Byt färg (!)

Heinz_p

Aktiv medlem
Byt färg (!)
Jag är, precis som 8% av världens män, färgblind i den röd-gröna skalan. Detta leder till flera problem i det vardagliga livet, några jag lärt mig leva med och andra inte. En sak som jag inte lärt mig leva mig är färgen på meddelande-ikonen uppe i menyn när jag fått ett nytt PM. Det kan ibland gå flera dagar utan att jag lägger märke till att jag fått ett nytt PM => sura miner från folk som vill få svar...

Så, byt till någon annan frän färg som vi 8% kan se, kanske gul?

/ Heinz

Nojlas

Aktiv medlem
Byt färg (!)
Eller så gör man skillnad på ikonens form när det hänt något nytt? Till exempel ett "+" i kanten när det hänt något?

Corin

Aktiv medlem
Byt färg (!)
JA! Jag har precis samma slags problem. Detta är extremt jobbigt, särskilt nu då det är Köp&Sälj-säsong.

Byt färg (!)
Eller så kan det vara en bild på Aragorn ifrån Sagan om ringen trilogin, som står och ser cool ut med sitt svärd, istället för ett brev.

Och så när man har ett nytt PM så kommer det en massa orc's/uruk's som försöker döda honom men han äger dom totalt.

U

user93315

Guest
Byt färg (!)
Du får tänka på att ikonen normalt har vita ansikten mot en blå bakgrund och om det då är en förändring till röd som du i ditt fall även kan tolka som grön så innebär det nya meddelanden. Kan förstå svårigheten om bakgrunden var grön. En mer passande kulör skulle kunna vara motsatskulören till den blåa som finns nu t,ex senapsgul.

Brukar du kunna se färgen på din jacka om står mot en grön gran?

Senast ändrad:

Heinz_p

Aktiv medlem
Byt färg (!)
I3ea sa:
Brukar du kunna se färgen på din jacka om står mot en grön gran?
När jag hade min röda Sweet flightsuit innan så tappade jag bort mig själv vid skogsåkning lite hipp som happ...så, nej.

Jens

Ny medlem
Byt färg (!)
Tjena!

Jag har exakt samma problem. Vore toppenbra om detta kunde ändras till någon väldigt stark färg, alternativt att det kommer upp någon typ av ikon på "brevet".

Det hjälper inte direkt att bakgrunden är blå, brevet förblir ändå samma färg även när det har inkommit meddelande. Skulle vara toppen om detta byttes på Swebikers också.

Väl talat Heinz_P

svveet

Ny medlem
Byt färg (!)
På vissa andra forum så blinkar det. men typ ett plus på som någon skrev hade ju varit fint. Är inte färg blind men har lyckats missa det ändå ibland.

v-larsson

Aktiv medlem
Byt färg (!)
Bra att någon tog tag i denna tråden, Har själv tänkt på det massa gånger att det borde ändras men inte blivit färdig att ta tag i det. Sådana här saker som låter löjligt att påpeka men det är faktiskt riktigt jobbigt.

T

The_Snarf

Guest
Byt färg (!)
trist att bara se rött & gult i rasta D:
röstar på att det poppar upp ett trollface framför nya meddelanden!

PNyberg

Aktiv medlem
Byt färg (!)
kebabmannen sa:
PNyberg sa:
kebabmannen sa:
trist att bara se rött & gult i rasta D:
röstar på att det poppar upp ett trollface framför nya meddelanden!
Inte ens rött och gult. Killen ser ju inte skillnad på rött eller grönt?!
Hoppas att FR förlåter mig för att jag läser slarvigt...
Var inget påhopp för ditt slarviga läsande utan bara ett konstaterande att den stackars pitten bara för se 33% av de vackra rastafärgerna.

Jens

Ny medlem
Byt färg (!)
PNyberg sa:
kebabmannen sa:
PNyberg sa:
Inte ens rött och gult. Killen ser ju inte skillnad på rött eller grönt?!
Hoppas att FR förlåter mig för att jag läser slarvigt...
Var inget påhopp för ditt slarviga läsande utan bara ett konstaterande att den stackars pitten bara för se 33% av de vackra rastafärgerna.
Jag är röd-grön färgblind och ser alla färgerna i rasta. Det kan ju vara så att man ser vissa färger som en annan färg. Men man ser ju fortfarande alla färger, inte direkt så att jag inte kan se någonting som e grönt eller rött. När de är precis bredvid varandra så är det inga problem. Skulle de däremot vara isär så kan det vara ett problem.

Typ röda/gröna prickar till sjöss är inte det roligaste!

Jon

Medlem
Byt färg (!)
Plustecken verkar tydligare för mig i vilket fall. Och jag tillhör också kategorin med deffekt färgseende.

T

The_Snarf

Guest
Byt färg (!)

linder

Aktiv medlem
Byt färg (!)
johan sa:
Sjukt bra, mycket tydligare även för mig som inte är färgblind!
kebabmannen sa:
Nu förstår jag varför det är 13 års åldersgräns på det här forumet . . .

PW3ARN

Ny medlem
Byt färg (!)
kanske en låt eller nåt. men det jobbigt om man har typ 100 meddelande eller om man är döv...

johan

Administrator
Byt färg (!)
Nu har Freeride fått nya knappar med ett litet plus-tecken. Ni kan behöva tömma cachen i er webbläsare om de gamla ikonerna syns.

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp