Dax att bädda ner utrustning, vad göra?

Christiam

Aktiv medlem
Snipp Snapp så var säsongen slut. Allt åkbart ska vallas, smörjas, fettas och nattas. Vallningen har jag koll på, är det klokt att smörja (wd40?) och fetta in också? Vilket fett till rörliga delar? Smörja först och fetta in sen?
Vore tacksam för lite hjälp med tips kring detta. Handlar om alpina, ram och tech.
Ja- jag har sökt men främst hittat trådar om hur ”fett” det är i Sälen....

eriC1

Medlem
9 April!? De är ju nu säsongen börjar på riktigt :)
Angående det övriga, har aldrig smörjt något i mitt liv, vare sig tech eller andra bindningar, men det kan ju inte skada med fett på de ställen där de är fett från fabrik.

JesperHayland

Aktiv medlem
Ett tips för att spara fjädrar i bindningarna är att släppa på trycket d.v.s. skruva ned bindningen till 0 kilo. Glöm bara inte att skruva tillbaka innan första åket! (y)

iSooLi

Aktiv medlem
Snipp Snapp så var säsongen slut. Allt åkbart ska vallas, smörjas, fettas och nattas. Vallningen har jag koll på, är det klokt att smörja (wd40?) och fetta in också? Vilket fett till rörliga delar? Smörja först och fetta in sen?
Vore tacksam för lite hjälp med tips kring detta. Handlar om alpina, ram och tech.
Ja- jag har sökt men främst hittat trådar om hur ”fett” det är i Sälen....
Tricket att plocka ut batterierna ur tranceivern under ickesäsong rekommenderas. Trist om man skulle drabbas av ett läckande batteri och sabba transan för en sån sak.

Silikonfett funkar på plast/metall-combos. Jag brukar kladda på sånt här, inte för just sommarförvaring, men när jag vill smörja nåt en smula, typ längdjusteringsmekanismen på sth2:
Liqui moly .jpg

janne73

Medlem
Ett tips för att spara fjädrar i bindningarna är att släppa på trycket d.v.s. skruva ned bindningen till 0 kilo. Glöm bara inte att skruva tillbaka innan första åket! (y)
Inte för att vara sån, men finns det något som helst vetenskapligt belägg av nyttan med detta? Livslängd bindning vs utmattning stålfjäder etc.

Risken är ju överhängande för en eject första åket på ny säsong. :)

JesperHayland

Aktiv medlem
Inte för att vara sån, men finns det något som helst vetenskapligt belägg av nyttan med detta? Livslängd bindning vs utmattning stålfjäder etc.

Risken är ju överhängande för en eject första åket på ny säsong. :)
Kan inte styrka detta belägg med någon vetenskaplig forskning annat än att en fjäder som befinner sig under konstant belastning kan krympa, som @iSooLi länkat har diskussionen uppstått tidigare.

Visserligen tror jag att det ska krävas att man har bindningen skruvad i botten samt att den skall stå på ett ställe där den utsätt för en högre temperatur, t.ex. direkt solljus alt. ett väldigt varmt förråd för att det skall uppstå någon krympning av fjädern.
Jag tror bestämt att det gör skillnad och gör det numera per automatik när jag vallat skidorna för säsongen och ja, jag har glömt skruva åt bindningen inför första åket! :ROFLMAO:

Christiam

Aktiv medlem
För min del så blir jag alltid lika exalterad när jag kommer fram till backen att jag glömmer bort!
Fjädrar är nått jag brukar lossa på, sen ej bit silvertejp som ”kom ihåg lapp”. Jädrans vad fruns kompis vart förbannad när hon lånade ett par utan att fråga, ”skitskida som inte går att åka på, släng skiten” vill jag minnas hennes omdöme var. Sen dess har hon alltid frågat innan hon lånat.

Tack för tips! Nu ska det skruvas cykel istället....

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp