den processen. Har du redan gjort det åker du ut innerskon marginellt med tiden. Brukar ge nya pjäxor ett par åkdagar och känna var jag behöver jobba vidare med dem. Skalet kommer inte forma sig efter fötterna såvida du inte går till en pjäxmakare och får det gjort! Sen ska vi inte glömma att pjäxor ska sitta väldigt tight på foten... Hoppas pjäxorna funkar för dig!

Albinsamuelsson

Ny medlem
NiclasO sa:
God afton! Har du bakat innerskon? Om inte kan man alltid lägga lite extra material vid tryckpunkter under den processen. Har du redan gjort det åker du ut innerskon marginellt med tiden. Brukar ge nya pjäxor ett par åkdagar och känna var jag behöver jobba vidare med dem. Skalet kommer inte forma sig efter fötterna såvida du inte går till en pjäxmakare och får det gjort! Sen ska vi inte glömma att pjäxor ska sitta väldigt tight på foten... Hoppas pjäxorna funkar för dig!
Vad menar du med att baka innerskon?

NiclasO

Ny medlem
Att värma den i en maskin, sätta fötterna i dem, få ner fot och innersko i skalet och sedan spänna åt ordentligt. Görs oftast när man köper pjäxorna!

Vissa innerskor går att värma/forma efter foten. Isf, värm innerskon till rekommenderad temp, tryck ner den i skalet, i med foten och spänn åt. Du kan då även fylla ut med något lämpligt för att få lite mer plats i toeboxen, om det inte är skalet som tar i förstås.
Jag tycker inte

Albinsamuelsson

Ny medlem
Always-Sunny sa:
Vissa innerskor går att värma/forma efter foten. Isf, värm innerskon till rekommenderad temp, tryck ner den i skalet, i med foten och spänn åt. Du kan då även fylla ut med något lämpligt för att få lite mer plats i toeboxen, om det inte är skalet som tar i förstås.
Jag tycker inte
Hur värmer jag innerskon??

ARMADAABBE sa:
Always-Sunny sa:
Jag tycker inte
Har du köpt i butik ska de kunna hjälpa dig. Annars bör det funka på gallret i vanlig ugn på lägsta temp och ugnsluckan på glänt. Det har funkat för mig. Innerskon kan även åkas in men tar då längre tid och inte så skönt om du vill skapa extra utrymme i t ex toe-box.

Albinsamuelsson

Ny medlem
Always-Sunny sa:
ARMADAABBE sa:
Always-Sunny sa:
Jag tycker inte
Har du köpt i butik ska de kunna hjälpa dig. Annars bör det funka på gallret i vanlig ugn på lägsta temp och ugnsluckan på glänt. Det har funkat för mig. Innerskon kan även åkas in men tar då längre tid och inte så skönt om du vill skapa extra utrymme i t ex toe-box.
Så jag ska: värma innerskon i ugnen på lägsta Temp med lite öppen lucka, sedan ta på mig dem med eventuella saker där jag har kläm. Sedan sätta ned innerskon i pjäxan med foten i och låta svalna?

Yes, går säkert bra att först i med innerskon i pjäxan och sedan foten. Spänn sedan åt och låt det sitta tills den är i rumstemp. Jag har dock inte koll på hur varm din innersko bör vara

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Always-Sunny sa:
Yes, går säkert bra att först i med innerskon i pjäxan och sedan foten. Spänn sedan åt och låt det sitta tills den är i rumstemp. Jag har dock inte koll på hur varm din innersko bör vara
Och alla innerskor är inte lämpade för det heller.....

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp