Det här med ryggskydd: värmeslag och otrevliga odörer.

Snowjunkie

Aktiv medlem
Jag tycker det här med ryggskydd är ett jäkla meck. Jag liksom många har ju alltid ryggsäck på mig när jag åker offpist, men problemet är ju att det blir så jäkla varmt, särskilt på senvåren. Lägg då till lite turande på det och du har en portabel Sauna.

Köpte mig ett nytt skönt ryggskydd i form av en väst häromåret, men satan vad den stinker. Spelar ingen roll att man har merinounderställ och tvättar västen ofta. man går runt och luktar skunk i alla fall.

Någon som har några tankar och ev. lösning på det här med värme och lukt kopplat till ryggskydd.

-Bra västar som inte stinker efter två dagars svettig användning?
-Välventilerade ryggskyd i allmänhet?
Ryggsäck med integrerat ryggskydd är inte aktuellt då jag har lavinryggsäck.

OHellsing

Medlem
Jag känner igen problemet, och mitt förra ryggskydd (ett UFO) fick gå i graven på grund av just den anledningen.

Dainese Wave fungerar bra för mig sommartid på DH-cykeln och vintertid till skidåkningen. Det är utan tvekan det mest ventilerade ryggskydd jag har testat.

Ang. airbag-ryggsäckar med skydd så finns det ju några olika. Ortovox Freerider 26 M.A.S.S. och Mammut Backbone R.A.S. är det två jag kan komma att tänka på direkt.

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Jag löser det genom att ha en skenhelig tro på att en välpackad ryggsäck ger gott nog skydd för ryggen vid skidåkning. Finns inga vetenskapliga belägg för att det är så, men det är otroligt mycket bekvämare.

Om du har mammuts RAS (eller PAS, men det känns osannolikt eftersom det är nytt till denna säsong) har mammut kompatibla säckar med inbyggt ryggskydd.

cfb

Ny medlem
Äh, en skidåkare ska lukta svett.
Plus att du får en anledning till att gå runt barbröstad på after-skin.

Snowjunkie

Aktiv medlem
Hehe, jo cfb, lite svett kan man ju lukta, men här snackar vi stank.

Faktum är att jag funderar på att ta fram mitt gamla avlagda ryggskydd igen. Det är ett Knox motorcykelskydd, helt utan textilier, bara en ren platta. Det är textilerna som är boven. Syntetmaterial har ju den egenheten att det luktar illa.

Mickey

Medlem
Annars så kan du köpa en sån här ryggsäck från POC. Kanske inte fullt lika bra skydd som ett traditionellt ryggskydd, men funkar nog helt okej ändå...
Här har du en video på hur den ser ut och fungerar.

Senast ändrad:

Nojlas

Aktiv medlem
Dainese nextwave är väldigt lätt och väldigt luftigt - man kan nästa se rakt igenom det.
nextwave.gif

Samma produkt som MC-skyddet (svart). Har svårt att se att något annat ryggskydd andas snabbare (eller andas över huvud taget). Här är det hål rakt igenom - innandömet är gjort i honeycomb och på insidan finns bara ett finmaskigt meshtyg, typ.
Jag har använt detta ganska mycket och rekommenderar det.

Fanten123

Medlem
Jag vet att detta är ett problem hos många!
Jag använder ett nät poc ryggskydd som är grymt tycker jag.
Om man är väldigt varm om skalle och tassar (eventuellt för mycket lager) så blir man varm i hela kroppen! Tänk på det, men använd tunna lager så blir du inte svettig och varm.

Mvh, Fantomiuz

Mountain_Man

Aktiv medlem
Jag går på Vattendroppes linje och skippar ryggskyddet när jag kör med ryggsäck. Att tura med ryggskydd (och ryggsäck) blir helt enkelt lite "too much"! Inbillar mig att en fylld ryggsäck skyddar tillräckligt bra ...

/MM

Piglet55

Medlem
Vattendroppe sa:
Om du har mammuts RAS (eller PAS, men det känns osannolikt eftersom det är nytt till denna säsong) har mammut kompatibla säckar med inbyggt ryggskydd.
Detta var ny info för mig. Har du lust att länka till vad det är för PAS säck som har ryggskydd ?

Piglet55

Medlem
Vattendroppe sa:
Piglet55 sa:
Detta var ny info för mig. Har du lust att länka till vad det är för PAS säck som har ryggskydd ?
Hmm... Verkar som att det är mitt minne som spelar mig ett spratt.
Hehe.... Kan bli så när man börjar bli gammal ;-)

Jag gjorde en tämligen ordentlig genomlysning för 2-3månader sen när jag köpte min PAS och jag kände inte riktigt igen det hela vilket gjorde mig lite fundersam om jag missat något sånt.

Franklin

Ny medlem
jag vet inte om den hjälper med ventilationsfrågan, men scott soft actifit har bästa ergonomin av alla ryggskydd jag testat. Är fylld med någon sorts pulver som stelnar vid snabba smällar men annars är mjukt, lite som potatismjöl. Har svettat in det i tre år utan att det börjat lukta.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp