Carving på is, går det och hur gör man?

senorhielo

Ny medlem
Hej!
Kanske finns tonvis med trådar om detta, döda mig gärna isf. Är en hyfsad skidåkare, och har inga större problem med carvingteknik när pisten är okej. När isen börjar titta fram under snön känns det som att greppet helt försvinner i carvingsvängen, dvs det blir till att bara sladda sig ner för backen. Det går visserligen alldeles utmärkt och förträffligt på alla sätt och vis, men att kanta skidorna i en perfekt sväng är ju sååå mycket roligare. Frågan är alltså, går det att carva på isigt underlag, och hur gör man i så fall detta?

dallan

Medlem
Vass kant, vridstyva skidor, hårt tryck på plösen.

Ren svallis är svårt att få grepp på. Men isiga/hårda pister ska inte vara något problem med rätt teknik och rätt utrustning i bra skick.

Mountain_Man

Ny medlem
Tekniken är densamma som på snö men du behöver ett par rejält vridstyva skidor och vassa kanter precis som
@dallan säger. Däremot behöver du inte "hårt tryck på plösen", men en god position kombinerat med bra carvingteknik är självklart att föredra ...

Vad har du för skidor?

/MM

dallan

Medlem
Brukar trycka hårt framåt mot plösarna, ju hårdare tryck desto hårdare grepp. Detta uppe på kant så klart. Rätt eller fel har jag ingen aning om men kanten sitter :)

senorhielo

Ny medlem
Mountain_Man sa:
Tekniken är densamma som på snö men du behöver ett par rejält vridstyva skidor och vassa kanter precis som
@dallan säger. Däremot behöver du inte "hårt tryck på plösen", men en god position kombinerat med bra carvingteknik är självklart att föredra ...

Vad har du för skidor?

/MM
Har kört flera år på ett par rätt gamla Völkl Supersport 5 Star (2005 tror jag) vilka enligt recensionerna ska ha ett väldigt bra grepp på just is. Har därför dragit slutsatsen att det är min åkteknik som det är fel på. Stålkanterna är relativt nyslipade dessutom. Ska ge mig ut i pisten imorrn o ska då försöka lägga lite mer tryck framåt.

/

RWD

Medlem
Du ska försöka lägga fokus på att få skidan att gå i skidans längsrikning och inte trycka för mycket ut åt sidan.
Svårt att förklara men åk och testa på lite mjukare underlag.
Du trycker på plösen i ingången av sväng en och lättar på trycket strax efter mitten av svängen nånstans sen lätt tryck bak på skidan (men var försiktig med att få för mycket tryck bak.)
Om du jobbar på det sättet så får de mer dynamik och mer rörelse i skidans längsrikning vilket också underlättar åkning på isigt inderlag. Egentligen samma på mjukt underlag när man vill få bättre fart.
Åk och prova dig fram. Flytta tyngdpunkten framåt och bakåt genom plöstryck och lätta på plöstrycket du kan känna att farten ökar jämfört om du står helt statiskt med samma plöstryck och samma tyngdpunkt.
Nu förutsätter jag att du i övrikt har rätt position.

Senast ändrad:

Mountain_Man

Ny medlem

@senorhielo
Dina Supersport 5 borde rimligtvis kunna prestera bra på is, såvida de inte är allt för korta (läs mjuka) och du är en tungviktare. Men "relativt" nyslipade räcker inte om du ska få bra grepp på riktigt hårt underlag, då pratar vi nyslipade och välpreparerade. Är det riktigt hårt tappar man det riktigt fina isgreppet snabbt och skidorna behöver underhållas mer eller mindre dagligen. Är det dessutom långt mellan slipningarna räcker inte en normalslip i skidshopen för att återfå urspungsskärpan, utan det krävs betydligt fler körningar genom slipen än de "normala". Är kanterna vassa och skidorna styva ger det "skridskokänsla" på isen och en rejält motsträvig känsla mot sladd på hård snö ... har du inte den här känslan är sannolikt kanterna för slöa för att ge det riktigt fina greppet på is.

/MM

Mountain_Man

Ny medlem

@HBrosenius
Yepp, det där är riktigt snyggt och ser så lätt ut ... Vi får väl tillägga att åkaren (vem är det?) kör på ett par SL-skidor med kort svängradie som sannolikt har riktigt skarpa kanter.

/MM

MnO

Aktiv medlem
Har man en någorlunda driven teknik utan att vara någon superhero tycker jag att det handlar extremt mycket om materialet när det kommer till rent isgrepp. Rätt skidor som är rätt slipade och då menar jag vassa och riktigt nyslipade senast igår kväll när du står i liften för det första åket. Redan efter ett par åk tappar man det där absoluta greppet. Vissa skidor tenderar att betta ganska bra även fortsatt när kanterna blir slöare samtidigt som andra tappar allt grepp snabbt. Och vissa skidor blir som nya när man slipar samtidigt som andra aldrig får tillbaka sin glans efter de första 20 åkdagarna.

Jag har för övrigt fått samma fråga i liften i Nolbybacken söder om Sundsvall en gång för några år sedan, om än lite mer rakt ställd. Jag körde då ett par Fischer racestock GS och det var verkligen blankis, men riktigt jämn sådan. I den relativt beskedliga pisten i den backen kunde jag carva på som om det var nypistat med mina skidor. Det kommer då fram en herre och frågar "HUR I HELVETE kan du köra sådär på sån här is???". Han börjar snacka om att sätta an kanten tidigt och att våga och diverse teknikdetaljer. Jag lyssnar, men säger ändå: "Jag hör vad du säger, men innan vi går in på teknikdetaljer så tycker jag att vi ska byta skidor ett åk". Vi gör det och efter några trevande svängar drar han på precis som jag gjorde innan utan minsta tvekan, samtidigt som jag är bambi på hal is och inte ens kan dra en sladdsväng med någon form av heder. Även om det var ett par prestandaskidor av välkänt märke så kändes det helt omöjligt att få fast grejorna. Samma pist som jag precis innan hade snittat upp i skivor blev nu fullständigt övermäktig. Sätter du Byggmark på dom skidorna så kanske han kan betta, men är man som jag och inte håller ens i närheten av den nivån så får man förlita sig på grejorna istället. Det finns garanterat skidor som löser problemet direkt från första sväng. MEN de skidorna kommer en vecka senare att vara lika hala som de du har nu om du inte tar hand om kanterna på rätt sätt.

Senast ändrad:

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp