Destination med korta liftköer

Henke79

Medlem
Här i mitt lokala alpområde (nåja, Järvsö) så är det helt galet med folk på helgerna, folk bokar weekends som bara den. På veckorna är det lugnt men lördagar är bara att glömma nu och förmodligen fram tills dom stänger. 3 åk på 1.5 timme i förmiddags sen gav vi upp.

Så nog har skidåkning fått ett rejält uppsving detta år.

Sen att folk glömmer/struntar i 2 meters avstånd så fort de har parkerat bilen gör mig smått galen, folkvettet lämnades hemma i den stora människobyn när de såg tullarna i backspegeln.
Samma sak i Kungsberget...aldrig sett så mycket folk där förut. Tycker inte det är värt att åka där på helgerna längre när man bara får stå i kö. Veckorna är lugna dock.

madness

Aktiv medlem
Samma sak i Kungsberget...aldrig sett så mycket folk där förut. Tycker inte det är värt att åka där på helgerna längre när man bara får stå i kö. Veckorna är lugna dock.
Tror det är samma sak i större delen av landet, ser likadant ut på Isaberg. Tur att man jobbar på ett sånt sätt att man kan åka på förmiddagarna, inte en människa i backarna.

Christiam

Aktiv medlem
Sveriges Silverton – Abisko brukar inte direkt ha långa köer, inte heller snabba liftar, men man kan inte få allt...
Efterfrågades ”större skidort”. Tveksam till att en lift från 1973 och en fjällstation kvalar in ; )
Dock ett av Sveriges roligast berg för liftburen åkning.
Även dom lokala backarna i mellersta Dalarna som vanligtvis saknar köer har i år satt en ”lapp på luckan” vid lunch.
Topptursutrustning går åt som smör, skulle tro det kommer vara uppkört på samtliga ”kändare” berg denna säsong.

Henke79

Medlem
För att utveckla tråden, vilka orter ska man åka till i Alperna en normal vinter för att undvika liftköer? (en lågsäsongsvecka innan eller efter loven). Första liften från byn kan jag leva med att det är lite köer om resten av systemet är effektivt.

Har personligen lite sämre erfarenhet av Frankrike men kanske har valt fel orter. Österrike har blivit en favorit med moderna liftsystem utan nämnvärda liftköer.

Vilka orter tycker ni man ska satsa på om detta är viktigt? Skrämmer priserna i Schweiz bort folk?

fredw

Aktiv medlem
Om du undviker jul/nyår och påsk så har du sällan liftköer så det stör någonstans i alperna, särskilt inte på ren lågsäsong. Viss risk på veckosluten. Har iofs mest erfarenhet från Italien som generellt har mycket effektiva system numera. Jag brukar iofs undvika orter som är beroende av nån enstaka kabin eller ägg upp från byn.

Vill man dessutom undvika köer på veckosluten (vilket som sagt inte är ett stort problem) så kan man sikta på byar som ligger långt från München och Milano.
Större liftsystem är generellt mindre kökänsliga eftersom man där har större möjlighet att välja. Att vara morgontidig är också ett tips.

Senast ändrad:

Always-Sunny

Aktiv medlem
För att utveckla tråden, vilka orter ska man åka till i Alperna en normal vinter för att undvika liftköer? (en lågsäsongsvecka innan eller efter loven). Första liften från byn kan jag leva med att det är lite köer om resten av systemet är effektivt.

Har personligen lite sämre erfarenhet av Frankrike men kanske har valt fel orter. Österrike har blivit en favorit med moderna liftsystem utan nämnvärda liftköer.

Vilka orter tycker ni man ska satsa på om detta är viktigt? Skrämmer priserna i Schweiz bort folk?
Jag har varit i större orter i Frankrike, t ex Val D och Val T, under deras sportlovsveckor men inte upplevt det som något större problem med långa liftköer.

simhall

Medlem
Jag vet inte, hurudant är det där i Sverige, men här i Finland är det nu fullt ös överallt. Sportsbutiker har sålt så mycket skidor och brädor aldrig tidigare. Min vän jobbar i en skidbutik. Det kommer varje dag in kunder, som vill köpa allt: skidor , pjäxor, kläder, hjälm, osv. Om man frågar, vad som vill hen hava, svaret är bara, allt. Och, köandet är så hemskt här i närbacken, att jag skall bara åka längd. Jag med min 100 kg och amrbågscarvinsvängar skulle döda nåt barn omedelbart.

Men, vintern är här nu liksom på bästa åren på 80-talet!
Samma i Sverige. I somras var det slutsålt på mountainbikes, nu är det skidor, skridskor, etc som är slutsålt. När mycket annat är stängt men skidåkningen öppen så lockar det. Och i södra Sverige har kylan gjort att små skidbackar som inte är öppna varje vinter kan hålla öppet

skidmannen

Aktiv medlem
Konstigt nog gör vinter på hemmaplan att folk blir extra sugna på att boka fjällresa. För solresor är det tvärt om, regn i Stockholm ger fullbokat till Mallorca.

fredw

Aktiv medlem
Konstigt nog gör vinter på hemmaplan att folk blir extra sugna på att boka fjällresa. För solresor är det tvärt om, regn i Stockholm ger fullbokat till Mallorca.
När det är sol i storstan går man ut i parken, slår sig ner på marken och öppnar en stark en (tack JustD...). Man kan njuta av solen på hemmaplan.
När det snöar i storstan finns det ingenting med tillräcklig lutning och höjdskillnad att åka på. Då vill man till fjällen.
Detta sagt så är storstan vacker i gnistrande solsnö.

Drkosmos

Medlem
Testat Tänndalen för första gången idag. Här känns det halvtomt och öde. Någon minuts kö till sittliftarna, släpliftarna var det bara att glida in i. Men det kanske är normaltillstånd här?

skidmannen

Aktiv medlem
Testat Tänndalen för första gången idag. Här känns det halvtomt och öde. Någon minuts kö till sittliftarna, släpliftarna var det bara att glida in i. Men det kanske är normaltillstånd här?
Jo, så brukar det vara utom på loven vad jag vet. Inte så farligt då heller vanliga år, men i år kan det nog bli mer tryck.

Drkosmos

Medlem
Jo, så brukar det vara utom på loven vad jag vet. Inte så farligt då heller vanliga år, men i år kan det nog bli mer tryck.
Är väl inte så mycket Göteborgare som orkat sig hit. Takboxkaravanen släppte vid avfarten mot Lindvallen i Sälen. Sen var det rätt ensamt över särna mot Tänndalen.

fredw

Aktiv medlem
Är väl inte så mycket Göteborgare som orkat sig hit. Takboxkaravanen släppte vid avfarten mot Lindvallen i Sälen. Sen var det rätt ensamt över särna mot Tänndalen.
Göteborgare åker oftast till Sälen, Branäs och Norge, och eftersom Norge är stängt nu gissar jag ändå att litet fler Glenn än vanligt fortsatt norrut förbi Dalarna?

mrBoes

Medlem
Min familj har åkt till Tänndalen de senaste 6-8 åren. Knegarna där menar nästan på att det är semester v10 när vi kommer, inte en tillstymmelse till köer, är ett stort fan av Hamra/Funäs pga att det är mer fjälligt än t.ex vemdalen och betydligt mindre folk.

Och sen är folk där för att åka skidor/skoter och inte tramsa runt på after ski i den senaste outfiten dom hittade till överpris i närmsta galleria ;)

För att utveckla tråden, vilka orter ska man åka till i Alperna en normal vinter för att undvika liftköer?

Åker mest i Österrike och där är sällan längre köer än några minuter. Dessutom är det väldigt vanligt med plastbubbla man fäller ner för att skydda mot vind i sittliften och värme i dynorna i liften hör till.
Förstår inte hur någon kan gilla släpliftar...
😜

Drkosmos

Medlem
Kan väl summera sportlovet v.7 i Funäs/Tänndalen nu. Glest i backar, max 2-3 min liftköer när det peakat i populära sittliftar. Släpliftarna har det knappt varit kö i alls. Det mest ödsliga var någon timmes åkning en eftermiddag i Tänndalsvallens släplift, vi var 3 personer totalt i backen.

skidmannen

Aktiv medlem
Åker mest i Österrike och där är sällan längre köer än några minuter. Dessutom är det väldigt vanligt med plastbubbla man fäller ner för att skydda mot vind i sittliften och värme i dynorna i liften hör till.
Förstår inte hur någon kan gilla släpliftar...
😜
Med sittlift kan inte hoppa av var man vill och dom står stilla när det blåser, speciellt dom med bubbla. Det var ju tom så att nån svensk ort (glömt vilken) tog bort bubblorna för att det blev för mycket stopp. I alperna med långa backar är det ju skönt att få åka ägg, men jag har då inga problem att orka stå på benen 300 höjdmer släplift i nån svensk skidort.
Vad jag menar är att för mig är liften bara ett sätt att slippa gå upp för att få åka skidor, inte ett nöje i sig. Visst är sittlift ägglift och bra, men inget som får mig att åka en viss backe. Snabb lift, stort plus, mjuk stol, couldn't care less.

MKOL

Aktiv medlem

Har varit i Cervinia två gånger i december och då har det känts snudd på folktomt i veckorna, lite mer folk på helgerna men inga köer. Ren njutning!

Serre Chevalier i januari 2020 var också väldigt lite folk. Gillade dock inte Serre av någon anledning trots att systemet är stooort och det finns riktigt bra åkning. Lite oklart varför men det hjälpte ju inte att det i Frankrike finns mycket fransmän ...... :cautious:

Med sittlift kan inte hoppa av var man vill och dom står stilla när det blåser, speciellt dom med bubbla. Det var ju tom så att nån svensk ort (glömt vilken) tog bort bubblorna för att det blev för mycket stopp. I alperna med långa backar är det ju skönt att få åka ägg, men jag har då inga problem att orka stå på benen 300 höjdmer släplift i nån svensk skidort.
Vad jag menar är att för mig är liften bara ett sätt att slippa gå upp för att få åka skidor, inte ett nöje i sig. Visst är sittlift ägglift och bra, men inget som får mig att åka en viss backe. Snabb lift, stort plus, mjuk stol, couldn't care less.

Sittliftarna står inte stilla i alperna.
Förstår inte riktigt, med den ytterst blygsamma fallhöjden som finns i Sverige så vill du alltså hoppa av liften ännu tidigare? Man kan inte åka ner från toppen då?

Vi ser visst helt olika på detta.
Ha så trevligt släpliften!
😜👍🏻

PisteCarver

Aktiv medlem
Sittliftarna står inte stilla i alperna.
Förstår inte riktigt, med den ytterst blygsamma fallhöjden som finns i Sverige så vill du alltså hoppa av liften ännu tidigare? Man kan inte åka ner från toppen då?

Vi ser visst helt olika på detta.
Ha så trevligt släpliften!
😜👍🏻
Touché encore un fois!
Nuff said! (y)

We seem to be "Matterhorn-mountain-soulmates"! ;)

Senast ändrad:
D

Deleted member 152328

Guest
Finns det någon större skidort i Sverige med relativt korta liftköer?

Ska ev åka i påsk så korta liftköer är viktigt

Var i Branäs över nyår. Förfärligt. 20 min på knappkiftar i barnbacken. 1 timme på gondolen...sista resan dit

Var i Stöten förra veckan. Måndag-torsdag helt fantastiskt, fredag till lördag upp till 5 min i kö i populära liftar men hanterligt. Dock långt ifrån fullbokat så betydligt längre kö kan det bli.

Hur är kläppen? Hundfjället/tandpdalen? Var har ni upplevt minst köer?
Hur många anläggningar var öppna över nyår?
När kom första natursnön?
Den kom precis i nyårshelgen eller hur?
Hur många familjer har suttit inne hela hösten pga Corona? Hur många tonåringar har suttit still framför datorn dygnet runt?
Jag tycker det är förmätet och arrogant med alla dessa gnälliga trådar om ställen som råkar ha möjlighet att erbjuda lite skidåkning i Coronatider. Vad f-n förväntar ni er egentligen? Allt annat är stängt!

skidmannen

Aktiv medlem
Hur många anläggningar var öppna över nyår?
När kom första natursnön?
Den kom precis i nyårshelgen eller hur?
Hur många familjer har suttit inne hela hösten pga Corona? Hur många tonåringar har suttit still framför datorn dygnet runt?
Jag tycker det är förmätet och arrogant med alla dessa gnälliga trådar om ställen som råkar ha möjlighet att erbjuda lite skidåkning i Coronatider. Vad f-n förväntar ni er egentligen? Allt annat är stängt!
Jag tycker det är skitbra att folk tittar bortom anläggningarna som gör mest reklam eller skyltar med "flest nedfarter". Det är ju vare sig turisterna eller anläggningarna som det gnälls på, utan köerna. Fjätervålen som nämnts flera gånger går ju normalt sett nätt och jämt runt, kan dom bara få över en liten del av dom som annars åkt i Sälen eller Idrefjäll är det ju kanon.

skidmannen

Aktiv medlem
Skidorter med effektiva, kopplingsbara liftar brukar förvisso ha korta liftköer MEN: då är backarna sönderkörda, isiga och ev lössnö uppåkt på nolltid.
Bästa åkningen hittar man ofta där det är lite folk, skraltiga liftar och billiga skipass 😉
Men, så kan man ju inte tänka. Det har redan konstaterats i denna tråden att det är liftåkningen som är grejen, det är där man har det kul. En skön stol där man kan vila kontorsbenen och värma rumpan. Att åka lift är så härligt att man alltid måste åka hela vägen upp, oavsett om det blåser #$@ där uppe eller om parken eller bästa offpistrepan börjar i halva backen. Du kan ju inte åka skralitig lift bara för att den råkar gå till bättre snö. Romme är bättre än Kittelfjäll. Liftkort köper man för att åka lift, basta!

zanoii

Medlem
Sen att folk glömmer/struntar i 2 meters avstånd så fort de har parkerat bilen gör mig smått galen, folkvettet lämnades hemma i den stora människobyn när de såg tullarna i backspegeln.
Nja, de glömmer avståndet så fort de sätter sig i bilen. Jag tror det är den nya folksporten nere i människobyn att skava bort lacken på stötfångaren i 90 km/h, men jag håller med om att det var bedrövligt i liftköerna förra våren. De fick ju sätta in liftwaffe för att dirigera turisterna eftersom ingen brydde sig om skyltningen.

På lov är det alltid kö där
Jag håller inte med, men det beror såklart på vilken lovvecka man pratar om. Tack och lov har vi i Norrland andra veckor för både sport- och påsklov än södra Sverige och trots att hela Norrland har lov samtidigt har jag sällan köat i Funäsfjällen på lovveckor. Minst kö (iaf av de tre stora anläggningarna) har det varit i Tänndalen.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Nja, de glömmer avståndet så fort de sätter sig i bilen. Jag tror det är den nya folksporten nere i människobyn att skava bort lacken på stötfångaren i 90 km/h, men jag håller med om att det var bedrövligt i liftköerna förra våren. De fick ju sätta in liftwaffe för att dirigera turisterna eftersom ingen brydde sig om skyltningen.

Jag håller inte med, men det beror såklart på vilken lovvecka man pratar om. Tack och lov har vi i Norrland andra veckor för både sport- och påsklov än södra Sverige och trots att hela Norrland (förutom Jokkmokk) har lov samtidigt har jag sällan köat i Funäsfjällen på lovveckor. Minst kö (iaf av de tre stora anläggningarna) har det varit i Tänndalen.
Nu menar jag inte vecka 10. Men alla andra lov är det alltid kö en del liftar. Nu har jag jobbat där uppe i många år så det är av lång erfarenhet jag skriver det.

zanoii

Medlem
Nu menar jag inte vecka 10. Men alla andra lov är det alltid kö en del liftar. Nu har jag jobbat där uppe i många år så det är av lång erfarenhet jag skriver det.
Jag förstår att det är skillnad på v8-9 och 10. Första gången vi körde sportlovsvecka i Tänndalen och frågade vid incheckningen om det var mycket bokat skrattade bara åt oss och såg ut att undra vilken planet vi kom ifrån.. ;) Trots norrländsk sportlovsvecka med kanonväder stod vi i kö kanske 3 minuter totalt på hela veckan. Klar skillnad mot tex Vemdalsskalet eller Åre, och den skillnaden gissar jag gäller även under de tidigare sportlovsveckorna även om det inte är köfritt.

PisteCarver

Aktiv medlem
jag har aldrig åkt i det omtalade "osthang".
Men Ramundberget har ju bara drygt 200 meters fallhöjd. Hur bra kan det egentligen vara..?
Det är riktigt brant där, finns ”dubbel-svarta” nerfarter. Men de är förstås ganska korta.
Inga nerfarter som roar mig.
1633972745586.jpeg

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp