Canon EOS 7D

Bananarider

Ny medlem
Canon EOS 7D
Tjenare folket, som rubriken lyder så har jag tänkt inskaffa en Canon EOS 7D med ett Canon EF 50mm f/1.8 objektiv!

Min fråga är, går denna att filma något med eller blir det totalt värdelöst? Jag har sett att det går att få riktigt feta foton med det objektivet på kameran men det där är det enda jag har råd att köpa just nu. Kom gärna med tips på andra objektiv som jag kan köpa senare skriv även nackdelar ock fördelar med objektiven!

PEACE, Banana

snugglebear

Ny medlem
Canon EOS 7D
om du nu är seriös, Bananarider

det blir äckligt bra.

Du bör också veta att det finns många billigare kameror som presterar grymt bra. Då skulle du kunna köpa lite skarpare och/eller fler objektiv.

maxcortes

Ny medlem
Canon EOS 7D
du kommer bli så sjukt begränsad om du köper bara ett 50mm 1.8 till en canon 7d som har aps-c sensor..
kör med ett 18-55mm kit objektiv istället tills du har råd med något riktigt ordentligt!

FilleJ

Aktiv medlem
Canon EOS 7D
maxcortes sa:
du kommer bli så sjukt begränsad om du köper bara ett 50mm 1.8 till en canon 7d som har aps-c sensor..
kör med ett 18-55mm kit objektiv istället tills du har råd med något riktigt ordentligt!
Han är väl egentligen lika begränsad även om han har en fullformats sensor:P Visst han får ju inte lika beskuren bild men ändå:P

maxcortes

Ny medlem
Canon EOS 7D
FilleJ sa:
maxcortes sa:
Han är väl egentligen lika begränsad även om han har en fullformats sensor:P Visst han får ju inte lika beskuren bild men ändå:P
fan vad du sa emot dig själv där...

snugglebear

Ny medlem
Canon EOS 7D
maxcortes sa:
FilleJ sa:
maxcortes sa:
haha va? varför skulle han vara mer begränsad med aps-c än fullformatssensor? med 7d kommer allt han gör bli med 80mm brännvidd och med 5d blir allt med 50mm. I båda fallen måste han flytta kameran till rätt plats istället för att zooma rätt.

Sen spöar 7d alla konsumentvideokameror i bildkvalitet och säkert många dyrare kameror också. Skillnaden är att en videokamera är gjord för att filma så den sköter allting själv - den är lättare att filma med. Med en systemkamera måste du själv ställa in en hel del grejor för att det ska bli bra.

maxcortes

Ny medlem
Canon EOS 7D
snugglebear sa:
maxcortes sa:
FilleJ sa:
haha va? varför skulle han vara mer begränsad med aps-c än fullformatssensor? med 7d kommer allt han gör bli med 80mm brännvidd och med 5d blir allt med 50mm. I båda fallen måste han flytta kameran till rätt plats istället för att zooma rätt.

Sen spöar 7d alla konsumentvideokameror i bildkvalitet och säkert många dyrare kameror också. Skillnaden är att en videokamera är gjord för att filma så den sköter allting själv - den är lättare att filma med. Med en systemkamera måste du själv ställa in en hel del grejor för att det ska bli bra.
själv så tycker jag att det gör ganska stor skillnad. men med begränsad syftade jag mer på att ett 50mm funkar mer som ett objektiv till statiska shots medanst ett 18-55mm skulle ge mer frihet att både få statiska bilder och follows då du har en ganska vid brännvidd på 18mm och vill du ha 50mm så är det bara att zooma in. men visst 1.8an ger sjukt snygga bilder och videos men som sagt - du kommer nog känna dig "begränsad" så småningom

PNyberg

Aktiv medlem
Canon EOS 7D
maxcortes sa:
snugglebear sa:
maxcortes sa:

själv så tycker jag att det gör ganska stor skillnad. men med begränsad syftade jag mer på att ett 50mm funkar mer som ett objektiv till statiska shots medanst ett 18-55mm skulle ge mer frihet att både få statiska bilder och follows då du har en ganska vid brännvidd på 18mm och vill du ha 50mm så är det bara att zooma in. men visst 1.8an ger sjukt snygga bilder och videos men som sagt - du kommer nog känna dig "begränsad" så småningom
Om du köper ett fint 18-55 så får du större frihet. Kitobjektiven som kommer med är annars väldigt oskarpa, i jämförelse med tex ett 50mm 1.8. Vad vill man helst ha? Skarpa och bra bilder eller zoom?

SebTorneus

Medlem
Canon EOS 7D
snugglebear sa:
Som vanligt barkar det iväg lite OT men kunde inte låta bli detta, du har uppenbarligen ALDRIG använt en videokamera med det påståendet... Herre gud. Du blir här med idiotförklarad!

Men för on topic:

7D är en magnifik kamera, men är du ute efter en DSLR som du enbart vill använda till video så känns 60D mer aktuell (är inte dålig i fotoläge, men 7D har några fördelar mot den) 60D har samma sensor, samma processor och har även en flip monitor som gör filmningen aningens enklare. Sen kan jag inte svära på att 7D inte har det, men 60D har "manuellt" ljud också. Dvs du har en "kontroll-bar" du kan ställa ljudet på (i mjukvaran). Ganska värdelöst ändå iom att det inte finns något hörlursjack men... Kan ju vara värt till en viss del.

Och jag tycker i varje fall att 50mm 1.8 är en glugg av betydligt större värde än en 18-55 oavsett om du tappar möjligheten till att zooma. Snabb och skarp optik i första hand för mig... Att man behöver flytta på sig pga den fasta brännvidden ser jag mer som en utmaning/ett sätt att hitta mer kreativa och tillfredsställande vinklar. Funderar du på 7D så vet du ju även att optiken kostar sin beskärda del och borde därför inte bli skrämd av att betala lite för den. Vill du tex komma åt ett billigt fisheye eller en skaplig vidvinkel så kan du kolla in Samyang. Deras 8mm samt 14mm är 2 riktigt prisvärda gluggar.

Senast ändrad:

Bananarider

Ny medlem
Canon EOS 7D
Tack för alla svar! Jo jag är fullt seriös med den här frågan! (väldigt dålig på att använda sökfunktionen)
jo det förstår jag med att jag kommer att känna mig begränsad efter ett tag men de är bara nu i början som jag hade tänkt köra med ett 50mm, sen vet jag att objektiven kostar en hel del och de är därför jag kör med denna i början!
Prio ett är skarpa bilder och jag hoppas att detta kommer funka bra!

OlaMelin

Aktiv medlem
Canon EOS 7D
Bananarider sa:
Martin_Akesson sa:
Vi på Freeride filmar med Canon EOS 7D, här ser du lite som Ola gjort:
Parktouren:
https://www.freeride.se/video/channel.php?channel=1#serie2

Försäsongsträning med Wille
https://www.freeride.se/video/channel.php?channel=1#serie27

Så filmningen blir helt ok! :)
Ser sjukt bra ut, vad använder ni för objektiv när ni kör? :D
Kul att du gillar det vi gjort!

I Parktouren använder vi främst ett 11-16 2.8 från Tokina, som jag tycker funkar väldigt bra för till exempel followcams. I Försäsongsträning med Wille använde vi oss av 11-16 + 18-50 2.8 från Sigma. Vi har även ett 50mm 1.8 och en 70-200 zoomobjektiv i kameraryggsäcken.

Jag tror personligen att du kommer uppskatta ett 18-50-objektiv betydligt mer än ett fast 50. Som nybörjare är zoomfunktionen väldigt nyttig och lärorik. Lärorik på det sättet att du från en och samma plats kan få flera "olika bilder" utan att behöva röra dig, i och med att du med objektivet kan justera hur pass nära du vill vara objektet. Du utvecklar ett tänk och får förslag på hur bilder kan se ut, vilket är bra! :)

Ett fast 50mm är ett bra objektiv men absolut inte det jag skulle tipsa om i första hand. Jag tror det finns en tanke att kameratillverkarna och butikerna skickar med ett 18-70, 28-135 eller liknande.

Sen tror jag också, precis som Sebastianmedia är inne på, att det inte är så dumt att kolla på en 60D istället. Du sparar ett par tusenlappar på själva kamerahuset och har möjlighet att lägga några av de pengarna på objektiv istället.

Lycka till med fotandet. Återkom här i tråden sen när du bestämt dig, ska bli kul att se!

Topp