bröllopsresa i Nya Zeeland

JanN

Ny medlem
Hej alla,

Planerar att åka till Nya Zealand & Australien på bröllopsresa i Augusti. Min bättre hälft har nämnt (borde fått det skriftligt..) att skidåkning hör till programmet. Inser dock att det inte kommer att bli galen puderjakt, utan mera fokus på vackra landskap och romantik.

- Vilken ort har vackraste utsikterna? Gärna över sjöar&fjordar.

- Funderar lite på heliski; kan någon rekommendera vacker men lätt åkning? Vore inte helt fel ifall man kunde kombinera lätt puderåkning, med att se mäktiga glaciärer på nära håll...

- hur är utbudet på hyrskidor? Hittar man moderna freeridemodeller?

Vi flyger in till Christchurch, och ut från Queenstown 5dgr senare, dvs rätt begränsad tid. Alla tips mottages gärna.

Tack!

RrrR

Ny medlem
Först och främst, grattis!

I min mening är Queenstown lite överskattat, Wanaka är ett ställe ni borde åka till. Boende precis vid sjön med en fantastisk natur och fantastiska människor. Ska du se glaciärer så borde du bege dig lite mer norrut och dra till Franz Josef, men det har du nog inte tid till.

När det gäller heli så kolla in denna sidan: Heli Skidor har jag inte någon susning om då jag åker bräda, men jag vet att de har ny utrustning, så jag tror inte att det skulle vara några problem att få tag i bra grejer.

Kolla även in Mt Cook
.
Hoppas jag gav dig någon vettig information, du kommer gillar NZ det är fantastiskt.

fidel

Ny medlem
Hej!

Eftersom du har en begransad tidsplan och vill se lite glaciarer sa kan jag tipsa om Tasman glacier skiing dar man utgar fran Mt Cook national park vilket ar ungefar halvvags mellan cristchurch och queenstown, ca 5 timmar via bil fran cristchurch. Dom tar dig upp pa mt cook och den storsta glaciaren pa nya zealand. Eftersom i storsta del allt pa nya zealand ar vaderberoende sa rekommenderar jag att planera in i alla fall tva dagar till heliskiing. Annars har du alltid Coronet peak nere 20 minuter fran Queenstown dar du tyvarr itne har nagra glaciarer och puder endast om du har tur. Jag hade rekommenderat att boka in er pa en heliskiing tur pa glaciarerna och sedan rort er vidare ner till Queenstown dar ni far se gott om hoga berg och sjoar eftersom ni anda ska flyga ut darifran.

Ga in pa www.snow.co.nz dar kan du hitta all information om skidorter/heliskiing/snolaget och boka i stort satt allt. Kan bara saga att det ar verklgien en bra destination for en brollopsresa, om ni inte har varit dar innan kommer ni inte bli besvikna av vanligheten hos manniskor och den ororda naturen. Aven om ni inte komemr upp pa berget sa finns det alltid nagot annat att hitta pa. Planera inte for detaljerat ar mitt tips!

Hoppas jag hjalpte dig lite i alla fall!

JanN

Ny medlem
Tusen tack för tipsen! Uppskattar verkligen. Haft mycket annat att tänka på under de sista veckorna, men nu skall jag på allvar fundera på Nya Zealand.

Tasman Glacier Skiing@Mt Cook låter verkligen bra, eftersom man kunde kombinera glaciär sightseeing med skidåkning! Enda nackdelen är kanske att det inte finns mycket annat att göra i MtCook National Park ifall vädret är dåligt, och utbudet på hyrskidor verkar begränsat ("feta" Völkl Explosives...enligt websiten)

RrrR: Har du åkt med Harris heli-ski? Vore intressant att hur terrängen skiljer sig i jämförelse med Mt Cook. Har ingen skillnad ifall jag åker bräda eller skidor. Vilken typ av brädor hade de? Såvida inte skidorna är moderna, väljer jag antagligen bräda.

Finns det något att se på västkusten förutom glaciärerna Franz Josef och Fox? Ett alternativ vore att starta resan med att köra upp mot Arthur's Pass, skida en dag vid t.ex. Temple Basin, och sedan fortsätta road-trippen längs kusten mot Wanaka som slutmål.

Nutcracker-liftar verkar vara en pain in the a$s, men samtigt bör man testa, eller hur?

Skulle tro att det blir 1-2 dagar i Wanaka, samt en dag utflykt till Millford eller Doubtful Sound.

Tack igen! :)

Senaste inläggen

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp