Deacon 80 - Dåligt glid

QRikard

Aktiv medlem
Deacon 80 - Dåligt glid
Jag börjar bli desperat och behöver tips. Jag har köpt ett par Deacon 80 (nya från deporvillage) och har fått ihop 10-15 skiddagar på dom nu men är klart besviken på glidet jämfört med mina kore 93 eller racetiger GS skidor.
Jag har vallat deacon med samma vallakloss och utrustning/teknik som mina andra skidor och deacon har ändå markant sämre glid. Gått på deacon 5-10 varv med valla nu utan godkänt resultat. Senast enligt detta recept:

Mässingsborste, vallaväck, torka rent, mässingsborste, korkkloss (hårt), mässing och nylonborste, mjukare valla, varmsickla, mässingsborste, korkkloss, mässingsborste, blå valla, låt svalna, sickla, mässingsborste, nylonborste, korkkloss och sen ut i backen bara för att konstatera att dom ändå inte glider bra...

Normalt så borstar jag lätt med mässingsborsten för att få bort skit i belaget. På med blå valla, låt svalna, sickla, borsta med mässing + nylon och sen ut i backen med perfekt glid.

Vad är det jag missar?
Kvar på listan att testa är planslipning, frågan är om det hjälper? Belaget har inga repor och strukturen ser normal ut.
Finns det något annat värt att testa?

Rogszy

Medlem
Deacon 80 - Dåligt glid
Kan vara belagen som skiljer. Racetiger gs har tex P-Tex 4504, medan Deacon 80 har P-tex 2100. Upplevde själv att jag hade bättre glid på Deacon 74 med 4504 än på Deacon 80.

fredw

Aktiv medlem
Deacon 80 - Dåligt glid
Har själv ett par D80, inte märkt ngt konstigt men det kan ju bero på mig.
Kan ju ha med strukturen på belaget att göra (och den går att modifiera…) men det är ju en djungel med en hel del hokus pokus som jag inte vet om jag tror på. Teorin är typ att helt plana belag ”suger fast” i snön och att vissa strukturer avhjälper det.
Skulle ändå också testa planslip först.

MnO

Aktiv medlem
Deacon 80 - Dåligt glid
Precis som fredw är inne på är strukturen ett givet huvudspår att börja med. Vallning med diverse finprodukter i all ära, men det är inte speciellt viktigt på friåkningsskidor om man har en vettig struktur förutom i extremtemperaturer. Jämför med de skidor du tycker glider bra och se om du kan se någon markant skillnad. Om så är fallet börja med att göra en planslip på en seriös skidbutik. Det finns nästan oändligt med alternativ på strukturer om man pratar racing, men så ingående behöver man inte vara som friåkare. Går det ens att välja ta en medel till antydan till grov struktur, annars kolla någon slipad skida och se så det ser skapligt ut. Grundregeln är att det ska finnas en tydlig synlig struktur i belaget, men tar man inte tid behöver man inte gå in på detaljer som sagt. Att gå från ett helt plant "blankt" belag till en bra struktur ger enorm skillnad i upplevt glid och framförallt ger det ett mycket bredare spektra av snökvaliteter och temperaturer där skidan glider bra.

QRikard

Aktiv medlem
Deacon 80 - Dåligt glid
En fråga, hur vet du att du har sämre glid?
Relevant fråga!
Med Deacon kan jag "promenera" runt i liftkön obrydd om lutning men med mina andra skidor måste jag alltid hålla emot med stavar eller stå i plog för att inte glida in i personen framför/bakom.
Upplevs även trögare vid åkning i både pist och framförallt offpist men det är svårare att kvantifiera.
Samma effekt oavsett om temperatur är runt nollan eller - 30.

@Rogszy detta är jag orolig för. Är belaget sämre är det rätt kört att göra så mycket. Deacon 80 är ändå en high-end skida så borde inte sitta ett allt för dåligt belag på. Hoppas jag åtminstone

@fredw Strukturen kan vara marginellt grövre men ingen dramatisk skillnad. Däremot är det inget jag labbat med innan så det kanske har större påverkan än jag trott...
Hört liten skillnad framförallt vid riktigt blött före men då är det nog ändå mer detaljnivå om jag får gissa.

@MnO strukturem ser vettig ut åt det grövre hållet. Definitivt inte helslät. Typ 5 mil till närmaste planslip som är maskinell, inte fått bra intryck av skidverkstäderna på skidorterna jag varit in på. Helt manuella, funkar säkert bra men allt sker på frihand vilket ställer stora krav på personalen vilket skapar en osäkerhet...

En fundering jag haft är om det sitter någon härdad valla eller liknande som ska vara "ok" i alla väder och hålla en livslängd som spökar. Planslipning borde lösa detta också.
Kände närmast kanten nu där belaget är lite gråare efter 2 dagars åkning så känns det lite luddigt, detta kan vara en klar orsak. Åter igen är planslip en lösning.

Finns det något annat sätt att fixa belag som torkat ut och fått resta fibrer som kan ge en quickfix inna jag kommer hem och kan lämna in skidorna på helservice?

zerode

Aktiv medlem
Deacon 80 - Dåligt glid
Jättemärkligt att du skall ha så dåligt glid i på dina Deacon80
Jag har 5par hemma, och de funkar bra, har aldrig haft några problem med glidet någonsin på dem, faktum är att jag inte känner jättekillnad när jag kör på dem eller på typ Deacon84 som har bättre belag.

Så skulle nog ta och lämna in dem på en slip, så borde det lösa sig.
Jag fixar alla mina skidor hos Skistarshopen vid Fjällbyn i Åre, de kör dem i deras skidslip, och det har aldrig varit något problem.
Jag vallar sällan skidorna heller, oftast kör vi bara slip, det funkar strålande.

Så testa att köra dem i en slip, borde funka bra hoppas jag...

QRikard

Aktiv medlem
Deacon 80 - Dåligt glid
Vid en närmare jämförelse så är det samma mönster på strukturen på völkl GS, Atomic SL och Deacon 80 som jag har hemma. Marginellt djupare mönster på deacon 80 men det kan mycket väl bero på att GS och SL skidorna är välbegagnade och troligtvis inte planslipade på evigheter, eller bara för att dom är sämre borstade.
Kore 93 är däremot betydligt mycket slätare i strukturen men dess glid är i paritet med GS och SL skidorna så det är inte en förklaring till det bättre glidet jämfört med deacon.
Bifogar en bild som försöker visa strukturen
Ihopklipp av alla resize.jpg

Däremot går det att känna en tydlig skillnad mellan skidorna med fingrarna. Kore 93, SL och GS känns släta och "feta" i belaget.
Deacon 80 däremot känns "matt" eller hur jag ska beskriva det (1-2 åkdagar sen vallning). Alla skidorna är vallade med samma blå vallakloss för bästa jämförelse (lathet).

Planslipning är planerad, behöver bara ta en roadtrip och gynna oljeindustrin... Återkommer när det är fixat och testat, lever på hoppet tills vidare.

PisteCarver

Aktiv medlem
Deacon 80 - Dåligt glid
Vid en närmare jämförelse så är det samma mönster på strukturen på völkl GS, Atomic SL och Deacon 80 som jag har hemma. Marginellt djupare mönster på deacon 80 men det kan mycket väl bero på att GS och SL skidorna är välbegagnade och troligtvis inte planslipade på evigheter, eller bara för att dom är sämre borstade.
Kore 93 är däremot betydligt mycket slätare i strukturen men dess glid är i paritet med GS och SL skidorna så det är inte en förklaring till det bättre glidet jämfört med deacon.
Visa bilaga 17230

Däremot går det att känna en tydlig skillnad mellan skidorna med fingrarna. Kore 93, SL och GS känns släta och "feta" i belaget.
Deacon 80 däremot känns "matt" eller hur jag ska beskriva det (1-2 åkdagar sen vallning). Alla skidorna är vallade med samma blå vallakloss för bästa jämförelse (lathet).

Planslipning är planerad, behöver bara ta en roadtrip och gynna oljeindustrin... Återkommer när det är fixat och testat, lever på hoppet tills vidare.
Intressanta bilder.
Förstorade upp dem en del.
Tycker att det syns en tydlig skillnad mellan (trots samma grovlek på strukturen) Deacon 80 och Völkl GS.
Völkl GS har raka fina "struktur-snitt", medan snitten på Deacon 80 ser ojämna och hackiga ut (lite som ett sajpat vinterdäck).

Edit: Men om det är som du säger att det belaget känns matt och de andra "feta", så har du nog en viktig punkt där.

dr_cosmo

Aktiv medlem
Deacon 80 - Dåligt glid
Visa bilaga 17230

Jag håller med PC, strukturen på Deacon ser ganska hackig ut.
Tycker att du ska ge dom en planslip + ny vallning, jag tror att du kommer att känna skillnad direkt.

//R

fredw

Aktiv medlem
Deacon 80 - Dåligt glid
Jag håller med PC, strukturen på Deacon ser ganska hackig ut.
Tycker att du ska ge dom en planslip + ny vallning, jag tror att du kommer att känna skillnad direkt.

Intressant, här nedan står på Deacon80 "Base structure: Zebra Structure". :unsure:Vad är det? Någon? Hittar inte just det uttrycket på någon annan skida (eller i övrigt när det gäller struktur på skidbelag).

Ska ta en titt på mina Deacon80 vid tillfälle och fota belaget, de är aldrig planslipade och just nu står de i svärmors källare.

QRikard

Aktiv medlem
Deacon 80 - Dåligt glid
@fredw Min gissning är att "zebra structure" är vad som annars jag sett kallas linear eller wet enligt bilden nedan, jag ser åtminstone likheten med en zebra :)
Ska bli intressant att se bild på dina deacon.

Verkar vara det vanligaste mönstret generellt men sen lite variation i djup samt om strukturen pressas in i skidan eller skärs in.
BASES_copy.jpg

@PisteCarver Jag tror deacon har djupare rills i strukturen än völkl GS på min bild ovan. Frågan är vars den matta känslan kommer ifrån, om det är micro hairs från belaget eller om det har något med verktyget som gjorde strukturen att göra.

Tror mer att den matta känslan kan vara orsaken till det dåliga glidet och inte mönstret på strukturen. Varför det känns matt vore dock mycket intressant att lära sig samt om det finns en annan väg runt än planslipning som förhoppningsvis blir av till veckan.

QRikard

Aktiv medlem
Deacon 80 - Dåligt glid
Hämtat skidorna från planslipning och åkt en dag men det var i blötsnö... Väldigt orättvist att jämföra glidet i blötsnö mot hårt före eller lössnö. Dom gled inte dåligt med tanke på förhållandena så inte sämre åtminstone.

När jag kom hem gick det att känna lite hår/fibrer som stack upp ur belaget så testade att gnugga lite med en vit disksvamp i längdriktningen och då blev belagen mycket slätare/lenare. Har endast gnuggat på högra halvan i bilden nedan för jämförelse. Blev lite avlagringar på svampen samt att det blev klart blankare och slätare efter jag gått på med svampen.
P_20220319_192320.jpg

Därefter fortsatte jag med en borstning och vallning som vanligt. Nu känns belaget ännu slätare/blankare och lite "fetare". Bild nedan på resultatet och nu börjar dom kännas likt de andra skidorna. Så nu fattas bara lite kallsnö för att verkligen känna skillnaden men det borde verkligen vara bra glid nu.
P_20220319_203941.jpg

Det är inte lätt att få bra och representativa bilder på en helt svart yta...

zerode

Aktiv medlem
Deacon 80 - Dåligt glid
Skönt att du verkar fått ordning på dem

Kör ju rätt mycket på Deacon skidorna, vallar dem aldrig istortsätt men har aldrig haft några problem med glid.

Så hoppas dina funkar som de skall numer
Men med tanke på hur vädret ser ut, så verkar det bli nästa säsong du får testa på kallsnön ;)

Liknande trådar

Topp