Cervinia/Zermatt och Corona (viruset, inte fulölen)

JAndersB

Aktiv medlem
Jag tycker att du säger emot dig själv en aning. Å ena sidan så ifrågasätter du hysterin men å andra sidan efterlyser du mer regionspecifik myndighetsinformation. Får inte riktigt ihop det.

Men visst, hysteri är sannolikt inte gynsamt i rådande läge men dödligheten är ju egentligen sekundär. Problemet är att det är smittsamt och att det inte finns något vaccin ännu. Och när det gäller dödligheten så är den låg än så länge. Om viruset muterar så .... Och sen har vi dessutom ansträngningen som viruset orsakar världssamfundet. Först och främst så lär ju sjukvården i redan mindre utvecklade delar av världen klara sig bra utan denna ansträngningen och i förlängningen kommer spridningen av viruset kosta extrema summor globalt.
Väljer samhället hysterispåret vill man ju inte hamna i en karantenssituation, speciellt inte med en 6,5 tons husbil som inte frugan kan köra och som inte bara kan avställas i kyla i en vecka eller två. Vi hade säsongskort i Livigno och prognoserna såg bra ut men vi kände, av flera skäl att det var dags att dra. Att inte veta var människor smittats underlättar ju inte beslutsfattandet.

Edit: du nämner själv ekonomiska enorma konsekvenser och sjukvårdsbelastning. Står dessa i relation till virusets hälsorisker?

Senast ändrad:

kappakomplett

Aktiv medlem
Det är ju sjukt dåligt att Sverige inte säger var folk varit. I tysk media säger dom rent ut Livigno eller annat, samt om det är privat bilresa eller via Milano.

Italienskan med man som satte hotellet i Innsbruck i karantän härom veckan är nu friskförklarade och utskrivna. Är det verkligen meningsfullt med all denna hysteri när dödskvoten är så liten och de flesta bara blir lindrigt sjuka?
Nej, det är det väl inte. Samtidigt känns det väl lite konstigt att skid-charterbolagen STS, etc flyger ner nya resenärer till norra italien på lördag?
Ser man på de smittade fallen i Sverige så har de flesta blivit smittade i Italien och då oftast på en skidort. Det var ju Sthlms sportlov förra veckan...
Dödskvoten vet vi väl inte ännu, men i italien ligger den på 3.8 %, dvs antal döda/antal smittade.

Håller med JAndersB. Mer information är bättre. Har avbokat resa m vänner till gressoney på ons som jag nämnt tidigare och fått flyget återbetalt. Trodde mina bekymmer var lösta. Men sedan två dagar tillbaka är trento-alto adige riskområde. Efter en vecka 8 m familjen i val gardena o lite förkylda barn 10 dagar efter hemkomst hamnar man i dilemma. De flesta länder räknade detta område som smittsamt långt tidigare. Och som ni andra nämner beskrivs det av alporternas hemsidor som lågriskområden fortsatt m ingen/fåtal smittade. Mer detaljerad info tidigare hade inte skadat.

RandoRugge

Ny medlem
Jag o sambon har sedan tidigare en resa bokad till Cervinia den 14/3. Resan är bokad med STS Alpresor.

Efter att SAS informerat om att de ställer in samtliga reguljär flighter till norra Italien den närmsta tiden, ringde jag STS o frågade vad som gäller. Som tidigare nämnts här i tråden, så har STS chartrat flighten av SAS. Därmed har STS mer att säga till om. STS söker som också nämnt alternativa flyglösningar. I praktiken innebär detta att STS försöker få flyget att gå till Geneve eller annan flygplats, istället för Turin. Vi skulle få ny info via SMS, så fort de vet. Men det kan dröja in i det sista.

Mao söker STS genomföra resan till Cervinia så länge inte svenska UD avråder från resor till Italien.

Min sambo driver eget och har mycket kundkontakter. Så hon har mycket svårt att jobba hemifrån/vara i karrantän ett par veckor efter hemkomst. Så känns inte så muntert att åka till Cervinia nu, eller avstå utan att få pengarna tillbaka.

chrtur

Aktiv medlem
Officella siffror idag i Italien:

Dai dati della Protezione Civile emerge che sono 1.777 i malati in Lombardia, 658 in Emilia Romagna, 380 in Veneto, 106 in Piemonte, 120 nelle Marche, 45 in Campania, 21 in Liguria, 60 in Toscana, 41 nel Lazio, 21 in Friuli Venezia Giulia, 16 in Sicilia, 12 in Puglia, 8 in Abruzzo, 7 in Trentino, 7 in Molise, 9 in Umbria, 1 in provincia di Bolzano, 2 in Calabria, 2 in Sardegna, uno in Basilicata, e 2 Valle d'Aosta.

Tex Alto Adige så är 1 smittad och Aosta 2 st....så hur man får ihop det att speciellt skidorter är orsaken förstår jag inte? Kan inte resan vara orsakad, dvs där man varit under resans gång, inte skidorten i sig själv?

En sak är säker att äntligen har vi snö! Varit en vecka i Alto Adige nu och grymma förhållanden....;) Mer snö kommer!

5DDE6164-C78A-49D5-BF8B-903A6A6C0511.jpeg

snowdaddy

Medlem
Tycker det kan vara värt att tänka på att en normal influensaepidemi har en dödlighet på ca 0,1%. Det går dessutom att vaccinera sig och skydda högriskgrupper då. Ju fler som smittas desto jobbigare för sjukvården att hänga med och ge vård.

Naturligtvis kommer det inte gå så illa som vid Spanska sjukan, då dog ca 2,5% av de som smittades av viruset. Vi har ju mycket bättre akutvård nu, men det är ju viktigt att så få som möjligt smittas.

Som perspektiv kan man ju tänka sig att man skulle låta alla i Sverige smittas av viruset. Då pratar vi om något mellan 160 000 och 360 000 människor som går åt. Det är nog ganska bra att minska smittspridningen så mycket som möjligt.

Jag tror smittan finns i skidorterna. Nu flera länder som rapporterar smitta från Dolomiti Superski. Nederländerna, Italien, Sverige ( fallet som länkats till här + ett fall i Örebro) och Tyskland. Men enligt officiella sidan är det en smittad i området. Vår familj åkte ensamma och hade bara stop på bensinmack och vägkanter i österrike på väg ner och hem. Inga holländare, tyskar eller britter på färjan heller. Var alltså bara i skidorten vi träffade andra människor med dessa nationaliteter- liftar, mataffär, köer, restauranger mm. Jag avråder från att åka med alla risker/konsekvenser det kan få för er och andra. En förkylning inom 2 veckor efter hemkomst räcker för att börja oroa sig. Då måste man kanske besöka provtagningstält, och där är väl största smittorisken i Sverige som privatperson just nu.

muggen

Ny medlem
Om det är säkert att åka till Schweiz:

However the Government did give advice to travellers in a statement, which read: "There is an ongoing outbreak of coronavirus (COVID-19). The virus originated in Wuhan City, Hubei Province, China, but cases have been confirmed in other parts of China and in some other countries, including Switzerland. You should comply with any additional screening measures put in place by the cantonal authorities."

snowdaddy

Medlem
Väljer samhället hysterispåret vill man ju inte hamna i en karantenssituation, speciellt inte med en 6,5 tons husbil som inte frugan kan köra och som inte bara kan avställas i kyla i en vecka eller två. Vi hade säsongskort i Livigno och prognoserna såg bra ut men vi kände, av flera skäl att det var dags att dra. Att inte veta var människor smittats underlättar ju inte beslutsfattandet.

Edit: du nämner själv ekonomiska enorma konsekvenser och sjukvårdsbelastning. Står dessa i relation till virusets hälsorisker?
Jag tänker att kostnaderna för en utbredd epidemi är ganska stora. Läste att 15-20% behöver sjukvård men kan vårdas i hemmet. 5% behöver intensivvård.
Hysteri och panik är ju inte bra, men det är ju inte bra att ignorera riskerna med spridning.

JAndersB

Aktiv medlem
Tysk radio meddelade att sydtyrolen (norditalien) förklarats som Coronariskområde eftersom, även om många där inte konstateras som sjuka, så många som kommer därifrån blir sjuka i Tyskland......

MKOL

Aktiv medlem
Jag tänker att kostnaderna för en utbredd epidemi är ganska stora. Läste att 15-20% behöver sjukvård men kan vårdas i hemmet. 5% behöver intensivvård.
Hysteri och panik är ju inte bra, men det är ju inte bra att ignorera riskerna med spridning.
Det var ungefär precis detta som jag försökte men misslyckades med att förmedla 😄

MKOL

Aktiv medlem
Med tanke på dom överraskande låga rapporterade antalen från Aosta så får jag känslan av att dom lokala myndigheterna har antagit en Bagdad Bob roll. Medvetet eller omedvetet är en annan femma.

kappakomplett

Aktiv medlem
Nu avråder UD från resor till coronadrabbade delar av Italien och Sydkorea.
Nu går det då att boka av och få ersättning från försäkringen (om man har ngn).

emmyd

Ny medlem
Nu avråder UD från resor till coronadrabbade delar av Italien och Sydkorea.
Nu går det då att boka av och få ersättning från försäkringen (om man har ngn).
Behöver man verkligen försäkring? Enligt https://www.konsumenteuropa.se/sv/N...20/sa-kan-din-resa-paverkas-av-coronaviruset/ så gäller:
"Om Utrikesdepartementet (UD) avråder från resor till resmålet och dess omedelbara närhet är det en sådan omständighet som ger rätt till avbokning med full återbetalning."
Vilket jag tolkar som att det är researrangören som ska återbetala.

Undrar hur långt fram i tiden man kan avboka resor? Om man kan avboka nu även om resan är om 3 veckor. Potentiellt skulle ju avrådan kunna ha tagits bort då.

mangebb

Medlem
Tror inte heller att man behöver försäkring om UD avråder. Oklart med tidsaspekten dock.

mangebb

Medlem
Från Expressen (https://www.expressen.se/dinapengar/konsument/du-kan-fa-biljettpengarna-tillbaka-vid-oro-for-corona/)

Har du beställt en paketresa har du rätt att avboka med full ersättning om UD eller annan behörig myndighet avråder från att åka till resmålet. Eller om alla turistattraktioner eller infrastruktur har stängt ner på resmålet, vilket gör att själva syftet med din paketresa inte kan uppfyllas.

Den som köpt ett avbeställningsskydd, till exempel via hemförsäkringen, har i regel rätt att få full ersättning på resekostnaden om man själv, närstående eller resesällskap drabbas av en plötslig allvarlig sjukdom, olycksfall eller dödsfall. Då krävs att man kan uppvisa intyg från läkare.

Enligt Konsumentverket ska även den som köpt en paketresa och som känner oro över att man genom en underliggande medicinsk diagnos löper en särskild risk att drabbas extra hårt om man skulle smittas av nya coronaviruset, kunna avboka och få pengarna tillbaka.

Då förutsätts att man har läkarintyg och att fall med virussmitta upptäckts på eller i nära anslutning till resmålet.

Virusspridningen på resmålet får heller inte ha varit känt när resan bokades.

Om du har köpt flygbiljett på egen hand är det flygbolagens avbokningsregler som gäller, och de skiljer sig en del åt. Generellt kan man inte räkna med full återbetalning även om UD gått ut med reseavrådan.

emmyd

Ny medlem
Nu skriver STS Alpresor på https://www.alpresor.se/mer-om-oss/kontakta-oss/

Hur påverkar coronaviruset min resa?
UD avråder från icke nödvändiga resor till norra Italien. Därmed ställer vi in alla resor till våra skidorter i Italien. Detta innebär att du får full återbetalning eller möjlighet att boka om din resa till någon av våra andra orter i mån av plats. Kontakta oss via telefon: 0771 20 20 20 eller mail: info@alpresor.se för av- eller ombokning.

Ingen förändring i reseråden för resor till exempelvis Österrike eller Frankrike finns, vanliga av- och ombokningsregler gäller fortsatt.

emmyd

Ny medlem

UD avråder från icke nödvändiga resor till norra Italien. Därmed ställer vi in alla resor till våra skidorter i Italien. Detta innebär att du får full återbetalning eller möjlighet att boka om din resa till någon av våra andra orter i mån av plats. Kontakta oss via telefon: 0771 20 20 20 eller mail: info@alpresor.se för av- eller ombokning.

Ingen förändring i reseråden för resor till exempelvis Österrike eller Frankrike finns, vanliga av- och ombokningsregler gäller fortsatt.
Och nu har de ändrat till inom 14 dagar 😒

UD avråder från icke nödvändiga resor till norra Italien. Därmed ställer vi in alla resor till våra skidorter i Italien. Detta innebär att du med avresa inom 14 dagar får full återbetalning eller möjlighet att boka om din resa till någon av våra andra orter i mån av plats.

snowdaddy

Medlem
Det var ungefär precis detta som jag försökte men misslyckades med att förmedla 😄
Sjukvårdskostnaden för intensivvårdsplatser begränsas väl eventuellt av tillgången på platser. Vi har bara ca 500 platser i Sverige. Vid en full epidemi i Sverige räknar man på att ca 100.000 behöver intensivvård. Inte alla på en gång kanske, men ändå. Det blir många extraplatser att skaka fram och betala för.

Tror att ett vårddygn på en normal IVA plats kostar mellan 20.000 och 40.000 kr per dygn och patient, fast kostnaden varier såklart med hur allvarligt tillståndet är. Det blir säkert även billigare om man lägger in folk i gymnastiksalar eller på hotell. Problemet blir väl att snabbt köpa in extra utrustning som måste ut över allt.

Jag tippar på att det blir billigare att försöka begränsa smittan hur som helst, men jag är ju långt från någon expert.

Edit: tänker också att det måste vara bra om spridningen blir så långsam som möjligt så att systemet hinner med att ta hand om sjuka.

kappakomplett

Aktiv medlem

Det enda raka! Bra ändå, men lite sent besked för många förstås.
Bra att det inte behövdes försäkring heller, ursäkta mitt felaktiga påstående tidigare.

JAndersB

Aktiv medlem
Sjukvårdskostnaden för intensivvårdsplatser begränsas väl eventuellt av tillgången på platser. Vi har bara ca 500 platser i Sverige. Vid en full epidemi i Sverige räknar man på att ca 100.000 behöver intensivvård. Inte alla på en gång kanske, men ändå. Det blir många extraplatser att skaka fram och betala för.

Tror att ett vårddygn på en normal IVA plats kostar mellan 20.000 och 40.000 kr per dygn och patient, fast kostnaden varier såklart med hur allvarligt tillståndet är. Det blir säkert även billigare om man lägger in folk i gymnastiksalar eller på hotell. Problemet blir väl att snabbt köpa in extra utrustning som måste ut över allt.

Jag tippar på att det blir billigare att försöka begränsa smittan hur som helst, men jag är ju långt från någon expert.

Edit: tänker också att det måste vara bra om spridningen blir så långsam som möjligt så att systemet hinner med att ta hand om sjuka.
80% bara lindriga förkylningssymptom och radion i Tyskland uppmanar folk att inte åka in för test bara pga det. Skidorterna påstår benhårt att det är ingen fara, fortfarande trots att många varit och återvänt, smittade. Värre smittoställen än en skidort kan man knappast tänka sig.

Tror tyvärr det är svårt att stoppa allmän spridning och då kan man fortfarande ställa frågan om de ekonomiska och andra konsekvenserna av striden är värda det. Mardrömskalkylerna för vårdsisuationen utgår ju från att alla blir smittade.

Realmode

Aktiv medlem
Hur det än blir, är det nog bättre om inte alla insjuknar samtidigt, där kan ju var och en bidra så gott det går.

termons

Aktiv medlem
Angående smittorisken. Influensan verkar smitta lättare.

”This virus is not SARS, it’s not MERS, and it’s not influenza. It is a unique virus with unique characteristics.

Both COVID-19 and influenza cause respiratory disease and spread the same way, via small droplets of fluid from the nose and mouth of someone who is sick.

However, there are some important differences between COVID-19 and influenza.

First, COVID-19 does not transmit as efficiently as influenza, from the data we have so far.

With influenza, people who are infected but not yet sick are major drivers of transmission, which does not appear to be the case for COVID-19.”

chrtur

Aktiv medlem
Italien är rött och åkte just 1 km för att komma till Österrike, där det inte är rött, för att sedan 10 min senare vara i Schweiz....Frågan är när transporter till andra länder stängs ned......

0944BD97-9D68-47BE-A0A3-8CF5C5C58B71.jpeg

snowdaddy

Medlem
80% bara lindriga förkylningssymptom och radion i Tyskland uppmanar folk att inte åka in för test bara pga det. Skidorterna påstår benhårt att det är ingen fara, fortfarande trots att många varit och återvänt, smittade. Värre smittoställen än en skidort kan man knappast tänka sig.

Tror tyvärr det är svårt att stoppa allmän spridning och då kan man fortfarande ställa frågan om de ekonomiska och andra konsekvenserna av striden är värda det. Mardrömskalkylerna för vårdsisuationen utgår ju från att alla blir smittade.
Håller med om att det är svårt att stoppa spridning. Fast de siffror som det använder innebär att 20% av befolkningen smittas. Om hela befolkningen skulle smittas skulle vi behöva ca 500.000 vårdplatser. Vid Spanska sjukan smittades 33% tror jag.

Jag är helt med på att göra meningslösa och kostsamma åtgärder bara är dumt. Det kan till exempel ifrågasättas om det är vettigt att stänga skolor vid ett tidigt skede.

Det är ju knasigt att folk åker på semester och sedan tar med sig smittan hem utan att de informeras, om så har varit fallet. Jag var själv och åkte med familjen på sportlovet. Hade vi haft en bokad resa till Italien tror jag inte vi hade reagerat särskilt på det då.

Förhoppningsvis är ju mortalitetsgraden mer mot 1% och spridningen sägs ju ha avstannat.

JAndersB

Aktiv medlem
Nu kanske hela Lombardiet i karantän. Tur att man drog, i alla fall tillfälligt, för var är säkert?

MrHotDog

Medlem
Nån som vet hur det går för dom svenskar som blev kvar nu när hela Lombardiet sattes i karantän? Får dom lämna området och åka hem? Många skidorter stängdes ner idag och minst hela mars. Lite komiskt att Alagna som tillhör Monterosa blev tvungna att stänga men inte Gressoney och Champoluc på andra sidan...

JAndersB

Aktiv medlem
Livigno: Following the national regulation issued during the night, we hereby communicate that all the lifts are closed from today, sunday March 8. We will keep you informed through our social channels as soon as we have further updates

wertigo

Medlem
När jag landade på Innsbruck, igår, så hade iaf ett av charterbolagen en skylt för Canazei. Kan ju hoppas att sagda buss hade just den skylten, för resenärer som _tidigare_ var tänkta för Canazei, men som fått någon ny, icke-italiensk, destination.

Alphyttan

Ny medlem
flyger till Genève vidare till Chamonix på lördag. Svårt att googla aktuell smittspridning i området. Bon alpes verkar ju som de mest utsatta områdena i Frankrike men begränsat mycket till contamines och la balme. Någon på plats som har bättre koll på aktuell status?

MNisse

Ny medlem
Har en dotter som säsongat i Cervinia. De stänger ner liftarna imorgon. Hon drar hem via Geneve.

muggen

Ny medlem
Bara en tidsfråga:

Snart blir det Schweiz tur.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp