Destination med korta liftköer

Arn

Ny medlem
Finns det någon större skidort i Sverige med relativt korta liftköer?

Ska ev åka i påsk så korta liftköer är viktigt

Var i Branäs över nyår. Förfärligt. 20 min på knappkiftar i barnbacken. 1 timme på gondolen...sista resan dit

Var i Stöten förra veckan. Måndag-torsdag helt fantastiskt, fredag till lördag upp till 5 min i kö i populära liftar men hanterligt. Dock långt ifrån fullbokat så betydligt längre kö kan det bli.

Hur är kläppen? Hundfjället/tandpdalen? Var har ni upplevt minst köer?

ktmgurra

Aktiv medlem
Åker man lov är det oftast bra med kö, speciellt i år med rådande Corona restriktioner.
Gondol och sittlift blir extremt ineffektiva.
Var i Kläppen V.3 och till och med då var det kö till gondolen....
Mitt säkraste kort för att slippa köer är Klövsjö, men där vill man knappast lägga en vecka ( kan väl köa några dagar i Vemdalen/Björnrike också)

Heddious

Aktiv medlem
Större skidort i Sverige (eller egentligen vilket land som helst, men just i år är ju utlandet tämligen irrelevant) med relativt korta köer under en högsäsongsvecka?

Alltså, nej.

När jag varit i fjällen under högsäsong (främst Åre/Duved men även samtliga orter i Sälen fördelat på olika år) har det generellt varit så att om man orkar vara först/sist i backen, eller fortsätter åka medan de flesta andra äter lunch, då kan det ibland vara närmast folktomt, men det handlar mest om tajming. Åre är ju t.ex stort nog att det ibland går att pricka in "strömmarna" av folk och bege sig i en annan riktning. Men påsklov är skollov och skollov är högsäsong, och högsäsong är nio tillfällen av tio lika med köer, så är det bara.

simhall

Medlem
Vill du slippa stå i kö är Fjätervålen mitt bästa tips. Där är det inte kö ens på nyår, sportlov eller påsk.

Men å andra sidan är det ingen skidort heller. Det är lift, restaurang, skidshop och butik. Inget mer.

dr_cosmo

Aktiv medlem
Svårlöst problem.
I år är till och med de mindre skidorterna i här i norrbotten, som man vanligtvis brukar få ha "i fred", fullsmetade med folk. Jag har ärligt talat inte sett något liknande sedan Ingemars tid. Roligt på många sätt men lite ovant.

//R

GoranC

Aktiv medlem
Ski Sunne. Den gamla pärlan i mitten av Värmland. Inget stor skidanläggning men Sunne är ju en pärla till liten stad. Ni kan på Selma Spa och kombinera skidåkning (10min med bil) och spa boende.
Jag var där i lördags, 30 sekunder kö i ankarliftarna. Som max 10 i den gamla sittliften (man körde bara en av de två liftarna)
Alla backar öppna och riktigt bra skidåkning. Jämför jag med Branäs (hur nu någon kan åka dit över Nyår då det är fullknökat med folk och reducerat med antalet backar och köer även utan Corona och ha det som referens) så får man ut mer bra skidåkning på en halv dag än en hel i Branäs. (Jag ligger som vanligt på säsong i Branäs och undviker årets extra långa köer genom att välja andra liftar, problemet är snarare att det är så jäkla mycket folk i backarna under ”rushtid”)

waxoff

Aktiv medlem
Det är bara att glädjas åt massiva köer under lov och högsäsong. Det är ju det som gör att anläggningarna kan gå runt på säsongsbasis! Sluta gnäll. Det finns lätta sätt att undvika köer. Åk på lågsäsong eller gör något annat.

fredrisch

Aktiv medlem
Jag tipsar om Fjätervålen och Bydalen! Endast släpliftar på båda ställena kan vara bra att veta. Men ingen kö att tala om!

Anzom

Aktiv medlem
Håller med om tipsen. Näsfjället, Fjätervålen, Bydalen träffar alla med kortare köer.

pd

Aktiv medlem
Varför i detta pandemins år när alla kontorsnissar sitter och jobbar hemma i köket måste alla fortsätta med att göra allt samtidigt vilket leder till igenkorkade vägar, liftköer vintertid, fulla campingar sommartid och fin grogrund för smittspridning?
Varför då inte ändra på det så att vi sprider ut oss lite mer??? För att det är helg? För att det är då skolorna är lediga? I ett land där trängsel i kyrkorna är det i särklass minsta problemet torde helger ha spelat ut sin roll som mer än ett visst antal dagars lagstiftad ledighet för 95+% av den arbetsföra befolkningen. Skolloven ligger i övrigt där de gör för att råda bot på bränslebristen under andra världskriget (sportlovet) och för att barnen skulle hjälpa till med arbetet på bondgården (sommarlovet och höstlovet).
Så varför inte vara lite flexibel och bara ändra på't??? Nog om detta. Nu är det som det är och du liksom alla andra vill åka skidor i påsk.

Går förstås att leta efter ett mindre system med färre besökare per lift, men jag skulle nog satsa på ett större system och försöka röra mig tvärtom mot flocken. Tidigt ut, åk på lunchen, sist kvar i backen och så hålla sig borta från de mest belastade områdena mitt i systemet. Agera tvärtom mot vad instinkten säger. Högzon öppnar, åk då var som helst utom där. Enkelt om man åker själv, stört omöjligt med familj eller ett gäng.

PisteCarver

Aktiv medlem
Varför i detta pandemins år när alla kontorsnissar sitter och jobbar hemma i köket måste alla fortsätta med att göra allt samtidigt vilket leder till igenkorkade vägar, liftköer vintertid, fulla campingar sommartid och fin grogrund för smittspridning?
Varför då inte ändra på det så att vi sprider ut oss lite mer??? För att det är helg? För att det är då skolorna är lediga? I ett land där trängsel i kyrkorna är det i särklass minsta problemet torde helger ha spelat ut sin roll som mer än ett visst antal dagars lagstiftad ledighet för 95+% av den arbetsföra befolkningen. Skolloven ligger i övrigt där de gör för att råda bot på bränslebristen under andra världskriget (sportlovet) och för att barnen skulle hjälpa till med arbetet på bondgården (sommarlovet och höstlovet).
Så varför inte vara lite flexibel och bara ändra på't??? Nog om detta. Nu är det som det är och du liksom alla andra vill åka skidor i påsk.

Går förstås att leta efter ett mindre system med färre besökare per lift, men jag skulle nog satsa på ett större system och försöka röra mig tvärtom mot flocken. Tidigt ut, åk på lunchen, sist kvar i backen och så hålla sig borta från de mest belastade områdena mitt i systemet. Agera tvärtom mot vad instinkten säger. Högzon öppnar, åk då var som helst utom där. Enkelt om man åker själv, stört omöjligt med familj eller ett gäng.
Jag har väl långsamt kommit till insikt att det kanske är bättre att skjuta upp semestern och spara pengarna till ett senare tillfälle när saker och ting har normaliserats. Det man jagar finns inte att få just nu.
Många svenskar åker ju annars varje år till Alperna, och många av dem försöker väl nu hitta alternativ i fjällen. Svenska fjällens antal skidorter och turistkapacitet är ju tämligen begränsade jämfört med Alperna, så det lär ju bli knökfullt med liftköer som följd.
Liftköer i kombination med korta nedfarter (som de flesta fjällorter har) där det bara tar ett par minuter att åka ner innan det är dags att ställa i kö igen, känns inte så lockande.
Jag kan förstå att fjällorterna som har en extrem turisttillströmning just kring Jul/Nyår och veckorna 7, 8 och 9, inte kan finansiera liftsystem som sväljer allt just då och står halvtomt resten av säsongen.
Alperna har ju en mycket jämnare turistsäsong, och jag åker alltid under högsäsong där och har aldrig upplevt problem med liftköer. Grym matarkapacitet upp i skidsystemen, t ex Giggijochbahn i Sölden skyfflar upp 4500 pers i timmen. Under påskveckan var det inte ens två minuter kö där på morgonen.

Seppuccu

Aktiv medlem
Branäs sö-to v4: aldrig mer än typ 15 pers framför i kön. Just sayin'. :)

I övrigt: vad alla andra skrev.

Arn

Ny medlem
Ja det låter onekligen som en tuff uppgift att åka någonstans i påsk utan långa liftköer. De mindre anläggningarna som t.ex ski sunne där köerna är kortare är ju inte så barnvänliga och har långsamma liftar eller mindre fallhöjd

Gissar att Norge är en betydligt bättre plats att åka till på storhelger och sportlov normala år, liten befolkning och många bra skidsystem, Sverige dubbel befolkning och färre anläggningar. Möjligt att trysil som ligger nära Svenska gränsen och ägs av Skistar blir fullt så Geilo, Lillehammer mm kanske är bra ett normalt år under storhelger och sportlov. Vad tror ni?

Seppuccu

Aktiv medlem
Ok. Eftersom du bor söderöver så kastar jag en boll utanför lådan - utan att vara alltför insatt i det hela och med en covidasterisk på - och säger: kolla utbudet av skidorter i södra Polen och norra Tjeckien.

GoranC

Aktiv medlem
Ja det låter onekligen som en tuff uppgift att åka någonstans i påsk utan långa liftköer. De mindre anläggningarna som t.ex ski sunne där köerna är kortare är ju inte så barnvänliga och har långsamma liftar eller mindre fallhöjd

Gissar att Norge är en betydligt bättre plats att åka till på storhelger och sportlov normala år, liten befolkning och många bra skidsystem, Sverige dubbel befolkning och färre anläggningar. Möjligt att trysil som ligger nära Svenska gränsen och ägs av Skistar blir fullt så Geilo, Lillehammer mm kanske är bra ett normalt år under storhelger och sportlov. Vad tror ni?
Norge är då inte en betydligt bättre plats, Norrmän föds med skidor på fötterna och påsk på fjället är heligt för dom. Vill du inte ha köer så är det bara att skippa storhelger och lov. Som tidigare nämnt, Branäs kortvecka sönd-torsd. Då slipper du köa. Visst kan du säkert hitta nån liten anläggning i Norge som inte är sprängfylld.
Minn kollega har lägenhet i Hafjell, det var massor med folk där i helgen som gick och en kvarts kö i de ”populära” liftarna. Och detta redan innan vinterferien har startat.

PisteCarver

Aktiv medlem
Norge är då inte en betydligt bättre plats, Norrmän föds med skidor på fötterna och påsk på fjället är heligt för dom. Vill du inte ha köer så är det bara att skippa storhelger och lov. Som tidigare nämnt, Branäs kortvecka sönd-torsd. Då slipper du köa. Visst kan du säkert hitta nån liten anläggning i Norge som inte är sprängfylld.
Minn kollega har lägenhet i Hafjell, det var massor med folk där i helgen som gick och en kvarts kö i de ”populära” liftarna. Och detta redan innan vinterferien har startat.
Som jag nämnt tidigare i en annan tråd kan man resa in i Norge om man har haft Corona de senaste 6 månaderna.
Nu kom jag plötsligt på att det hjälper inte särskilt mycket eftersom Svenska UD har återinfört avrådan från att resa till Norge sedan 24 januari. Det betyder att inga reseförsäkringar gäller om det skulle hända en något, alltså inte lämpligt att gå emot det.

PisteCarver

Aktiv medlem
Som jag nämnt tidigare i en annan tråd kan man resa in i Norge om man har haft Corona de senaste 6 månaderna.
Nu kom jag plötsligt på att det hjälper inte särskilt mycket eftersom Svenska UD har återinfört avrådan från att resa till Norge sedan 24 januari. Det betyder att inga reseförsäkringar gäller om det skulle hända en något, alltså inte lämpligt att gå emot det.
Branäs lär nog vara proppfullt alla veckodagar under vecka 7 och 8.

Arn

Ny medlem
Frågan är om Norska gränsen öppnas upp så småningom för dem som vaccinerats. Men tiden är knapp så det lär inte bli till denna vintersäsong

GoranC

Aktiv medlem
Nej då du kan inte resa in i Norge även om du haft Covid. Tidigare var kravet Coronatest var 7:e dag. Men nu kommer inte ens veckopendlande in om du inte har ett samhällskritiskt jobb. Ex sjukvården.

PisteCarver

Aktiv medlem
Nej då du kan inte resa in i Norge även om du haft Covid. Tidigare var kravet Coronatest var 7:e dag. Men nu kommer inte ens veckopendlande in om du inte har ett samhällskritiskt jobb. Ex sjukvården.
Från helsenorge.no:
Requirement for presenting a negative test result upon entry to Norway
For you to enter Norway as a foreign traveller, you must present documentation of a test for the coronavirus taken less than 24 hours prior to entry.
If you arrive in Norway by air the test can be taken within 24 hours prior to departure time. If your journey involves connecting flights, departure time refers to the first flight of your flight itinerary.
Valid test methods are the standard PCR-based analysis or the rapid antigen-based test. The documentation must be issued in Norwegian, Danish, Swedish, English, French or German.
There are some exceptions where the requirement will not apply, including:
  • Norwegian citizens, persons who are resident in Norway or persons in transit.
  • Persons who have had a COVID-19 infection within the last six months, confirmed by a valid laboratory test (PCR-based standard test or antigen-based rapid test). The test must have been taken more than two weeks earlier.
  • Children who are under 12 years old.
  • Persons who regularly travel/commute to Norway from Sweden or Finland in order to work or study. (Separate requirements apply for healthcare professionals.)
  • Personnel in critical public functions related to matters of life and health can be exempted.
For a complete list of exceptions, see the COVID-19 regulations (lovdata.no).

AlexanderKrapf

Aktiv medlem

Lördagarna är ganska fullt med folk. Annars är det helt ok Fredagar och Söndagar.

Skulle tro att vecka 8 (vinterferien) blir ganska smockad, första veckan sen jul/nyår jag är fullbokad i veckodagarna. Nu blir det russin i gröten igen! :D

Men som någon skrev tidigare, varför inte bara ta ett tidigare/senare sportlov, har till och med hört om kommuner som tillåter flex-lov för att fler familjer ska få råd att åka på semester.

Skidskola>Vanlig skola

macl

Aktiv medlem
Stöten brukar inte vara så långa köer under vecka 9 när har varit där. Annars kan man åka till kapruet om man inte vill köa.

skidmannen

Aktiv medlem
Jag tipsar om Fjätervålen och Bydalen! Endast släpliftar på båda ställena kan vara bra att veta. Men ingen kö att tala om!
Släpliftar är ju kung! Går oavsett väder, hyffsat snabba man kan hoppa av var man vill och man slipper sitta i blåsten. I år är dom extra kung eftersom 8-stolsliftar och kabiner går med reducerad kapacitet pga pandemin.

Arn

Ny medlem
Vissa släpliftar går precis lika fort som sittliftar t.ex i Stöten, enl smartklockan 12km/h, beror på motorn. De är absolut kung. Sämst är destinationer där Gondoler utgör huvudliften. Sittliftar ok, är det en ellervtvå tomma stolar emellan är smittrisken väldigt liten. I Stöten uppmuntrade man dock folk att fylla stolarna. Skulle någon i stolen intill ha corona känns inte alls tryggt, de hänvusade till SLAOs rekommendation att fartvind minskar smittspridning.

GoranC

Aktiv medlem
Från helsenorge.no:
Requirement for presenting a negative test result upon entry to Norway
For you to enter Norway as a foreign traveller, you must present documentation of a test for the coronavirus taken less than 24 hours prior to entry.
If you arrive in Norway by air the test can be taken within 24 hours prior to departure time. If your journey involves connecting flights, departure time refers to the first flight of your flight itinerary.
Valid test methods are the standard PCR-based analysis or the rapid antigen-based test. The documentation must be issued in Norwegian, Danish, Swedish, English, French or German.
There are some exceptions where the requirement will not apply, including:
  • Norwegian citizens, persons who are resident in Norway or persons in transit.
  • Persons who have had a COVID-19 infection within the last six months, confirmed by a valid laboratory test (PCR-based standard test or antigen-based rapid test). The test must have been taken more than two weeks earlier.
  • Children who are under 12 years old.
  • Persons who regularly travel/commute to Norway from Sweden or Finland in order to work or study. (Separate requirements apply for healthcare professionals.)
  • Personnel in critical public functions related to matters of life and health can be exempted.
For a complete list of exceptions, see the COVID-19 regulations (lovdata.no).
Ja men det där är pandemilagtexten. Från 9 januari gäller det jag länkade.
Jag faller under detta undantaget, men får sedan 29 januari inte resa in i Norge.

Men du kan gärna försöka ta dig till Norge, om du nu inte redan befinner dig där. För gränsen får du inte korsa.

fafner

Medlem
Sveriges Silverton – Abisko brukar inte direkt ha långa köer, inte heller snabba liftar, men man kan inte få allt...

Arn

Ny medlem
Förstår jag er rätt så ska man räkna med längre liftköer i påsk jfm sportloven?

GoranC

Aktiv medlem
Förstår jag er rätt så ska man räkna med längre liftköer i påsk jfm sportloven?
Du får väl räkna med köer till de populära liftarna alla ”storhelger” och lov i de stora skidanläggningarna.
Vill du helt slippa köer åker du söndag-torsdag på lågsäsong. Dvs veckorna efter trettondag jul fram till sportloven.
Och för att svara på din fråga så är det oftast längre köer på påsk än sportlovsveckorna.

KaitsuH

Aktiv medlem
Jag vet inte, hurudant är det där i Sverige, men här i Finland är det nu fullt ös överallt. Sportsbutiker har sålt så mycket skidor och brädor aldrig tidigare. Min vän jobbar i en skidbutik. Det kommer varje dag in kunder, som vill köpa allt: skidor , pjäxor, kläder, hjälm, osv. Om man frågar, vad som vill hen hava, svaret är bara, allt. Och, köandet är så hemskt här i närbacken, att jag skall bara åka längd. Jag med min 100 kg och amrbågscarvinsvängar skulle döda nåt barn omedelbart.

Men, vintern är här nu liksom på bästa åren på 80-talet!

mrBoes

Medlem
Här i mitt lokala alpområde (nåja, Järvsö) så är det helt galet med folk på helgerna, folk bokar weekends som bara den. På veckorna är det lugnt men lördagar är bara att glömma nu och förmodligen fram tills dom stänger. 3 åk på 1.5 timme i förmiddags sen gav vi upp.

Så nog har skidåkning fått ett rejält uppsving detta år.

Sen att folk glömmer/struntar i 2 meters avstånd så fort de har parkerat bilen gör mig smått galen, folkvettet lämnades hemma i den stora människobyn när de såg tullarna i backspegeln.

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp