Bruten rygg och krossade hälar

Kastanj

Ny medlem
Hej allihopa,

Först vill jag etablera att det inte är jag som varit med om denna fruktansvärda klätterolycka som resulterade i en instabil ryggfraktur (L1) och flera brutna ben i båda fötterna bl.a två krossade hälar, utan det är min livspartner. Att han ens lever idag är en mirakel, även att han inte verka ha fått några neurologiska bortfall.

Jag tror att vi fortfarande befinner oss i en trauma-fas, ryggen kommer stelopereras kommande vecka och efter detta kommer fötterna opereras.

Min man är en van löp- och styrketränare på 34 år och har även tränat mycket kampsport och såg fram emot att börja träna MMA. Han har tränat i hela sitt liv och hans välbefinnande hänger absolut på fysisk aktivitet och rörelseglädje. Jag är så fruktansvärt rädd för att framtiden kommer innebära svår psykisk ohälsa för honom. Fullkomligt panikslagen som nära anhörig, ihop har vi dessutom tre små barn. Så rädd för att han aldrig mer kommer kunna vara någorlunda aktiv, framför allt är det löpning som alltid funnits där som en given och bestående träningsform. Ännu är det svårt att uttala sig om prognosen, främst pga fötterna. Jag behöver få känna hopp, hopp som jag kan dela till min man tids nog. Ännu är han alldeles för skadad för att ens göra egna efterforskningar på internet/i forum.

-Finns det någon på detta forum som har en liknande erfarenhet av skador? Hur har ni återhämtat er, hur var rehabiliteringen? Inser att min man kommer vara rullstolsburen ett tag.

Givetvis har jag många många farhågor, men till Freeride vänder jag mig med denna specifika rädsla.

Tusen tack på förhand.

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Kolla om du kan få tag på den här killen, han kan nog bidra med lite insikt:

Annars finns det nog både en och två medlemmar här som brutit både ryggar och hälar. Tyvärr är det nog svårt att säga så mycket om ett enskilt fall. Se till att få en bra sjukgymnast med förståelse för vilka resultat din partner vill uppnå och vad det innebär för belastningar på kroppen och låt hen svara på om det är en rimlig målsättning och i så fall vilka tidshorisonter som finns. Det är inte säker att det går att ge så mycket information annat än "vi får se" dock.

Har ni rapporterat olyckan till svenska klätterförbundet? Annars rekommenderar jag att göra det:

Kastanj

Ny medlem
Kolla om du kan få tag på den här killen, han kan nog bidra med lite insikt:

Annars finns det nog både en och två medlemmar här som brutit både ryggar och hälar. Tyvärr är det nog svårt att säga så mycket om ett enskilt fall. Se till att få en bra sjukgymnast med förståelse för vilka resultat din partner vill uppnå och vad det innebär för belastningar på kroppen och låt hen svara på om det är en rimlig målsättning och i så fall vilka tidshorisonter som finns. Det är inte säker att det går att ge så mycket information annat än "vi får se" dock.

Har ni rapporterat olyckan till svenska klätterförbundet? Annars rekommenderar jag att göra det:
Tack så mycket, ska kika in bloggen/personen.

Jag hoppas att någon här har likande erfarenhet och vill dela med sig, förstår dock att prognos och återhämtning är individuellt.

Ska absolut anmäla, hade ingen aning om detta.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp