Contour 1080p HD eller GoPro HD?

ehawk

Ny medlem
Har ett dilemma med att välja hjälmkamera och det är småbråttom, så hoppas att nån kan hjälpa mig på traven.

Jag väljer mellan Contour 1080p HD och GoPro HD. Båda har fördelar över den andre och ingen överglänser den andre mer än på små detaljer. Användningsomårde är primärt Snowboard och DH mountainbike. Är dock även dykare så finns ett ev användningsområde där också. Har dock en vanlig digitalkamera med dykhus till, så inget måste utan mer en bonus.

Har läst otaliga reviews och sett otaliga filmer, men när man väl bestämt sig så hittar man något som gör att de ligger lika igen.

Sammanfattningsvis av det jag läst och sett så är det här min uppfattning av kamerorna:

Contour
+ bättre skärpa
+ Smidigare mounting
+ Sticker inte ut som en trädgren från skallen
+ mjukvara inkluderat
+ 2gb minne inkluderat

GoPro
+ bättre färger
+ bättre ljud
+ fler tillgängliga inställningar på plats
+ Vattentätt hus till 60m

Hade det inte varit för att GoPro'n sticker ut som fan från skallen och man riskerar fastna i allt från trädgrenar till jag vet inte vad. Så hade det varit ett köp. Men verkar väldigt opraktiskt.

Alla erfarenheter som kan hjälpa mig uppskattas. Måste beställas idag eller i morgon.

ehawk

Ny medlem
Contour'en är något dyrare. Men det är så lite att det för mig inte spelar någon roll.

KevinSalonius

Ny medlem
Har inte någon erfarenhet av någon dera men själv så tänker jag köpa en GoPro. ContourHD är dyrare (ca 500kr?) och den har vell inte fisheye som GoPro har.. och vad jag har läst så kan man filma längre med gopron (den kan ta upp till 32gb minneskort, contourhd kan vellan bara ta 16gb max). det jag också tycker att är bättre med gopro är att man kan få bättre pov filmningar för man kan placera den rakt på huvudet/pannan så man ser exakt hur åkaren har tittat osv.

hoppas det här hjälper dej att välja.. =)

clnorberg

Ny medlem
satt i exakt samma sits som du för en vecka sen men har nu beställt en contourHD 720p fast det va pga att jag fick ett rätt bra pris. dock tror jag inte du behöver 1080. pratade lite med en kompis som jobbar på expert och han tyckte att 1080 va lite overkill och att 720´n räcker gott och väl. han sa att 1080 behöver du princip bara om du ska spela upp klippen på typ 52" plasma eller dylikt. och om du köper 720 istället för 1080 så är du i samma prisklass som gopro.

clnorberg

Ny medlem
Kevinnn sa:
Har inte någon erfarenhet av någon dera men själv så tänker jag köpa en GoPro. ContourHD är dyrare (ca 500kr?) och den har vell inte fisheye som GoPro har.. och vad jag har läst så kan man filma längre med gopron (den kan ta upp till 32gb minneskort, contourhd kan vellan bara ta 16gb max). det jag också tycker att är bättre med gopro är att man kan få bättre pov filmningar för man kan placera den rakt på huvudet/pannan så man ser exakt hur åkaren har tittat osv.

contouren har två laserpunkter som du kan sätta igång när du satt fast den på gogglarna så då kan du rikta den exakt så det är i mitten av synfältet. ja gopro´n tar 32gb. men har hört att det är bättre att köpa flera mindre minneskort dock vet jag inte varför.

KevinSalonius

Ny medlem
kollade på några videon som var filmade med gopro och contourhd och jag skulle verkligen ta en gopro ifall jag skulle vara du, med en contourhd så är det som att du skulle ha en vanlig videokamera vid hjälmen så man skulle inte se något av skidaren utan bara det som är framför (man skulle inte se några grabs eller något med den) och med goprons 170 graders lins så ser man allting som åkaren ser, tycker den är väldigt mycke bättre än en contourhd. så jag tycker du ska köpa en gopro =)

KevinSalonius

Ny medlem
clnorberg sa:
Kevinnn sa:

contouren har två laserpunkter som du kan sätta igång när du satt fast den på gogglarna så då kan du rikta den exakt så det är i mitten av synfältet. ja gopro´n tar 32gb. men har hört att det är bättre att köpa flera mindre minneskort dock vet jag inte varför.
Ok, men jag menar mest det att man inte ser något av åkaren, om vi nu tar en skidare till exempel så man ser inte något av skidorna med en contourhd man ser inte grabsen t.ex. (det är iallafall vad jag vet nu när jag sett på några videon av contourhd och gopro), tycker nu iallfall att gopron ser ut att vara bättre.

clnorberg

Ny medlem
135 grader är det på contouren vilket gör att du inte behöver stå upp i röven på nån om du inte ska köra followcam. nu verkar det kanske som jag trashtalkar gopro men det gör jag inte, tror att båda kamerorna är rätt lika.

Senast ändrad:

Franklin

Ny medlem
fördelen med att sprida ut sitt filmat material på flera minneskort är att om något av korten får ett fel så är inte allt material förstört. samma anledning till att man helst ska ha en backup på alla bilder, filmer och annat man vill spara.

själv råkade jag ut för att en disk blev totalförstörd, med alla foton jag tagit sen milennieskiftet. Som tur var hade jag använt en annan disk som "mellanhand" i en överföring och de flesta bilderna fanns kvar på den. sedan dess gör jag en backup på alla bilder så snabbt jag tankat in dem från kameran.

angående 170 eller 135 grader skulle jag välja contouren med 135 grader av samma anledning som kevinnn skrev, du får ligga galet nära en annan åkare för att få vettigt material med en lins som har 170 graders synfält.

fisheye är en kul effekt, men man tröttnar på det riktigt fort..
utan att ha testat någon av kamerorna skulle jag välja contouren just för synfältet och att den INTE har fisheyeoptik

Aleeex

Ny medlem
tänkte på en sak...det ingick ett mjukvaruprogram för contouren? och jag har fått för mig att det bara går att redigera/ställa in kamerafunktioner i programmet som medföljer? känns rätt skumt om det är så.

hittade info:)

man är rätt sugen på en contour faktiskt

Senast ändrad:

ehawk

Ny medlem
Contouren har en programvara som ingår så att man relativt enkelt kan klippa till små filmer. Man gör också mestadelen av kamerans inställningar där. Fördelen med det är att det finns möjlighet att justera kontrast, ljudstyrka etc men samtidigt så är du väldigt begränsad utan dator.

Jag var väldigt inne på Contour'en, ända tills precis innan jag bestämde mig. Mycket pga utseende måste jag säga. Men till slut blev det faktiskt en GoPro HD. Det är några få saker som fällde avgörandet för mig personligen.

1. Första persons perspektiv. Contouren verkar något bättre när man filmar någon framför sig (i alla fall på avstånd), men ger ett sämre upplevelse i förstapersonsperspektiv. Jag var lite skeptisk till fish-eye perspektivet först, men efter att ha sett ca 75 miljoner videoklipp den senaste veckan, så blev det min konklusion i alla fall. Vill man ha mindre fish-eye effekt så är det bara att köra på full HD inspelning så minskar vinkeln något.

2. Gadgets. Det finns mycket fler möjligheter med de tillbehör som GoPro'n har och med den kommande LCD displayen, trådlösa microfonen och det redan vattentäta kamerahuset så har den ett övertag på Contouren och man kan variera filmandet en del. Samtidigt har den även en vanliga kamerafunktionen där man kan ta stillbilder. Hur användbard den är återstår dock att se, men man har möjligheten i alla fall.

Oavsett så var det ett oerhört close call och jag är fortarande inte helt säker på om det var rätt val. 2 veckors filmning i Utah kommer nog att avslöjja ett och annat. Kanske man kommer hem med en Contour också ;)

Det var mina 5 cent så länge! Tack för all input. Kanske det hjälper någon mer.

Franklin

Ny medlem
Johan-S sa:
Tipps på billigt ställe att beställa från ? Contour Hd...
billigt och billigt, men den finns på scandinavian photo visar en enkel sökning via prisjakt. priset säger jag inte, något ska du få göra själv..

Senast ändrad:

FilleJ

Aktiv medlem
clnorberg sa:
Kevinnn sa:

Det har med pixlarna att göra. Med för mycket minne på ett så litet minneskort så tar pixlarna helt enkelt för mycket plats. Dom blir för små så att dom kanske till och med faller bort då dom använder för mycket data... Kan inte precis hur det funkar men vi lärde oss lite om det på en föreläsning här om dagen. Det har med att 1orna och 0orna i minnet helt enkelt blir för små i ett så stort minne på så liten yta att man kan tappa vissa pixlar.

Franklin

Ny medlem
FilleJ sa:
Det har med pixlarna att göra. Med för mycket minne på ett så litet minneskort så tar pixlarna helt enkelt för mycket plats. Dom blir för små så att dom kanske till och med faller bort då dom använder för mycket data... Kan inte precis hur det funkar men vi lärde oss lite om det på en föreläsning här om dagen. Det har med att 1orna och 0orna i minnet helt enkelt blir för små i ett så stort minne på så liten yta att man kan tappa vissa pixlar.
största vinsten med att ha flera minneskort är snarare att du inte riskerar att bli av med allt material om kortet går sönder eller tappas bort :p
speciellt eftersom det är en marginell prisskillnad mellan att köpa t.ex. 2 x 8gb eller 1 x 16gb..

Franklin

Ny medlem
FilleJ sa:
största vinsten med att ha flera minneskort är snarare att du inte riskerar att bli av med allt material om kortet går sönder eller tappas bort :p
speciellt eftersom det är en marginell prisskillnad mellan att köpa t.ex. 2 x 8gb eller 1 x 16gb..

mholm

Ny medlem
ehawk sa:
Oavsett så var det ett oerhört close call och jag är fortarande inte helt säker på om det var rätt val. 2 veckors filmning i Utah kommer nog att avslöjja ett och annat. Kanske man kommer hem med en Contour också ;)
Har du något mer att berätta om kameran efter filmningen i Utah? Användarvänlighet, fästen och dylikt?

Dela gärna med dig av dina erfarenheter här eller i den här tråden!

EricKarlsson

Ny medlem
Jag tycker du ska köpa gopro´n. Äger själv en och är riktigt nöjd med den! Har provat den en vecka i Alperna med både solljus och mulet väder, bäst va den i solljus men var ändå helt okej i mulet.

Lycka till!

E

ericsundberg

Guest
GoPro skare va!
Grym Kvalité på korten asså! skarpa och fin färg blir det..

SVENKE

Ny medlem
kör med en contourHD 720p å jag är väldigt nöjd med den, sen är det många kompisar som har GoPro å dom är väldigt nöjd med den. men det är ju upp till var å en hur mycket vidvinkel/fisheye man vill ha.
sen som jag fattade det så skulle du köra skogen med kameran å du hade bara tänkt filma dig själv?
ska du stanna å filma någon kompis som åker så rekommenderar jag contouren starkt då du annars måste stå väldigt nära me GoPro på grund av deras fisheye.
men ska du bara filma dig själv så kan GoPro va det bästa alternativet!

Snowboardolle

Ny medlem
med gopro's alla fästen kan du sätta den lite överallt medans contour bara sitter på goggle bandet. Så jag rekomenderar gopro. Du kan också vrida gopro så att den kolla neråt eller uppåt. du kan sätta den på sidan av hjälmen(likadant som contour) om du vill. Gopro är också billigare

anda

Ny medlem
Snowboardolle sa:
med gopro's alla fästen kan du sätta den lite överallt medans contour bara sitter på goggle bandet. Så jag rekomenderar gopro. Du kan också vrida gopro så att den kolla neråt eller uppåt. du kan sätta den på sidan av hjälmen(likadant som contour) om du vill. Gopro är också billigare
Ja nu vet jag inte riktigt vart du fått din information ifrån, men kan ju börja med att säga att man bara kan sätta kameran på gogglebandet är fel. Du får med ett klisterfäste så att du kan sätta kameran på hjälmen eller vart du vill.
Detta fäste kan man också ställa in så att kameran filmar uppåt eller neråt.

Sedan finns det ju även flera fästen att köpa till denna kamera så som, sugpropps stativ, X-shot stav, fäste för vanligt stativ, fäste för cykelstyre mm.

Du säger även att Gopro är billigare än Contouren. Detta beror ju helt på vart du köper den osv. Du kanske har kollat på Contour Hd Gps som är något dyrare än den vanliga. Men jag skulle vilja säga tvärtom, för när jag har kollat runt så har priserna vart ungefär lika, och oftast Contour något billigare. ( Kanske kollat olika affärer!).

Willlmutt

Ny medlem
För student kostar Contour hd 1080p lite drygt 1700 kr på dustinhome, bara ett litet tips:)

Senast ändrad:

Snowboardolle

Ny medlem
J4y1Films sa:
Snowboardolle sa:
Ja nu vet jag inte riktigt vart du fått din information ifrån, men kan ju börja med att säga att man bara kan sätta kameran på gogglebandet är fel. Du får med ett klisterfäste så att du kan sätta kameran på hjälmen eller vart du vill.
Detta fäste kan man också ställa in så att kameran filmar uppåt eller neråt.

Sedan finns det ju även flera fästen att köpa till denna kamera så som, sugpropps stativ, X-shot stav, fäste för vanligt stativ, fäste för cykelstyre mm.

Du säger även att Gopro är billigare än Contouren. Detta beror ju helt på vart du köper den osv. Du kanske har kollat på Contour Hd Gps som är något dyrare än den vanliga. Men jag skulle vilja säga tvärtom, för när jag har kollat runt så har priserna vart ungefär lika, och oftast Contour något billigare. ( Kanske kollat olika affärer!).
gopro kan också filma när du surfar snorklar eller dyker. och så har den fisheye.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp