Cervinia/Zermatt och Corona (viruset, inte fulölen)

kappakomplett

Aktiv medlem
Nu verkar Tyrolen också lite darrigt, vad f-n ska man ta vägen... kanske bäst att stanna hemma. Åre, nja... är gränsen öppet nu?

MKOL

Medlem
Ja, det finns faktiskt plats där... får begrunda detta. F.ö. tar jag gärna en Corona, tycker nog ölen är helt okej, tråkigt för dem med rubriken på denna tråd som om det inte var nog med viruset ska det också klassas som "fulöl".
Ja verkligen jätte-jättetrist i sammanhanget. Ber allra ödmjukast om ursäkt för att jag ev. upprört någon Corona-drickare :oops: Lovar bot & bättring!

muggen

Ny medlem
Nu verkar Tyrolen också lite darrigt, vad f-n ska man ta vägen... kanske bäst att stanna hemma. Åre, nja... är gränsen öppet nu?
Ja inte till Österrike, det här ger en indikation om vad som är på väg att hända. Jag har avbokat min resa idag, givetvis tråkigt. Men man vet inte vart det här slutar, kanske inte går att komma hem?

Saxat från dn.se:
https://www.dn.se/nyheter/varlden/det-nya-coronaviruset-folj-utvecklingen-live-/

Österrike inför inresestopp för personer från Italien
Österrike, som ligger granne med det hårt drabbade Italien, vidtar långtgående åtgärder för att stoppa coronasmittan i landet. Österrikiska medborgare som vistas i Italien uppmanas att återvända till hemlandet och ska då självmant sätta sig i en två veckors hemmakarantän, , meddelade regeringen under en presskonferens på tisdagsförmiddagen.
Samtidigt införs ett slags inresestopp för övriga personer som varit i grannlandet. Bara de som kan uppvisa ett läkarintyg om att de är friska ska få komma in i landet. Dessutom införs passkontroller längs gränsen mot Italien, och de inresandes pass ska fotograferas av för att myndigheterna kunna spåra personerna i händelse av smittspridning.
Ytterligare åtgärder som vidtas är bland annat att inomhusevenemang som samlar fler än 100 deltagare förbjuds. För evenemang utomhus gäller förbud om de samlar fler än 500 personer.
– Vi måste förändra hur vi lever våra liv under ett par månader, sade socialminister Rudolf Anschober under presskonferensen.
Därtill ska alla landets högskolor och universitet från och med senast måndag hållas stängda den närmsta tiden, och undervisningen ska i den mån det är möjligt ske via distans. Grundskolor och gymnasium där en elev bekräftats vara smittad av covid-19 ska stängas.
Vidare uppmanas allmänheten att begränsa sina sociala kontakter till andra människor, och företag ska underlätta för sina anställda att jobba hemifrån.
På tisdagen hade 157 fall av covid-19 bekräftats i Österrike, men oron för att smittan ska spridas från det hårt drabbade grannlandet i söder är stor.

Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
Verkar ju dock som att Österrike tar rejäla försiktighetsåtgärder. Sitter själv i Land Salzburg just nu och där var det iaf igår rejält färre smittade per capita än i sthlm. Så risken hemma är ju antagligen större...

KaitsuH

Aktiv medlem
Nu börjar läget och situationen vara så, att jag vågar inte ens boka nån resa här i Finland för påsklovet. Enligt några prognoser skall Coronasmittan vara efter några veckor lika dåligt här i norr som i Italien nu.

muggen

Ny medlem
Nu börjar läget och situationen vara så, att jag vågar inte ens boka nån resa här i Finland för påsklovet. Enligt några prognoser skall Coronasmittan vara efter några veckor lika dåligt här i norr som i Italien nu.
Ja det är bäst att avvakta - Italien är stängt för säsongen.

kappakomplett

Aktiv medlem
Ja, det ser inget roligt ut. Har själv en resa till Fiss bokad med avresa nästa vecka. Börjar dock tveka, nu får man boka om flygbiljetten till andra datum under 2020 kostnadsfritt (Swiss air). Funderar på att ta en försäsongstripp i december istället...
Tyvärr torskar jag på hotellkostnaden, om nu inte Folkhälsomyndigheten avråder från resa.
Det är resan dit tåg-flyg-tåg-buss samt att stå och trängas med folk i liftköer och kabiner som avskräcker. Visserligen har Österrike idag inte så många smittade, men det finns ju ingen kontroll på turister som kommer till Fiss och vilken hälsostatus de har.

Ja, det ser inget roligt ut. Har själv en resa till Fiss bokad med avresa nästa vecka. Börjar dock tveka, nu får man boka om flygbiljetten till andra datum under 2020 kostnadsfritt (Swiss air). Funderar på att ta en försäsongstripp i december istället...
Tyvärr torskar jag på hotellkostnaden, om nu inte Folkhälsomyndigheten avråder från resa.
Det är resan dit tåg-flyg-tåg-buss samt att stå och trängas med folk i liftköer och kabiner som avskräcker. Visserligen har Österrike idag inte så många smittade, men det finns ju ingen kontroll på turister som kommer till Fiss och vilken hälsostatus de har.
Bara en tidsfråga innan det spårar ur i Österrike så som i norra Italien. Har hört från folk som säsongar i St anton att det finns risk för att dem kommer att stänga ner byn inom en snar framtid.

kappakomplett

Aktiv medlem
Bara en tidsfråga innan det spårar ur i Österrike så som i norra Italien. Har hört från folk som säsongar i St anton att det finns risk för att dem kommer att stänga ner byn inom en snar framtid.
Ja, det är nog bara att "gilla läget" och stanna hemma. Tyvärr är det ju så att en skidresa innebär resan dit och sen en massa exponering för virus på olika ställen, liftsystem, hotellutrymmen, afterski, barhäng etc...
Kan ju bli så som du säger att det blir nedstängt i skidorterna även i Österrike.

chrtur

Aktiv medlem
Ja, det är nog bara att "gilla läget" och stanna hemma. Tyvärr är det ju så att en skidresa innebär resan dit och sen en massa exponering för virus på olika ställen, liftsystem, hotellutrymmen, afterski, barhäng etc...
Kan ju bli så som du säger att det blir nedstängt i skidorterna även i Österrike.
Likväl som om du nu flyger ut från Stockholm tar med dig viruset till ett annat ställe....det är ju inte en omöjligt eftersom det finns där också. Tanken slår nog att vi alla får helt enkelt sitta hemma i ett par veckor.

kappakomplett

Aktiv medlem
Likväl som om du nu flyger ut från Stockholm tar med dig viruset till ett annat ställe....det är ju inte en omöjligt eftersom det finns där också. Tanken slår nog att vi alla får helt enkelt sitta hemma i ett par veckor.
Visst är det så! Det är väl själva smittspridningstillfällena som bör begränsas och därför blir det att bita i det sura äpplet och stanna hemma!

chrtur

Aktiv medlem
Visst är det så! Det är väl själva smittspridningstillfällena som bör begränsas och därför blir det att bita i det sura äpplet och stanna hemma!
Italienarna sitter i husarrest just nu fram till den 3/4 och kommer viruset vara borta då? När skall resten av Europa sätta sig i karantän? Tongångarna är likadant som det var i Italien för 2/3 veckor sedan. Nu bråkar Italienarna med varandra eftersom ”Milano” människor flydde till andra områden innan rese-stoppet, och då bar viruset med sig. Fascinerande hur rädsla fungerar i samhället. Undra när Norrland kommer att beskylla 08-orna för att tagit viruset upp norröver?

Frågan är vilka konsekvenserna kommer att vara i framtiden. Viruset i sig själv eller vad vi som samhälle skapat runtomkring?

Bohica

Aktiv medlem
För mig blir det franska alperna med buss på fredag. UCPA har inte ställt in (än), och därmed ingen återbetalning. Men jag såg nyheterna igår och då var det 1600 smittade i Frankrike, men dom sade också att siffrorna ska ses i relation till befolkningsmängd. Så... lite perspektiv:

Frankrike har 7ggr fler innevånare än Sverige
Med 350 vs 1600 smittade har alltså Sverige högre koncentration av smittade än Frankrike.

Men det blir mer intressant om man kollar just Stockholm där jag bor.
Frankrike har 70ggr fler innevånare än Stockholm.
Med 205 smittade har alltså Stockholm runt 10ggr högre koncentration av Corona än hela Frankrike. Kanske äpplen och päron, men ändå.

Så visst handlar det mer om VAD man gör och hur, än VAR man gör det. Hemma är man på gymmet, handlar i affärer, åker kollektivt. På alla ställena exponeras man av flk som i sin tur mött massa andra, hämtat barn på dagis, och sen kladdar på gymutrustning, nyser på tunnelbanan m.m.
På skidresan delar jag EN buss med ETT gäng personer, och bor på ett centra med ett stort gäng människor från hela världen, men som inte gör så mycket annat än åker skidor och hänger med varandra. Förhoppningsvis folk som är friska nog att åka skidor iaf, till skillnad från alla snorlobbar man möter i Stockholms kollektivtrafik just nu.

Så vilken plats är jag mest/minst exponerad för smitta? Stockholm eller franska alperna? Det får tiden utvisa. Förhoppningsvis för jag inte med mig smitta åt något håll, men jag tror jag kommer exponeras för färre personer på resan än hemma iaf.

Sen hoppas jag slippa näthat från alla "bror duktig" som tycker man ska ställa in sin resa på egen bekostnad. Jag följer researrangörens beslut och UD's direktiv. Och kommer att vara noga med hygien, sunt förnuft och inte springa runt på stan där nere och pussa på alla jag möter. I skidbacken håller jag avstånd till andra iallafall, även i grupperna.

Senast ändrad:

chrtur

Aktiv medlem
Jag har en vilodag idag så jag har lite tid att komma ikapp, det var grym åkning igår i Oberwald iallfall, och sitter här nu i Chamonix. Jag har svårigheter att åka hem till Italien just nu....

I Italien så är slogan nu att man skall vara hemma för att hjälpa riskgrupperna, dvs man får helt enkelt ställa upp för samhället. Frågan jag ställer mig om allt detta är befogat eftersom informationen samhället får är verkligen ifrågasättande? Där tycker jag media verkligen inte hjälper på något sätt, man skapar bara mer osäkerhet och rädsla.

På ena sidan av gränsen (IT) är det State of Emergency och på andra sidan flyter livet på i vanlig ordning (FR).

kappakomplett

Aktiv medlem
Såg just det här om nya fall idag:

Ytterligare sju personer i Region Kronoberg har testats positivt för det nya coronaviruset covid-19.

Samtliga personer provtogs i måndags och har rest i antingen norra Italien eller i Tyrolen i Österrike. Ingen av personerna har i nuläget behov av sjukhusvård.

Det kanske är dags att FHM avråder från resa till Tyrolen?

MrHotDog

Medlem
UD avråder att resa till Tyrolen så nu kan man avboka och få pengarna tillbaka. Känns som Österrike stänger ner sina anläggningar närsomhelst..

GoranC

Aktiv medlem
UD avråder att resa till Tyrolen så nu kan man avboka och få pengarna tillbaka. Känns som Österrike stänger ner sina anläggningar närsomhelst..
Ja men det gäller väl endast om du bokat en paketresa. Är du din egen resebyrå och fixar flygbiljett och hotell själv så får du inga pengar tillbaka. Är väl upp till respektive flygbolag respektive hotell att avgöra i så fall.

Hmps

Aktiv medlem
Någon som kan rapportera om läget i Chamonix?
Jag har en resa bokad första veckan i april och börjar tveka på om det blir något..

jarnebring

Aktiv medlem
Tror att man ska ta rapporterade fall från olika länder med en liten reservation. Sverige är erkänt duktiga på smittspårning. Andra länder har stora mörkertal. Italiens problem var att dom var ”först”. Smittan han sprida sig innan man begrep. Man har t ex inte hittat patient ”0”. Andra länder har fått förvarning och kan vara bättre förberedda och informera vad man kan/bör göra som individ. Sverige har i princip bara importerade fall eller spridning inom familj/nära relation. Tror bara ett par ”random”-smittade. Men deppigt läge just nu. Jag hann ner till Italien, njuta och åka hem just innan det drog igång på allvar.

bliparne

Medlem
"Sverige erkänt duktiga". Årets citat! Vi testar ju inte ens personer med tydliga symptom. Det smäller nog till ordentligt i Sverige redan denna vecka och någon sjukvård har vi inte värd namnet.

jarnebring

Aktiv medlem
"Sverige erkänt duktiga". Årets citat! Vi testar ju inte ens personer med tydliga symptom. Det smäller nog till ordentligt i Sverige redan denna vecka och någon sjukvård har vi inte värd namnet.
Vet du ens vad smittspårning är? Du blandar ihop äpplen och päron. Det kommer kanske att ”smälla till”. Kanske inte. Att vi bara har en död är ett tecken på att vi har relativt andra länder rätt bra koll på smittade. So far. Washington State t ex har 22 döda tror jag, men inte så många konstaterade fall. Stort mörkertal om man utgår från ca 1-2% dödlighet som det ser ut.

Koppelman

Aktiv medlem
Det beror ju såklart framför allt på att analysmetoden är väldigt resurskrävande. De flesta länder har idag brist på personal och materiel för att utföra analysen. För nya virussjukdomar finns det inte några utvecklade high-trouhput-analyser utvecklade och vården måste därför prioritera att testa de fall där risken för smitta är högst. Dvs personer som befunnit sig i riskområden eller varit i nära kontakt med bekräftade fall.

kappakomplett

Aktiv medlem
Trodde jag skulle få tillbaka hotellpengen, men det går inte. Hoppas nu att dom stänger ner alla skidorter i Tyrolen!
Det verkar ju som om smittan finns där och kanske även i andra områden i Österrike, läste just om en överläkare som varit i Schladming och kom hem med covid-19... och han fick, överläkare som han ändå är, tjata till sig en test! (Jag vet, han kan ha smittats under resan etc etc).

kappakomplett

Aktiv medlem
Ser nu att Ischgl stänger ner totalt efter morgondagens åkning!

Due to the current situation in connection with the Corona virus, an early season end was decided in Ischgl on March 14, 2020 (last skiing day Friday March 13)
Ischgl-news

KaitsuH

Aktiv medlem
Jag tror, att påsklovsresa till Tirol kunde vara en bra ide nu! Billiga lägenheter, inte alls folk, bra topturing! Om man lagar mat i lägenheten och turar med kompisar, korona smittorisken är för säkert mindre än här hemma. Jag skall absolut inte dit, men för någon, som bor i Mellan Europa jovisst, eller också med egen bil från Sverige.

GoranC

Aktiv medlem
Jag tror, att påsklovsresa till Tirol kunde vara en bra ide nu! Billiga lägenheter, inte alls folk, bra topturing! Om man lagar mat i lägenheten och turar med kompisar, korona smittorisken är för säkert mindre än här hemma. Jag skall absolut inte dit, men för någon, som bor i Mellan Europa jovisst, eller också med egen bil från Sverige.
Då lär du troligen få åka bil dit, om du nu kommer bli insläppt i landet.
Troligen kommer hela Europa införa någon form av karantän vid gränspassager.
Norge stänger ner det mesta av verksamhet där människor möts och obligatorisk karantän för alla som rest utanför norden. Så nja, tveksam mot att planera något kommande månad. För mig själv, som jobbar i Norge, så är det enligt påbud från företaget om hemmakontor som rekommenderas de två kommande veckorna, inga resor och de flesta fysiska mötena inställda.
Lär bli samma åtgärder i andra länder. Naiva Sverige har knappt fattat att något radikalt behöver göras för att hindra smittspridning.

Eyeeer

Ny medlem
Vi är ett gäng som ska ner till Schladming på lördag/ flyger till Salzburg. Tänkte höra hur läget ser ut. Är liftarna öppna som vanligt där nere då det inte ligger i Tyrolen. Någon här som har en update?

Artikel idag från:

Hade ni åkt?

Lenz

Aktiv medlem
Först Italien och antagligen Österrike. Frågan är när Frankrike och Schweiz stänger? Mitt tips är inom en vecka. Kan väl säga att jag tappar 15 000 kr då jag räknar med att min resa till Chamonix 20/3 inte kommer att bli av. Det skall tydligen vara panik i Schweiz och det är väl bara en tidsfråga innan Frankrike är ett nytt Italien.

Senast ändrad:

GoranC

Aktiv medlem
Vi är ett gäng som ska ner till Schladming på lördag/ flyger till Salzburg. Tänkte höra hur läget ser ut. Är liftarna öppna som vanligt där nere då det inte ligger i Tyrolen. Någon här som har en update?

Artikel idag från:

Hade ni åkt?
Vad tycker du själv? Det är väl bara ditt eget beslut.
Skulle tro att det är bäst att hålla sig hemma. Risken finns, om inte annat, att du hamnar i karantän på ett litet hotell. Om inte annat ett par veckor i hemmakarantän då du eventuellt kommer hem.
Allt kan ju ändras inom en timma som det är nu så jag skulle aldrig åka efter senaste veckans utveckling.

Först Italien och antagligen Österrike. Frågan är när Frankrike och Schweiz stänger? Mitt tips är inom en vecka. Kan väl säga att jag tappar 15 000 kr då jag räknar med att min resa till Chamonix 20/3 inte kommer att bli av. Det skall tydligen vara panik i Schweiz och det är väl bara en tidsfråga innan Frankrike är ett nytt Italien.
Var har du hört att det skulle vara panik i Schweiz? Bor här och har inte märkt det. Kanske lite nere i Ticino, italiensktalande delen med många italienare som pendlar in.
Schweiz var ju tidiga med rimliga begränsningar, som att förbjuda evenemang med mer än 1000 pers, ställde tom in karnivalen i Basel! Många företag som rekommenderar folk att jobba hemma i den mån det går osv.
Sverige lär ju vara nästa Italien, gör mindre än alla andra länder i Europa och massa rapporter om att de knappt vill testa folk med symptom ens... :rolleyes: Stoppade inte melodifestivalen, fotboll och hockey var med full publik till för någon dag sedan. Fler bekräftade fall i Sverige än i Schweiz vid det här laget även om det är svårt att veta vad som är aktuella siffror.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp