Burton step on vs clew step in

Patrikfaremo

Ny medlem
Tja ny på forumet!

Har alltid åkt ”traditionella” bindningar men har åkt på en knäskada som ger mig lite begränsningar, och är naturligt lat.

Har kollat igenom Burton step on trådarna lite och dom verkar funka rätt okej enligt dom flesta även koll på youtube.

Det jag undrar är det någon som testat burtons 2.0 gentemo clew?

För/nackdelar?

Åker mestadels inpist lite offpist men inte mer än vad man kan ta sig ifrån liftarna.

Gott nytt år på er☺️

norly

Medlem
Burton har ju sysslat med stepins sen typ 90 talet. Men jag har aldrig provat. Dock körde jag med Flow i typ 15 år och jag tycker dom funkade mycket bra. Väldigt stabila och därför inte speciellt lämpliga för freestyle, men för freeride och carving var dom toppen. Aldrig haft så bra stabilitet å kantställ som då. En annan fördel är att man kan välja boots från andra märken. För mig passar inte burton skor någonsin.

Dock kör jag numera med vanliga burton cartel å Vans pjucks.

Kaskar

Aktiv medlem
Om du har risiga knän så har Clew två fördelar mot Burton.
Dels så kopplar du loss högre upp (på bakkappan), Burton måste du böja dig ner till bottenplattan.
Dels så kan du lyfta foten rakt ur Clew. Burton så måste man vrida ur skon vilket förmodligen inte är optimalt för risiga knän.

Patrikfaremo

Ny medlem
Om du har risiga knän så har Clew två fördelar mot Burton.
Dels så kopplar du loss högre upp (på bakkappan), Burton måste du böja dig ner till bottenplattan.
Dels så kan du lyfta foten rakt ur Clew. Burton så måste man vrida ur skon vilket förmodligen inte är optimalt för risiga knän.
Tack för svar! Ja men precis så jag tänker plus att jag precis köpt nya ”vanliga boots”, innan knä olyckan hände 😬

Ja just step on ser det som man måste vrida tårna och är vridningen samt visa knäböj som är svårt.

Låter nog som det får bli å testa Clew plus att blir knät bättre har jag kvar gamla bindningarna☺️👍🏻

Någon som testat (skateat stalkat) med bindningen kvar på hälen å hur det känns?

Patrikfaremo

Ny medlem
Burton har ju sysslat med stepins sen typ 90 talet. Men jag har aldrig provat. Dock körde jag med Flow i typ 15 år och jag tycker dom funkade mycket bra. Väldigt stabila och därför inte speciellt lämpliga för freestyle, men för freeride och carving var dom toppen. Aldrig haft så bra stabilitet å kantställ som då. En annan fördel är att man kan välja boots från andra märken. För mig passar inte burton skor någonsin.

Dock kör jag numera med vanliga burton cartel å Vans pjucks.
Okej tack för svar, tittat lite på flow men har lite svårt å knäppa dom pga knät är en svår rörelse dit bak.

NiklasFunk

Medlem
Min dotter kör Burton Step on sedan ett par år, och hon är så sjukt nöjd med att hon bytte till detta system. Hon valde de styvare bootsen, för att få bättre fäste och känsla i framfoten.

boegas

Medlem
Hade någon dag med bra puder i Åre förra året och hade inga problem med det.
Kan tillägga att både frugan och mina 2 tonåringar kör med Step On.

BoggarN

Medlem
Ställer mig också i ledet och säger att jag är toknöjd med step-on! Så skönt när man fått in snitsen att sätta i foten och åka direkt ut i backen av farten från liften, som alla skidåkare gör 😁 så man slipper deras tjat om att ständigt få vänta.

Patrikfaremo

Ny medlem
Tack för alla svar! Sen uppdatering ifrån mig men jag valde clews bindningar då jag hade köpt nya boots precis, plus att step ons var slut överallt.
Är jäkligt nöjd med clew bindningarna efter att ha åkt med dom en vecka. Det är lite teknik i början men man kommer rätt snabbt in i det, det ända jag kan anmärka på är att det kan vara lite svårt å ”snäppa” av om man sitter ner känns som man behöver dra typ rakt upp men är säkert bara lite teknik som behövs där med.
Prisvärda? Ja jag skulle påstå det var snabb leverans med för att komma ifrån Tyskland

NiklasFunk

Medlem
Tja ny på forumet!

Har alltid åkt ”traditionella” bindningar men har åkt på en knäskada som ger mig lite begränsningar, och är naturligt lat.

Har kollat igenom Burton step on trådarna lite och dom verkar funka rätt okej enligt dom flesta även koll på youtube.

Det jag undrar är det någon som testat burtons 2.0 gentemo clew?

För/nackdelar?

Åker mestadels inpist lite offpist men inte mer än vad man kan ta sig ifrån liftarna.

Gott nytt år på er☺️
Min dotter har två brädor, en med vardera step om. En med gamla och en med nya.

Jonken94

Ny medlem
Tack för alla svar! Sen uppdatering ifrån mig men jag valde clews bindningar då jag hade köpt nya boots precis, plus att step ons var slut överallt.
Är jäkligt nöjd med clew bindningarna efter att ha åkt med dom en vecka. Det är lite teknik i början men man kommer rätt snabbt in i det, det ända jag kan anmärka på är att det kan vara lite svårt å ”snäppa” av om man sitter ner känns som man behöver dra typ rakt upp men är säkert bara lite teknik som behövs där med.
Prisvärda? Ja jag skulle påstå det var snabb leverans med för att komma ifrån Tyskland
Hur fungerar dom om det bygger i snö i bindningarna? Verkar de känsliga eller går det bra?

RWD

Aktiv medlem
Hur är Flow-bindningarna i jämförelse med step-on och Clew?
Besvärligare att ta på/av eller några andra nackdelar?

Senast ändrad:

unsuspected

Aktiv medlem
Nidecker kommer med nytt nästa år.
5937-image.png

Kung-Stalle

Medlem
Hur är Flow-bindningarna i jämförelse med step-on och Clew?
Besvärligare att ta på/av eller några andra nackdelar?
Jag har ju inte kört step in eller Clew men Flow går bra att one foota, stoppa i foten. Sen måste man ju böja sig ner och fälla upp bakkappan och det brukar gå bra i farten. Så ett moment till jämfört med ovan två nämnda.
Men Flow är ju oändligt mycket smidigare än traditionella bindningar.

Stalle

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp