Butiken Sport Bittl, är den att lita på?

Roger W

Ny medlem
Såg att sportaffären Sport Bittl säljer sjukt billiga skidor. Men betygen på Trust pilot är också sjukt låga. Dock verkar det som att de flesta omdömen bygger på dåligt bemötande. För mig är det viktigaste att prylarna kommer fram och att det är rätt prylar. Är det någon här som har erfarenhet av att beställa skidutrustning från Sport Bittl och få den skickad till en adress i Sverige?

Zed as in Zorro

Ny medlem
Såg att sportaffären Sport Bittl säljer sjukt billiga skidor. Men betygen på Trust pilot är också sjukt låga. Dock verkar det som att de flesta omdömen bygger på dåligt bemötande. För mig är det viktigaste att prylarna kommer fram och att det är rätt prylar. Är det någon här som har erfarenhet av att beställa skidutrustning från Sport Bittl och få den skickad till en adress i Sverige?
Har beställt flera par därifrån. Funkat utmärkt. Har aldrig varit i kontakt med dem direkt utan varit toppnöjd med grejerna så bemötande har jag ingen koll på.

Figge123

Aktiv medlem
Köpte bindningar där i våras, inga konstigheter snabb leverans och bra pris.

Bilagor

• 01DEC19A-4936-4F33-B408-469FF0F1F3A8.jpeg
    01DEC19A-4936-4F33-B408-469FF0F1F3A8.jpeg
    646.2 KB · Besök: 87

Jocke95

Medlem
Ja, kör på! Men pjäxor och sånt som kan va problem med är alltid bra att köpa från lokal butik tycker jag :)

Emmis

Aktiv medlem
Inga problem men köp rätt direkt för med returer o dyl kan det bli strul

farsan56

Aktiv medlem
Handla på bara, funkar klockrent.
Jag köper bara sånt som jag är säker på att det är rätt prylar ifrån Tysken.
Orkar inte med retur och strul .
Bara bra erfarenhet därifrån.

Mizze

Aktiv medlem
Köpt flera skidor därifrån med leverans till både Sverige och Österrike. Inga som helst problem.

jarnebring

Aktiv medlem
Har köpt där, på Sportconrad och ultrafun. Inga prob’s. Lite meck om du måste reklamera något, givetvis, (tar lång tid) men även det har funkar mer eller mindre smärtfritt för mig.

TStyle

Aktiv medlem
Bästa butiken i Europa, iaf av näthandeln. Köpt mkt där, aldrig något problem.

torax

Aktiv medlem
Inga bra erfarenheter av deras reklamationshantering. Tar lång tid, om du alls får något svar. Har ett ärende de inte brytt sig att svara på.
Annars nöjd med pris, leverans…
Kund där sen 8-9 år.

Om du inte har någon skidbutik nära,
Skistore och Alpingaraget är snabba på mail och bra att göra med vid reklamationer.

mano_mono

Ny medlem
Har en gång fått fel skistopper-bredd samt ett ofodrat enkelfodral istället för fodrat dubbel, löste sig utan större problem på typ en vecka och några mail.

Om du köper skidor med bindning och montering så sätter de en Sport-Bittl logga på skidan, irriterande om man vill ha en väldigt clean look.

Martin-J

Medlem
Jag har köpt 8 par skidor + lite annat utan problem hos Bittl. Jag har dock aldrig behövt reklamera.

Fick ett par begagnade pjäxor i vintras från Conrad men det löstes enkelt vid reklamation.

RWD

Aktiv medlem
Fick fel typ av skistopper en gång , men det var inga problem, de skickade nya direkt.

fredw

Aktiv medlem
Det gäller nog att allt blir rätt från början om man ska köpa från SportBittl. Min kommunikation med SportBittls customer service är ingen behaglig erfarenhet. SportBittl går bort för min del hädanefter. Sorgligt med tanke på att jag själv rekommenderat dem många gånger.
Se nedan för urval ur vår kommunikation, och gör er egen utvärdering. Enligt SportBittl själva får man vid köp från dem vara beredd på betydligt större snedmontering än vad jag fick - enligt dem ”perfectly mounted”.

Ett inköpt skidpaket (Völkl Kenja med Marker Squire 11) anlände med bindningarna monterade så här (alla fyra bindningsdelar satt något förskjutna till vänster):

1649500242460.jpeg

Jag tyckte de satt litet snett och kontaktade SportBittl, som var oförstående. Valda utdrag från deras något motsägelsefulla svar:
”… we can’t quite comprehend the problem. … we don’t see any relevant deviations. … might be caused by tiny deviations in the plastic components of the bindings. … you would have to remove the bindings from the skis and measure the distances of the drilling holes. … In our opinion the ski-set is perfectly mounted and good to go.”
”If the distances of the holes to the ski edges are strongly deviating, than it might be an incorrect mounting. … It is nearly impossible to place the drilling holes incorrectly with the stationary drilling jigs provided by Marker. The only reason for misplaced drilling holes would be a defective drilling jig…”

Varvid jag tog mod till mig och skruvade av en del, och skickade detta foto:

1649498870537.jpeg

Utdrag från SportBittls svar:
The photo you sent us only proves our point. The measurement clearly shows that the drilling holes are placed perfectly centered on the skis. … Every deviation below 5mm is negligible and within tolerance. … If you can show us an actual mounting mistake we would be the last to deny it and we would stand up for our mistake and correct it. But these allegations are just unsubstantiated.

😳😔 Jag har inte bifogat mina mail här men kan försäkra att de var vänliga och sakliga. Inga ”allegations”… Man kan förstås diskutera hur/om detta påverkar åkupplevelsen. Bindningarna sitter drygt 2 mm närmare den ena kanten. Jag har konsulterat erfarna experter i branschen som inte kan förstå hur det kan bli så snett om man använder Markers borr-jigg korrekt.

Förutom SportBittls förnekande av hela problematiken så är det intressant att se deras egen definition på ”perfectly mounted” - tydligen allt som de monterar mindre än 5 mm snett. 🤔😳

RWD

Aktiv medlem
Det var riktigt dåligt svar, jag monterar ju alltid själv oavsett varifrån jag köper skidorna, då får jag skylla mig själv om det blir fel, men hittils har det blivit minst lika bra eller bättre än alla butiksmonterade bindningar jag har sett.
Min bror har beställt med montering från Sport-bittle och det har blivit bra dock.
Borde ju bli max en halv mm fel med riktig borrmall men det går säker att göra fel om man inte är noggrann. Mycket tråkigt.
Sen är jag tveksam om du kommer märka 2mm, men när man vet om det så…
Antar att det är åt samma håll också? Edit, alla åt vänster såg jag nu.
5mm är ju katastrof, 1mm hade jag godtagit.

PisteCarver

Aktiv medlem
Det gäller nog att allt blir rätt från början om man ska köpa från SportBittl. Min kommunikation med SportBittls customer service är ingen behaglig erfarenhet. SportBittl går bort för min del hädanefter. Sorgligt med tanke på att jag själv rekommenderat dem många gånger.
Se nedan för urval ur vår kommunikation, och gör er egen utvärdering. Enligt SportBittl själva får man vid köp från dem vara beredd på betydligt större snedmontering än vad jag fick - enligt dem ”perfectly mounted”.

Ett inköpt skidpaket (Völkl Kenja med Marker Squire 11) anlände med bindningarna monterade så här (alla fyra bindningsdelar satt något förskjutna till vänster):

Visa bilaga 17831

Jag tyckte de satt litet snett och kontaktade SportBittl, som var oförstående. Valda utdrag från deras något motsägelsefulla svar:
”… we can’t quite comprehend the problem. … we don’t see any relevant deviations. … might be caused by tiny deviations in the plastic components of the bindings. … you would have to remove the bindings from the skis and measure the distances of the drilling holes. … In our opinion the ski-set is perfectly mounted and good to go.”
”If the distances of the holes to the ski edges are strongly deviating, than it might be an incorrect mounting. … It is nearly impossible to place the drilling holes incorrectly with the stationary drilling jigs provided by Marker. The only reason for misplaced drilling holes would be a defective drilling jig…”

Visa bilaga 17829

The photo you sent us only proves our point. The measurement clearly shows that the drilling holes are placed perfectly centered on the skis. … Every deviation below 5mm is negligible and within tolerance. … If you can show us an actual mounting mistake we would be the last to deny it and we would stand up for our mistake and correct it. But these allegations are just unsubstantiated.

😳😔 Jag har inte bifogat mina mail här men kan försäkra att de var vänliga och sakliga. Inga ”allegations”… Man kan förstås diskutera hur/om detta påverkar åkupplevelsen. Bindningarna sitter drygt 2 mm närmare den ena kanten. Jag har konsulterat erfarna experter i branschen som inte kan förstå hur det kan bli så snett om man använder Markers borr-jigg korrekt.

Förutom SportBittls förnekande av hela problematiken så är det intressant att se deras egen definition på ”perfectly mounted” - tydligen allt som de monterar mindre än 5 mm snett. 🤔😳
Att precisionsborra 2,5 mm fel är långt utöver vad jag gör när jag snickrar på fri hand. Att göra det med en borr-jigg är rent slarv och inkompetens av montören. Verkligen tråkigt för dig att butiken svarar på det sättet.:(

jarnebring

Aktiv medlem

Visa bilaga 17831

Visa bilaga 17829

Ja det var sjukt dåligt. Har köpt utan problem där, men aldrig reklamerat. Hade ett par (raceskidor) som delaminerade efter bankörning och fick ett nytt par efter en hel del mailväxling på conrad. Samma på ultrafun.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp