Carving med en rockerbräda? Lönt?

jdrotz

Ny medlem
Tjena! Har läst mycket på detta forum. Provat söka, men hittar inget riktigt bra svar på min fundering. Jag bestämde mig för ett par år sedan för att börja åka snowboard då slalom aldrig intresserat mig, men för att göra frun och barnen sällskap i pisten (de är alla slalomfanatiker). Sagt och gjort, köpte mig en bräda och bestämde mig för att lära mig, var helt rookie på detta. Tog en lektion och har tränat och pushat mig själv mer och mer utanför mina gränser. Brädan jag har är en Arbor Whiskey 159mw med rockerprofil, vilket jag valde då jag fick tips att detta passar nybörjare bäst. Under denna vinter har jag nu börjat känna mig avslappnad och har riktigt kul i pisten där jag spenderar all tid, inget puder eller park. Åker mest i gröna, blåa pister, ibland röda men inget svart ännu. Gillar brädan skarpt då den är lättåkt och mycket förlåtande. Kort sammanfattat har jag nu som 44-åring verkligen börjat älska snowboard och utvecklas i ganska hyggligt takt tycker jag själv.

Nu till nästa utmaning...Jag har börjat få upp farten i pisten och har börjat försöka få till carvingsvängarna, vilket är otroligt roligt och något jag vill utveckla mer. Jag upplever dock i detta fall att min rocker-bräda kanske är en begränsning här? Har svårt att få till de där riktigt fina carvingsvängarna, brädan vill inte riktigt "sätta sig på kant" så att säga, utan vill gärna "sladda" lite istället när jag vill "carva".

Vad tror ni är nästa steg? Funderar lite på att köpa mig en renodlad camberbräda, men vet inte riktigt om jag vågar ta det steget då jag fortfarande inte ser mig själv som en riktigt vass åkare (strax under medel typ). Gillar dessutom min rockerbräda jag har idag då den är mycket lättåkt när man ser till de övriga aspekterna i åkningen. Ska jag testa en camber eller går det trots rocker och mera träning att få till bra carvingåkning?

KaitsuH

Aktiv medlem
Nej. Du skall ta två timmar träning/ två privattimmar i nån lokal skidskola. Varje snowboardlärare kan lära dig litet carving. Du behöver inte att byta bräda!

Ozeo

Ny medlem
Menar du carva hårt så hjälper visa brädor till men att köra rena skär går med de mesta. Kör själv på en Arbor westmark rocker och drar armbågen i backen , är de hårt (isigt) kan man fetglömma det. Är bredden som begränsar mig för att gå djupare. Kan ju alltid köpa en till och alternera. Kul med fler leksaker. Ju styvare och ju mer camber ju mer håller det i en sväng enligt grundregler.

rodney_piston

Aktiv medlem
Åk till en ort där det finns en shop där du kan testa lite olika brädor och prata med en bra säljare som kan snowboard. Eller hyr en camber en dag eller några timmar. Börja prata med någon med camberbräda och fråga om ni kan byta ett åk eller två. Så du får lite mer uppfattning om vad skillnaden är. Och hur det känns för dig. Så finns det ju sköna hybrider också.

Men det är väl inte värt att köpa en ny bräda om du trivs bra med den gamla? Det är ju en bra bräda du har. Ibland är det bästa med att testa annat och nytt att man uppskattar det man redan har bättre. (Det där skulle kunna tolkas metaforiskt, men jag pratar enbart om brädor och prylar här)

Annars håller jag med kaitsuH och Ozeo. Det går bra att carva på en rockerbräda.

Senast ändrad:

jdrotz

Ny medlem
Åk till en ort där det finns en shop där du kan testa lite olika brädor och prata med en bra säljare som kan snowboard. Eller hyr en camber en dag eller några timmar. Börja prata med någon med camberbräda och fråga om ni kan byta ett åk eller två. Så du får lite mer uppfattning om vad skillnaden är. Och hur det känns för dig. Så finns det ju sköna hybrider också.

Men det är väl inte värt att köpa en ny bräda om du trivs bra med den gamla? Det är ju en bra bräda du har. Ibland är det bästa med att testa annat och nytt att man uppskattar det man redan har bättre. (Det där skulle kunna tolkas metaforiskt, men jag pratar enbart om brädor och prylar här)

Annars håller jag med kaitsuH och Ozeo. Det går bra att carva på en rockerbräda.
Tack för svar. Nä, jag trivs som sagt bra med min nuvarande bräda - det enda jag funderade på var carvingen och hur pass begränsad man ev kan vara med en rocker då jag efter att ha läst en del fått för mig att dessa är svåra att carva med- enligt vissa. Helt klart ett alternativ att prova en bräda också. Får se hur jag gör, gamla brädan blir nog kvar oavsett iallafall.

jdrotz

Ny medlem
Menar du carva hårt så hjälper visa brädor till men att köra rena skär går med de mesta. Kör själv på en Arbor westmark rocker och drar armbågen i backen , är de hårt (isigt) kan man fetglömma det. Är bredden som begränsar mig för att gå djupare. Kan ju alltid köpa en till och alternera. Kul med fler leksaker. Ju styvare och ju mer camber ju mer håller det i en sväng enligt grundregler.
Tack för din input! Ja, alltid roligt med leksaker och det är ju kul att bränna pengar på sådant man gillar:cool:

Schoobang

Aktiv medlem
Instämmer med tidigare inlägg. Du kan absolut börja carva med rockerbräda, men det kanske är lite roligare och effektivare med en styvare camber eller hybrid.
Det du antagligen ska fokusera på är tekniken. Lektioner eller youtube/tutorials och envishet. När man går från nybörjare (sladd/broms-svängar) till rena skär så handlar mkt om hur man initierar svängen och hur vikten förflyttas under svängen. Detta går att nörda ner sig i och analysera till förbannelse. Vilket ju kan va kul. Se tex tråden nedan:

rodney_piston

Aktiv medlem
Nästa helg 8-10 så är det lite jippo i kläppen där du kan prova massvis av brädor, träffa kunnigt folk och riktigt toknörda in dig på vilken bräda du ska ha!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp