"Burton Stockholm Flagship Store" vilket skämt!

Köpte nyligen ett par Burton Hitchhiker-bindningar årsmodell 2022 från Blue Tomato via nätet. Efter bara sex dagars användning ger den ena hälhöjaren vika som från ingenstans. Det visar sig att bygeln har blivit ordentligt böjd och att baseplaten blivit skadad runt infästningarna. Blir besviken att problem ska uppstå efter bara dagars användning men tänker ändå att Burton brukar vara bra på att hantera reklamationer. Dom säger sig själva ha det bästa garantiprogrammet i branchen. Det är till och med något man skryter med och trycker med fettext på hela sidan av kartongen. Jag åker till "Burton Stockholm Flagship Store" som jag uppfattar företräder Burton i Sverige, detta i tron att dom sjävklart ska hjälpa mig med en reklamation/garati-ärende. Personalen vägrar dock att hjälpa mig med hänvisning till att bindningarna köpts via Blue Tomato. Dom säger att det bästa tipset vi kan ge är att köpa produkterna via oss nästa gång. Blir irriterad och frågar om dom som företrädare för Burton i sverige inte kan hjälpa mig när en av deras produkter så uppenbart inte levt upp till den kvalitet man kan förvänta sig, men blir åter hänvisad till att skicka tillbaka bindningarna till Blue Tomato. Det hade jag inte förväntat mig av Burton och en butik dom kallar "Flagship Store". Inget mer Burton för mig.

Senast ändrad:

zerode

Aktiv medlem
Burton Sverige har absolut ingenting med Burton Österike att göra mer än att de båda handlar och har ensamrätt på prylar från Burton. Så det finns verkligen ingen anledning för Flagship butiken i Stockholm att hjälpa dig som handlat från Bluetomato i Österrike.
Så om du tjänat lite på att beställa utomlands ifrån, så får du tyvärr finna dig i att reklamera från butiken du köpte grejerna ifrån. Det är inte konstigare än så tyvärr.

Nilber

Medlem
Trist att höra att bindningarna gick sönder. Inte för att vara tråkig men eftersom det är av Blue Tomato du köpt av(de som fått pengarna för varan) och du har kvitto från så är det de som har ansvaret för reklamationen mot dig för att du ska få en ny vara eller pengar tillbaka. De i sin tur reklamerar mot Burton för att få en ny vara att sälja eller återbetalning av pengar för det inköp de gjort hos Burton.

Så i sak gjorde de butiken rätt, sen kan man hantera det på olika sätt för att förklara för dig som kund hur du ska gå tillväga och varför man då kanske inte kan reklamera produkten hos dem trots att det är deras produkt.

Exempel är ju om jag köper en Nike sko på Stadium så kan jag inte reklamera den direkt mot Nike utan behöver göra det mot stadium som är återförsäljaren av skon.

lamboren

Aktiv medlem
när jag haft Burtonsaker som gått sönder så har jag kontaktat Burton direkt via mail.
Fått svar samma dag och reservdel skickad inom ett dygn, kommer inte ihåg exakt vilken info jag behövde lämna (inköpsstället var Länna Sport för iallafall en, men jag kontaktade inte dom utan gick på Burtons löften och kontaktade dom direkt).
Det här var ett antal år sedan (5 kanske), så kan ju ändrat sig…

PisteCarver

Aktiv medlem
Exempel är ju om jag köper en Nike sko på Stadium så kan jag inte reklamera den direkt mot Nike utan behöver göra det mot stadium som är återförsäljaren av skon.
Precis så är det, det är den ÅF (juridiska person) man har handlat av som ansvarar för garantin gentemot konsumenten, inte tillverkaren. Och man kan inte handla av en ÅF och tro att man ska få garantin hos en annan konkurrerande ÅF. Som att tro att man kan reparera bilen på Nisses Bilservice i A-stad och reklamera reparationen på Frasses Bilservice i B-stad.

Kritiken och överskriften mot Burton Stockholm Flagship Store är både felaktigt och orättfärdig och tråden borde raderas/ändras.

Nilber

Medlem
när jag haft Burtonsaker som gått sönder så har jag kontaktat Burton direkt via mail.
Fått svar samma dag och reservdel skickad inom ett dygn, kommer inte ihåg exakt vilken info jag behövde lämna (inköpsstället var Länna Sport för iallafall en, men jag kontaktade inte dom utan gick på Burtons löften och kontaktade dom direkt).
Det här var ett antal år sedan (5 kanske), så kan ju ändrat sig…
Så tror jag det har varit tidigare på just reservdelar typ skruvar, straps etc, inte helt säker va de gäller tex hela bindningar. Och tidigare var det en agentur för Burton i Sverige. Numera så är det Burton och inte en agentur. Då kan det vara så att de behöver förhålla sig på ett annat sätt. Sen kan de nog fortfarande vara så att reservdelar går att lösa ganska smärtfritt då oftast inte ÅF har dessa hemma.

I sak är jag med på vad ni säger, men inget är hugget i sten och visst finns det möjlighet att hantera detta på annat sätt. Ett exempel är om jag köper en dator från Apple på exempelvis Mediamarkt så kan jag ändå få hjälp med ett garantiärende på vilken Apple Store som helst i hela världen. Man står upp för sin produkt helt enkelt. Det är Burton som står för garantin på sin produkt. Butiken är endast ett mellanled. Har tidigare fått hjälp av Stadium för att reklamera en Burtonprodukt köpt på en Intersportbutik i en annan del av landet. Jag var helt öppen med detta. Det var visserligen ca 15år sen, men på den tiden var det i alla fall inget problem.

lamboren

Aktiv medlem
Så tror jag det har varit tidigare på just reservdelar typ skruvar, straps etc, inte helt säker va de gäller tex hela bindningar. Och tidigare var det en agentur för Burton i Sverige. Numera så är det Burton och inte en agentur. Då kan det vara så att de behöver förhålla sig på ett annat sätt. Sen kan de nog fortfarande vara så att reservdelar går att lösa ganska smärtfritt då oftast inte ÅF har dessa hemma.
för min del var det just straps och spännen - så det stämmer nog

Menar ni att en Burton Flagship Store är att likställa med vilken butik/återförsäljare som helst? Signalen man sänder ut är ju att det här är Burtons egna butik, i alla fall är det så jag uppfattar det. På samma vis som en "Apple Store" är Apples egna butik.

PisteCarver

Aktiv medlem
Menar ni att en Burton Flagship Store är att likställa med vilken butik/återförsäljare som helst? Signalen man sänder ut är ju att det här är Burtons egna butik, i alla fall är det så jag uppfattar det. På samma vis som en "Apple Store" är Apples egna butik.
Du får ta reda på om butiken ägs av Burton eller är ett självständigt företag, innan du vräker ur dig en sådan bredsida mot dem här på forumet.
I somras handlade jag två par Salomon skidor från Glisshop.com eftersom det var mycket billigare än att köpa dem här i Sverige.
Tror du att jag kan reklamera fel på dem på Stadium här i Sverige bara för att det är bekvämt?

PisteCarver

Aktiv medlem
I sak är jag med på vad ni säger, men inget är hugget i sten och visst finns det möjlighet att hantera detta på annat sätt. Ett exempel är om jag köper en dator från Apple på exempelvis Mediamarkt så kan jag ändå få hjälp med ett garantiärende på vilken Apple Store som helst i hela världen. Man står upp för sin produkt helt enkelt. Det är Burton som står för garantin på sin produkt. Butiken är endast ett mellanled. Har tidigare fått hjälp av Stadium för att reklamera en Burtonprodukt köpt på en Intersportbutik i en annan del av landet. Jag var helt öppen med detta. Det var visserligen ca 15år sen, men på den tiden var det i alla fall inget problem.
Juridiskt är det endast återförsäljaren som har ett garantiansvar gentemot dig som konsument, allt annat är good-will.
Om man sedan handlar från en e-store i utlandet, så gäller nog inte heller den svenska konsumentköplagen (på det sista är jag dock inte helt säker).

PatrickSthlm

Aktiv medlem
Problemet här är att du slösat tid på att gå till butiken istället för att maila blue tomato direkt och inväntat vidare instruktioner. Handlar man billigt i europa så får man räkna med lite krångligare reklamationsprocesser. Inga konstigheter. Fel av dig att förvänta dig distributören i Sverige ska arbeta gratis, arbetar du själv gratis?

Att jämföra med Apple, ett av världens högst värderade företag, är inte riktigt relevant.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Och det stämmer inte riktigt det där med Apple. I bland så får man faktiskt inte hjälp med saker köpta i andra länder…

Och det stämmer inte riktigt det där med Apple. I bland så får man faktiskt inte hjälp med saker köpta i andra länder…

Det stämmer i viss mån. Man har ett undantag för ickeportabla enheter eftersom dom är beroende av rätt nätspänning och dessa produkter är anpassade för den marknad där dom säljs. I den mån dom har möjlighet hjälper dom dock till.

"Apple or its Apple Authorised Service Providers will provide warranty service on products that are tendered or presented for service during the Warranty Period, as permitted by law. If the product is portable, meaning that it can operate independently without a power cord, you may obtain warranty service worldwide. However, service will be limited to the options available in the country where service is requested. If the product is not portable, warranty service may be restricted to the country where the product is purchased."

Problemet här är att du slösat tid på att gå till butiken istället för att maila blue tomato direkt och inväntat vidare instruktioner. Handlar man billigt i europa så får man räkna med lite krångligare reklamationsprocesser. Inga konstigheter. Fel av dig att förvänta dig distributören i Sverige ska arbeta gratis, arbetar du själv gratis?

Att jämföra med Apple, ett av världens högst värderade företag, är inte riktigt relevant.

Du har såklart rätt. Jag gick till Flagship Store i tron att det var Burtons egen butik och att dom skulle kunna hjälpa mig snabbare. Burton vill såklart ha nöjda kunder oavsett vilken butik man valt att köpa sina produkter i. Om inte annat så för goodwill. Om denna butik trots namnet inte drivs av Burton hamnar allt i en annan dager. Även om jag tror att dom också tjänar på att hjälpa till i det långa loppet. Angående jämnförelsen med Apple så tycker jag inte den är helt irrelevant. Visst är Apple betydligt större, men även Burton är ett storföretag. En gigant i sin branch.

PisteCarver

Aktiv medlem
Du har såklart rätt. Jag gick till Flagship Store i tron att det var Burtons egen butik och att dom skulle kunna hjälpa mig snabbare. Burton vill såklart ha nöjda kunder oavsett vilken butik man valt att köpa sina produkter i. Om inte annat så för goodwill. Om denna butik trots namnet inte drivs av Burton hamnar allt i en annan dager. Även om jag tror att dom också tjänar på att hjälpa till i det långa loppet. Angående jämnförelsen med Apple så tycker jag inte den är helt irrelevant. Visst är Apple betydligt större, men även Burton är ett storföretag. En gigant i sin branch.
Tänk dig in i butikens situation.
Om de tog hand om alla reklamationer oavsett om man köpt varan hos dem eller någon billig utländsk online handel, så skulle ju ingen handla nya varor hos dem, och vad ska de då leva på?
Försök att själv driva företag på de premisserna.

Vill man ha tillgång till lokal och personlig service, så får man betala för det.
Du kan inte både ha kakan och äta den.

Om de tog hand om alla reklamationer oavsett om man köpt varan hos dem eller någon billig utländsk online handel, så skulle ju ingen handla nya varor hos dem, och vad ska de då leva på?

Vill man ha tillgång till lokal och personlig service, så får man betala för det.

Ja detta är helt avhängigt av om butiken ägs av / företräder Burton i Sverige eller inte.

StefanAaroe

Aktiv medlem

Tror faktiskt att det är lite olika beroende på varumärke. Jag har t.ex. från Houdini alltid fått hjälp i deras butiker. Oavsett var jag köpte varan från början. Antar att det beror lite på hur ägarsituationen ser ut och vad man har för överenskommelse med varumärket. Men det är ju struligt att veta för konsumenten. Personligen hade jag nog förväntat mig hjälp med min iPhone på Apple Store oavsett var jag köpte den från början. 🤷‍♂️

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Det stämmer i viss mån. Man har ett undantag för ickeportabla enheter eftersom dom är beroende av rätt nätspänning och dessa produkter är anpassade för den marknad där dom säljs. I den mån dom har möjlighet hjälper dom dock till.

"Apple or its Apple Authorised Service Providers will provide warranty service on products that are tendered or presented for service during the Warranty Period, as permitted by law. If the product is portable, meaning that it can operate independently without a power cord, you may obtain warranty service worldwide. However, service will be limited to the options available in the country where service is requested. If the product is not portable, warranty service may be restricted to the country where the product is purchased."
Vad som står och vad som efterföljs är ofta olika saker tyvärr…

stax

Ny medlem
Du får ta reda på om butiken ägs av Burton eller är ett självständigt företag, innan du vräker ur dig en sådan bredsida mot dem här på forumet.
I somras handlade jag två par Salomon skidor från Glisshop.com eftersom det var mycket billigare än att köpa dem här i Sverige.
Tror du att jag kan reklamera fel på dem på Stadium här i Sverige bara för att det är bekvämt?
Stadium = Salomon Flagship Store?

PisteCarver

Aktiv medlem
Ja detta är helt avhängigt av om butiken ägs av / företräder Burton i Sverige eller inte.
Om man försöker googla fram info om butiken, så ser det definitivt ut som att den ägs/drivs av Burton.
Det finns dock inget företag registrerat på adressen. Det finns ett Burton Sportartikel GmbH (Innsbruck) som har ett svenskt registreringsnummer, men det går inte att se om det har någon koppling till butiken i Stockholm.

Din tråd ligger redan tredje högst på Google träfflista i Sverige. ;)

TailGunnar

Aktiv medlem
Det finns dock inget företag registrerat på adressen. Det finns ett Burton Sportartikel GmbH (Innsbruck) som har ett svenskt registreringsnummer, men det går inte att se om det har någon koppling till butiken i Stockholm.

"Filialen ska bedriva försäljning av sportvaror till grossister, marknadsföring av sportvaror i Skandinavien, öppning och hantering av en flaggskeppsbutik som kommer ha försäljning till slutkonsument."

PisteCarver

Aktiv medlem
@Emil-Axelsson , det börjar bli komplicerat.;)
Om Burton Sportartikel GmbH i Innsbruck ägs av Burton USA, och butiken i Stockholm ägs av det österrikiska bolaget, så tycker jag att de borde hjälpa dig.
De har dock inget skyldighet att göra det mot dig som slutkund och konsument, det ligger på ÅF där du har köpt varan.

stax

Ny medlem
Förr i tiden var Burton jävligt bra på detta. Minns att jag i början av 2000 fick nya spännen till mina bindningar direkt i en butik i Stryn. De frågade varken om kvitto, hur gamla de var eller vad som hänt. En polare slajdade ett handrail, brakade in i en cementvägg och spräckte ena bindningen. Fick nya direkt, no questions asked, ny årsmodell dessutom. Är ju inte deras plikt att göra så, men det var härliga tider ändå. Och kanske en anledning till att många har höga förväntningar när man handlar Burton. (Iaf bland oss som börjar bli gamla)

zerode

Aktiv medlem
Förr i tiden var Burton jävligt bra på detta. Minns att jag i början av 2000 fick nya spännen till mina bindningar direkt i en butik i Stryn. De frågade varken om kvitto, hur gamla de var eller vad som hänt. En polare slajdade ett handrail, brakade in i en cementvägg och spräckte ena bindningen. Fick nya direkt, no questions asked, ny årsmodell dessutom. Är ju inte deras plikt att göra så, men det var härliga tider ändå. Och kanske en anledning till att många har höga förväntningar när man handlar Burton. (Iaf bland oss som börjar bli gamla)
Jobbade i en sportaffär i början på 2000talet, vi hade Burtonspännen trots att vi inte hade Burton i butik.
Förstod inte varför vi hade Burtonspännen när jag började säsongen där, förstod inte varför folk köpte Burton när jag slutade, så illa var det då 😅

Hoppas det är bättre nu dock 😃

bodaniel

Ny medlem
Lägg ner butiken. Dålig service. Oavsett återförsäljare ska man bry sig om sina egna produkter. Skäms!

bodaniel

Ny medlem
Lägg ner butiken. Dålig service. Oavsett återförsäljare ska man bry sig om sina egna produkter. Skäms!

Schoobang

Aktiv medlem
Jag tar ingen sida i den där diskussionen, men vill bara nämna att jag köpte en vara från Burtons egen webshop, på svenska, och fick en felaktig vara levererad. Pga omständig returprocess (krävs egen printer…) så tänkte jag att flagship store kunde hjälpa mig…men icke. Det (de?) var som sagt bättre förr.

Kaskar

Aktiv medlem
Många inlägg men ingen har lagt någon ved på brasan "är du säker på att det är fabrikationsfel?"
Jag vet inte hur många trådar det finns på freeride med "Jag dammade in i ett träd/sten/whatever och brädan/skidorna knäcktes, tillverkaren vägrar reklamera!"

lamboren

Aktiv medlem
var förbi där idag på jakt efter nya skruvar - och Brädkultur hade slut på reservskruvar:
mycket trevligt bemötande, bra råd ang 13 vs 16mm längd, och 8 skruvar gratis - trots att jag avslöjade att det inte var till mina (numera pensionerade) Burtongrejer jag behövde fräschare skruvar
(inser att det inte är samma sak som en reklamation, men tycker iallafall att värt att dela)

fredw

Aktiv medlem

Jo litet relevant kanske, om man funderar på varför Apple idag är så högt värderat. Man kan fråga sig om det är så klokt av Burton att ha något som kallas ”Burton Flagship Store” som inte hanterar generella reklamationer. Det finns många premium brands som snarare följer Apples linje när det gäller reklamationer. Jag tycker det är rimligare att jämföra en kallad ”Flagship Store” med en ”Apple Store” än med en Stadium-butik.
Så ja, det handlar om goodwill etc och Burton kanske får inse att namnet ”Flagship Store” skapar så höga förväntningar att visst missnöje riskerar att uppstå.

Många inlägg men ingen har lagt någon ved på brasan "är du säker på att det är fabrikationsfel?"
Jag vet inte hur många trådar det finns på freeride med "Jag dammade in i ett träd/sten/whatever och brädan/skidorna knäcktes, tillverkaren vägrar reklamera!"
Ja nu blåser vi liv i skiten ;). Fabrikationsfel eller designfel, det får väl Burton avgöra. Bindningarna gick sönder efter bara sex dagars lugnt användande.

Jag är ju en gammal gubbe nu mer.. men för tio tjugo år sen sålde Burton på att vara bäst. När man inte var bäst gjorde man ändå allt för att få kunderna att tycka det genom generösa reklamationspolicys. I princip fick man alltid nya grejer utan minsta ifrågasättande. Ofta fick man en dyrare variant om man inte redan hade top tier. Lite som plåster på såret för att man fått en strulig upplevelse. Dethär har hållit mig ganska burtonlojal genom åren. Några andra roliga brädor har det blivit men alla har hittills ändå fått burtonbindningar. Hela grejen med en egen så kallad flaggskeppsbutik borde väl vara att komma närmare sina kunder och ha en plattform för att möta dom utan mellanhänder. Det skulle vara så enkelt för dom att upprätthålla och fortsätta att förstärka Burtons image av att vara bäst genom att hantera alla reklamationer snabbt och utan krångel. Uppenbarligen har man valt en annan väg och är mer fokuserade på butikens lokala försäljning. Konstig fokus tycker jag. För burton i stort borde det väl inte spela någon större roll vilken kanal deras produkter tar ut till konsument?

var förbi där idag på jakt efter nya skruvar - och Brädkultur hade slut på reservskruvar:
mycket trevligt bemötande, bra råd ang 13 vs 16mm längd, och 8 skruvar gratis - trots att jag avslöjade att det inte var till mina (numera pensionerade) Burtongrejer jag behövde fräschare skruvar
(inser att det inte är samma sak som en reklamation, men tycker iallafall att värt att dela)
Grymt! Du är nog snyggare än jag :)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp