Dagens fynd, värt köp?

sboss

Ny medlem
Tjenare
ska iväg och säsonga nästa vinter och har lite lätt börjar kolla in skidor som skulle passa att släpa med sig. Blir till alperna lr US.
har tänkt mig två par skidor ett par fetingar och ett par lite billigare allround som är mer inriktade åt park. Fetingarna lutar åt EP, Hellbent, Scratch Steeze eller JJ men den tiden det bekymret.

Nu till dagens fynd! Såg att stadium startat rea idag. Hittade völkl wall+ marker griffon binding för 3000kr och K2 kung fujas med griffon bindning för 3000. spontant känns det som bra pris och båda alternativen känns intressanta som komplement till fetingarna. Har tänkt använda dessa skidor till parkåkning + vid sämre snöförhållanden, lite hajk och i pist.
K2 kung fujas fanns dock bara i 169. Wall fanns i 169 och 177. Jag är ca 182cm och väger run 75.
Tycker ni dessa skidor är värda köp? skulle kunna leta begagnat också men priset känns som sagt ganska ok? vilken längd är bäst, är fujas 169 för korta?
shizo skulle iof va skönt till dessa lagg men får väl köra på griffon som det är nu..är stadium ok på att montera lr bör man göra det ngn annan stans? blir nog mittmontering jag väljer som det ser ut nu...

Tacksam för snabba svar eftersom skidorna snart kanske säljs ut
ha det gott:)

Corin

Aktiv medlem
Wall 177 är nog ett riktigt bra altenativ. Själv gillar jag att köra på längre skidor men de funkar sjukt bra i parken och pisten. Riktigt bra för att vara parkskidor (parkskidor i allmänhet är ofta ganska dåliga skidor). Jag säger köp! Ett sånt erbjudande kommer inte varje dag.

sboss

Ny medlem
det låter bra med wall, är de ok i offpisten också?
Någon som har koll på hur fujas står sig i parken då? antar att de är lite hetare offpist men är 169 fujas för kort för min längd och vågar jag låta stadium montera bindningarna?

osst

Ny medlem
wall i offpist låter inte så bra. Symetrisk parkskida mittmonterad funkar aldrig bra i offpist. Kommer nog sjunka ganska bra! Kung fujas 179 cm vore ett bättre val. Finns på min stads stadium till samma pris antar jag kolla inte på lappen men den var röd=rea. Staden är förövrigt Falun.

sboss

Ny medlem
Jo står väl mellan ett par allround skidor och ett par mer eller mindre rena parkskidor, bara att bestämma sig vilka som bäst kombineras med ett par riktigaa fetingar. Men frågan kvarstår hur fujas klarar sig i parken (någon som har erfarenhet av dem i park??) och om stadium monterar skidor bra?

Corin

Aktiv medlem
Allround är ju istället för både fetingar och park, så jahg tycker att du ska köra på wall 177. En allroundskida kompromissar på allting, inte lika bra som en "riktig feting" i puder och inte lika bra som en parksida i parken. Dock brukar de flesta allroundskidor vara bra skidor och helt okej ändå. Men har man ett sånt här erbjudande tycker jag absolut man ska köpa ett par parkskidor och ett par fetingar.

Totemann

Ny medlem
Ifall du funderar på att dra över pölen och åka nästa säsong så tänk också på att:
Ett par skidor funkar ofta bra att plocka med sig i bagaget (man får dra ner på annan packning) men vill man ha med sig flera par så kommer man får börja betala för extra specialbagage..
Dessutom är skidorna ofta lite billigare om man handlar dom på platser där dollar gäller ;) (Vi kollade lite på det förra säsongen och kom fram till att man typ fick bindningarna på köpet..)

Fega inte ur och köp ett par 95mm "fetingar" utan slå på stort, mina 115 SFB är jag kanonnöjd med!
Parkskidor är ju lite mer vad som helst - gör inget om de är 2 år gamla och lite trista stålkantr..

Så tänker jag nu när jag är alldelles för trött!

Totemann sa:
tänk också på att:
Ett par skidor funkar ofta bra att plocka med sig i bagaget (man får dra ner på annan packning) men vill man ha med sig flera par så kommer man får börja betala för extra specialbagage..
...om på incheckningspersonalsens fråga: "Ligger det verkligen bara ett par skidor i din skidbag" svarar "ja" med ett oskyldigt leende så brukar det inte vara några problem så länge vikten är ok :)

sboss

Ny medlem
haha ok låter bra.
har dock absolut inte tänkt fega ur, dessa skidor ska jag ha som komplement till ett par fetingar. bra tips om att det troligen är billigare att shoppa i usa men skulle ändå vilja ha ett par skidor till våren och fram tills nästa säsong. kommer de helt klart följa med om det blir en säsong i alperna och får kanske försöka lägga in oskyldiga-leende tekniken om det blir usa.

Tror det är bättre att köpa något av de nya alternativet här, bra nya skidor och billigt istället för begagnat och kanske lite billigare? Skulle va gött med lite allmountain fram tills jag sticker, men tror nog ändå jag blir mest nöjd om jag köper Völkl. K2 fujas kanske är för lik en bredare skida? önödigt att ha två liknande skidor...

Totemann

Ny medlem
JohanKristofers sa:
Totemann sa:
tänk också på att:
...om på incheckningspersonalsens fråga: "Ligger det verkligen bara ett par skidor i din skidbag" svarar "ja" med ett oskyldigt leende så brukar det inte vara några problem så länge vikten är ok :)
Så länge vikten är ok.. ;)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp