Carv

blom

Aktiv medlem
Carv
(off topic)

Jag ställer mig frågande till ett av de första påståendena i promotionfilmen: "The better you are (at skiing), the more fun you have".

Är det verkligen så att man har roligare ju bättre skidåkare man är?

Senast ändrad:

bootfitta

Medlem
Carv
blom sa:
(off topic)

Jag ställer mig frågande till ett av de första påståendena i promotionfilmen: "The better you are (at skiing), the more fun you have".

Det tror jag. Även fast en nybörjare kan ha väldigt roligt så är det väldigt endimensionellt att hasa runt i barnområdet, när man sedan blir duktig nog att åka "överallt" så finns det så mycket mer kul att ha.

Mountain_Man

Aktiv medlem
Carv
bootfitta sa:
blom sa:
(off topic)

Det tror jag. Även fast en nybörjare kan ha väldigt roligt så är det väldigt endimensionellt att hasa runt i barnområdet, när man sedan blir duktig nog att åka "överallt" så finns det så mycket mer kul att ha.
Jo ... nog blir det roligare desto bättre man är ... men sannolikt till en viss gräns där det (glädjen) börjar plana ut för att eventuellt minska när utvecklingen stannar av.
@Vattendroppe kan säker rita en fin graf! :)

Men frågan är om man verkligen blir bättre och utvecklas med hjälp av CARVE???

/MM

Senast ändrad:

blom

Aktiv medlem
Carv

@Bootfitta du har rätt i att det finns "mycket mer kul att ha" när man kan åka på fler ställen. Men, kan det inte göra att man snarare har tråkigare, eftersom man fokuserar så mycket på alla ställen man inte kan åka på. En slags "paradox of possibilities".

En jämförelse: Tänk dig att du lever i det gamla Sovjet. Du går in i en klädbutik för att köpa byxor. Du kan köpa vilken sort du vill, förutsatt att de är gråa, raka och av hållbart bomullstyg. Det är nämligen enbart den modellen som finns att tillgå i hela landet. Du köper dina byxor och är glad över att ha ett par byxor av den läckraste modellen som finns!

Gör sedan ett tidssprång till efter unionens fall. Nu går du in i en klädbutik för att köpa byxor. Hyllorna tornar upp sig framför dig. Jeans, chinos, khakis, 3/4-byxor, mjukisar... Det finns med tighta ben, taperade ben, pösiga ben, bagge ben... Det finns med och utan fickor... Det finns i alla kulörer du kan tänka dig... Efter att du kommit ur den första fasen av beslutsångest, väljer du ut ett par. Du köper dem och går hem med en olustig känsla. En tanke maler i ditt huvud "kanske de där andra hade varit bättre".

Kan det vara på samma sätt med ens skidåkarnivå?

Sant
@Mountain_Man det är nog en slags "diminishing happiness" vi talar om.

Så till ämnet:

Mountain_Man sa:
Men frågan är om man verkligen blir bättre och utvecklas med hjälp av CARVE???

/MM
Baserat på den psykologiska principen om inlärning, att man lär bäst genom feedback som är konkret och som följer direkt på utfört beteende, så har CARV verkligen något nytt att komma med. Det är en stor skillnad mellan att få höra av sina polare när man kommer ned i dalen att "öh, du borde ha åkt snyggare" och att direkt i sitt åk få höra "böj dina knän framåt och sätt högre press på yttre högerfoten i vänstersvängarna". Det senare är konkret och direkt, det förra är ospecifikt för sent för att man ska ha verklig nytta av det.

Några tankar som dyker upp i min skeptiska skalle:

1. Hur gör man i t. ex. mina hemtrakter Fjätervålen där utbyggnaden av 3g inte riktigt nått ända fram (för att inte tala om avlägsna Alaska?). Kommer CARV att kunna fungera utan nät?

2. De lovar mycket, att CARV ska fungera såväl för casual skier, freestyle skier, cross-country skier, och racing skiers and coaches. Är det att lova lite för mycket? Det är länge sedan jag satte en 540 i min korta (dock ambitiösa) jibber-karriär och jag tvivlar på att lite extra feedback i skallen när jag snurrade uppe i det blå hade fått mig att landa på fötter.

Så, min gissning på frågan är: det beror på vilken skidåkare du är!

MedlemJapaner

Aktiv medlem
Carv
blom sa:
@Bootfitta du har rätt i att det finns "mycket mer kul att ha" när man kan åka på fler ställen. Men, kan det inte göra att man snarare har tråkigare, eftersom man fokuserar så mycket på alla ställen man inte kan åka på. En slags "paradox of possibilities".

En jämförelse: Tänk dig att du lever i det gamla Sovjet. Du går in i en klädbutik för att köpa byxor. Du kan köpa vilken sort du vill, förutsatt att de är gråa, raka och av hållbart bomullstyg. Det är nämligen enbart den modellen som finns att tillgå i hela landet. Du köper dina byxor och är glad över att ha ett par byxor av den läckraste modellen som finns!

Gör sedan ett tidssprång till efter unionens fall. Nu går du in i en klädbutik för att köpa byxor. Hyllorna tornar upp sig framför dig. Jeans, chinos, khakis, 3/4-byxor, mjukisar... Det finns med tighta ben, taperade ben, pösiga ben, bagge ben... Det finns med och utan fickor... Det finns i alla kulörer du kan tänka dig... Efter att du kommit ur den första fasen av beslutsångest, väljer du ut ett par. Du köper dem och går hem med en olustig känsla. En tanke maler i ditt huvud "kanske de där andra hade varit bättre"
.

Kan det vara på samma sätt med ens skidåkarnivå?
Nu har du övertänkt nå in i helvete. Svaret på din frågeställning är nej.

UCPAisme

Medlem
Carv
Köpt Carv och ska testa i vinter. Hade tänkt att testa i sommar men kunde inte komma från jobb tyvärr.

Köpte främst efter att jag såg den här videon och tyckte det verkade vara en rolig grej att testa:

Än så länge har jag bara kittat pjäxorna och kan väl redan nu säga att jag kommer störa mig på sladdarna som hänger när man inte använder Carv. Klart det går att plocka inläggen in och ur pjäxan men det är lite bökigt då sladdarna är tejpade på insidan.

Inläggen känns i övrigt i bra kvalitet och placeras mellan innerskon och pjäxan. Detta gör att man tappar ett par mm i pjäxrymd. För egen del var det inga problem då jag hade lite att ta av, men om man har en ordentligt fitted pjäxa kanske man inte vill offra de 2 mm som krävs.

I övrigt är appen proffsig och finns många funktioner. Om inte annat kan ser jag fram emot en audiocoach som tvingar en att göra lite övningar i backen som man annars inte skulle göra. I appen finns det en leaderboard men oklart om den är något att lita på. Recensenter säger att de hamnar runt 130 men att någon mycket sämre skidåkare kan få högre IQ. Beror nog mycket på vilka backar man åker m.m.

Sändarna känns rätt plastiga och kommer nog inte tåla allt för mycket stötar. Men de sitter på pjäxarna bra och märks knappt när jag testat dem inomhus. Vissa har berättat i recensioner att de slutat fungera men att Carv då skickar ersättningssändare. Inget man pallar dock eftersom de skeppas från UK.

Ser till att skriva en riktig recension efter vintern och ett första intryck. Skickar med lite bilder från Androidappen och på kittade pjäxor.
IMG_20200816_200551.jpg
IMG_20200816_200634.jpg
Screenshot_20200816_200925_com.motionmetrics.carv.jpgScreenshot_20200816_200927_com.motionmetrics.carv.jpgScreenshot_20200816_200934_com.motionmetrics.carv.jpgScreenshot_20200816_200938_com.motionmetrics.carv.jpgScreenshot_20200816_200942_com.motionmetrics.carv.jpgScreenshot_20200816_200946_com.motionmetrics.carv.jpgScreenshot_20200816_201018_com.motionmetrics.carv.jpg

Eskas

Aktiv medlem
Carv
Ska bli intressant att följa detta när du testat produkten i backen!
Jag tycker det är intressant att följa användaren UCPAisme överhuvudtaget. Först bokade du upp dig på 5 veckor UCPA, vilket bör kosta ca 75 K :- i runda slängar. På toppen av det investera i CARV. Jag skulle bli helt såld om du dessutom signade för Skiers Accredited och kunde ge oss en inblick i den världen. Det här är inte någon ironi, utan snarare avundsjuka över att jag varken har tiden eller plånboken att lägga på skidåkning i samma utsträckning, ser fram emot att följa rapporterna.

UCPAisme

Medlem
Carv
Jag tycker det är intressant att följa användaren UCPAisme överhuvudtaget. Först bokade du upp dig på 5 veckor UCPA, vilket bör kosta ca 75 K :- i runda slängar. På toppen av det investera i CARV. Jag skulle bli helt såld om du dessutom signade för Skiers Accredited och kunde ge oss en inblick i den världen. Det här är inte någon ironi, utan snarare avundsjuka över att jag varken har tiden eller plånboken att lägga på skidåkning i samma utsträckning, ser fram emot att följa rapporterna.
IMG_20200817_170746.jpg

UCPAisme

Medlem
Carv
Halloj,

Ska se till att återkomma med en mer utförlig recension som utlovar. Men lite korta ord.

Jag har nu provat Carv under fem skiddagar på lite olika platser. Sändarna och appen fungerar fläckfritt. De har bra mottagning till varandra, inte haft några tekniska hickups och registrerar allt till synes korrekt.

Sulinlägget i pjäxan känner jag inte alls av då det ligger under innerpjäxan. Sändarna sitter ok på booster-strap även on översta spännet på pjäxan blir pyttelite mindre åtkomligt. Men ingen effekt på hur pjäxorna sitter.

När allt väl är på är det bara att koppla ihop ett par hörlurar till mobilen, sätta igång appen och välja vilken övning man vill ha.

De övningar (mätningar) som finns att välja på är (I) Free Ski som mäter IQ, (II) Carving training, (III) Pivot Slips training, (IV) Outside Ski Turns Training, (V) Balance Training, (VI) Edge Angle, (VII) Fast Turns, (VIII) Edge Angle Streaks, (IX) Metronome, (X) sex övriga mätningar i realtid "monitor".

Appen är välgjord och snygg. Den har instruktionsvideos som är proffsiga för varje övning och ger väldigt bra tips på utförande.

Jag har mest kört Free Ski för att få fram ett IQ då jag är en tävlingsmänniska. Det finns en leader board där man bl. a. kan välja att få fram ett svenskt leader board på bästa IQ. Just nu ligger jag på en fjärdeplats av 81 rankade personer i Sverige och på plats 209 av 7250 rankade personer globalt.

Ski IQ är inte optimalt. Varje åk dokumenteras väldigt snyggt med all data man kan önska. Bl. a. känner den av vilket skidsystem du åkt och man kan även se delar av pistkartan i appen. Det som är lite märkligt då är att när jag jämför de som har fått bäst IQ så har de kanske åkt 30 sekunder i 30 km/h... Trots det får de högt iq för att de åkt symmetriskt, fått en hög edge angle (hur det nu är möjligt trots fart m.m.), haft bra balans och bra tyngd på skidorna. Så även om jag skulle få 160 så säger det inte jättemycket om hur jag är som skidåkare. Det är mest en fingervisning.

Jag kommer därför ge upp det och satsa mer på att använda mätningar i realtid. Där gör sig appen som bäst och jag tycker att den ger riktiga värden i lurarna - eller i vart fall känner den av mer eller mindre.

Sammantaget är Carv fantastiskt roligt att använda och testa. Jag tycker det är kvalitet rakt igenom. De fortsätter även förbättra produkten med nya uppdateringar. När man åker solo blir den Siri-liknande röstenen kamrat på fjället som gör att man också anstränger sig att förbättra sin åkning.

Betyget är 9/10. Ski IQ är av förklarliga skäl inte något som är perfekt - och har svårt att se att man kan göra det perfekt. Men i övrigt kan jag inte se vad Carv skulle kunna göra bättre.

pd

Aktiv medlem
Carv
Tackar för den recensionen. Åker nog upp på listan inför Black Friday och nästa säsong.

Anslutningskablarna ser ut att vara ganska långa. Hur gjorde du de dagar du åkte utan Carv? Plockade du ur sulorna eller fick de sitta kvar? Och i så fall, var gjorde du av de lösa kablarna? Känns lite sådär att ha två tre decimeter kabel lös. Både för komforten och för slitaget på kabel och kontakter.

När man har köpt dem går det då att köpa till fler sulor? Som ersättning eller till partnerns pjäxor?

Hur upplevde du att åka med Carv jämfört med att åka med instruktör?

pd

Aktiv medlem
Carv
Nu finns årets version på Early Access för £224. Prylarna kostar £75 (normalt £150) och årsabonnemang £149. Finns även två år för £198, alltså £49 för år två. Så nu är jag £273 fattigare. :)

P3rcy

Ny medlem
Carv
Personligen ogillar jag Carvs nya prisstrategi. Att betala £149 per år är ganska magstarkt. Man kommer således betala för produkten år ut och år in. Förstår att man behöver pengar för att utveckla mjukvaran, men en så pass stor del känns inte försvarbart. Du kan heller inte använda produkten om du inte betalar prenumerationen ett år. Inte ens med de uppdateringar du redan betalt för.
Andrahandsvärdet blir även i princip obefintligt. Jag kommer inte köpa den nya versionen. Tyvärr. Men det är jag.

HDTV

Medlem
Carv
Personligen ogillar jag Carvs nya prisstrategi. Att betala £149 per år är ganska magstarkt. Man kommer således betala för produkten år ut och år in. Förstår att man behöver pengar för att utveckla mjukvaran, men en så pass stor del känns inte försvarbart. Du kan heller inte använda produkten om du inte betalar prenumerationen ett år. Inte ens med de uppdateringar du redan betalt för.
Andrahandsvärdet blir även i princip obefintligt. Jag kommer inte köpa den nya versionen. Tyvärr. Men det är jag.
Har samma resonemang.
Kontaktade dem när deras nya prisstrategi blev känt då jag stog på väntelistan. Fick till svar att de skulle erbjuda utan abonnemang för nordic. Fick en länk till en shop i England för att kunna köpa nu innan de också går över till den nya prisstrategin. Jag kommer även att hoppa denna möjlighet då det är okänt om även enheter utan abonnemang i framtiden kommer att påverkas.

P3rcy

Ny medlem
Carv
Har samma resonemang.
Kontaktade dem när deras nya prisstrategi blev känt då jag stog på väntelistan. Fick till svar att de skulle erbjuda utan abonnemang för nordic. Fick en länk till en shop i England för att kunna köpa nu innan de också går över till den nya prisstrategin. Jag kommer även att hoppa denna möjlighet då det är okänt om även enheter utan abonnemang i framtiden kommer att påverkas.
Va vänta nu... Jag gjorde samma sak men fick ingen länk. Har stått på väntelistan i ett år...

pd

Aktiv medlem
Carv

Det kan jag hålla med om till viss del. Att betala en årlig avgift är i sig inget konstigt om man förväntar sig att tjänsten skall uppdateras och utvecklas med tiden. Men det årliga priset har de satt aningen högt. Kör man på två år så blir det förvisso "bara" £99 per år men även det kan jag tycka är i högsta laget. Beror förstås på hur ofta och mycket man kan använda den. Ett veckopris vore kanske mera relevant för många. Och att även kunna låta partnern använda den med ett par extra sulor. Å andra sidan så motsvarar årskostnaden bara en förmiddag med en skidlärare.

Andrahandsvärdet räknar jag inte ens med. Var längesedan jag sålde någon elektronik. Senast var nog för tio år sedan när jag sålde en tjock-TV för 20 kr = annonskostnaden på Blocket.

mattiasohearn

Ny medlem
Carv
Halloj,

Ska se till att återkomma med en mer utförlig recension som utlovar. Men lite korta ord.

Jag har nu provat Carv under fem skiddagar på lite olika platser. Sändarna och appen fungerar fläckfritt. De har bra mottagning till varandra, inte haft några tekniska hickups och registrerar allt till synes korrekt.

Sulinlägget i pjäxan känner jag inte alls av då det ligger under innerpjäxan. Sändarna sitter ok på booster-strap även on översta spännet på pjäxan blir pyttelite mindre åtkomligt. Men ingen effekt på hur pjäxorna sitter.

När allt väl är på är det bara att koppla ihop ett par hörlurar till mobilen, sätta igång appen och välja vilken övning man vill ha.

De övningar (mätningar) som finns att välja på är (I) Free Ski som mäter IQ, (II) Carving training, (III) Pivot Slips training, (IV) Outside Ski Turns Training, (V) Balance Training, (VI) Edge Angle, (VII) Fast Turns, (VIII) Edge Angle Streaks, (IX) Metronome, (X) sex övriga mätningar i realtid "monitor".

Appen är välgjord och snygg. Den har instruktionsvideos som är proffsiga för varje övning och ger väldigt bra tips på utförande.

Jag har mest kört Free Ski för att få fram ett IQ då jag är en tävlingsmänniska. Det finns en leader board där man bl. a. kan välja att få fram ett svenskt leader board på bästa IQ. Just nu ligger jag på en fjärdeplats av 81 rankade personer i Sverige och på plats 209 av 7250 rankade personer globalt.

Ski IQ är inte optimalt. Varje åk dokumenteras väldigt snyggt med all data man kan önska. Bl. a. känner den av vilket skidsystem du åkt och man kan även se delar av pistkartan i appen. Det som är lite märkligt då är att när jag jämför de som har fått bäst IQ så har de kanske åkt 30 sekunder i 30 km/h... Trots det får de högt iq för att de åkt symmetriskt, fått en hög edge angle (hur det nu är möjligt trots fart m.m.), haft bra balans och bra tyngd på skidorna. Så även om jag skulle få 160 så säger det inte jättemycket om hur jag är som skidåkare. Det är mest en fingervisning.

Jag kommer därför ge upp det och satsa mer på att använda mätningar i realtid. Där gör sig appen som bäst och jag tycker att den ger riktiga värden i lurarna - eller i vart fall känner den av mer eller mindre.

Sammantaget är Carv fantastiskt roligt att använda och testa. Jag tycker det är kvalitet rakt igenom. De fortsätter även förbättra produkten med nya uppdateringar. När man åker solo blir den Siri-liknande röstenen kamrat på fjället som gör att man också anstränger sig att förbättra sin åkning.

Betyget är 9/10. Ski IQ är av förklarliga skäl inte något som är perfekt - och har svårt att se att man kan göra det perfekt. Men i övrigt kan jag inte se vad Carv skulle kunna göra bättre.
Hejsan,

Jag överväger att hugga till på ett par men är något osäker. Jag har storlek 27 i vissa pjäxor och storlek 28 i andra pjäxor. Ena carv storleken är 25-27 medan den andra är 28-30. Egentligen vill jag köpa 28-30 men överväger att köpa 25-27 eftersom jag har pjäxor som är just storlek 27. Är storleken avgörande och bör jag köpa 25-27? Jag är dessutom plattfotad och har därför egna inlägg. Carv placeras under innerskon men är även rädd att det blir för ont om plats, eller vad tycker du? All hjälp uppskattas och tack på förhand :)

Mvh
Mattias

Senast ändrad:

pd

Aktiv medlem
Carv
Jag överväger att hugga till på ett par men är något osäker. Jag har storlek 27 i vissa pjäxor och storlek 28 i andra pjäxor. Ena carv storleken är 25-27 medan den andra är 28-30. Egentligen vill jag köpa 28-30 men överväger att köpa 25-27 eftersom jag har pjäxor som är just storlek 27. Är storleken avgörande och bör jag köpa 25-27? Jag är dessutom plattfotad och har därför egna inlägg. Carv placeras under innerskon men är även rädd att det blir för ont om plats, eller vad tycker du? All hjälp uppskattas och tack på förhand :)

Kanske för sent svar för dig @mattiasohearn men anyway.

Jag har 25,5 och kör således på 25-27. Carv-sulorna smög ner fint i pjäxan utan några större marginaler. Osäker på om den hade fungerat i ett par pjäxor av mindre storlek då det inte går att "klippa till" Carv-solurna. Är 27 din rätta storlek så kör på 25-27.

Var också lite orolig för att det skulle bli ont om plats, men det har fungerat fint. Det känns förvisso att det har blivit lite mindre utrymme i pjäxan men bara så att de har gått från kanske en aning för komfortabla till en liten aning tighta. Blev dock tvungen att växla Booster-strapsen mellan höger och vänster så att spännet hamnade på insidan för att ge plats åt sändarna på utsidan. I övrigt gick installationen smidigt. Det följer med både tryckt manual och finns korta filmer för varje steg i appen. Hade inte kunnat vara bättre.

Har bara använt dem i två dagar än så länge och enbart kört i Free Ski mode utan hörlurar. Bara att plugga in sändarna på morgonen och sedan ta fram appen och trycka på record när man kommit upp i systemet. Inspelningen kan pågå till dess att man bryter för dagen eller tar en längre paus. Sen har man en snygg logg på alla åk och liftar under dagen där det går att få varje åk analyserat och konkreta tips på förbättringsområden. Vill man ta upp telefonen mellan åken (eller har hörlurar i) så går det givetvis att få feedback direkt.

Ski-IQ får man ta med en liten nypa salt. Högre betyder absolut bättre men det tycks handla lika mycket om att hitta terräng och underlag där man klarar av att åka så stilrent som möjligt. Högst Ski-IQ har jag så här långt fått på en bred och ganska flack transportsträcka där det gick att göra skolboks-svängar. Men det går att filtrera fram Leaderboards ner på enskilda orter och pister så det fungerar rätt bra ändå.

Det som är riktigt intressant är dock att man får mätetal på vinklar, tryck och fördelningar vilket gör att man hittar sina svagaste områden. Vilket inte alls visade sig vara det jag trodde.

Mycket nöjd med köpet så här långt.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp