Champoluc 14/15

Fred-o

Aktiv medlem
Hej! Vi är ett litet på 2-3 personer som kommer att befinna oss i Champoluc november-april.
Vi har fixat boende men ännu inte fixat jobb. En av oss har tackat nej till reiseleiterjobb och jag själv har ännu inte riktigt... sökt.

Prio ligger på långa puderåk och vinterklättring. Pist kan vi tänka oss också, i måttlig mängd.
Inga partyprissar direkt men en öl eller tre slinker ner då och då.

Några fler på forumet som ska ner till Monte Rosa i vinter?
Tips på jobb utöver Telemark ski hire och ski tako?
Vilken mataffär är bäst? (varför vill jag veta en sån grej i augusti? vet ej, är bara nyfiken på allt vad livet har att erbjuda i byn. Abstinens av alplivet osv)

Blir vi grannar? Vi bor i hörnet där man svänger upp till hotel Breithorn. Route Ramey?

Och förresten, tips på aktiviteter innan liften öppnar? Vi åker ner tidigt!

Vannish

Medlem

@J0ntiz är pro när det gäller Champoluc! (nu hann jag iofs se att du redan pm'at honom)
Bästa matstället är att få tag i en bil och åka ner till Verres och storhandla. Man sparar MYCKET pengar på det!

Fred-o

Aktiv medlem
Ja, har förstått att han är proffset på orten. Har inte fått något konkret svar på om han är kvar till vintern men det visar sig.

Verres... Bil... låter intressant! Tackar!

Fredde00

Ny medlem
Jag har också ställt in siktet på Champoluc i vinter! Har varken boende eller jobb än så länge men jag tänkte börja rodda i det snart. Åker ner ensam så är det någon som har en säng över eller har lust att lösa ett boende gemensamt är det bara att höra av sig.

Hur fick ni tag i boende? Har du fått fler napp som du inte tog får du gärna Pm:a mig.

Hur som helst kommer det bli sjukt kul att dra ner och det är bara att hålla tummarna för att det kommer lika mycket snö som det gjorde förra året!!

Fred-o

Aktiv medlem
Härligt!! Det verkar vara dödsenkelt att få tag i boende nere i Antagnod men det känns lite avsides.
Gå in på lovevda.it och kolla runt.

Hur åker du? Skidor, bräda, toppturer, pist? Gått lavinkurs?

När planerar du att åka ner?

Fredde00

Ny medlem
Okej men det låter ju inte fel! Verkar som att boende inte brukar vara så svårt när man pratar med folk som varit där. Var bor ni någonstans? Ska börja maila runt lite.

Jag åker skidor och tanken är väl att försöka åka så mycket offpist/tura som möjligt. Jag har åkt mycket skidor men det har blivit betydligt mer pist än offpist så jag skulle vilja utvecklas utanför pisten. Annars tycker jag att det är grymt kul att få carva ordentligt i en nypreppad pist. Så jag känner att jag mer än gärna åker utanför så länge föret är okej och annars åker jag hellre i pisten. Lavinkurs tänkte jag gå i höst för att få lite mer kött på benen.

Jag skulle gärna vilja åka bil ner just för att kunna åka och handla eller kunna ta sig någonstans om det snöat på nått annat ställe. Såg att ni skulle åka riktgt tidigt. Hade tänkt att åka ner lite senare än så då jag har jobb och annat höst/vinterintresse som jag vill ägna lite tid på innan jag drar mig nedåt. Kanske någon vecka innan jul eller till och med efter jul om jag hittat ett jobb som tillåter det. Men just nu är saker ganska oklart.

eriC1

Medlem
Det är främst skiduthyrarna som har jobb för svenskar i byn. Mycket annat kräver italienska , typ restaurang/pub.
Annars kan de finnas sporadiskt jobb med The alps, en svensk researrangör. Främst pistvisningar och transfer till flygplatserna.

Som Vannish sa om mat. I byn finns bara finbutiker för kött å grönt samt Crai, en liten butik som har det mesta, dock är priserna rätt höga samt dåligt utbud av kött . Man tjänar på att ta me duffelväskan på buss/bil ner till Verres och storhandla på Dico (Lidl i italiensk förpackning). Där fyller man på med 100 kg mat och skrattar med mannen i butiken som tror man är dum i huvet (-Ahh noooo svezia!) .

Vad man kan göra innan liften öppnar?
Jag satt själv i 1 månad under mina första säsong i byn och kollade dålig italiensk teve, plugga italienska och vandra omkring lite i bergen.
Om man som nu hade hittat turandet hade jag nog istället tagit bussen upp till St jaques och turat för lite träd/pillow-åkning.

Hör av er om ni har andra frågor! Ses möjligen till vintern då jag mer än gärna spenderar januari i "Real Cham" mellan pluggandet

Fred-o

Aktiv medlem
Tackar
@eriC1 ! Intressant läsning. Tura i St Jacues alltså.. brukar det vara bra med snö där då? Topptur är prio ett och det vore extremt trevligt om åkandet kunde dra igång i början av november denna säsong istället för början på januari som förra. Är det en vanlig aktivitet, att tura St Jaques i november? Har säsongat i VT bl.a och där var det dåligt med snö i November även på hög höjd.

Mycket bra info om mataffären också!

Vi åker nog bil ner, men skickar hem bilen innan jul då vi ska upp till sverige över lucia, typ.

eriC1

Medlem
Nja skulle väl inte säga att de är en vanlig aktivitet direkt. Men finns det snö, och liftarna inte är öppna hade jag nog provat de då den byn ligger ialalfall några hundra höjdmeter högre än Champet. De brukar väl vanligtvis inte vara mkt snö i november, men man kan ju hoppas. Dessutom finns de inget att göra skulle jag lätt ägna en dag år lite boothike upp till snön sen tura på den lilla snö som finns och bara njuta av vidderna !

Lintan1

Aktiv medlem
Hej! Jag hade också tänkt tillbringa säsongen i Champoluc. Vi är två stycken grabbar på 24 resp 27 år som vill åka lagg, tura och dricka öl på afterskin. Ska ta tag i letandet av boende nu. Men är det någon som har något på g och vill ha in två grabbar som sköter sig så släng iväg ett pm till mig. jag åker gärna ner tidigt, typ november, kanske tidigt december. tänkte köra bil :)

Senast ändrad:

jbjohannes

Ny medlem
Hej!
Jag och min flickvän har spanat runt på lite orter inför kommande säsong och vi tycker att Champoluc verkar grymt. Förra vintern spenderades i Whistler så vi vill gärna fly från alla puderhetsiga, skäggiga män som flåsar en i nacken i den hundra meter långa lifkön kl 07.30 på morgonen! Vore ballt med ett mindre ställe!

Vi är 20 och 25 år, nästan alltid glada och peppade på alla former av åkning (kanske framförallt offpist!)
Vi delar gärna boende om någon är sugen! :)

Lavinkurs låter strålande om det behövs fler deltagare!

Tihtala

Ny medlem
Tjooo!

Trevligt med fler som ska till Monte Rosa! Vi är ett gäng på 5 pers som kommer bo i Gressoney i vinter. Har tidigare gjort ett par säsonger i Chamonix men kände för att prova något nytt! Ingen av oss har tänkt att jobba utan prion ligger på att åka puder och ha kul. Går gärna på turer och vet att vissa i gänget även är intresserade av klättring!

Ses i december!

Fred-o

Aktiv medlem
Underbart med fler!!

Jag har en kontakt till boende ifall någon är intresserad. (en som svarade oss efter vi redan fått tag på boende)
Champoluc centre. PMa mig om någon vill ha mailadress. pris verkar ligga på 4300 + 1600(el,värme).

Jag kommer att jobba för att få lite vardag och vila.

Lintan1

Aktiv medlem
Jag började fundera på om Champoluc inte blev för litet att göra säsong på. Liften från by verkar vara vindkänslig och stängs den kommer man inte vidare i systemet. Och skulle det vara dålig skidåkning en längre tid är det nog dåligt med fest i byn. Inte för att fest är prio 1, snarare prio 3.

Jag tänkte om och började maila med en fastighetsmäklare i Cervinia i fredags. Jag har fått en lägenhet för 6 pers 1:a november till 28 mars. Tänkte att man skulle vara 4 pers i den och slippa bädda ner soffan i köket varje kväll. Blir inte så fasligt dyrt endå. Någon som vill ha en plats där? Det finns offpiståk som leder ner till Champoluc

Fred-o

Aktiv medlem
Hur ofta brukar den liften vara stängd? Någon som vet?

Låter inte så farligt. Man kan ju topptura eller klättra hur som :)

joelsjogren

Ny medlem
Jag åker ner till Champoluc i början på december. Ska jobba på Tako. Åker ner ensam, kul att fler svenskar ska ner :). Ses där :D.

jbjohannes

Ny medlem
Tjenare alla blivande pastaälskare!

Någon som har koll på vad ett säsongskort ligger på i pris? Och om det ev. finns "early bird" pass att lägga vantarna på? Kan det t.o.m. vara så att man får liftkort via jobbet?

Senast ändrad:

Bjork11

Ny medlem
Lintan1 sa:
Jag började fundera på om Champoluc inte blev för litet att göra säsong på. Liften från by verkar vara vindkänslig och stängs den kommer man inte vidare i systemet. Och skulle det vara dålig skidåkning en längre tid är det nog dåligt med fest i byn. Inte för att fest är prio 1, snarare prio 3.

Jag tänkte om och började maila med en fastighetsmäklare i Cervinia i fredags. Jag har fått en lägenhet för 6 pers 1:a november till 28 mars. Tänkte att man skulle vara 4 pers i den och slippa bädda ner soffan i köket varje kväll. Blir inte så fasligt dyrt endå. Någon som vill ha en plats där? Det finns offpiståk som leder ner till Champoluc
Jag skulle inte dragit till Cervinia. Var där en vecka i vintras och vindkänsligare område får man leta efter. Under veckan jag var där kom vi knappt över till Zermatt pga av att de stängde liftarna längre upp när det blåste för mycket. Nästan allt låg öppet och kalt så större delen av snön blåste sönder. Sen är det förmodligen det plattaste området jag någonsin åket bräda i bortsett från möjligtvis Sälen. Så att jag tyckte det var platt berodde inte bara på att jag kom raka vägen från Chamonix ;)

Har också tänkt testa lyckan i Monterosa i vinter. Sugen på något nytt efter en säsong i Kanada och två i Chamonix. Kommer bo i gressoney-la-trinite med Tihtala. Kändes skönt att bo mitt i om man vill ut på långtur direkt från första liften. Kommer det dåligt med snö i vår så lär det inte vara speciellt långt till bra klättring heller. Ses i vinter!

Harqen

Ny medlem
Tjenare, vi är två stycken killar (24 år) från Stockholm som nu bestämt oss för en vinter i Champoluc. Fokus ligger på sjysta puderåk, god bärs och skönt umgänge. Vi kommer ner den 20e januari pga plugget så vi jagar boende för perioden 20e januari till slutet av mars/början av april. Vi räknar med att klara oss på besparingar så när det dumpar finns inga hinder!
Om ni har några kontakter eller platser över vore vi grymt tacksamma för ett PM.

Förresten, har någon koll på priset för ett säsongskort? Får inte fram något på hemsidan. Finns det eventuellt något försäsongspris om man är ute i god tid?

Ha en grym säsong!

Hörs!

eriC1

Medlem
Liftkortet brukar ligga på runt 700 euro för säsong. Halvsäsong brukar vara feb-slutet för runt 400 euro.
40% rabatt på kortet om man jobbar i byn på ett ungefär.
Brukar inte vara försäsongspris om dom inte ändrat nyligen!

Harqen

Ny medlem
Tack för snabbt svar, det låter ju överkomligt. Får se vad det landar på när vi kommer ner, kanske kan man få till något bra pris för de 10 dagarna vi har innan man når "halvsäsongsmärket".

Lintan1

Aktiv medlem
Bjork11 sa:
Jag skulle inte dragit till Cervinia. Var där en vecka i vintras och vindkänsligare område får man leta efter. Under veckan jag var där kom vi knappt över till Zermatt pga av att de stängde liftarna längre upp när det blåste för mycket. Nästan allt låg öppet och kalt så större delen av snön blåste sönder. Sen är det förmodligen det plattaste området jag någonsin åket bräda i bortsett från möjligtvis Sälen. Så att jag tyckte det var platt berodde inte bara på att jag kom raka vägen från Chamonix ;)

Har också tänkt testa lyckan i Monterosa i vinter. Sugen på något nytt efter en säsong i Kanada och två i Chamonix. Kommer bo i gressoney-la-trinite med Tihtala. Kändes skönt att bo mitt i om man vill ut på långtur direkt från första liften. Kommer det dåligt med snö i vår så lär det inte vara speciellt långt till bra klättring heller. Ses i vinter!
Helvete nu blev jag velig.. Vill inte åka flackt. Blir nog att sikta in sig på Champoluc igen. Dåligt med snö ska vi inte ha det. Jag beställer alltid bra väder ;) Och varför inte kombinera skidåkningen med klättring? Jag har isyxa och stegjärn! Kan va kul att gå på någon långtur :)

Fred-o

Aktiv medlem
Vi kikade också lite på Cervinia när när vi hade svårt att hitta boende i Champoluc men sen gav vi oss fan på att fixa det i Champoluc.
Vi har också sikte på mycket klättring, även is. Vore kul om någon mer i cham har lite intresse och skruvar.

Fredde00

Ny medlem

@Fred-o skulle du kunna skicka mailadress till mig till den lägenheten som ni fick svar ifrån men inte tog. Har försökt maila lite men inte fått något svar.

Har någon letat eller fått napp på något annat ställe än lovevda.it?

Hur gick det med lavinkurs?

AntonSandberg

Ny medlem
Tjoo! Vi är två lulepajasar (20 bast var) som söker boende nu till säsongen. Viktigast för oss är bra offpiståkning. Alla förslag är välkomna men föredrar budget varianten framför lyxstugan.

Loviisss

Ny medlem
Hej alla glada!
Jag har blivit erbjuden jobb på en skiduthyrning nere i Champoluc och tänkte bara kolla om jag är den enda tjejen som i så fall åker ner och gör en säsong? Tycker självklart att det är kul att hänga med killar men någon tjejkompis vill man ju också ha!
Jag älskar att åka offpist och gjorde en säsong i Val Thorens i vintras. Dock var det alldeles för mycket party i den byn och nu vill jag hellre bo i en mysig by och hänga med härliga människor!

Vi kanske ses i vinter :D

lovasallstedt

Ny medlem
Hej!

Inte den enda tjejen! :) Skönt med lite variation i korvfesten här ;)
Var i Whistler förra säsongen och letar också efter något mindre & mysigare. Tror att Champoluc är svaret!

Hoppas vi ses i vinter!

Stepup

Ny medlem
Hej Allihop! Kommer jobba på telemark i vinter för andra Säsongen! Ifall jag lyckas laga min bil så kommer den rulla från Umeå i slutet av november/början av december. Finns 4 platser ifall man vill trängas lite. Skriv i tråden eller släng iväg ett pm ifall ni vill åka med eller undrar över något!

Ses i vinter!

Fredde00

Ny medlem
Tja igen!

Tänkte bara höra om det finns folk som sitter på en sängplats extra eller om det fortfarande finns de som behöver hitta boende. Har fått en del svar men varken hittat nått ultimat eller några andra som är säkra på att de ska ner till början av säsongen.

@Stepup jag skulle eventuellt vara intresserad av att samåka ner. Har kanske ett annat alternativ men om det skiter sig åker jag gärna med.

/Fredrik

Chand

Ny medlem
Tjena!

Jag är en kille på 24 bast som har stått för lite på skidor under livet så tänkte ta tag i saken nu och bege mig ner för att ta tag i saken! :cool:
Är det någon som har en sängplats till övers eller tips på boende? Tänkte bege mig neråt slutet av januari. :)

/ Christoffer

AntonSandberg

Ny medlem
Jag och en kompis tittar just nu på boende, vi har eventuellt hittat ett för 4 i Champ och även en lägenhet för två, dock i Gressoney, hur stor skillnad är det att bo i Gressoney kontra Champoluc, hur är det med att kunna handla mat till rimliga priser, någon ovan nämnde tåg/buss ner i andra byar, går dessa bussar även från Gressoney? Ifall, jag hittar något för 3+ kan jag ju höra av mig!

jorud

Ny medlem
Hej alla glada! Blev riktigt sugen att själv också dra ner i slutet på Januari, kommer vara i Val d'sire till 25e Jan och i så fall åka direkt därifrån. Verkar ju vara ett riktigt skysst ställe för att förbättra sina turkunskaper.
Vem jag är, 24 år från Uppsala van piståkare och hyfsad offpist men vill bli mycket bättre på det. men är som sagt ute efter att bara träffa massa nytt roligt folk och åka skidor såklart :)
Ska försöka att hinna med en lavinkurs i december också så man är förbered på det värsta.

Så är det någon som har en sängplats till övers är det bara att hojta till!

vet någon om det är svårt att få jobb så pass sent, eller ska man satsa på sina sparade pengar. Och hur brukar kommunikationen mellan bergsorterna vara, då om man ska finns det någon kommunaltrafik att tala om?

Joar

Chand

Ny medlem
Jorud. Skulle du vara intresserad av leta boende ihop? Jag är en kille på 24 bast. Pluggar läkare i örbero för tillfället och tänkte ta studieuppehåll en termin och hitta på lite äventyr : ) Vire sjysst att lära känna lite nytt folk! : )

jorud

Ny medlem
Jora
@Chand skulle vi absolut kunna göra :) har du redan kollat på något? Och
@AntonSandberg hade du hittat något stort boende, och behövde fylla sängar eller tog ni kanske den i Gressoney?
Eller är det kanske någon annan som har ett par sängar som står tomma :)

Fred-o

Aktiv medlem

@Chand
@Jorud

Kolla in på champolucadventures.com (?) och ring till Lars, han är svensk. Hör efter om han har något eller om han har någon bra kontakt. Jag tror att det finns en liten och ganska billig lägenhet som heter eller ägs av en som heter Andrea Gattista.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp