(Dam)skida för svensk off pist

kungpow

Medlem
Sambon funderar över att skaffa sig ett par nya skidor, som passar sig bra i svensk off pist (men kommer sekundärt användas även i pist). Dvs inga superfetingar för Japan. Har i nuläget ett par scott med 90 mm midja som körs överallt, pist, skog, puder. Men söker nåt kanske med midja kring 100-105 och gärna tip/tail-rocker för att få lite mindre nosdyk vid djupare snö. Hon är duktig åkare, tar sig ned med bravur och god fart överallt, men gillar inte att droppa några höjder att tala om. Längd 168 cm och vikt 55-60kg. Vet att hon gillar fartstabilt samtidigt som man förstås vill hålla vikten åt det lägre hållet. Hon kör mer på teknik än styrka. Tyvärr ingen möjlighet att testa skidor utifrån var vi bor.

Några förslag på bra skida?

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Blizzard Hustle eller Sheeva 10 kanske? Väldigt nöjd med storebror Rustler 11, bredare och längre men liknande shape. Mina tål alla stora åk i alperna i bra fart, ändå rätt förlåtande och går bra att få stopp på om det skulle börja skena. Så för svensk offpist borde de lite smalare och lättare funka bra.

Jag är 176 cm, 70 kg, kör R11 188 cm med 114 mm i midjan. Titlis i Engelberg mitt hemmaberg.

kungpow

Medlem
Tack för svar!

Har även kikat på rossignol black ops w rallybird samt Santa ana free 104.
Någon med koll/åsikter om dessa?

Vad är det sajten heter som brukar släppa en lunta på typ 100 sidor med säsongens alla skidor?

kungpow

Medlem

Det var blisterreview jag tänkte på :)
Verkar som att Santa Ana kräver lite mer högenergi än sheeva 10, vilket inte alltid är att föredra kanske. I pist gillt hon när det går fort men utanför är lekfullhet (och kontroll) mer prio, så där verkar sheevan passa bättre. Ska kika på priserna på sheevan, tack för tipset!

xviggenx

Aktiv medlem
Vore inte ett par Mother Tree 105 helt på sin plats?

kokos

Medlem
Völkl Secret 102 kanske? Jag har ett par Völkl Secret 92, som jag älskar! De är bra i pist och utanför. Fartstabila som fasen, men ändå lätta och kvicka. Superroliga att åka på. Jag har inte testat 102:an, men de har fått bra recensioner, och verkar vara typ det hon letar efter.

Skrivits om här bla:

kungpow

Medlem
Tackar för svar!
Slagit till på en sheeva 10 nu :)
Kombinerar med en Griffon 13. Bra pris dessa dagar. Visst kan man lågt på DINen på moderna bindningar? Griffon går ju mellan 4-13 och har fått för mig att man kan ”lita” på DINen även i ytterlägena på dagens bindningar. Kan nån bekräfta mina förhoppningar? 😂

Topp