Canada Goose

Vakteman

Ny medlem
Canada Goose
Innan vi (jag) drar igång den här tråden som kan röra om lite bland vissas känslor så vill jag bara säga att:
Visst detta rör inte skidåkning för fem öre, den enda kopplingen som finns mellan dessa torde vara att jackan kan bäras av vissa under after- skin men inte i pisten!?

Med detta så kan man ju undra om man har insett vad after- ski innebär. För mig personligen så innebär det att man tar en eller flera öl på vägen hem från pisen efter en dags hårt åkande på branta eller soliga soliga berg. Då menar jag på att man inte går hem först och duschar och byter till den där förfäliga Canada Goose jackan eller vad det nu är.

Vidare så påstår jag att om och endast om man köper en sådan så skaffar man sig inte ett plagg utan även en viss attityd. Har gjort mycket efterforskningar i detta och man kan väl enkelt säga att de flesta hyser och ryser över denna jacka. Att hålla på argumentara för eller emot genom att ta upp den ekonomiska aspekten tycker jag är fel, Som seriös brantåkare så vet man att kvalitet kostar, så nog om detta.

Nej, det som följer som en röd tråd hos ägare, blivande ägare verkar vara att man fryser så förbannat. Visst jackan är säkert jättevarm men lite fakta på detta:

Vid -10 grader så försvinner 50% av kroppsvärmen genom huvudet.
Vid -20 grader är den siffran 75%.

Så vad har vi lärt oss av detta. Jo. Stockholmarna (jag generaliserar alla Goose ägare, det fungerar väldigt ofta att klanka ner på 08:er) verkar bära mer mössor på sommaren än på vintern per capita. Lite märkligt tycker jag. Själv skulle jag nog satsa på en riktig Stenmarks luva istället för en Goose jacka och kunna springa runt i shorts och fortfarande frysa mindre än andra.

Tänkte även ta upp en teori om varför man alltid måste flyga via stockholm då man ska någonstans och att varför det är bäst kommunikationer där. Det korta och enkla men minst lika rätta svaret är därför att de som bor i Stockholm är så många och självklart vill de bort därifrån, vilket man kan förstå. Men varför måste vi andra bli lidande för deras skull är det bara för att de vill skapa medlidande eller?

Som sagt detta hade inget men skidåkning att göra och jag förstår om en del blir lite upprörda. Hoppas inte alla Stockholmare tar vid sig det finns alltid folk som inte representeras av den stora massan. Själv säger jag som Mr. Alexander, lapp, mångsysslare men framför allt kapten på MS Akkajaure. (om ni någon gång skall över från Ritsem till Akká, för att pröva lite seriös brantåkning, så kommer ni med största sannolikhet träffa herr Alexander)

- Sitt ner i båten, det är jag som är befälshavare på den här skutan!

Please, ge mig lite sympatier annars ligger man hyfsat risigt till...

bison

Ny medlem
Canada Goose
Man ser mer och mer gäss överallt, i min skola tex har det växt från att 1 person hade det till att man ser det överallt, men jag har inget emot det direkt, vet inte egentligen inte varför jag stör mig på det. Men det finns många saker jag stör mig på...
inget ont mot stockholmare....håller mig utanför den diskutionen..

// bison.

Canada Goose
vad jag kan förstå så har du inget jobb och är max 13år och har stora problem att se att andra har råd att köpa saker som du inte kommer har råd att köpa så länge du inte jobba.
tycker du borde söka hjälp, du kan ju börja med att gå in på platsbanken och kolla om det finns något jobb på mac donald´s
BLI VUXEN GRABBEN!!!!!!

Mes

Ny medlem
Canada Goose
Hörru vaktel-mannen nu får du ta och hoppa ned från middagsbordet och rätta in dig i ledet.

Kliver direkt över snacket om den otympliga dunputten, som numera sitter på varenda förortsunge, för alla vet att det som värmer bäst och ger mest credd på krogen är numera päls. Företrädesvis av ihjälklubbad säl eller elektrifierat mårddjur.

Vad allvarligare är att du självutnämner dig till brantåkare! Vem fan har dubbat dig?
Här är man själv prospect och sköter grovjobbet osså kommer det någon yngling från någon avbefolkad håla i norr och helt kliver förbi turordningen. För att sedan riktigt skita på moset slänger du ur dig att du är seriös! Brantåkare är en ytterst lite skara och du drar till med att vara av den exklusivaste varianten. Fattaru hur få brantåkare som är seriösa?

Nej du lille pöjk nu har det nog helt snurrat tills sig för dig. Som om det inte vore nog så tappar ju helt bort dig när du sedan skall dra till med att beskriva kroppens energiförlust när det blir lite kallt. Det vore ballt att kika lite extra på den undersökningen som kom fram till dessa siffror.

Som avslutning fruktar jag att du riktigt pissar på entrémattan. Har inte varit i Ritsem och ej heller under feb- april men jag skulle nog bli extra förvånad om det sprang upp en same och började domdera om att han var befälhavare på båten då jag förmodar att isen ligger metertjock. Visst fasen kan han få hålla i rodret när han skjutsar över mig för lite ball vårskidåkning, men i den båt jag sitter är det då jag som är bestämmer.

Vakteman

Ny medlem
Canada Goose
Kul att folk har börjat vakna ur idet. Det var ju det som var hela meningen med inlägget. Att det finns folk som överhuvud taget har energi att lägga ner i den här frågan tyder bara på en sak. Folk tränar för lite och sitter för mycket framför datorn.

Angående Ritsem och Mr. Alexander så håller jag med dig. Du har f..n inte varit där och inte en aning om mycket märker jag. Var där senast för några veckor sedan för att kunna få några trevliga åk. Dock så har inte Akkajaure frysit i November detta sker alltid i December. Då vattnet är nollgradigt och ca 10 km över sjön och ca 11mil lång så krävs det att sjysst folk ställer upp och hjälper en. Med din attityd så skulle du förmodligen inte ens komma över sjön.

Angående kroppens energiföluster så finns det inte så mycket mer att tillägga än att de siffrorna var oerhört viktiga för mig som Norrlandsjägare. Utan dessa blir det jäkligt svårt att inte frysa när man skall tälta i 35 minus.

NEW

Medlem
Canada Goose
otroligt egentligen vilka egenskaper och värden vi kan knyta till döda ting som kläder, en sak är säker iaf man kan inte köpa sig stil och klass...trångsynt att generalisera...

ps.jävlas inte med sthlm:arna...

appropå after-ski frågan...d är väl tur att "de" går hem och fixar sig innan då slipper vi ju "dem" i backarna...
(ooops jag generaliserade...)

Leder

Medlem
Canada Goose
Jag kan inte annat än bli upprörd. Att självutnämna sig till brantåkare är illa nog men att sedan kalla sig seriös det må vara det grövsta. Flera bevis fram kommer om att du inte är en brantåkare i ditt debattbidrag. Jag tar mig friheten att citerar ett stycke ” Med detta så kan man ju undra om man har insett vad after- ski innebär. För mig personligen så innebär det att man tar en eller flera öl på vägen hem från pisen efter en dags hårt åkande”. Jag bara undrar när i helvete en brantåkare skulle beställa en öl. Nä en brantåkarbarmeny är att i baren skall det finnas Fernet, Gin, Vodka och givetvis Gin-o-vodka på tapp. I matväg skulle kunna tänka sig att sälja Snickers-to-go.

Det är nu ganska tydligt att du är en själv utnämnd brantåkare vad för typ av nemesis du har att vänta är ej klar gjort!

Eder Leder

Mes

Ny medlem
Canada Goose
Ha, med min attityd så skulle jag gå på vattnet eller få vattenmagasinet att dela sig framför mina fötter.
Om nu inte det skulle fungera så skulle man ju lätt spöa ”skepparn” i en skräveltävling och tvinga tills sig gratisskjuts.

Norrlands… vadå för något? Tält och 35 minus!!! Vilken ruskig tur att du memorerade dessa siffror då var det väl bara att vira sovsäcken runt huvudet, släppa en brakskit och skrävla vem som drack mest bäss på Laponia.

Nej du ”brantåkan” lägg om träningspassen så att du hinner med lite bar och brottningsträning. Du kan ju alltid kliva in under pågående rättegång
http://www.nsd.se/index.php?artikel=67525&option=1&PHPSESSID=2289b59e47dc8dbb5de583909ca48f0b
och träna lite på några lokala Bikers. Kanske detta hjälper dig att fått upp flåset tills det blir dags för mer avancerade övningar på berget.

Bavendal

Ny medlem
Canada Goose
Vad du klagar på Stockholm, du ska va jävligt glad att du bor norut istället, fan jag bor i stockholm, jag har inte nära till en enda skidort men inte fan skriver jag ett inlägg om att jag hatar stockholm (även om jag gör det).

Det är jävligt många stockholms-hatare på den här sidan som inte ens bor i stockholm, Varför?????????.

JWester

Aktiv medlem
Canada Goose
hmm ja dom här gässen kryllar det fan av....det verkar som det är nya skoluniformen i de flesta av stockholms gymnasium....skulle aldrig sjunka så lågt att jag skulle köpa en sån....
och: dom är säkert superbra i 50-, men hur ofta kryper kvicksilvret ner till den markeringen i stockholm?? nä skaffa en redig mössa istället....

//jacob

Olle_S

Ny medlem
Canada Goose
Är det sant att dragkedjan inte funkar på gåsen eller varför går alla med den öppen. Sen var det en "kompis" till mig som köpte en sån där och då fick han med ett par timberland kängor, rosa skjorta och en burk med hårvax.

Vakteman

Ny medlem
Canada Goose
Så var det dags igen. Vad har han för intelligent att komma med den här gången då?! Tänkte bara helt sonika undersöka om det inte är fler som vill ge sig in i den här debatten. Jag lovar att svara då tråden besökts av 1000 läsare för först då börjar det bli intressant ur statistisk synpunkt. Först då kan vi dra slutsatser om det bara är dårskap eller om det finns någon promille sanning i det jag skrivit...

Kan väl också undersöka om folk här rekomenderar Val D`Iseré, Verbier eller Champoluc

Hasselstrom

Ny medlem
Canada Goose
Appråpå värmeförluster....

Exakt när gäller de där nuffrorna?

När man har kläder på sig eller när man är naken.

Jag vägrar nämligen gå med på att jag skulle frysa mindre med en varm mössa på huvet o inget annat än om jag skulle pälsa på mig rejält överallt utom just huvudet.

Dikt o förbannad lögn är vad det är!!!

Dock så håller jag med om att mössa är det första man ska ta på sig när man fryser.

HerrP

Ny medlem
Canada Goose
Gott folk, sluta debattera banaliteter då de vettiga orden redan uttalats i denhär diskussionen.

Heta Sara slog nämligen huvudet på spiken då hon konstaterade att riktiga skidåkare inte går på afterski - de går helt annanstans... och för övrigt är det ju notorisk fakta att svenska män inte kan supa! Så brantisdiskussionen är nog även den lite överdriven...

Tjingeling!

Mans_Hilling

Ny medlem
Canada Goose
Canada Goose: Snygga.
Jc:s variant som det står Marwin på: Nästan lika snygga. Prisskillnad: En Volvo 245 -85:a, perfekt säsongarbil. (Eller för den som vill, en Goretexjacka)

Stockholmare: Dryga.
Förutom de 10 jag känner, som alla är trevliga. En viss del man träffat är dryga, men det finns det nästan lika många i gbg. (Kan nästan bero på att det finns mindre folk i allmänhet i gbg?)

Riktiga skidåkare går visst på afterski. Sen var man går på after ski, det är en annan fråga. Bonden i bad g är ett hett tips, drick Jägerthe, klarar du mer än fem innan däck, ring Guiness. Klarar du sedan att ta dig till tåget hem därifrån, skaffa licens för att köra rattfull.

För att ta upp diskussionen om naken och mössa vs. jacka utan mössa:
Vem sade att man skulle vara naken med mössa? Citerar Vakteman: "Själv skulle jag nog satsa på en riktig Stenmarks luva istället för en Goose jacka och kunna springa runt i shorts och fortfarande frysa mindre än andra."

Viss skillnad från att springa naken, herr ordagrann där.

Sen, som en liten snygg avrundning, får jag lov att klanka även på dig, bäste vakteman, som på ett sådant vackert sätt bevisat hur egot ibland vinner över individen.

Seriöst, klanka ner på en hel folkgrupp? (kan man väl snart kalla de i Canada Goose, och definitivt östermalmsmaffian som äger i snitt 3/person). Jaja, för jag vet:
Jag heter Adolf, det var en Kille här borta, tror han var neger eller jude eller, ja, vafan, han var inte arier i alla fall, tror nästan fan han var Värmländsk, som var dum. Jag vet, vi duschar 6 milioner.
Fanns säkert många av judarna som var dumma. Och dryga också. Fast tror fan det fanns en eller annan som var riktigt trevlig.

Jättehjärtliga hälsningar från Linköping, Måns, sprungen ur den bästkustska myllan.

ps.

"För mig personligen så innebär det att man tar en eller flera öl på vägen hem från PISTEN efter en dags hårt åkande på branta eller soliga soliga berg. " (tog mig friheten att korrekturläsa och rätta till pisen till pisten)

Rimmar det med:

"Som seriös BRANTÅKARE så vet man att kvalitet kostar, så nog om detta."

?

ds.

Snajgel

Ny medlem
Canada Goose
Jag säger så här om mössa:
"Viktigt att tänka på nu när vinterna närmar sig.
Har man ingen mössa så blir man förkyld
E man förkyld så blir man troligen hes.
E man hes så måsta man viska.
Den som viskar han ljuger.
Ljuger man åker man i fängelse.
Åker man i fängelse börjar man troligen knarka.
Knarkar man så dör man
Så glöm för helvete inte mössan."

Saxat från nått mail jag fått. Så jag tar inte åt mig äran.

Canada Goose
Är det inte någon mer som är nyfiken på vad knäppgöken skall svara. Kom igen hjälp mig att gå in och ut, varje in räknas även om det är från samma dator.

Hasselstrom

Ny medlem
Canada Goose
Mans_Hilling >

Mitt inlägg var mer en fråga än ett påstående. Eller på sin höjd både ock.

Jag frågade vid vilka förhållanden de siffrorna gällde:

För om det var vid att vara naken så tror jag inte på det.

O om det är vid full vinterklädsel förrutom mössa så blir situationen en helt annan om man tar av sig byxorna och sätter på sig shorts och tar på sig en mössa.

Jag vill ha en definition då dessa siffror gäller. För de gäller ju inte oavsett klädsel.

Vakteman

Ny medlem
Canada Goose
Hej igen gott folk. Då räknaren passerat tusen besök så har jag inte längre något val än att svara på några saker och förhoppningsvis kunna lägga ner den här tråden som aldrig skulle startarts.

Den enda anledningen till detta var att se ifall folk överhuvudtaget var intresserade av vad lille jag har att säga om något så totalt ovesäntligt som Goose jackor. Så låt oss istället fokusera på skidåkning det är ju därför Freeride.nu finns. För att samla som många seriösa skidåkare som möjligt och en sådan skulle enligt min mening inte ödsla tid på en sådan här totalt meningslös debatt. Så vad har vi lärt oss av detta? Jo det finns alltför många så kallade "skidåkare" på den här sajten som tydligen intresserar sig mer för rätta till någon nolla som tagit upp ett helt sannslöst värdelöst ämne istället för att diskutera lite riktig skidåkning. Själv så har jag svårt att ta personer som svarat på inlägget som seriösa skidåkare.

Åter till tråden. Många har hängt upp sig på kroppensvärmeförluster och det är väl självklart att man fryser mer ifall man är naken med mössa och är ute än fullt påklädd vid låt säga -20grader.

Någon nämnde att inte jag var en seriös skidåkare. Måste säga att ett sånt påsående väger flugvikt eftersom du har förmodligen aldrig sett mig åka + att jag sa aldrig att jag gick på After-ski men om och endast om jag mot förmodan skulle gjort det så kan man ta en öl eller flera på vägen hem från berget.

Tack och ha en trevlig helg alla seriösa skidåkare...

Mans_Hilling

Ny medlem
Canada Goose
Tror dette kanske är, ja, 3:e inlägget som handlar om Stockholm och hur dryga alla där är, där tillslut inläggsförfattaren avslutar med:
Jag skojjade bara, detta var bara ett test, etc etc. Kan ni inte leka era små psykologiska experiment någong annan stans? Tror så där mycket på det du säger, att du gjorde detta enkom för att testa hur seriösa skidåkare folk här är... Ser det "avslut" du drog upp snarare som ett försök till undanflykt.

JCM

Ny medlem
Canada Goose
Hajjar ju varenda människa att den som är naken - med eller utan mössa - vid minus tjugo grader ALDRIG fryser. Ingen iklär sig en bar underkropp i sådan kyla utan först har förberett sig med obskyra saker med dieselsmak innanför västen.

Sen är det taskigt att klanka ner på stockholmarna för de fånar som köpt paketet med Canadian Goose-jacka, rosa skjorta å hårvax. Det är oftast inte sthlmare det handlar om utan förvirrade typer från landsorten som i sitt sökande efter identitet flytt in i storstadens anonymitet och sen kliva ur garderoben. De som har ovan nämnda attiraljer på andra orter i landet har bara inte insett än att det är till stureplan de ska för att kanske bli bundis med Svante Tegner å bingo - bara pagen växer till sig. Man kanske t o m kan bli bundis med nån av sessorna? Misstänker att gbg är ansvarigt för en skrämmande stor del "pojkar med rosa skjortor" - till skillnad från oss andra som pendlar mellan socialen å kumlabunkern.

Så låt oss istället fokusera på skidåkning? Snacka om sånt är ju så jevvla kul å intressant! Det är ju fenomenen runtomkring inkl pojkar med rosa skjortor som är loligare.

CAD

Medlem
Canada Goose
Vad är det som säger att man inte kan vara en seriös skidåkare och fortfarande ha ett och annat att säga om CG-jackor? Och vad är det för löjligt påstående att "seriösa skidåkare" inte går på afterski? Det är snudd på det dummaste jag har hört! Klart att man kan ha andra intressen än skidåkning och fortfarande vara grym skidåkare. Och afterskin är en ypperlig avslutning på en bra (eller dålig) skidddag, och fenomenal fotsättning på kvällen. SÅ ÄR DET!

CAD

Medlem
Canada Goose
Glömde klaga på de fåniga påståendena om mössa/kroppsvärme och att "det bara är för att testa om ni är seriösa"... Bla bla bla. Otroligt mycket skit på en och samma tråd.

Dexter

Ny medlem
Canada Goose
Du har rätt, en riktig afterski har man bara när man kommer direkt från berget. Men allt fler skiter i detta och går hem och fixar frillan, tar på sig sin Goose jacka som dom köpt för att den är så varm att man inte behöver knäppa den.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp