Dags för nytt röstningsystem på Freeride?

johan

Administrator
När jag sammanställde och undersökte hur betygen på videoklipp delas ut så har jag kommit fram till att det är dags för en ändring. De allra flesta ger antingen fullpoäng eller lägsta poäng. Alla andra betyg däremellan är väldigt sällan använda.

1 19.0 %
2 0.5 %
3 1.9 %
4 0.4 %
5 3.4 %
6 0.8 %
7 6.3 %
8 2.2 %
9 24.1 % (när vi hade 1-5 betyg, så blev en 5:a en 9:a)
10 40.9 %

Så det lutar helt klart mot en ändring som speglar det bättre. Funderar just nu på två olika sätt:

A) Bara +1. Tycker man något är dåligt får man skriva en kommentar och motivera. Det hjälper förhoppningsvis filmskaparen med att förbättra sig. (modell Facebook)
B) Både +1 och -1 så man kan visa vad man gillar och inte gillar. Risk att personer röster ner andra för att höja någon annan/sig själv. (modell Newschoolers)

Vad tror du skulle fungera bäst?

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Ett alternativ som skulle kunna fungera bra är att istället för att låta folk sätta siffror, röstar man på ett "påstående", typ skalan 1-5 skulle kunna göras om till dålig, okej, sevärd, bra och fantastiskt. Sedan kan man antingen presentera ett median-värde (så att filmen då skulle få betyg typ "bra" eller "sevärd") alternativt att man helt enkelt visar filmernas medelbetyg i form av ett siffervärde.

SirTM

Aktiv medlem
Jag har en fråga, när jag satt en 10a på någon riktigt bra film så går det betyget som står brevid stjärnorna ner :/ vene om ni fattar men ändå... Vore fint om någon viste varför detta händer

johan

Administrator
Vattendroppe sa:
Ett alternativ som skulle kunna fungera bra är att istället för att låta folk sätta siffror, röstar man på ett "påstående", typ skalan 1-5 skulle kunna göras om till dålig, okej, sevärd, bra och fantastiskt. Sedan kan man antingen presentera ett median-värde (så att filmen då skulle få betyg typ "bra" eller "sevärd") alternativt att man helt enkelt visar filmernas medelbetyg i form av ett siffervärde.
Tidigare när skalan var 1-5 fanns det ett "påstående" (5 - Världsklass, 4 - Grymt, 3 - Helt ok, 2 - Njaa, 1 = Suck) för att hjälpa till. Tyvärr hjälpte det inte.

Iller

Ny medlem
Plus o minus är ingen dum idé men man kan ju undvika att räkna samman så att säga.
Då blir resultatet tex 45+ / 20- (och inte +25). Fördelen med det är att man faktiskt ser hur många som gillat ett klipp respektive ogillat och inte ett snitt som kanske mest avspeglar att många har haft en åsikt. Jag vet inte om det är så NS fungerar. Det mest intressanta är rimligen en klipp som många gillar och många andra ogillar, så länge orsaken till att "ogilla" inte är att höja sina egna klipp.

Man ställer sig tyvärr frågan om snittåldern på de som kategoriskt endast väljer 10 och 1 som betyg.

D

Deleted member 80259

Guest
Plus och minus rockar! Bara dom inte tar ut varandra, inget jävla snitt... båda ska synas!

Fan vad jag hatar idag när jag trycker EN jävla stjärna också blir betyget ändå typ 6.8... visst jag vet hur det fungerar men när man vill trycka ner nån jävel blir man jävligt less på att det blir så högt ändå. Även om man är den enda som röstat.

AugustAhlnas

Ny medlem
Jag sätter 1or för att snittet blir alldeles för bra annars på filmer som faktiskt är skit :D Så inte så att det blir 6,3 om man sätter en 1a som första person.

Senast ändrad:

JoPet

Ny medlem
Av de två alternativen, så är nog B bäst. Bara +1 säger ju inte så mycket.

Men tror tyvärr det inte kommer göra så stor skillnad. Då de som i nuläget röstar 9-10:or på filmer som inte är värda det utan att tänka efter. Fortfarande kommer ge +1 och fylla kommentatorsfältet med hyllningar.

Sen är frågan hur -1 kommer att "värderas". Tyvärr spelar ju inte röstningssystemet/skalan så stor roll, om inte det används på ett vettigt sätt.
Brukar vara bättre att gå efter visningar / favoriter när man kollar runt bland filmerna. :)

la_grave

Aktiv medlem
Hindra folk från att inflatera betygen. På individnivå får man inte avvika allt för mycket från mittvärdet, då får man inte längre rösta. Meningslöst med folk som sätter tio (eller ett) på allt och alltså får nära tio i snitt i utdelade betyg. Då är man allt för okräsen. Lösningen skulle vara att man förlorar sin rätt att rösta (under en period). Sedan får man förstås se till att balansera detta med någon slags kompensatorisk algoritm som får provas fram allteftersom.

OVesterlund

Ny medlem
Tycker själv att alternativ b skulle vara bäst, men ställ frågan i skidbatometern så man kan se vad fler tycker?

Rastavibrationer

Aktiv medlem
Det var bättre som det var förrut med betyg ett till fem och ett annat typ av genomsnitt. Idag är det rätt svårt att se vilka filmer som verkligen är bra och vilka som är skit. Men alternativ b röstar jag på om något!

Kiliam

Ny medlem
Grymt! Jag har glott runt lite och tror att det kommer att funka skitbra.
Vad händer med funktionen "sortera på: Betyg"? Kommer de som toppar nu alltid att vara i topp eller kommer det ändras när det nya systemet har kommit igång?

johan

Administrator
Kiliam sa:
Vad händer med funktionen "sortera på: Betyg"? Kommer de som toppar nu alltid att vara i topp eller kommer det ändras när det nya systemet har kommit igång?
Kul! Ja sortera på betyg kommer att ändras när det nya systemet varit igång ett tag.

Kiliam

Ny medlem
johan sa:
Kiliam sa:
Kul! Ja sortera på betyg kommer att ändras när det nya systemet varit igång ett tag.
Låter super! Hoppas att resten av Freeride också gillar det.

johan

Administrator
Nu är gamla favoriter konverterade till + Gilla. Tanken är att det längre fram ska gå att lista vilka videoklipp man gillar.

OVesterlund

Ny medlem
johan sa:
Nu är gamla favoriter konverterade till + Gilla. Tanken är att det längre fram ska gå att lista vilka videoklipp man gillar.
Just det tyckte jag inte var så bra. Nu är alla mina favoritmarkerade klipp borta, och jag tycker att man borde skilja på röstningssystemet och favoriterna.

Jag vill kunna spara de klippen jag verkligen gillar som favoriter, men jag vill även kunna rösta upp de klipp som jag tycker förtjänar det, men ändå inte är värda att favoritmarkeras. Utan att de sparas på samma ställe där favoritklippen är.

Min åsikt är att favoritmarkeringssystemet ska vara samma som det har varit, och att + Gilla/- Ogilla bara ska vara röstningssystemet.

flerkz-thecalle

Ny medlem
Freeride, det verkar som ni saknar en webbdesigner, varför i hela friden ska knapparna vara olika stora? ser förjävligt ut.

OVesterlund

Ny medlem
Märker att ni har gjort så att de "+Gillade" klippen nu är de nya favoritmarkeringssystemet. Funkar det bra? Nej, verkligen inte! Helt värdelöst skulle jag säga... Nu har jag ca 160 klipp som är gillade, och majoriteten av dem är klipp som jag bara tyckt förtjänat att få en gilla, men som jag inte skulle vilja spara som favorit.

Om jag väljer att bara gilla de klippen jag vill ha som favoriter, så kan jag inte rösta på alla klipp jag vill rösta på.
Väljer jag att använda "+Gilla" endast för att rösta har jag inget sätt att spara favoriter, då jag snart kommer ha gillat tusentals klipp. (Ja, jag vet. Man kan använda bokmärken i webbläsaren, men det är mycket enklare med favoritsystemet som var tidigare på FR.)

Så lägg till "Lägg till i favoriter" igen och använd bara gilla/ogilla för röstning. Snälla. Det skulle vara så mycket bättre, och jag tror inte att jag är ensam om att tycka det heller.

Anzom

Aktiv medlem
Trevligt att få testa det nya gillningssystemet ett stund. Vad jag kan se finns det ingen funktion i att ha minus. Dags att gå över till modell a?!

johan

Administrator
OVesterlund> Jag är helt med på vad du menar. Är det flera som saknar den gamla funktionen för att spara favoriter? och hålla det skilt från +Gilla?

Anzom> Tycker du det är onödigt att det går att rösta -Ogilla eller är det för att antalet ogilla-röster inte används i någon större utsträckning?

Jag och jeppenator har även diskuterat att hur man ska konvertera de gamla röstera 1-10 till det nya +Gilla & -Ogilla system. Vi kom fram till att betyg 6-10 skulle kunna bli en +Gilla och betyg 1-5 gör vi inget med. Vad tror ni om det?

FBacklund

Ny medlem
johan sa:
OVesterlund> Jag är helt med på vad du menar. Är det flera som saknar den gamla funktionen för att spara favoriter? och hålla det skilt från +Gilla?

Anzom> Tycker du det är onödigt att det går att rösta -Ogilla eller är det för att antalet ogilla-röster inte används i någon större utsträckning?

Jag och jeppenator har även diskuterat att hur man ska konvertera de gamla röstera 1-10 till det nya +Gilla & -Ogilla system. Vi kom fram till att betyg 6-10 skulle kunna bli en +Gilla och betyg 1-5 gör vi inget med. Vad tror ni om det?
ja, man vill ju kunna rösta på/gilla olika klipp utan att få dem som "favoriter"...
själva gilla-systemet har jag egentligen ingen åsikt om, vet inte om jag gillar det mer eller mindre än det gamla.
men favoriter vill jag gärna ha tillbaka!

linder

Aktiv medlem
johan sa:
Jag tycker detta är sjukt otydligt och har vissa ggr fått klicka på den igen för att se om det blir fler eller färre röster.

En värdelös gimp bild från sängen på hur jag helst hade sett att det såg ut :)

Håller även med föregående om att +gilla och favoriter bör vara skiljt, finns en anledning till varför youtube har det så och det är för att det är fett bra!

Senast ändrad:

LudvigKleman

Ny medlem
Jag tycker att ni borde ta bort ogilla knappen så att man istället får komma med konstruktiv kritik i kommentarerna. Detta skulle leda till att uppladdaren kan få reda på vad som ogillas och varför istället för att bara få reda på att det ogillas.

U

user133436

Guest
LudvigKleman sa:
Jag tycker att ni borde ta bort ogilla knappen så att man istället får komma med konstruktiv kritik i kommentarerna. Detta skulle leda till att uppladdaren kan få reda på vad som ogillas och varför istället för att bara få reda på att det ogillas.
+1. Vad ger en Ogilla Knapp? Ett enkelt sätt att trycka ner folk?

johan

Administrator
Jag skulle gärna vilja höra lite fler åsikter kring Ogilla-knappen. Fyller den en funktion eller ska den bort?

Heddious

Aktiv medlem
instämmer med några ovanstående talare om att ogilla inte är väsentlig. isåfall får man väl hellre lämna konstruktiva kommentarer, det kräver mer eftertanke än ett enkelt knapptryck - dvs inte lika lockande att bara "snabbdissa" någon.

johan

Administrator
Nu är Ogilla-knappen borta, hoppas ni gillar =)

Gamla betyg är nu överförda. Betyg 6-10 har resulterat i en +Gilla istället. Även topplistan är ändrad så den baseras på antalet +Gilla. Nya topplistan: https://www.freeride.se/video/?s=r

Nu står det Gillar efter att man tryckt +Gilla så det skiljer sig tydligare.

EAarup

Ny medlem

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp