den ultimata alporten!

Victors

Aktiv medlem
den ultimata alporten!
Tjena!

snart dags för säsong och sitter och planerar mina resor, två av dom ska gå till Alperna. så då vänder jag mig till er på freeride, vilken är den absolut bästa alporten enligt eran åsikt? skit i priser, om det är jobbigt att ta sig dit eller något sådant, bara berätta vilken ort och motivera varför du valt just den skidorten.

jeppenator

Aktiv medlem
den ultimata alporten!
jag har bara vart i serre chevaliere, grym ort som också är solsäkrast i alperna med 300 soldagar om året.

varierade backar, fet park, grymt mycke puder om de snöat (free radicals har filmat många filmer där)

+ fett uteliv!

serre is the place to be ;)

D

Deleted member 80259

Guest
den ultimata alporten!
...åtminstone får väl serre ett uteliv nu när alla svenskar tänker dra dit och röja sönder i vinter :O

Men jo, det är ett bra ställe. Finns lite av allt möjligt, vart där två gånger och mycket möjligt att jag kör min säsong där när det är dags. Val d´Isere är rätt stort det med, finns även park om man gillar det.

Gressoney, Champoluc och Alagna (monterosa) har grym åkning, speciellt när det snöat... eller all åkning är väl som bäst då men här har jag nog fått bland den bästa åkningen i mitt liv. Snålt liten by däremot, skulle aldrig pallat säsonga där.

Hmps

Aktiv medlem
den ultimata alporten!
st Anton är väll typ det utlimata? sjukt med uteliv, ruskigt mycket bra och lättillgänglig offpist, bra liftsystem och mycket backar..

saalbach är en riktigt mysig alport oxå.. mycket bra backar..

Blackriverpaint

Ny medlem
den ultimata alporten!
Här finns mycket att skriva......vad vill du ha ut av din resa? Sprit, park, puder, luder, 2000 fallhöjdsmeter i kälkbanan?

Om pengarna inte är ett problem så hyr in dig på Suvretta house utanför st.moritz och parkera helin med bergsguide utanför så kan du köra vart du vill varje dag.

Peter_K

Ny medlem
den ultimata alporten!
St Anton har relativt låg fallhöjd och massvis med folk som åker offpist. Verbier har högre fallhöjd och intressantare terräng men samma problem med puderhetsen som St Anton. Båda de två orterna är dessutom rätt ordentligt dyra. Och även om man plockar bort allt folk från dem får båda ändå stryk av Chamonix när det gäller åk-terräng och fallhöjd (St Anton får dessutom också stryk av Val d'Isere om man räknar så).

Och hur jämför man förresten La Grave med någon av ovanstående orter? En gammal skröplig lift, men ett helt sjukt berg.

Plocka bort allt folk går förstås inte, lika lite som det går att säga att det dumpat överallt...

Dessutom, det som är bästa orten för mig är det inte för någon annan med annorlunda prioriteringar.

Domme

Ny medlem
den ultimata alporten!
Hetsen i verbier är väl inte så stor ändå? ligger ju orörd snö flera dar efter, du har galen skogsåkning och schweiz är inte så mycket dyrare än sverige (boendet är dyrt kanske, men maten är ungefär samma och alkoholen är billigare)

Jag säger att verbier är den ultimata =)

FF

Aktiv medlem
den ultimata alporten!
CHARMONIX!!!!

Där är det ALLTID puder!!!!!! Efter varje snöfall (minst två gånger i veckan) kan man åka puder i många dagar!!! SÅ stort!!

FETASTE afterskin!!

FETASTE bergen!!!

FETASTE åkningen!!!

Och framförallt är det COOLAST!!!! Bara å slänga på bandanan och KÖRA!!!

KAJ ZACHRISSON bor där!!!!!!!!

Och som sagt alltid MEST PUDER I CHAM av alla alporter!!!!!!!!!!! speciellt i februari!!!!!!

Senast ändrad:

Peter_K

Ny medlem
den ultimata alporten!
Domme sa:
Hetsen i verbier är väl inte så stor ändå?
Beror på vad man jämför med ;) Det finns flera orter både i Valais och längs med Autoroute Blanche i Frankrike som har färre puderåkare på en hel säsong än vad Verbier eller Chamonix har vecka 9... Och ett liftkort i Verbier eller Chamonix kan kosta dubbelt så mycket som i de orterna.

För övrigt har FF helt rätt. Charmonix, så jävla fett! Och tufft! Åk dit!

Senast ändrad:

Fluffy

Medlem
den ultimata alporten!
Peter_K sa:
Domme sa:
Hetsen i verbier är väl inte så stor ändå?
För övrigt har FF helt rätt. Charmonix, så jävla fett! Och tufft! Åk dit!
Jag håller med! (Visserligen mest för att ALLA svenskar gärna kan åka dit & jag får italien för mig själv :) Visst det kanske är några italienare där också, men de sitter ju iaf bara och solar)

Jag håller med om att Chamonix är riktigt bra, men den bästa åkningen jag varit med om blir nog Val Thorens. Tyvärr har VT inte mycket till charm i övrigt..

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp