Brott på fotled

jontte01

Ny medlem
Är det någon som har brutit fotleden eller som vet ungefär hur lång tid man kan räkna med innan de kan va möjligt att åka skidor igen eller åtminstone gå hyffsat normalt o andvända foten normalt.
Taksam för alla svar.
Vill gärna åka mer innan säsongen är slut denna snörika vinter!!!

Joye

Aktiv medlem
Har du brutit fotleden är det väl rekomenderat att du går till en läkare, när du ändå är där kan du ju passa på och fråga vad han tror om dina chanser att åka skidor igen denna säsong.

Hoppas det läker fort så du får åka lite mer

dosRydis

Ny medlem
tja.. dom flesta brott läker på ca: 6 veckor som du säkert vet!! Tjata dig till att få bort gipset, om du nu e gipsad som jag antar att du e så du kan börja träna så fort som möjligt!!!! dom borde kunna ta bort det efter ca: 4 veckor... Har dom skruvat din fotled så kan dom nog tom. ta bort det tidigare!! Något du ABSOLUT..... bör göra e att uppsöka en sjukgymnast!!! Bor du i stockholm så finns det inga bättre sjukgymnaster än på Bosön på Lidingö..... Daneryds sjukhus har oxå bra sjukgymnaster!!! Om du tränar upp dig tillsammans med en sjukgymnast skulle jag tippa på att du som tidigast kan va tillbaka efter 6-8 veckor, så lite åkning borde du nog kunna hinna med i år!!!!!!!!

Lycka till!!!!!!!

J

jorre

Guest
FredrikRR sa:
tja.. dom flesta brott läker på ca: 6 veckor som du säkert vet!! Tjata dig till att få bort gipset, om du nu e gipsad som jag antar att du e så du kan börja träna så fort som möjligt!!!! dom borde kunna ta bort det efter ca: 4 veckor... Har dom skruvat din fotled så kan dom nog tom. ta bort det tidigare!! Något du ABSOLUT..... bör göra e att uppsöka en sjukgymnast!!! Bor du i stockholm så finns det inga bättre sjukgymnaster än på Bosön på Lidingö..... Daneryds sjukhus har oxå bra sjukgymnaster!!! Om du tränar upp dig tillsammans med en sjukgymnast skulle jag tippa på att du som tidigast kan va tillbaka efter 6-8 veckor, så lite åkning borde du nog kunna hinna med i år!!!!!!!!

Lycka till!!!!!!!
jag bröt förra fredagen, fotleden och ledbanden pajjade, operation och skruv sammt gips i 6 veckor som följd. hur lång är rehabiliterings tiden i vanliga fall? att ta av gipset efter 4 veckor och börja träna försiktigt låter frestande men hur riskabelt är det? är tacksam för all info!

fridens

jontte01

Ny medlem
Jag frågade läkarna om sjukgymnast men det var den sista som jag frågade som tyckte att det var aktuellt för mig. De sa att jag kunde träna upp det själv snabbt när de var färdiga med mig eftr 8v. En kompis bröt sin på liknande sätt han slapp gips, och behövde bara hoppa på kryckor en månad.

Jag började gå på benet lite lätt utan kryckor efter 6 veckor. När jag sedan skulle ta bort en av d tre skruvarna efter 8v var läkarna oroliga att den skulle gått av vilket är möjligt om man belastar benet för mycket.
Detta för att jag gått på det mer än de rekomenderat hade den varit av vilket inte var fallet hade d fått göra om operationen.
Det är så speciellt från fall till fall hur lång tid det tar att läka ihop igen, för min del tror jag inte alls att det skulle varit möjligt att ta det efter 4 veckor, sen tog det rätt långt tag in på sommarn innan jag vågade landa på den foten som jag är van att landa på normalt.
Men följ det program som du fått av läkarna och träna resten av kroppen, men överväg risken att du får hoppa på kryckor 12veckor innan du tar bort gipset efter 4. Själv känner jag av leden, av och till vilket jag lär få göra vidare oxå...
lycka till med rehabiliteringen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp