Cervinia/Zermatt och Corona (viruset, inte fulölen)

Heddious

Aktiv medlem
Intressant att höra ju säsongarna gör nu. Åker ni hem eller stannar ni kvar och kör med turskidor resten av vintern? Det finns väl inget förbud mot? Lite tufft att börja tura ner i dalen men och andra sidan kan man ju få bra orörda åk i pisterna eftersom de inte pistas.
Jag stannar där jag är, har inget eget boende i Sverige, och att sitta på soffan hos mamma eller pappa i flera veckor känns inte kul.
Tyvärr är det förbjudet att tura i pisterna här sålänge liftbolaget jobbar med att stänga ner berget, hur lång tid det kommer ta vet jag inte, men räknar med en vecka iallafall. Men jag har en arbetsplats att städa så jag lär inte ha tid att tura de närmaste dagarna ändå.

jaksu

Medlem
Vad gäller nu för resor till Norge? Igår tolkade jag att det var fortfarande ok, men idag hittade jag detta på SVT.

"Norge stramar åt karantänreglerna från och med tisdag, rapporterar NRK. Nu måste även norrmän som varit i Sverige och Finland sitta i 14 dagars karantän när de återvänder till landet. Jobbpendlare undantas dock från reglerna.

– Det är väldigt många som bor och jobbar kors och tvärs över gränsen. De ska fortsatt kunna röra sig, säger den norska justitieministern Monica Mæland till NRK."

EDIT: Sunnmøre resan verkar vara rökt :unsure: https://www.nrk.no/urix/smittevern-professor-kritisk_-frykter-smittelekkasje-fra-sverige-1.14945164

zingo11

Aktiv medlem
@jaksu Stämmer.
Enligt texten så börjar gälla på tisdag 16/3 , undantag jobb-pendlare.F.n ☀ skiner! inga norrmänn som handlar, inga danskar i backarna.
Gött mos.

MissZ

Medlem
Intressant att höra ju säsongarna gör nu. Åker ni hem eller stannar ni kvar och kör med turskidor resten av vintern? Det finns väl inget förbud mot? Lite tufft att börja tura ner i dalen men och andra sidan kan man ju få bra orörda åk i pisterna eftersom de inte pistas.
Jag väntar i Geneve på flyg hem. Behöver vara på jobbet hemma i Sverige i början av maj så dumt att chansa på att skiten är över till dess.
Skumt att åka från fullständigt normalt beteende och umgänge och fulla butikshyllor till "verkligheten" där folk sätter sig tio stolar bort för att man alphostar lite vilket jag konstant gör när jag är alperna/kallt och torrt.
Hoppas på att inga hinder kommer på vägen nu så jag är hemma ikväll.

MarkusO

Aktiv medlem
En helt ovetenskaplig gissning är att även Sverige stängt ner liftarna och hotellen då. Så för dem med eget boende och turprylar kan det bli en fantastisk påsk......
Men det är bara en ren killgissning alltså!!!
Kan ju tvärt om bli så att det är de enda öppna skidorterna i Europa så att ”alla” vill dit och liftköerna blir milslånga och hotellrummen säljs vidare svart på blocket!!
Vem vet.... :unsure:
Även med eget boende kan det bli lite lurigt, givet utvecklingen i Norge. Dvs att det kommer starka direktiv att av dels av smitspridningsskäl och dels av vårdprioritetsskäl inte fara runt i onödan och dessutom hålla på med riskaktiviteter. Att av nämnda skäl hålla sig i sitt hemlän. Dvs myndigheterna vill inte ha utomlänspatienter med knäskador just nu..
Spanien förbjuder tex alla former av (onödig) cykling, samlat under devisen "all unnecessary movement is banned".

Vi är inte där än förstås.

chrtur

Aktiv medlem
För alla som är kvar i Alperna så är aktiviter i bergen både med bergsguider och även privat avblåsta. I Italien är det förbjudet, i Frankrike så är det en rekommendation (i princip som lag) och kommer med största sannolikhet även i Schweiz inom snar framtid.

Sjuk och räddningsresurserna behövs på viktigare ställen i samhället än i bergen just nu.

Hälsningar Christian

Senast ändrad:

Mizze

Aktiv medlem
Här i Salzburgerland får en numera bara gå ut för att jobba, handla mat och mediciner och för att hjälpa andra, så hudandet går tyvärr inte. Det blir för tillfället till att hänga med dem en bor med.

Heddious

Aktiv medlem
Samma här, från och med imorgon lunch. Fast Macron sa nåt i sitt tal om att idrott är tillåtet om man håller avstånd till andra (min franska är inte helt hundra), så en glesbygdspromenad/löprunda borde ju kanske vara okej.. tiden får utvisa.

Mizze

Aktiv medlem
Här risker en böter (oklart hur mycket) om en blir påkommen med att knalla runt utomhus. Å andra sidan tänker jag anpassa löprundorna och kuta på vägar i anslutning till apotek och supermarkt. Utrustad med rygga och tygkassar kan en ju ursäkta sig med att en ska handla (ska nogsamt kollas upp innan eftersom österrikisk polis normaltillstånd bäst kan beskrivas som oförstående och byråkratiskt). Ett annat alternativ är ju att springa under de mörka timmarna när ingen ser en...

muggen

Ny medlem
Här risker en böter (oklart hur mycket) om en blir påkommen med att knalla runt utomhus. Å andra sidan tänker jag anpassa löprundorna och kuta på vägar i anslutning till apotek och supermarkt. Utrustad med rygga och tygkassar kan en ju ursäkta sig med att en ska handla (ska nogsamt kollas upp innan eftersom österrikisk polis normaltillstånd bäst kan beskrivas som oförstående och byråkratiskt). Ett annat alternativ är ju att springa under de mörka timmarna när ingen ser en...
Eller så får man respektera läget som råder och hålla sig inomhus.

termons

Aktiv medlem
Helsingfors borgmästare har idag uppmuntrat stadsborna att röra på sig utomhus för att de skall må bättre under corona restriktionerna. Tänk så olika man kan tänka.

Trots restriktioner tycker jag också att det kunde vara bra att motionera utomhus för att hålla lungorna , immunförsvaret och psyket i skick. Man behöver ju inte nödvändigtvis gå närmare än 2m från någon. (Funkar i Helsingfors och många andra städer)

AdamSinister

Ny medlem
Jag väntar i Geneve på flyg hem. Behöver vara på jobbet hemma i Sverige i början av maj så dumt att chansa på att skiten är över till dess.
Skumt att åka från fullständigt normalt beteende och umgänge och fulla butikshyllor till "verkligheten" där folk sätter sig tio stolar bort för att man alphostar lite vilket jag konstant gör när jag är alperna/kallt och torrt.
Hoppas på att inga hinder kommer på vägen nu så jag är hemma ikväll.
Kom du hem ok?

termons

Aktiv medlem
Kan verkligen inte säga vad som är rätt strategi av staterna men är förundrad att inte nedastående debateras mera. Verkar vara så de flesta regeringar blir tvingade att följa allmänhetens hysteri som skapas av median.

I Finland nu 319 fall och två intensiv vårdas. Landet är i undantagstillstånd med stängda gränser. Arbetslösheten skjuter i höjden och företag går under. Ingen vet när man eventuellt kan gå tillbaka till normal ordning och vad som händer med smittspridningen då.

Senast ändrad:

Mizze

Aktiv medlem
Helsingfors borgmästare har idag uppmuntrat stadsborna att röra på sig utomhus för att de skall må bättre under corona restriktionerna. Tänk så olika man kan tänka.

Trots restriktioner tycker jag också att det kunde vara bra att motionera utomhus för att hålla lungorna , immunförsvaret och psyket i skick. Man behöver ju inte nödvändigtvis gå närmare än 2m från någon. (Funkar i Helsingfors och många andra städer)
Men precis. Bor en dessutom inte i byn utan på berget, är det liksom måttligt folktätt. Väljer en då att springa uppåt i mörker med pannlampa, blir det troligen ganska allena (om inte alla fått samma idé).

Heddious

Aktiv medlem
Första dagen av karantän i Les Menuires är avklarad. Solen skiner, jag och karantänkompisen gick en sju kilometers promenad längs floden, mötte kanske 10 pers på 1,5 timme – alla hälsar på varandra men håller respektfullt avstånd. Inte sett vare sig gendarmer eller militärer, byn är så utspridd och folktom att jag misstänker att de lägger sina resurser på annat håll. Skrev med en polare som bor i Cham som rapporterade att där är det poliser överallt och man måste ha med sig intyg om man ska lämna sin bostad. Känns som att jag utifrån rådande förutsättningar inte kan vistas på någon bättre plats än här just nu.
Vi skämtar om att köra en karantänversion av Whammageddon – se hur många dagar vi kan gå ut och gå innan vi träffar på någon polis eller gendarm som vill se intyg. Oavsett blir det till att ta med sig papper från och med nu, för det känns onödigt att dra på sig böter när det inte finns några jobb och ingen inkomst.

Redaktionen

Aktiv medlem

Corona har hittills skördat många skidorter i sin väg, framförallt i Europa. Men i Sverige, och på sin håll runtom i Kanada och USA, behöver man inte lägga undan laggen riktigt än.

Läs hela artikeln:

termons

Aktiv medlem
Av någon anledning är det väldigt svårt att hitta vettig statistik i medierna.

”The average age of those who’ve died from the virus in Italy is 79.5. As of March 17, 17 people under 50 had died from the disease. All of Italy’s victims under 40 have been males with serious existing medical conditions.”

Senast ändrad:

MKOL

Medlem

Corona har hittills skördat många skidorter i sin väg, framförallt i Europa. Men i Sverige, och på sin håll runtom i Kanada och USA, behöver man inte lägga undan laggen riktigt än.

Läs hela artikeln:
Ber om ursäkt för att jag är petig :rolleyes: men "Corona har hittills skördat många skidorter i sin väg, framförallt i Europa" är väl ändå lite snurrigt?

Såvitt jag tolkat dom officiella siffrorna är det hyffsat jämnt skägg mellan Kina och Europa med en viss övervikt åt Europa i antalet dödsfall men "framförallt i Europa" känns lite småtaskigt!

EDIT: sorry sorry sorry, glöm allt! Att jag misstog ordet skidorter för dödsfall skyller jag på corona-kaos i huvudet. Jag tar på mig dumstruten och skämsgråter mig till sömns!

Senast ändrad:

KaitsuH

Aktiv medlem
Ber om ursäkt för att jag är petig :rolleyes: men "Corona har hittills skördat många skidorter i sin väg, framförallt i Europa" är väl ändå lite snurrigt?

Såvitt jag tolkat dom officiella siffrorna är det hyffsat jämnt skägg mellan Kina och Europa med en viss övervikt åt Europa i antalet dödsfall men "framförallt i Europa" känns lite småtaskigt!
Det kan vara så, men... Jag tror att vi borde vänta ett par veckor till.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp