Den stora tråden om Strolz, FAQ mm

la_grave

Aktiv medlem
Det dyker emellanåt upp frågor om Strolz i forumet och eftersom det är en lite speciell pjäxa tyckte jag den förtjänade en egen tråd. Dessutom pratade jag med Hannes Strolz häromveckan och blev lätt chockerad över vad han sa om en pjäxa som kostar 9000:-, mer om det nedan.

Jag har kört på Strolz sedan 1996 då jag köpte mitt första par på Löplabbet i Stockholm. En röd modell med gångläge som gick sönder hela tiden. Sammanlagt har det blivit 3,5 par sedan dess - det halva paret är nya innerskor till befintligt skal eftersom första sprutningen inte blev bra. Jag sökte mig aldrig till Strolz utan det var pjäxutprovarna på Löplabbet som konstaterade att har man fötter som är 289x115 mm finns det inget annat skal som passar (nu har jag inte järnkoll på detta men skal som är kanske 102 mm, förvisso för storlek 27, anses vara bland det bredaste på marknaden).

Dålig sprutning är Strolz motsvarighet till supporten på valfri datortillverkares standardförslag Har du startat om datorn?. Får man ont i fötterna av Strolzpjäxor är förklaringen alltid att innerskon är dåligt sprutad. Det kan aldrig någonsin vara fel på konstruktionen. Dessutom gillar olika Strolz-säljare att snacka skit om varandra. Åreagenturer sa att Löplabbet var sämst på att spruta Strolz. Alpingaraget sa att Åreagenturer sög på att göra Strolz och i Lech sa de att det är dit man ska åka, alla andra är bara amatörer som borde sälja flip-flops…Jag har i alla fall aldrig märkt någon skillnad på sprutandet - det gör lika ont överallt (ta en Tradolan innan!!). Lech kanske sprutar bäst men de tappade istället bort arbetsordern/bokningen vilket gör att det alltid blir lite tjafs om garantier, reservdelar etc.

Samtaler med Hannes Strolz jag nämnde ovan var synnerligen intressant. Han deklarerade frankt att jag inte ingick i målgruppen, att inte ens deras racingskal var tillräckligt styvt och att deras kunder i allmänhet inte hade några problem med sina spännen (det senare tror jag inte på - första gången ett spänne gick sönder för mig var i Snobbrännan, inte så sjukt j-a hardcore). Anledningen till att de inte bygger en pjäxa för den marknadsnisch jag tillhör var att den var alldeles för liten för en relativt liten pjäxtillverkare som Strolz. Jag tror han sa att min nisch var 10-15% av marknaden för pjäxor. Jag bara undrade helt stilla hur stor nisch av pjäxmarknaden det är som åker skidor en vecka om året som tycker det är värt att lägga 9000:- (eller motsvarande i euro) på ett par pjäxor.

(PM:a mig om ni vill veta mer om hur Hannes Strolz dissade sina egna pjäxor.)

Vanliga frågor

1. Är Strolz spännen de sämsta på marknaden och skulle inte ens duga för en barnpjäxa?
Ja. Man kan ge sig f-n på att de går sönder när man skinnat sex timmar och måste knäppa pjäxorna i något exponerat läge där man inte riktigt kan hålla på och finlira. Givetvis är det planerade åket smalt och snorbrant så det är perfekt att just då bli tvungen att ta sig ner med en pjäxa som sitter på trekvart.

2. Hur är passformen?
Jag har alltid haft sjukt ont i fötterna minst första månaden med nya innerskor. Efter det har jag rejält ont i fötterna första veckan för säsongen men sen sitter de rätt bra. Framförallt hälgreppet är utmärkt. Tyvärr verkar skummet ge med sig allt eftersom säsongen fortlöper så efter någon månad börjar stora dra-åt-pjäxan-hårdare-perioden. Möjligen kan detta avhjälpas med hårdare skum (skal?) men i alla fall i Lech vet de bättre än du vad du ska ha: jag försökte få racingmodellen men de var helt kompromisslösa att jag inte skulle ha den. Jag åker fort (men inte, eeh, aggressivt) och är rätt stor (195 cm x 90 kg) och har stora skidor (Katana 198cm nu, Head M103 193 cm och Goode Monstro 120 195cm när jag köpte mitt senaste par Strolz i Lech).

3. Vad är skillnaden Strolz och Conformable, Boot Doc mfl i ett standardskal?
Som jag uppfattat det (jag kan ha fel, det har hänt en gång tidigare) har de ganska olika filosofi bakom. Strolzskal är stora på alla håll så där används skummet för att fylla ut mellanrummet mellan sko och skal. Det är också skummet som gör att man sitter fast. Väljer man Conformable försöker man hitta ett skal som passar precis och sedan används skummet för att ackommodera knölar och liknande på fötterna.

4. Det är svårt att komma i mina Strolz. Dessutom är de svåra att stänga.
Det är svårt att komma i Strolz. Värm upp innerskon och tryck mot taket. Det blir bättre efter en vecka. Har du svårt att knäppa pjäxan har du troligen för korta spännen. Jag har, som reservdelar, sju olika längder på spännen. Det finns troligen fler. Besök din ÅF och be om att få ett några mm längre spänne (ofta krävs det inte mer än 2-3 mm längre för att det ska bli en helt annan sak att knäppa dem!).

5. Vilka reservdelar behöver man?
Jag har alltid 10+ wirar (dvs spännen) med mig, ett par extra kardborreband. Har även häl- och tåplattor samt själva pjäxbeslagen (de böjda skenorna med spår i) resp 'löparna' som ska gå i dessa spår med mig. Det senare har en tendens att gå sönder vid tex skogsåkning om man kör på något. Jag har också hört att de kan gå sönder om man typ - jag fattar inte riktigt varför man skulle göra det - korsar skidorna och pjäxorna hakar i varandra osv. Ta även med skofett, innerskorna bör fettas in kanske två gånger om året (jag brukar göra det efter säsongen när jag tar ur innerskorna för sommarförvaring samt någon gång mitt under säsongen).

6. Är reservdelar gratis?
Ja de brukar vara gratis. Om din tid är gratis. Österrikare är inga tyskar när det gäller noggrannhet. Två gånger har jag fått vänta på reservdelar från Lech för leverans till La Grave i mer än sex veckor. Anledningen till detta har varit att de typ bett om en postadress varpå jag givit dem en sådan. Två veckor senare undrar jag vad som hänt med mitt paket Jo, paketet kom i retur eftersom DHL inte kan leverera till postadresser, bara till leveransadresser. Jaha, då ger man dem en leveransadress varpå de skickar paketet med reguljär post - ja, ni kan ju ana resten. Andra gången skickade jag dem båda adresserna och specificerade tydligt vilket adress som var vilken - gissa hur det gick…Jag var till och med så ambitiös att jag ringde dem flera gånger inför själva skickandet för att verifiera när paketet skickats, hur det skickats och till vilken adress (i den fromma förhoppningen att då kanske man kan ringa DHL eller prata med de hjälpsamma brevbärarna på postkontoret i La Grave och korrigera om det blivit fel adress). Trots ett flertal löften om att ringa tillbaka gjorde de inte det (eller så förstod de inte hur landsnummer, + och 00 fungerar). Som sagt, inga tyskar.

7. Yttermåtten?
Lustigt nog är Strolz riktigt nätta på utsidan. Mina nuvarande 29:or är 318 mm på längden, ? 15 mm kortare än andra 29:or. Däremot var, om jag minns rätt, mitt första par 29:or 339 mm så då var de istället ovanligt långa.

8. Kalla?
Jag tror de är normalkalla. Jag använder inte dedicerade skidstrumpor utan bara vanliga tunna herrstrumpor (Wolsey wool rich, 70% ull). Fördelen med detta är att jag kan ha tio par. Brukar ha med mig ett extrapar i ryggsäcken och byta i liften ibland (skönt med torra strumpor!) men jag tror inte jag fryser mer eller mindre än snittet.

9. Konstruktion?
Tredelad.

10 Något annat?
Ja, det är väldigt lätt att välja pjäxa! Man mäter foten, sedan är skalet givet och det är bara att spruta. Väldigt skönt jämfört med att prova tio olika pjäxor i rumstemperatur och någon minut i taget, pjäxor som ändå kommer kännas helt annorlunda när man använder dem i -10°C och under en hel dag.

la_grave

Aktiv medlem
Jag kan ju börja med en fråga till alla andra: Strolz har ju rätt smalt kardborreband för att dra åt pjäxa och innersko högst upp. Får man plats med en Booster strap - som är rätt breda - istället? Någon som prövat, i synnerhet på förra modellen?

SmilingSwede

Ny medlem
Jag bytte till Strolz förra säsongen. Gjorde mina i Lech och betalade 729 euro för mina. Så det finns tusenlappar att spara på att göra dem där nere om man ändå ska ner och åka.

Tror att de flesta som köper Strolz har problem med ont i föttera eller en alltför fet plånbok. Hur mycket man åker har nog ingen större betydelse. Själv brukar jag ligga på 15-20 dagar per säsong.

För min del var det onda fötter som var problemet. Har extremt korta, breda fötter med hög vrist. Många dagar på berget har tidigare inte blivit så bra som de kunde blivit pga ont i fötterna. Mina Strolz är absolut de bästa pjäxorna jag haft. De är för min del värda det höga priset med tanke på hur mycket en bra dag på berget är värd i upplevelse och en dag förstörd av ont i fötterna kostar mycket pengar för oss som bor långt från bergen.

Topp