Byta snowboard mot skidor

Fy Fabian

Ny medlem
Hej!
Jag har åkt snowboard sedan mitten på 90-talet någon gång och bodde i Åre under tre år så jag känner mig typ lika trygg med att åka bräda som att gå ungefär. Ju mer åren gått från mitten av 90-talet ju mindre har jag åkt men brukar ändå få till en vecka per år. Jag har nu funderat på att byta ut snowboarden till ett par skidor och är lite nyfiken om någon har befunnit sig i samma situation?

Tar det lång tid att känna sig bekväm på skidor? Vad behöver jag för skidor? Ska jag köpa ett par "nybörjarskidor" eller kommer jag att tröttna på dom direkt? Ja, det finns massa frågor egentligen och jag är väl tacksam för alla tips och trix ni kan komma med.

Jag är 181 lång och väger väl någonstans runt 78kg. Jag klättrar ca 3ggr i veckan och cyklar så jag har någon slags fysisk grund att luta mig mot.

Christiam

Aktiv medlem
Jag har gjort resan du planerar och har liknande bakgrund. Köpte ett nybörjarpaket på sportaffär och gav mig ut i lokala anläggningen. Efter en dag tog jag mig utan bekymmer ner med plogande och sladdsvängar sen gav jag mig sjutton på att lära mig ordentligt så jag tillbringade all tid på skidorna. Efter några år gick jag steg ett och två på skidlärarutbildningen vilket gjorde väldigt mycket för min egen åkning.
Kör på, det är faktiskt kul med skidor också, fast inte lika kul som brädan : )
Lycka till, och ta hjälp av skidåkande vänner om det finns möjlighet.
Ja just det, val av skidor... jag köpte billigt då jag inte trodde jag skulle fastna för det men valde efter första året att köpa en roligare skidor som lämpade sig bättre för åkning över hela berget. ( Völkl Bridge)

Jag gick från snowboard till telemark. Gillade känslan! Tungt för ben och rumpa så nu när jag inte åker så många dagar/år har jag gått tillbaka till att mest åka snowboard. Svår start tekniskt på telis. Inte alls förlåtande i början. Samtidigt väldigt roligt just därför. Stor belöning när man lär sig nya moment och kräver mkt fokus, som i klättring. Bra med kurs för att få rätt start! Kanske inte är det du är inne på just nu, men som ett tips för framtiden om du skulle vilja pröva något annat.

Fy Fabian

Ny medlem
Så det verkar som att bräda ändå är roligare då?? Största anledningen till att jag funderar på att byta till skidor är för att alla andra lämnat snowboard och gått över till skidor och påstår att det är sååå myycket rooligare. Plus att jag inte hoppar så mycket och sånt längre som förr utan gillar mer att åka snabbt, men det klart att lite lek blir det ju ibland.

Sen börjar jag känna att det nog är dags att investera i ny utrustning vare sig det blir bräda eller skidor.

Har man någon nytta av att ha kört bräda innan tycker ni? Tycker det är kul att kunna saker men inte att lära mig ;)

Kanske ska börja med att hyra men risken är att jag inte tycker det är kul och lämnar tillbaks grejjerna och inte ger det en ärlig chans. Dock så kanske skidskola inte är en så dum idé alls.

Christiam

Aktiv medlem
Bräda är roligare men jag var tvungen att lära mig grunder i skidåkning på en utbildning jag gått. Idag blir det skidor med barnen som håller på att lära sig samt vid toppturande. En fördel är ju att du har fartkänslan och snökänsla om du förstår mig, ett problem jag haft är att jag åker ganska brett med skidorna, några förståsigpåare hävdar att det beror på bakgrunden som brädåkare. Hade jag behövt välja så hade jag valt bräda, varje dag i veckan.

Så det verkar som att bräda ändå är roligare då?? Största anledningen till att jag funderar på att byta till skidor är för att alla andra lämnat snowboard och gått över till skidor och påstår att det är sååå myycket rooligare. Plus att jag inte hoppar så mycket och sånt längre som förr utan gillar mer att åka snabbt, men det klart att lite lek blir det ju ibland.

Sen börjar jag känna att det nog är dags att investera i ny utrustning vare sig det blir bräda eller skidor.

Har man någon nytta av att ha kört bräda innan tycker ni? Tycker det är kul att kunna saker men inte att lära mig ;)

Kanske ska börja med att hyra men risken är att jag inte tycker det är kul och lämnar tillbaks grejjerna och inte ger det en ärlig chans. Dock så kanske skidskola inte är en så dum idé alls.

Jag tycker bräda är roligare, men det är väl helt och hållet tycke och smak. Jag tänker att mitt tips är att testa skidor eftersom du verkar nyfiken. Gå en kurs eller ta några lektioner med en duktig lärare. Alpint är ändå lättare att komma igång på än både snowboard och telis, men att bli bra och känna sig bekväm kräver nog sin tid. Som med allt.

Jag skulle satsa på att hyra/låna första gångerna för att se om det är något du gillar och kommer fortsätta med alls. Bra att känna på några olika skidor också.

En enkel resa.
Började med 10 år på skidor men åkte bräda hela 90 talet. Sen kom barn och tvingades tillbaks på skidor igen runt 2005... svårt bogsera barn på en bräda.
Ångrar inte flytten till skidor. Under min snowboardperiod på 10-15år hade skidorna utvecklats från död tristess till levande eufori så det var en sån glädje och överraskning att skida igen! Tycker inte jag sett samma utveckling på bräda.
Det var enkelt att skola om från 80tals parallellsladd till dagens breda stance och skärande sväng.
En fördel jag upplever med bräda är att det känns lite tryggare att hoppa och trixa...färre långa saker fästa vid kroppen som önskar vrida lemmar ur led. Plus att det är en barnlek att köra puder.
Har några brädor ståendes i garaget som jag kör på ibland men jag tycker skidor är njutbara i långt fler fören.

Fy Fabian

Ny medlem
Vi ska till Bydalen V.10 och kollade lite på skidskola. Men det verkar som att man får ta privatlektioner då skidskola bara är upp till 14år. 1tim kostar 675kr och 2tim 875kr. Jag har aldrig tagit några lektioner alls förut, hur mycket tror ni man ska boka in isf?

@mattiasborg Det är det resonemanget jag hört från andra med att de flesta bytte till bräda för att skidorna var dötrista men sen kom carvingskidorna och förändrade allt.

Med den prisbilden och din backvana skulle jag kanske ändå börja med video-skola och pröva själv lite. Sen kanske en eller två timmar skola för värdefull feed-back på tekniken så att man får in rätt rörelsemönster tidigt och får en skjuts i utvecklingen. Det är ju i högsta grad en ekonomisk fråga också. Har man duktigt sällskap med pedagogiska ögon kan de ge värdefulla tips gratis. Ring och hör med dem också, vad de tycker och tänker. Ändå de som är proffsen.

Fy Fabian

Ny medlem
Med den prisbilden och din backvana skulle jag kanske ändå börja med video-skola och pröva själv lite. Sen kanske en eller två timmar skola för värdefull feed-back på tekniken så att man får in rätt rörelsemönster tidigt och får en skjuts i utvecklingen. Det är ju i högsta grad en ekonomisk fråga också. Har man duktigt sällskap med pedagogiska ögon kan de ge värdefulla tips gratis. Ring och hör med dem också, vad de tycker och tänker. Ändå de som är proffsen.

Sant! Mycket bra input. Tycker själv att det kändes lite pricey. Det drar ju ändå iväg som det är med liftkort, stuga och nu hyra grejjer på det också.

Robert89

Aktiv medlem
Har också gjort en liknande resa från att uteslutande ha åkt bräda i 10 år till att mer och mer övergå till skidor. Nu åker jag lagg 90% av tiden och kör bara bräda när det finns puder nära liften eller när jag vill köra riktigt fort.

Jag började med ett par nybörjarlagg från XXL och tycker det var ett bra sätt att komma igång med skidåkningen. Med tiden uppgraderade jag till att nu köra en Black Diamond Helio 105 turskida. Tips är dock att köpa en relativt styv pjäxa direkt och inte någon nybörjarpjäxa. Eftersom du har erfarenhet av att åka bräda vet du att fart är ens bästa vän och då kommer en mjuk pjäxa snabbt bli just för mjuk. Jag fick själv lämna tillbaka mina efter två veckors åkning då jag dragit sönder spännena i ett försök att sitta fast bättre...

En stor fördel med att byta från det man är trygg på är ju att även små backar blir roliga igen! Det var det stora anledningen till att jag bytte, plötsligt blev hemmabacken en utmaning och timmarna flög snabbt iväg :)

porschepake

Ny medlem
Prova alpinsnowboard istället för skidor, du har ju antagligen redan grunden för åktekniken på brädan. Djupa skärande svängar i hög fart är mycket roligare än plogsvängar :cool:

Fy Fabian

Ny medlem
Intressant @Robert89, jag har alltid tänkt att riktigt fort åker man på skidor!?!?! Jag kör nu på en Forum Peter Line 156 anno -99 någonting (shit är den redan 20 år gammal!!!) och den blir så jäkla sladdrig och nervös när jag kommer upp i fart så jag vågar inte stå på 100%. Brädan ormar sig och vill gräva ner sig med nosen, även fast jag flyttat bak stancen.

@porschepake Tanken har börjat slå mig att kanske prova en raketbräda , carva är ju ändå det jag gör mestadels av mina åk nu på äldre dar. Sneglade lite igår på en Jones Flagship 167 eller 172? Jag är 181 och väger 78kg och det kanske är för långt men jag vill nog ha en hård stabil snabb bräda. Bara den inte blir död i lägre hastigheter. Har du några rekommendationer?

Svärfar har nog ett par carvingskidor som jag kan låna så kan jag varva lite mellan snowboard och skidor nu till börja med.

KaitsuH

Aktiv medlem
Hälsningar från Aosta dalen! Jag har försökt att lära mig åka skidor ca. 5 år efter över 20 år på brädor. Svårt som fan! Just nu är jag här bara med skidor, men hyrde i går en bräda (nyaste Jones Hovercraft 160, bästa brädan jag har åkt i hela mitt liv). Javisst kan man åka fortare med skidor, även jag, men jag tror, att jag skall aldrig lära mig åka lössnö med skidor ordentligt. Och också med piståkning: När det börjar bli pucklar, mycket folk, dåligt sikt och brant, så är jag i stora problem utan min bräda.
Skaffa dig några ganska korta all mountain skidor först, absolut inte långa och breda! Glöm alla så kallade freeride skidor! Jag har några K2 80 mm breda skidor, 177 långa, som jag klarar med. Långare och bredare är svårare.
Om du vill köpa en raket bräda för mjuka brädskor, köp en boardercross bräda. Jones Flagship är också en grym bräda, absolut för mycket för mig på dåliga förhållenda och mycket brant. Jag är ännu nöjd med min 5 år gammal 164 Hovercraft.

Senast ändrad:

lamboren

Aktiv medlem
Tjena,
Varför ska du byta? Om du vill åka fort (per höjdmeter): boardercrossbräda, om du vill ’euro’carva (är fd alpinbrädeåkare): se tidigare svar, och jag tror att per åkt distans blir det högre hastighet iallafall - har aldrig sett någon på skidor åka lika många meter (dvs följa med hela vägen i carvingsvängarna),
@Fy Fabian : allround: Jones Flagship tycker jag - har i nuläget en Flagship 167 och en Burton CustomX 164, gillar relativt sett långa och hårda brädor - är 186 och väger 73, men Jones’en är mer allround tycker jag.
Och @KaitsuH: efter alpint, telemark o bräda håller jag med om att i uppkörd pist, i pucklar, i offpist, i puder, är brädan att föredra (senvinter i Åre lågzon är det undantag jag kommer på).

Pillard

Aktiv medlem
Jag har också bytt lite genom åren. Som liten åkte jag skidor och sen på 90-talet bytte jag över till snowboard. Efter några år så tröttnade jag dock och gick tillbaka till skidorna. Det här kan låta lite drygt men min upplevelse var att snowboard var alldeles för enkelt. Självklart man kan vara Jeremy Jones eller Xavier de le Rue och jag var förstås inte nån superåkare men känslan av "jaha, nu kan jag det här" infann sig väldigt fort. En känsla som jag aldrig upplevt med skidorna.

Sen är ju förstås frågan vad man vill ha, enkelt och roligt eller mer utmanande. För min del är skidåkningen mer utmanande och därför roligare. Sen är ju skidorna mycket smidigare eftersom man kan staka på platten, ta mer fart när det behövs och inte sitta i backen och spänna bindningar jämt

lamboren

Aktiv medlem
Lite likadant, men jag fastande för brädan: Kände att jag ville prova något mer för att utmana mig själv för många år sedan, lärde mig bräda och telemark. Insåg att om jag skulle kunna hänga på mina, vid den tiden Åre- och Östersundsboende, åkkompisar så krävde telemark bra många mer åkdagar än de jag hade för att bli tillräckligt säker, så det blev bräda. Haft olika typer av brädor genom åren och så länge energi läggs på att svänga ordentligt (inte hasa) så har iallafall jag kvar utrymme att utvecklas (men när jag läser trådar som denna undrar jag om jag missar något, skulle iallafall inte sakna bindningssittandet). Oavsett, huvudorsaken till att jag blivit kvar på brädan är enkelheten off pist - helt enkelt mer fokus kvar till att njuta.

KaitsuH

Aktiv medlem
nu är det ju bara rookies som sitter ner. Om det inte är svinbrant. Eller om man är trött. Eller tjock. Eller lat.
Jag tycker nog, att det är mycket lättare att lära sig åka bräda one foot, nästan one foot switch, och spänna bindningar utan att sitta, än att lära sig åka skidor i lössnö. Förstår inte alls, varför många brädåkare vill inte lära sig åka one foot ordentligt.

Senast ändrad:

porschepake

Ny medlem
Intressant @Robert89, jag har alltid tänkt att riktigt fort åker man på skidor!?!?! Jag kör nu på en Forum Peter Line 156 anno -99 någonting (shit är den redan 20 år gammal!!!) och den blir så jäkla sladdrig och nervös när jag kommer upp i fart så jag vågar inte stå på 100%. Brädan ormar sig och vill gräva ner sig med nosen, även fast jag flyttat bak stancen.

@porschepake Tanken har börjat slå mig att kanske prova en raketbräda , carva är ju ändå det jag gör mestadels av mina åk nu på äldre dar. Sneglade lite igår på en Jones Flagship 167 eller 172? Jag är 181 och väger 78kg och det kanske är för långt men jag vill nog ha en hård stabil snabb bräda. Bara den inte blir död i lägre hastigheter. Har du några rekommendationer?

Svärfar har nog ett par carvingskidor som jag kan låna så kan jag varva lite mellan snowboard och skidor nu till börja med.

Jag tänkte mer alpinbräda för hardboots, SG Full Carve, F2 Silberfiel etc. Nackdelen är att då måste man ha en friåkningsbräda för lössnö och vårslask också. Finns ett fåtal friåkningsbrädor för hardboots, SG Cult eller F2 Axxis GTS, som funkar allround. Annars kanske en Jones Flagship med plattbindningar och Deelux Ground Control boot är "the shit". Med hardboots blir kontrollen över brädan och carvingprestandan överlägsen, går du på den linjen är den längre att föredra.
Med plattbindningar eller "klick in" system, Burton Step On m. fl, blir det inget sittande i snön för att spänna bindningarna heller. Även bakistegs bindningar, typ Flow och SP eliminerar det med.

hassel99

Medlem
Jag har åkt bräda i ca 15 år och även hard boots och allt vad det innebär. Älskade carvingsvängar och kraften som blir när man ligger på.
Då jag ville ha bra sikt för att se vad som kom framåt var det en dimmig dag för ca 6 år sedan och tänkte att det komme rinte bli ngn bra åkning.
Bestämde mig för att hyra skidor för att lära mig det istället och har sedan den dagen aldrig åkt bräda igen.

Klara fördelarna är att jag är inte alls lika beroende av bra sikt samt enormt mkt smidigare vid transportsträckor o dyl.
Dagens skidor kan ge ungefär samma kraft i svängarna som carvingbräda.
Däremot var mina Deeluxe 700 bra mkt skönare än några skidpjäxor jag provat.

Gick relativt snabbt att komma igång med skidor men först nu efter 6 säsonger känner jag att skidåkningen ligger i nivå med brädåkningen.

Jdkrafft

Ny medlem
Gammal tråd men får jag förslå föregångaren till snowboard... - monoskida!
Lämnat skidor bakom mig och lever nu bara på en skida!

Jdkrafft

Ny medlem
Gammal tråd men får jag förslå föregångaren till snowboard... - monoskida!
Lämnat skidor bakom mig och lever nu bara på en skida!

Snödjup

Topp