Bygga egen Rail av rör hur gör man?

rodney_piston

Aktiv medlem
Bygga egen Rail av rör hur gör man?
Jag undrar hur man bygger en egen rail av t.ex. rör (inte metall)
Vi har en liten inrun på tomten och har byggt rails av vanliga 6" avloppsrör.

Jag hade ingen klar plan för hur man skulle fästa rören på någon form av stativ. Jag slitsade upp ett rör med en sticksåg och tog en 45x145 meters regel och tvingade på röret. Fick använda både våld och slägga för att få på det. Profilen är typ som en OnOff knapp där röret är det runda och regeln det raka strecket i mitten. Tänkte först borra hål och försänka skruv uppifrån. Men det behövdes aldrig. Det satt som berget.

Men jag ville ha en 6 meters som var högre och då ville jag ha det lite stabilare. Tog ett helt 6 " rör. Petade i 2 ST 3 meters 45x45 mm reglar i röret. 45x145 mm på undersidan av röret. 6x190 mm skruv som jag skruvade igenom regeln, röret och 45x45 på insidan av röret. Sen tog jag 45x45 på varje sida av 145 regeln och tryckte mot röret som extra stöd så att det inte skulle vaja i sidled. Sen byggde jag två stativ att ha hela railen på.

Har tyvärr inga bilder och jag är inte där railen är. Det finns säkert bättre sätt men det här funkade. Avloppsrören funkar ganska bra att glida på. Det blir ju lite hyvlat men vad fasen...

Prova dig fram det är mitt tips. Kul är det iallafall. Även om det är lite frustrerande att knäppa av sig brädan efter 10 sekunders åkning och sen göra om och göra om.

Det är för barnens skull brukar jag säga!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp