Dags för nya pjäxor!

SixtenS

Ny medlem
Hejhej!
Har tänkt köpa ett par pjäxor nu under rean. Har lite planer på att börja åka lite mer offpist, kanske gå lite också. Tittade lite på Salomons quest-serie men har rätt dålig koll på om deras nyare QST-modeller är lika bra som de gamla questsen? Är de något att ha?

Undrar också hur man bör tänkta med flexen på freeride-pjäxor, antar att de automatiskt blir lite mjukare än pistpjäxor, de flesta har väl dessutom bara tre spännen?

Alltså: vill ha ett par som funkar bra i pisten men som jag också kan utvecklas i utanför pisten.

Vad tror ni?
Tack på förhand!

FJS9091

Medlem
jag har gått över mer till offpist denna säsongen.. efter mycket velande så behöll jag mina race pjäxor och satte på pistbindning på mina nya skidor.. i det här läget med små barn och lite tid handlar det uteslutande om liftnära offpist så jag behöver inte kompromissa med prestanda i backen, ska jag gå korta sträckor så tar jag hellre extravikten av ett par damaskers/alpine trekkers.. Reine Barkered envisas med sina blå Lange..

dallan

Medlem
Qst är bättre än Quest pjäxorna, förutsatt att dom passar sin fot.

Jag kör i helgen på ett par hårda pistskidor med mina QST 130, om det är något i den kombon som fallerar är det han som skriver.

hva

Ny medlem
Köpte mig ett par qst 100 denna säsong och mina styvare pjäxor har blivit stående sedan dess. Tycker de är lika sköna/bra till hårt och isigt på mina dobermann evo x, som till mjukt och uppkört på mina pinnacle 95'or. Grymt nöjd med den pjäxan :)

jarnebring

Aktiv medlem
Har haft gamla Quest 120 och den funkade riktigt bra även till lite styvare pistskidor. Kompletterade med XMAX (salomons turist-race) för några år sedan då jag även köpte deras charger XDrive 8.8 FS, och med den skidan märkte jag faktiskt en skillnad. Det gick att driva skidan på ett bättre sätt med XMAX-pjäxan och få den att komma till sin rätt. Men ... det är en väldigt styv skida som kräver rätt mycket input av åkaren för att bli riktigt kul. Så åker du en styvare charger kan det vara något att överväga.

Senast ändrad:

SixtenS

Ny medlem
Tack för alla svar!
Lutar nog åt ett par QST 120, måste bara prova dem ordentligt en gång till.

Generellt känns det ändå som att friåkningspjäxor är något mjukare trots högt flex-tal än vanliga pistpjäxor. Provade exempelvis Xpro 100 samtidigt som Tecnicas Cochise 130 här om dagen och tyckte typ att Xpron kändes hårdare. Är jag galen eller kan det stämma?

Senast ändrad:

jarnebring

Aktiv medlem
Du har rätt i att man inte kan gå på flexnummer. 100 i ett märke/modell kan skilja sig rätt mycket från 100 i ett annat märke/modell (vet dock inte om den specifika jämförelsen du nämner stämmer). Jämför med hur dina gamla känns och om du vill ha styvare/mjukare. Olika plast styvnar också lite olika i kyla. Rekommenderar att gå lite styvare om du väljer mellan t ex 110 och 120 eftersom du alltid kan mjuka upp en flex. Tvärtom går inte.

Senast ändrad:

SixtenS

Ny medlem
jarnebring sa:
Du har rätt i att man inte kan gå på flexnummer. 100 i ett märke/modell kan skilja sig rätt mycket från 100 i ett annat märke/modell (vet dock inte om den specifika jämförelsen du nämner stämmer). Jämför med hur dina gamla känns och om du vill ha styvare/mjukare. Olika plast styvnar också lite olika i kyla. Rekommenderar att gå lite styvare om du väljer mellan t ex 110 och 120 eftersom du alltid kan mjuka upp en flex. Tvärtom går inte.
Tack! Jag förstår, men är det inte också så att friåkningspjäxor som QSTn ofta är lite mjukare bara på grund av designen?

jarnebring

Aktiv medlem
Om pjäxan har gåläge innebär det en mindre rigid konstruktion jämfört med en ”normal” pistpjäxa. Dom styvaste pjäxorna är gjutna i ett stycke, s.k. ”plugg-boots”.

SixtenS

Ny medlem
Tack för hjälpen! Köpte ett par QST 120 till slut! Lite nojig över att de kanske egentligen är lite för hårda för mig, men får väl helt enkelt träna upp benen lite ;)

marks

Ny medlem
jarnebring sa:
Hur gör man för att mjuka upp en flex?

jarnebring

Aktiv medlem
marks sa:
jarnebring sa:
Man kan t ex skala bort lite plast. Byta strap. Gå till en kunnig pjäx-människa och få hjälp. De jag har bra erfarenhet av är Johan på Skistar Concept i Skalet samt Alpingaraget i Sthlm (via klubb dock, så vi fick tillgång till folk som kanske inte den vanlige konsumenten har ...). Det kostar inte skjortan.
Finns duktiga i andra orter också som jag inte har koll på, andra kan nog fylla i. Generellt är det butiker som servar race-folk. Utrustningsfokus är som högst där.

marks

Ny medlem
jarnebring sa:
marks sa:
jarnebring sa:
Man kan t ex skala bort lite plast. Byta strap. Gå till en kunnig pjäx-människa och få hjälp. De jag har bra erfarenhet av är Johan på Skistar Concept i Skalet samt Alpingaraget i Sthlm (via klubb dock, så vi fick tillgång till folk som kanske inte den vanlige konsumenten har ...). Det kostar inte skjortan.
Finns duktiga i andra orter också som jag inte har koll på, andra kan nog fylla i. Generellt är det butiker som servar race-folk. Utrustningsfokus är som högst där.
Tack! Då vet jag att det gör görbart! Funderar på att gå upp i flex..

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp