Byta ut rambindningen Marker F12 Tour till Shift/Duke?

Hej,

Jag har ett par Icelantic Nomad 105 skidor med rambindningen Marker EPF F12 Tour. Av mina ca 10 st skiddagar/år så turar jag kanske 1-2 och det går fin fint med den bindningen.

Men nu i år ska vi köra Ski off pist Randonnée med UCPA ( dvs fokus ligger på offpiståkningen med kortare turande för att komma bort från systemet) Borde man byta till Salomon shift / Marker Duke PT istället?

( jag vet att utrustning ingår i UCPA men jag gillar verkligen mina skidor så jag vill ha med mig dem :) )

//Johanna

Tror ärligt talat shift/duke är för tunga för längre turer såvida du inte har en riktigt bra fysik.

Mellan duke pt och shift är det tämligen enkelt att välja duke pt. Bättre och stabilare bindning, lägre vikt i touring mode och framför allt bättre downhill.

Christiam

Aktiv medlem
Har du hyfsad fysik så är det inga problem med den utrustningen du har.
Jag ser ingen vits med att köpa nytt för de få toppturer du gör.
Jag vet ej vad UCPA menar med kortare turer men för en med hyfsad fysik och teknik är det inga problem att gå i 3-5 timmar med din utrustning några dagar i rad.

lmk30

Aktiv medlem
Om du har hyfsat lätta pjäxor med tech inserts och tror att du kommer öka på turandet kan du väl lika gärna byta till någon av de nämnda bindningarna nu. Om du inte har techpjäxor och inte tror att du kommer tura mer än du gör i dagsläget kan du lika gärna ha kvar nuvarande bindningar.

Christiam

Aktiv medlem
Tror ärligt talat shift/duke är för tunga för längre turer såvida du inte har en riktigt bra fysik.

Mellan duke pt och shift är det tämligen enkelt att välja duke pt. Bättre och stabilare bindning, lägre vikt i touring mode och framför allt bättre downhill.
När jag började topptura hade jag ett par Dynastar Legend Pro 105mm 192cm med Diamir freeride rambindning och vanliga pjäxor. Där pratar vi vikt.
Inga problem att gå turer i nivå med rombak, spanstind, vassi fyra dagar i rad.

Om shift/duke är för tunga så får man nog satsa på skimogrejer eller börja träna 😉

herrgard

Aktiv medlem
Sist jag var med UCPA (jag körde inte randonnee) var det Rossignol soul 7 med dynafit som den gruppen fick. Du kan ju alltid plocka ut en uppsättning sånna (eller vad nuvarande utrustning nu är) och testa om det är något för dig.

Yes jag har tech insert på mina pjäxor, så de skulle funka med nya bindningar. Men låter som att det inte riktigt är värt med nya bindningar så länge det görs så få turer/år.

När jag började topptura hade jag ett par Dynastar Legend Pro 105mm 192cm med Diamir freeride rambindning och vanliga pjäxor. Där pratar vi vikt.

Om shift/duke är för tunga så får man nog satsa på skimogrejer eller börja träna 😉
Jag är lite klen Ja ;) Jobbar på fysiken.

Sist jag var med UCPA (jag körde inte randonnee) var det Rossignol soul 7 med dynafit som den gruppen fick. Du kan ju alltid plocka ut en uppsättning sånna (eller vad nuvarande utrustning nu är) och testa om det är något för dig.
Ok, när jag körde offpist i Serre så fick vi Rossignol Sky 7 att åka, vi kom inte riktigt överens och jag ångrade då att jag ej tog med mina egna skidor.

Men det kan ju vara en idé, att ta med sina egna samt plocka ut det som erbjuds och testa vad som funkar bäst :)

herrgard

Aktiv medlem
Ok, när jag körde offpist i Serre så fick vi Rossignol Sky 7 att åka, vi kom inte riktigt överens och jag ångrade då att jag ej tog med mina egna skidor.

Men det kan ju vara en idé, att ta med sina egna samt plocka ut det som erbjuds och testa vad som funkar bäst :)
Hmm, kollar nu igen på Rossignols skidor och det var Sky som vi också hade. Jag hade med mig egna skidor men tog ut bara för att testa. Har du tech på pjäxorna är det ju ett perfekt tillfälle (y)

Marboh

Aktiv medlem

800-1000 höjdmeter är inga problem med ett par shift med kontorsfet form.
1500 då är bärsen god när man kommer tillbaka.
Så att säga att de är för tunga är nog att ta i…

free_fall

Aktiv medlem
Gillar UCPA och deras koncept men av erfarenhet är det alltid bäst att ta med egna skidor.

För övrigt var det mycket negativitet i tråden här kring själva frågan tycker jag. Klart man kan tura med sina rambindningar men det är inte lika smidigt upplever jag.
Jag hatade verkligen att tura med mina Marker Duke EPF men det har blivit en mycket stor skillnad sen jag bytte till Shift. Bindningen är lättare och det är smidigare att inte lyfta hela bindningen i varje steg. Tycker även åkkänslan är bättre då man står lägre på skidan. Sen om det är värt det är ju en smaksak. Personligen tycker jag det är värt det fast jag endast turat kanske 5-10% av dagarna med Shift.

OlofM

Aktiv medlem

+1 på den… Jag började min turningskarriär på ett par Line Opus 118 mm med en Duke EDF i storlek L samt ett par dalbello krypton rampage med sprutad innersko. Klarade också av flera dagar i rad på den setupen.

Några år senare har jag provat att gå med ultralätta grejor som korta lätta skidor med dynafitbindningar+lätta pjäxor samt mittemellanläget med vanliga 100 mm skidor+shift+alpina pjäxor med gå läge.

Gemensamt för alla olika varianter jag har testat är att alla funkade egentligen bra, tror jag aldrig har gått runt och funderat så mycket på vikten, man vänjer sig rätt fort med det man har under/på foten 😊

Så mitt råd blir nog att hur än du gör så kommer det funka. Är du nyfiken på en annan bindning och har massa pengar över är det väl bara att prova att byta, men har du inte suget/pengarna så kan du behålla det du har och det kommer nog gå lysande ändå 👍🏼

lmk30

Aktiv medlem
Ja även om allt går är det ju ändå roligare att gå (längre sträckor) med lite lättare grejer. En duke PT/Shift/Tecton funkar ju bra i pisten samtidigt som de är betydligt behagligare att gå med än en rambindning. Absolut att man kan se det som extra träning men en njutbar väg upp är nog så viktig!

Tottek

Aktiv medlem
Yes jag har tech insert på mina pjäxor, så de skulle funka med nya bindningar. Men låter som att det inte riktigt är värt med nya bindningar så länge det görs så få turer/år.
Det är värt det även bara för dom 2 turerna per år som du gör idag, Duke pt 12 skulle jag valt men shift 13 är såklart ett bra val för plånboken

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp