Dåliga knän pga breda skidor?

JanN

Medlem
Hej!

Finns det negativa erfarenheter av dåliga knän orsakade av breda skidor?

Såg t.ex. denna kommentar i en tråd angående Kuros: "Med så breda skidor tar knäa duktigt med stryk, kunde inte gå ner på huk sista tre veckorna". AJAJ....

Var tror ni att gränsen går för en"hälsosam" skida? ca. 120mm i midjan?

Själv åkt på skidor med 117 resp 112mm i midjan de senaste åren och har lyckligtvis inga problem ännu. Har dock på känn att knäna inte direkt blir bättre med åldern... Skulle gärna skida aktivt ännu i 40år!

Utter

Aktiv medlem
Snarare tvärtom, bredare skidor har gett en mycket mindre slitsam lössnöåkning jämfört med hur man slet runt grejerna förr. Hur mycket det sliter på knäna handlar mycket mer om skärning och flex än bredd enligt mina erfarenheter.

JanN

Medlem
Utter sa:
Snarare tvärtom, bredare skidor har gett en mycket mindre slitsam lössnöåkning jämfört med hur man slet runt grejerna förr. Hur mycket det sliter på knäna handlar mycket mer om skärning och flex än bredd enligt mina erfarenheter.
Tack för de kloka orden. Ifall vi bortser från lössnö...hur är det med alla transportsträckor/pister/hårda traverser etc? Vi spenderar ju tyvärr rätt mycket tid utanför pudret med våra freeride-skidor.

havreboll

Aktiv medlem
Ser inte hur skidans bredd skulle kunna påverka. Antar att det många tänker på är att en bredare skida har mer hävstång gentemot underlaget. Dock sitter skidan fast i pjäxan som i sin tur sitter fast mot underbenet så någon vridning i knäet kan inte jag se. Det som däremot skulle kunna påverka är om man måste köra hoppsväng/tura med bredare och oftast tyngre skidor.

Utter

Aktiv medlem
Transportsträckor, ingen fara. Värre med smala nervösa skidor med mycket skärning skulle jag tro. Hårda traverser har du däremot rätt i att det kan slita lite med det ökade vridmomentet en bred skida ger. Jag tror att ett par mjuka fina lagg med rejäl bredd kan vara riktigt snälla, gäller bara att välja rätt skidor. T ex så är Black Diamond Megawatt 122 i midjan, rejält mjuka men ändå stabila. Lätt att bara slarva runt med.

snorkel

Aktiv medlem
Borde inte bredlaggscarving i hård pist vara det som tar mest på knäna? Även skråande på kant långa sträckor med belastning på bara ena sidan sliter väl på knäna? Upplever det iallafall jobbigare när man går med skidor över 100 än under 100mm. Är det löst underlag så man står på hela skidan spelar det naturligtvis ingen större roll.

SiSt

Medlem
Høres umiddelbart ut som dette ikke er noe å bekymre seg for.

Dersom vi dekomponerer kraften fra stålkanten opp til kneet ser det omtrent slik ut:

Vertikal kraftarm, 50-55cm
Horisontal kraftarm, skiens bredde /2, ca 5-6cm

Momentet rundt kneet er slik sett 1/10 så stort pga skiens bredde som det vil være på grunn av kneets høyde over skien. Bredden på skiene kan slik sett utenkelig være "farligere" for knærne enn plutselige slag eller liknende fra underlaget som kan få skiene til å hekte. (Dette er selvfølgelig ideele tilfeller med enten vertikal eller horisontal kraftkomponent, whatever.)

For ikke å snakke om vridning pga hekting av tupp/tail... :o Rocker må jo sånn sett gjøre underverker for sikkerheten til skikjøreres knær.

snorkel

Aktiv medlem
SiSt sa:
Høres umiddelbart ut som dette ikke er noe å bekymre seg for.

Dersom vi dekomponerer kraften fra stålkanten opp til kneet ser det omtrent slik ut:

Vertikal kraftarm, 50-55cm
Horisontal kraftarm, skiens bredde /2, ca 5-6cm

Momentet rundt kneet er slik sett 1/10 så stort pga skiens bredde som det vil være på grunn av kneets høyde over skien. Bredden på skiene kan slik sett utenkelig være "farligere" for knærne enn plutselige slag eller liknende fra underlaget som kan få skiene til å hekte. (Dette er selvfølgelig ideele tilfeller med enten vertikal eller horisontal kraftkomponent, whatever.)

For ikke å snakke om vridning pga hekting av tupp/tail... :o Rocker må jo sånn sett gjøre underverker for sikkerheten til skikjøreres knær.
Visst men belastningen blir nära nog dubbelt så stor som för en smal pistskida. Knäna är dessutom inte designade för att ha 130 mm breda "fötter".

SiSt

Medlem
Joda, men fortsatt mindre enn 1/10 av hva du får horisontalt. Kneet driter i hvilken kraftkomponent som vraker det.

Husker jeg fikk vondt i knærne etter noen dager på maden ak (108mm), i gamle dager, nå kjører jeg hele sesongen på 115mm uten problemer. Mistenker at det var psykosomatisk.

Senast ändrad:

Mountain_Man

Aktiv medlem
Jag tror som snorkel att hårt underlag i allmänhet och puckel i synnerhet kan ta på knäna med feta skidor, kan mycket väl vara en teknik och styrkefråga ... men jag tror man ska se upp.

Detsamma gäller vid turåkning och då speciellt på skrå och hårt underlag där belastningen kan bli riktigt jobbig, men även rakt uppför innebär ju feta skidor extra tyngd och bredare gång ... var försiktig om du är ovan!

/MM

LawndartGustav

Aktiv medlem
Har haft mer problem med ont i fötterna pga den extra vridningen vid åkning på hårt underlag med breda skidor... (typ susabäcken är ju helt förjävlig)

Senast ändrad:

Nojlas

Aktiv medlem
Intressant diskussion! :)

Jag instämmer med Utters ursprungliga inlägg. Min erfarenhet är att stora skidor är väldigt kraftbesparande, jag orkar åka mer/hårdare/snabbare med stora skidor (110mm+) och de sliter mindre på kroppen än smala (<100mm).

En fet skida på isigt och puckligt underlag är ju ingen kul situation, om den är särskilt slitsam för knäna vet jag ej. Men å andra sidan, en smal skida i puder, eller ännu värre - bristande skare, är garanterat sju resor värre för knäna.

Jag tror inte det finns något tydligt samband mellan skidornas bredd och knäproblem, däremot innebär säkert en tight radie större belastningar på kroppen. (Det blir ju stora krafter när man carvar i pisten, oavsett skidans bredd. Klart att det påfrestar kroppen)

Är man rädd om sina knän tror jag man ska undvika en alltför mastig skidlängd och vara realistisk med hur hårt man skruvar bindningar. (Vid normal åkning är det relativt ofarligt att åka ur bindningen nån enstaka gång). Breda skidor är nog snarare en hjälp för knäna än det motsatta. En tight radie kanske sliter mer än en rakare skida - men i slutändan spelar säkert åkteknik och åkstil in.

snorkel

Aktiv medlem
Har man gått den gamla skolan och lärt sig åka puder på långa smala lagg, dvs vara långt ned i snön så åker man utan att med våld och knän försöka vrida runt laggen eftersom det inte fungerade om man planerade att orka med i mer än 5 minuter.

Tror man måste dela upp det i olika typer av knäbelastningar för att komma vidare i tråden. Det är mest knäproblem vid skråande och åkning på kant jag fokuserar på eftersom jag upplever det som största skillnaden i knäbelastning jämfört med smalare lagg.

Vid turande spelar ju även vikten en stor roll även för knäna och med bredd kommer vikt men det är en annan typ av knäbelastning att gå rakt jämfört med på skrå.

Det är ju inte heller bara knäna som tar stryk utan även fötterna. Det är ingen höjdare med mjuka och låga turpjäxor i kombination med breda skidor och stenhård Årepist. Avsevärt lättsammare med hårdare högre pjuck på samma skidor. Även det påverkar nog belastningen på knäna eftersom man får en annan vinkel på benen med sämre stöd från pjäxan.

Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
Förra vintern hade jag problem med ett knä och just bredden vet jag inte så mycket om men jag kan säga att en dag med vanlig "sladd"-åkning funkade alldeles utmärkt medan en dag där jag kört en del rena skär i hård pist kändes betydligt mer efteråt. Det var även så att en dag med rejält snöande och bibby 196or på fötterna genom puderpucklar och massa snö var betydligt skonsammare för knäna än hård pist dagen efter.

Megadozer

Medlem
Knäproblem är nog något vi skidåkare får leva med, tyvärr. Speciellt när vi kommer upp lite i åldrarna. Jag är 40+ och har de senaste åren känt av knäna mer och mer. Min analys är att hopp och ibland platta landningar tar otroligt mycket på knäna. Lösningen för mig har varit att jobba hårt på försäsongen med benövningar. Löpning i kombination med utfallsövningar och "grodhopp" har funkat bra, det har blivit bättre. Under säsongen lägger jag även mycket tid på stretching efter skiddagen, det hjälper åtminståne mig. Jag tror däremot inte att knäproblemen har så mycket med skidbredden att göra då jag har ondare i mina knän efter en dag i parken på min Scott P3:or än en dag i lösare före på mina Scott Megadozer.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp