Dags att uppdatera utrustning. Tips?

cappe97

Ny medlem
Hej!

Är nu sugen på att uppdatera min setup efter ett återfunnet skidintresse. Är van skidåkare som i princip växt upp i skidbacken.
Har fått upp intresset för toppturer (ska göra min första tur i vinter) och puderåkning, men är inte så påläst när det kommer till utrustning.
Eftersom jag bor i Dalarna blir det (tyvärr) mest åkning i pist med familj och vänner till kanske 80-90%. Dock vill jag ha skidor som kan prestera någorlunda när jag väl åker i pudersnö och som är lämpliga för turer. Är det möjligt att hitta ett och samma par skidor som kombinerar mina intressen?
Det hade varit idealt att kunna hitta skidor, bindningar och pjäxor som fixar detta, och inte behöva köpa flera par skidor osv.

Uppskattar verkligen om någon här på Freeride kan upplysa mig bättre, och någon kanske t.o.m. har något till salu?

Tack på förhand!

Halvsmurfen

Aktiv medlem
Hej

Du beskriver en fråga som egentligen är flera tidningsartiklar.

Börja med

Sen är det ju frågan om vilka skidor men det är lättare att hitta best of xxx på nätet

Sist innan topptur. Utbilda dig i lavinfrågan med medföljande utrustning mm.

Kanske enklast att haka på någon gruppresa för att prova på samt om det går låna prylar.

packåsna

Medlem
För din tilltänkta användning låter det som att du bör köra på utrustning som gör sig bra i pisten, men också kan hantera lite toppturande då och då. Pjäxor är det viktigaste du köper, och överväger man att gå på topptur ibland så ska de absolut ha gåläge samt tech-inserts så att de är kompatibla med tech-bindningar. Se till att få hjälp med pjäxvalet (och bootfit) i butiken så löser sig pjäxfrågan på bästa sätt.

För bindningar låter det som att du absolut ska ha en hybridbindning, dvs Shift, Duke PT eller CAST, som låter dig köra på obehindrat i pisten.

För skidor så beror det ju helt och hållet på hur du tänker åka med dem. För svenska fjällen skulle jag säga att du inte bör gå mycket bredare än 100 mm i midjan om du bara tänker ha ett par. Prova gärna innan köp. Kanske kan Norse The Enduro eller Extrem Project 100 vara en utgångspunkt i din jakt (de är dessutom båda svenska företag)? De är båda vassa i pist men har tillräckligt med bredd för att kunna användas när det lagt sig lite fluff också.

Rossirossi

Medlem
Jag drog ihop en ”one-quiver” setup i slutet på förra säsongen med syftet liftburen topptur då & då, vilket nu i efterhand med facit i hand blivit noll liftburen topptur och cirka 80% pist och 20% topptur. som jag nu har hunnit åka på & gå med i cirka 6 veckors tid.

Jag kör Black Crows Atris (108 midja) med bindningen Marker Duke PT 16. Skidorna väger betydligt mer än tjejens setup som är ett par Black Diamond Impulse 98 med en rambindning från Marker.

Jag tycker att min setup fungerar utmärkt, bortsett från att efter ett par dagars skidåkning i benen och enstaka toppturer så suger det bra i benen om du vill gå uppför mer än 2-3 gånger under samma tillfälle.

Jag tycker att skidorna funkar väldigt bra i pisten, men framför allt i lite stökigare snö. Finns säkert en uppsjö av olika setups som är en allätare förutom renodlad topptur. Men Atris & Impulse med en rambindning eller hybridbindning är i alla fall två skidor som jag vet funkar för ditt syfte.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp