Cervinia/Zermatt och Corona (viruset, inte fulölen)

Kojje66

Ny medlem

Due to the current situation in Northern Italy regarding the Coronavirus outbreak, the Danish foreign office has published new travel recommendations. The recommendation is to avoid unnecessary travel to the region. The safety of our passengers and crew being our first priority, SAS has therefore decided to suspend all flights to Milan, Bologna, Turin and Venice from March 4 until March 16. All affected passengers will be notified.

Antar att detta får stora konsekvenser för alla som ska åka med charterbolagen till Italien. De flyger väl ofta med SAS?
Slopetrotter flyger med SAS från CPH på lördag, vi har inte fått någon information om att flyget/resan är inställd via Slopetrotter. Dom borde väl fatta om man undrar och gå ut med information!!

mangebb

Medlem
Slopetrotter flyger med SAS från CPH på lördag, vi har inte fått någon information om att flyget/resan är inställd via Slopetrotter. Dom borde väl fatta om man undrar och gå ut med information!!
Man får väl hoppas att charterflygen inte är inställda, men det är sjukt dåligt att inte informera.

kappakomplett

Aktiv medlem
Tror att charterbolagen kommer att köra ända in i kaklet, dvs tills det blir officiellt reseförbud till norra Italien. Det blir ju konkurs för STS, Nortlander-Slopetrotter etc om de ska ställa in sina Italienska orter, Val Gardena, Canazei, Livigno m fl...
Så utan förbud går nog charterplanet.

kappakomplett

Aktiv medlem
Såg just en annons på facebook;

Slopetrotter
Sponsrad ·
PRISSÄNKTA RESOR TILL ALPERNA!⛷
Dessa skidresor är till dig som önskar att hitta en riktigt billig skidsemester till Alperna

Föga förvånande så är det destinationer i främst norra italien som reas ut...

pd

Aktiv medlem
Tror att charterbolagen kommer att köra ända in i kaklet, dvs tills det blir officiellt reseförbud till norra Italien. Det blir ju konkurs för STS, Nortlander-Slopetrotter etc om de ska ställa in sina Italienska orter, Val Gardena, Canazei, Livigno m fl...
Tror även att man skall ta siffrorna som kommer från alla regioner som är resdestinationer med en nypa salt. Skulle det rapporteras ett utbrott på en destination så kommer det att slå hårt mot den lokala ekonomi. Finns ju ofta inte så många andra inkomstkällor än just turismen.

Kojje66

Ny medlem
Vi kommer aldrig mer att beställa en charter till Alperna. Nästa gång kör vi ner själv!

emmyd

Ny medlem
Har en resa bokad till Cervinia med STS Alpresor 26/3, flyg med SAS Charter. Frågade precis STS Alpresor hur deras flyg påverkas av SAS flygstopp och de svarade:
"Vi kommer återkomma med info kring en annan flyglösning"
Vilket jag tolkar som att ja, charterplanen påverkas också, och de tänker försöka fortsätta flyga ner kunder tills UD avråder från resor.
Hur långt bort tror vi en avrådan från svenska UD är? Med tanke på att danska UD redan avråder.

kappakomplett

Aktiv medlem
Har en resa bokad till Cervinia med STS Alpresor 26/3, flyg med SAS Charter. Frågade precis STS Alpresor hur deras flyg påverkas av SAS flygstopp och de svarade:
"Vi kommer återkomma med info kring en annan flyglösning"
Vilket jag tolkar som att ja, charterplanen påverkas också, och de tänker försöka fortsätta flyga ner kunder tills UD avråder från resor.
Hur långt bort tror vi en avrådan från svenska UD är? Med tanke på att danska UD redan avråder.
Det var intressant att höra! Själv trodde jag SAS fortsatte med sin charter, men kanske var det av STS inhyrda platser på reguljärflyg?
Räcker en avrådan från UD för att avboka STS-resan kostnadsfritt?

emmyd

Ny medlem
Det var intressant att höra! Själv trodde jag SAS fortsatte med sin charter, men kanske var det av STS inhyrda platser på reguljärflyg?
Räcker en avrådan från UD för att avboka STS-resan kostnadsfritt?
Vet inte om det var reguljärflyg, jag antog att det var charter men det står bara SAS på bokningsbekräftelsen.

Här kan man läsa om sina rättigheter: https://www.konsumenteuropa.se/sv/N...20/sa-kan-din-resa-paverkas-av-coronaviruset/
"Om Utrikesdepartementet (UD) avråder från resor till resmålet och dess omedelbara närhet är det en sådan omständighet som ger rätt till avbokning med full återbetalning."

mangebb

Medlem
Så här skriver STS Alpresor på sin hemsida nu:

Påverkas era resor till Italien av SAS inställda flygningar?
SAS inställda flyg till bland annat Milano och Turin påverkar inte våra charterresor. Resorna kommer att genomföras som planerat men det kommer att ske vissa flygändringar. Just nu håller vi, tillsammans med SAS på att hitta alternativa flyglösningar till närliggande flygplatser. Vi kommer att informera alla våra resenärer så snart vi vet mer.

AnnicaJ

Ny medlem
Vi har styrt om vår resa till Cervinia nu som var bokad för 14/3, så att vi istället flyger till Geneve och håller oss i Schweiz/Frankrike. Aostadalen hamnade på regioner att undvika för kanadensare, och eftersom min reskompis kommer därifrån kändes det säkrare. Men jag tolkar det som det är flygplatserna i Milano som är värsta smittohärdarna.
I samma veva ställde sedan både LH in hennes flyg, och SAS mitt. Blir en dyrare resa då det blir en del Schweiz, men vi verkar få tillbaka det mesta i övrigt. Flygen, men också det mesta av boendet som ännu inte var btealt utan bara bokat. Nu är det bara att hoppas att viruset inte tar alldeles för mkt fart dit vi åker (lär väl bli Zermatt några dagar, så lite åkning i Cervinia kanske vi också får).

lillishard

Medlem
Har en kompis som skulle åka buss ner till Livigno på fredag med Slopetrotter, de är nu ombokade till Österrike av Slope.

muggen

Ny medlem
Åker till Schweiz i slutet på nästa vecka. Ser inte ljust ut om man läser på swissinfo, kan vara nästa land som står på tur:

kappakomplett

Aktiv medlem
Åker till Schweiz i slutet på nästa vecka. Ser inte ljust ut om man läser på swissinfo, kan vara nästa land som står på tur:
Ja, dom ligger ju rakt norr om de värst drabbade delarna av Italien. Har själv en bokning till Zurich om ett par veckor, men ska sen till Österrike som hittills verkar ha klarat sig bättre än Sverige. Hoppas det håller i sig. Några reserestriktioner till Zurich tror jag inte på eftersom Folkhälsomyndigheten inte har infört någon avrådan om resa till norra Italien än.

muggen

Ny medlem
Ja, dom ligger ju rakt norr om de värst drabbade delarna av Italien. Har själv en bokning till Zurich om ett par veckor, men ska sen till Österrike som hittills verkar ha klarat sig bättre än Sverige. Hoppas det håller i sig. Några reserestriktioner till Zurich tror jag inte på eftersom Folkhälsomyndigheten inte har infört någon avrådan om resa till norra Italien än.
Österrike har klarat sig bättre (hittills) - det som känns mindre lustigt är att hamna i karantän i Schweiz. Kan bli en dyr resa :) Bara å ta med sej jobbdatorn....

Här kan man läsa om läget i Österrike:

Det finns för närvarande 14 fall i Wien
Tre i Niederösterreich
Två i Tyrol
Två i Salzburg
Tre i Steiermark
Hittills har 2 683 test genomförts i Österrike.
Österrike är "relativt stabilt" i tidigare fall av coronavirus. Det finns för närvarande "21 plus tre" infekterade i Tyskland, sade hälsominister Rudolf Anschober.

Senast ändrad:

JAndersB

Aktiv medlem
Åkte just 150 personers kabinen i Tux Finkenberg. Kallade den Corona kontainer i liftkön, till allmän munterhet. Minst 5 olika språk kunde höras. Kört kall puder i 2 dagar här nu men känns ganska ok att avsluta säsongen och sikta norrut med husbilen. Norra Italien är ju nedlusad av gäster från Polen, Tjeckien m.fl. hela vintern och alla dessa och massor av tyskar bilar ner så skall bli intressant att följa utvecklingen.

Senast ändrad:

muggen

Ny medlem
Åkte just 150 personers kabinen i Tux Finkenberg. Kallade den Corona kontainerer i liftkön, till allmän munterhet. Minst 5 olika språk kunde höras. Kört kall puder i 2 dagar här nu men känns ganska ok att avsluta säsongen och sikta norrut med husbilen. Norra italien är ju nedlusad av gäster från Polen, Tjeckien m.fl. hela vintern och alla dessa och massor av tyskar bilar ner så skall bli intressant att följa utvecklingen.
Dagens ord: "Corona kontainerer" :)

Senast ändrad:

brattattack

Ny medlem
Vi har styrt om vår resa till Cervinia nu som var bokad för 14/3, så att vi istället flyger till Geneve och håller oss i Schweiz/Frankrike. Aostadalen hamnade på regioner att undvika för kanadensare, och eftersom min reskompis kommer därifrån kändes det säkrare. Men jag tolkar det som det är flygplatserna i Milano som är värsta smittohärdarna.
I samma veva ställde sedan både LH in hennes flyg, och SAS mitt. Blir en dyrare resa då det blir en del Schweiz, men vi verkar få tillbaka det mesta i övrigt. Flygen, men också det mesta av boendet som ännu inte var btealt utan bara bokat. Nu är det bara att hoppas att viruset inte tar alldeles för mkt fart dit vi åker (lär väl bli Zermatt några dagar, så lite åkning i Cervinia kanske vi också får).
Har ni hittat någon information om huruvida man kan räkna med att mont blanc-tunneln är öppen?

pd

Aktiv medlem
När det nu inte blev Sydtyrolen så får man väl trösta sig med ett besök på Lilla Tyrolen.

Lilla Tyrolen.jpg

kyllojyr

Ny medlem
Åkte just 150 personers kabinen i Tux Finkenberg. Kallade den Corona kontainer i liftkön, till allmän munterhet. Minst 5 olika språk kunde höras. Kört kall puder i 2 dagar här nu men känns ganska ok att avsluta säsongen och sikta norrut med husbilen. Norra Italien är ju nedlusad av gäster från Polen, Tjeckien m.fl. hela vintern och alla dessa och massor av tyskar bilar ner så skall bli intressant att följa utvecklingen.
<Uplever lite samma stämning här i Courmayeur! speciellt sardinburken upp till Youla och d'arp

Jibdish

Medlem
Jag och mitt gäng kommer fortfarande dra ner till Cervinia då det fortfarande inte finns några bekräftade fall av covid-19 i just den regionen. Bifogar en bild på det områdena med smitta. Rött är bekräftade fall och blått symboliserar suspected cases.
covid-19.JPG

haralds12

Ny medlem
Det som jag och min grupp fruktade har hänt. Vi skulle åkt till Cervinia på lördag men 3 av oss kan inte åka pga jobb/corona situationen (våra arbetsgivare ersätter resan för oss). Därför kollar jag om någon är intresserad av att köpa en sista minuten resa till Cervinia med STS alpresor för 4 till priset av 1. Jag inser att det är galet men världen reagerar enligt mig galet på corona situationen så varför inte. :cry:

Senast ändrad:

MKOL

Aktiv medlem
Det som jag och min grupp fruktade har hänt. Vi skulle åkt till Cervinia på lördag men 3 av oss stoppas av våra arbetsgivare från att åka (dom ersätter resan). Därför kollar jag om någon är intresserad av att köpa en sista minuten resa till Cervinia med STS alpresor för 4 till priset av 1. Jag inser att det är galet men världen reagerar enligt mig galet på corona situationen så varför inte. :cry:
Tråkigt! Blocket kanske når en större publik?

PeterT

Ny medlem
Är det någon som har koll på Vialattea (Sestriere/Sauze d'oulx) området?
Flyger dit nästa lördag den 14e med Northlander. Men informationen från dem är ju obefintlig...

Rosenlund

Ny medlem
Någon här som ska åka buss till Italien? Med Slopetrotters...
Tanken var att vi skulle åka på vår första resa till alperna, passo tonale, men nu ser man inte direkt fram emot det😩. Infon från Slopetrotters menar att det kommer gå så bra att åka dit och att allt är som vanligt där. De gör inga ändringar utan följer UD svenska rekommenderartioner och inte de danska. Hur många kan det egentligen vara som åker dit från Sverige så som det ser ut nu?

JAndersB

Aktiv medlem
Jag har ju skrivit om detta innan. Det är ju helt ologiskt att de kan säga att det är ofarligt när det väller in och ut tusentals människor dagligen, från både Italien och resten av Europa. Många i Tyskland har varit där på sportlov v9 och rapporteras nu sjuka i Tyskland. Som jag skrev innan, man söker ju inte läkare i Livigno om man är förkyld och där en vecka, eller annan ort förresten. Just nu 350 sjuka i Tyskland.

Vi lämnade Zillertal i morse och är nu i mellantyskland.

mangebb

Medlem
Jag har ju skrivit om detta innan. Det är ju helt ologiskt att de kan säga att det är ofarligt när det väller in och ut tusentals människor dagligen, från både Italien och resten av Europa. Många i Tyskland har varit där på sportlov v9 och rapporteras nu sjuka i Tyskland. Som jag skrev innan, man söker ju inte läkare i Livigno om man är förkyld och där en vecka, eller annan ort förresten. Just nu 350 sjuka i Tyskland.

Vi lämnade Zillertal i morse och är nu i mellantyskland.
Exakt. Hur många har inte blivit smittade på olika orter för att sen åka hem och räknas in i statistiken för hemlandet? Här i Sverige har ju alla kommit från "norra Italien", men inga specifika orter nämns.

jarnebring

Aktiv medlem
Är det någon som har koll på Vialattea (Sestriere/Sauze d'oulx) området?
Flyger dit nästa lördag den 14e med Northlander. Men informationen från dem är ju obefintlig...
Var där förra veckan och det började som business as usual. Men ... allt eftersom veckan fortgick mer och mer hysteri på nyheterna. Mycket avbokningar. Piemonte är en "smittad" region men exakt var fallen förekommit vet jag inte. Inte i Via Lattea med omnejd killgissar jag (har googlat och frågat runt en del). Under tiden vi var där införde många företag här hemma regeln om 14 dagars hemarbete om man vistats i Lombardiet, Piemonte, Veneto och Emlia-Romana (tror det är fler nu). En resebekant sitter nu hemma och karantänjobbar och vi skojade att det var synd att vi inte bodde i andra änden av liftsystemet (Montegenvre istället för Sauze). Då hade han sluppit karantän. Har bekanta som åkt på Covid 19 efter att ha besökt Val Gardena. Men man kan ju ha blivit smittad var som helst på vägen. Tror mörkertalet är enormt stort.

JAndersB

Aktiv medlem
Exakt. Hur många har inte blivit smittade på olika orter för att sen åka hem och räknas in i statistiken för hemlandet? Här i Sverige har ju alla kommit från "norra Italien", men inga specifika orter nämns.
Det är ju sjukt dåligt att Sverige inte säger var folk varit. I tysk media säger dom rent ut Livigno eller annat, samt om det är privat bilresa eller via Milano.

Italienskan med man som satte hotellet i Innsbruck i karantän härom veckan är nu friskförklarade och utskrivna. Är det verkligen meningsfullt med all denna hysteri när dödskvoten är så liten och de flesta bara blir lindrigt sjuka?

Senast ändrad:

MKOL

Aktiv medlem
Det är ju sjukt dåligt att Sverige inte säger var folk varit. I tysk media säger dom rent ut Livigno eller annat, samt om det är privat bilresa eller via Milano.

Italienskan med man som satte hotellet i Insbruck i karantän häromveckan är nu friskförklarade och urskrivna. Är det verkligen meningsfullt med all denna hysteri när dödskvoten är så liten och de flesta bara blir lindrigt sjuka?
Jag tycker att du säger emot dig själv en aning. Å ena sidan så ifrågasätter du hysterin men å andra sidan efterlyser du mer regionspecifik myndighetsinformation. Får inte riktigt ihop det.

Men visst, hysteri är sannolikt inte gynsamt i rådande läge men dödligheten är ju egentligen sekundär. Problemet är att det är smittsamt och att det inte finns något vaccin ännu. Och när det gäller dödligheten så är den låg än så länge. Om viruset muterar så .... Och sen har vi dessutom ansträngningen som viruset orsakar världssamfundet. Först och främst så lär ju sjukvården i redan mindre utvecklade delar av världen klara sig bra utan denna ansträngningen och i förlängningen kommer spridningen av viruset kosta extrema summor globalt.

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp