Ca. 100 mm bred lättviktskida, tip rocker

kaisla

Ny medlem
Halloj,

Jag söker toppturskidor, ca. 100 breda, gärna lätta och med tip rocker. Dom ska bära en telemarkåkare, som väger ca. 75-80 kg med all utrustning. Drömmer om BD Starlet, men vad annat liknande det finns på marknaden? Har inte haft tid att följa utvecklingen och snart är det dags att skaffa ett nytt par skidor att ersätta gamla som jag har redan blivit av med..

Har ni bra tips?

PNyberg

Ny medlem
G3 ZenOxide, Völkl Nunataq är andra alternativ om man inte har budgeten till ett par DPS.
Eller varför inte ett par Down Skis CD4?

Spana in Movement, schweiziskt märke som gör mkt turskidor och som nu börjar komma upp i bredd också. Blir alltid förvånad över hur lätta de är när jag kollar på dem i butik!

DrJ

Ny medlem
Har du spanat in wildsnow.com? Bra sida om man är turintresserad med en hel del skidrecensioner.

Tancoll

Medlem
Jag går i samma tankar som du gör.
Fast har kikat på Line Sir Francis Bacon och CoreUPT The Slasher.

Lite bredare än vad du letar efter kanske.

PNyberg

Ny medlem
ExtremHacke sa:
Haha. Underhållande läsning. Lätt skida med goda åkegenskaper är unikt. DPS??? 4frnt Hoji??? 4frnt renegade??

Hade dock vart kul att testa dem. Åsnes Comp kan vara en av dem cleanaste skidorna som finns :)

Blide

Medlem
Kolla in Voile Vector, väger under 1600g i 180 och kostar hälften av alla andra hypade märken.
Fått bra recensioner.
Eller K2 hardside i 181, är relativt lätt och väldigt prisvärd.

ExtremHacke

Ny medlem
Åsnes Comp och Rando har samma mått men Rando är gjord i kolfiber för att få ner vikten.Om jag inte minns fel så fick vi ner den till ca:1400gr/skida, och den bredare och längre Bratten till 1700gram.Båda har bindningsförstärkning i titanal.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp