Destination med korta liftköer

PisteCarver

Aktiv medlem
Fin skog där mellan pilen och liften. Ännu längre västerut finns fin gryta också :)
Du menar själva skogen, inte nerfarterna i skogen?
Jag tittade på de där fjällbjörk-skogarna när jag var i Ramis, men det står ju för tusan en fjällbjörk planterad på varje kvadratmeter (lite överdrivet ;)).
Hur åker man skidor där?:unsure:

PisteCarver

Aktiv medlem
Det finns några rejält branta och korta ”pist-stup” i Osthang. Det är inte något som roar mig, bästa piståkningen fanns helt klart på Funäsberget tycker jag. Där får man i alla fall drygt 300 fhm i ett par hyfsat breda pister med väldigt lite folk i.
Det är bra åk, men det tar ändå bara en dryg minut att åka ner, så efter 1-2 dagar upp och ner där så vill man se och prova något annat.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Det finns några rejält branta och korta ”pist-stup” i Osthang. Det är inte något som roar mig, bästa piståkningen fanns helt klart på Funäsberget tycker jag. Där får man i alla fall drygt 300 fhm i ett par hyfsat breda pister med väldigt lite folk i.
Det är bra åk, men det tar ändå bara en dryg minut att åka ner, så efter 1-2 dagar upp och ner där så vill man se och prova något annat.
Ja inget snack om att Funäsberget är bäst för piståkningen när det inte är massa träningsgrupper eller tävlingar. Sen kan du så klart inte jämföra med alperna…

PisteCarver

Aktiv medlem
Ja inget snack om att Funäsberget är bäst för piståkningen när det inte är massa träningsgrupper eller tävlingar. Sen kan du så klart inte jämföra med alperna…
Ja, så är det ju.
Men eftersom Alperna var stängt för oss förra säsongen, så var det Funäsfjällen som valet föll på, och vi hade ändå en trevlig vecka där. Fanns ju ingen mening med att just då jämföra med något som man ändå inte kunde åka till.:)

Trevligt också att få se den riktiga fjällvärlden, vilket är ganska ”exotiskt” för mig.

steglund

Aktiv medlem
Så kö upp över krönet är inte kö? ;) Det händer varje lov att det är kö upp till krönet. Sveriges näst långsammaste sittlift efter gränsens sittlift. Men inte en hel dag men det händer 2-3 gånger per dag under loven..
Jag har varit där vecka 8 flera gånger och då har det aldrig varit någon nämnvärd kö, men det var några år sedan sist. Det har byggts mycket, så det kanske har blivit värre.
Nä, den liften imponerar inte, men Abiskos sittlift lär väl också vara långsammare? 😉

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Jag har varit där vecka 8 flera gånger och då har det aldrig varit någon nämnvärd kö, men det var några år sedan sist. Det har byggts mycket, så det kanske har blivit värre.
Nä, den liften imponerar inte, men Abiskos sittlift lär väl också vara långsammare? 😉
Nja inte när vi klockade och jämförde tiden/längden….

Som jag skrev tidigare så har jag jobbar där i många år. Och var där senast V.8 för två år sedan och där var det kö över krönet flertal gånger…

Senast ändrad:

steglund

Aktiv medlem
Nja inte när vi klockade och jämförde tiden/längden….

Som jag skrev tidigare så har jag jobbar förbi många år. Och var där senast V.8 för två år sedan och där var det kö över krönet flertal gånger…
Okejdå, jag ger mig. Men... över krönet? Menar du över krönet på sista branten? Det har jag definitivt aldrig varit med om! I så fall har det blivit MYCKET värre de sista åren!

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Okejdå, jag ger mig. Men... över krönet? Menar du över krönet på sista branten? Det har jag definitivt aldrig varit med om! I så fall har det blivit MYCKET värre de sista åren!
Ja över det krönet.

Det hände redan 2006 att det var kö upp där.

Å andra sidan har vi oxå varit 4 personer i osthang med 40 cm puder i 5 timmar oxå.(inte under ett liv dock)

Så allt finns där.

Pillard

Aktiv medlem
Ja över det krönet.

Det hände redan 2006 att det var kö upp där.

Å andra sidan har vi oxå varit 4 personer i osthang med 40 cm puder i 5 timmar oxå.(inte under ett liv dock)

Så allt finns där.
Det låter lite som mitt första besök i Ramis när vi lånade massa olika Bibbys av dig. Hade varit stängt pga snö och storm i en vecka. Bland den bästa åkning jag haft nånsin

Davvvee

Medlem
Finns det någon större skidort i Sverige med relativt korta liftköer?

Ska ev åka i påsk så korta liftköer är viktigt

Var i Branäs över nyår. Förfärligt. 20 min på knappkiftar i barnbacken. 1 timme på gondolen...sista resan dit

Var i Stöten förra veckan. Måndag-torsdag helt fantastiskt, fredag till lördag upp till 5 min i kö i populära liftar men hanterligt. Dock långt ifrån fullbokat så betydligt längre kö kan det bli.

Hur är kläppen? Hundfjället/tandpdalen? Var har ni upplevt minst köer?
Fjätervålen. Inte så många backar att välja på, men de som finns tycker jag håller absolut toppklass med Sverige-mått. Var där över påsk – stod kanske 10 min i kö sammanlagt på hela veckan.

steglund

Aktiv medlem
ja, de påstår ju det på sin hemsida....
ta fram fjällkartan och kolla fakta istället ;)
Ja, ta mig tusan, det verkar stämma! Det är svårt att avgöra mer exakta höjder på dalstation och toppstation utifrån en grov fjällkarta, men max runt 250 m - definitivt inte 300. Jag tog för givet att det gick att lita på deras officiella uppgifter. Det är trots allt inte så svårt att kontrollera. Inte för att den uppgiften gör någon dramatisk skillnad för skidupplevelsen i Ramundberget, men den lögnen borde de inte få fortsätta sprida.
Då ber jag så mycket om ursäkt för min ursprungliga tillrättavisning och försvinner in under bordet med svansen mellan benen.

PisteCarver

Aktiv medlem
Ja, ta mig tusan, det verkar stämma! Det är svårt att avgöra mer exakta höjder på dalstation och toppstation utifrån en grov fjällkarta, men max runt 250 m - definitivt inte 300. Jag tog för givet att det gick att lita på deras officiella uppgifter. Det är trots allt inte så svårt att kontrollera. Inte för att den uppgiften gör någon dramatisk skillnad för skidupplevelsen i Ramundberget,
Jo, nu när du vet om det så kommer backen att kännas mindre.:ROFLMAO:;)
men den lögnen borde de inte få fortsätta sprida.
…… eller så får de schakta ihop en 70 meters jordhög på toppen.:unsure:

steglund

Aktiv medlem
Jo, nu när du vet om det så kommer backen att kännas mindre.:ROFLMAO:;)
Nu kan jag inte åka till Ramundberget längre. Deras fallhöjd är alldeles för låg. Gränsen går vid 300 meter. 😤
Fan! Jag som tyckte att Ramundberget var ganska OK annars. ☹

Har @Ivo del Brallo någon uppfattning om hur vanligt det är med fallhöjdsfuskande?

Ivo del Brallo

Aktiv medlem
Nu kan jag inte åka till Ramundberget längre. Deras fallhöjd är alldeles för låg. Gränsen går vid 300 meter. 😤
Fan! Jag som tyckte att Ramundberget var ganska OK annars. ☹

Har @Ivo del Brallo någon uppfattning om hur vanligt det är med fallhöjdsfuskande?
Ramundberget och Bjursås är de värsta fuskarna. Sen finns det flera som småfuskar.
och var drar man gränsen för "riktig" fallhöjd? om ex de sista 50 höjdmetrarna bara är transport ned till liften igen?
Det kanske blir en egen tråd framöver....

steglund

Aktiv medlem
Fan alltså, återigen! Det här svider fortfarande! 20-30 % överdrift av fallhöjden är mycket. Ramundbergets backar är inte desamma längre. Det kändes som 300 meters fallhöjd - minst lika mycket som Tandådalen, Lindvallen och Idre och definitivt mer än Trillevallen och Romme. Så fel jag kunde ha. ☹

PisteCarver

Aktiv medlem
Fan alltså, återigen! Det här svider fortfarande! 20-30 % överdrift av fallhöjden är mycket. Ramundbergets backar är inte desamma längre. Det kändes som 300 meters fallhöjd - minst lika mycket som Tandådalen, Lindvallen och Idre och definitivt mer än Trillevallen och Romme. Så fel jag kunde ha. ☹
Ja, och det tråkiga är ju att det finns riktiga fjäll i närheten som skulle ha gett 600 fhm om man smällt upp några liftar på dem - t ex Ånnfjället och Skarsfjället.

LuddeLundin

Medlem
Förlagsvis Vemdalen och främst Klövsjö och delvis Björnrike om ingen nämnt de innan, kö kommer alltid finnas i medelstora destinationer. Men vad jag upplevt så är det inte hopplösa köer, tillräckligt många åk per dag för att bli mer än nöjd.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp