Det här med skidval...

Dk1ng

Ny medlem
Många år sedan man var här sist och då i en helt annan del av forumet då livet har levts sidledes.

Har dock uppnått den aktningsvärda åldern av 37 år där både 4-åringen och 7-åringen protesterar allt mer högljutt åt att pappa åker bräda, för att inte tala om åren av tjat från det gamla åksällskapet som alla är duktiga friåkare. Har nu kort och gott bestämt mig för att anta utmaningen att (även) börja åka skidor och se hur snabbt man kan få ordning på det.

Har åkt bräda i 30 år men bör väl nästintill betraktas som nybörjare på skidor. Ett litet undantag (eller större - med viss tursamhet) är dock att jag började åka skidor redan som 3-åring och tränade/tävlade i slalomklubb fram till yngre tonåren. Sedan dess har jag dock inte stått på ett par lagg, vilket med åren snabbt ackumulerat till över två decennium...

Tänkte nu införskaffa något att påbörja äventyret med och då priserna så här sent på säsongen är fördelaktiga är min fråga om ett par Völkl Mantra M5 i 184 cm är ett fullständigt galet val för någon i min sits? Inser givetvis att det är långt ifrån ett rimligt "nybörjarval", men kommer det verkligen spela en så avgörande roll. Vill ändå ha något ganska allround att utvecklas i om jag blir biten och inbillar mig fortfarande att jag är rörlig, lättlärd och atletisk på mina 183 cm och 80 kg. Antagligen en dålig referenspunkt, men på snowboard har jag alltid åkt väldigt kraftfullt/aggressivt och kört på det styvaste freeride brädor som går att finna (park undantaget), så finns i vart fall inga mentala planer på att smöråka allt för länge när/om plogen väl sitter.

Tack på förhand!

termons

Aktiv medlem
Helt rätt tänkt. Härliga kamrater du har då de låtit dig hänga med på skid äventyren.

Mantra M5 är ganska pistorienterad. Skulle kanske satsa på en något litet lekfullare shape om du skall åka endel offpist. Finns många fina alternativ och tiotals ”färska” trådar och artiklar om ämnet.

GoranC

Aktiv medlem
Jag tror 184cm blir onödigt lång till dig. 177cm blir bättre.
Men troligen inte det roligaste att lära sig åka skidor på.
K2 Mindbender 90Ti tror jag är ett ”enklare” val.

pd

Aktiv medlem
Du kommer att ha en härligt brant utvecklingskurva! Varför inte börja med att hyra eller köpa några begagnade renodlade pistskidor för den vecka eller två som du kommer att ägna åt att hitta tillbaks till skidorna och ta ikapp 20+ års utveckling. Lägg istället pengarna på en duktig instruktör och inpassade pjäxor. Sen har du många, många år av att köpa skidor framför dig. Spelar ingen roll hur nöjd man är. Det kommer alltid ut något nytt roligt som man vill byta till. :)

RWD

Medlem
Finns som sagt flera relativt färska trådar om skidval av freeride/allmountain skidor.
Bra tips om du inte har möjlighet att testa (vilket rekommenderas) är ju att kolla begagnat på Blocket, FB, och Freeride Köp&Sälj, men finns även bra priser på t.ex Sport-Bittl m.fl.
på Blister review kan du läsa bra recensioner/tester av de flesta skidorna.
Bara att googla "blister review (och skidmodell)"
Skida runt 100mm är väl lagom för att pass de flest förhållande.
Neråt 90mm med någon typ av titanalförstärkning om du vill ha mer pistorienterad skida.
100-110 om du föredrar att åka utanför pisten.
Populära skidor är t.ex Black Crows Atris, Blizzard Rustler, Nordica Enforcer, Line Sick Day ,Vision, Supernatural, Atomic Bent Chetler, Rossignol Soul 7HD, Extrem Opinion
Välj inte för korta skidor, runt 185cm

Edit: Nu rasar ju kronan så kanske fördelaktigare att leta i svenska butiker eller Norge eftersom norska kronan rasat ännu mer..

Senast ändrad:

GoranC

Aktiv medlem
Finns som sagt flera relativt färska trådar om skidval av freeride/allmountain skidor.
Bra tips om du inte har möjlighet att testa (vilket rekommenderas) är ju att kolla begagnat på Blocket, FB, och Freeride Köp&Sälj, men finns även bra priser på t.ex Sport-Bittl m.fl.
på Blister review kan du läsa bra recensioner/tester av de flesta skidorna.
Bara att googla "blister review (och skidmodell)"
Skida runt 100mm är väl lagom för att pass de flest förhållande.
Neråt 90mm med någon typ av titanalförstärkning om du vill ha mer pistorienterad skida.
100-110 om du föredrar att åka utanför pisten.
Populära skidor är t.ex Black Crows Atris, Blizzard Rustler, Nordica Enforcer, Line Sick Day ,Vision, Supernatural, Atomic Bent Chetler, Rossignol Soul 7HD, Extrem Opinion
Välj inte för korta skidor, runt 185cm
Jag säger, välj inte för långa skidor om du inte vill ha sävliga mindre reaktiva skidor för piståkning. Självklart helt beroende på modell. Om nu inte offpistegenskaper är det primära som dom du ramsade upp, då är nog rekommendationen korrekt.

RWD

Medlem
Jag säger, välj inte för långa skidor om du inte vill ha sävliga mindre reaktiva skidor för piståkning. Självklart helt beroende på modell. Om nu inte offpistegenskaper är det primära som dom du ramsade upp, då är nog rekommendationen korrekt.
Gäller det pistskidor och man är ute efter lite kvickare skidor så instämmer jag med att något kortare skidor funkar. Men utifrån beskrivningen så tror jag inte så mycket under 180cm, De skidor jag nämner har ju en hel del rocker som gör att man kan gå upp i längd.

TopiNieminen

Aktiv medlem
Du kommer att ha en härligt brant utvecklingskurva! Varför inte börja med att hyra eller köpa några begagnade renodlade pistskidor för den vecka eller två som du kommer att ägna åt att hitta tillbaks till skidorna och ta ikapp 20+ års utveckling. Lägg istället pengarna på en duktig instruktör och inpassade pjäxor. Sen har du många, många år av att köpa skidor framför dig. Spelar ingen roll hur nöjd man är. Det kommer alltid ut något nytt roligt som man vill byta till. :)
Jag har gått igenom detta med snabba utvecklingen efter 20 års uppehåll, och antingen chansar jag eller provar jag mig fram med skidorna numera. Andras erfarenheter/åsikter om skidor behöver inte alls stämma med dina. Pjäxorna ska du inte kompromissa på överhuvudtaget , det gjorde jag, men börjar bli nöjd nu efter många tusen kronors lättnad i plånkan. Ski hard! ⛷ ⛷ ⛷

• Gilla
Reactions: RWD

lainenR

Medlem
Jag tycker du ska köra på Mantra:n i 184 cm. Det är en välrenommerad skida med grymma pistegenskaper som inte gör bort sig utanför pisten. Du kommer kunna ha dom i många år och skulle du byta så är dom hyfsad populära på beg. marknaden.

Perfekta för svenska fjäll och man vill stå på.

GoranC

Aktiv medlem
Som nybörjare på skidor så gör du dig bara en björntjänst om du köper för styva och kraftfulla skidor. Mantra M5 må vara en bra skida, men inget för en nybörjare på skidor. Följ PD:s råd och börja med välsittande pjäxor och köp några begagnade, eller för den del nya pistorienterade inte allt för avancerade skidor, med dubbla metallager, för ett par tusen. (Som exempel fanns Völkl RTM81e för 2000kr på rea för nån vecka sedan)
Kör på dom och lär dig tekniken, det är betydligt enklare, och roligare, än att starta med ett par rejält avancerade styva skidor.

lainenR

Medlem
Som nybörjare på skidor så gör du dig bara en björntjänst om du köper för styva och kraftfulla skidor. Mantra M5 må vara en bra skida, men inget för en nybörjare på skidor. Följ PD:s råd och börja med välsittande pjäxor och köp några begagnade, eller för den del nya pistorienterade inte allt för avancerade skidor, med dubbla metallager, för ett par tusen. (Som exempel fanns Völkl RTM81e för 2000kr på rea för nån vecka sedan)
Kör på dom och lär dig tekniken, det är betydligt enklare, och roligare, än att starta med ett par rejält avancerade styva skidor.
Jag håller helt med, bedömer du dig som en nybörjare så är Mantra:n inte rätt.
Men känner du att du kan tillgodogöra tekniken från din racingkarriär och nyttja att du är atletisk och gillar fart, då gäller mitt svar ovan.

• Gilla
Reactions: RWD

RWD

Medlem
Jag håller helt med, bedömer du dig som en nybörjare så är Mantra:n inte rätt.
Men känner du att du kan tillgodogöra tekniken från din racingkarriär och nyttja att du är atletisk och gillar fart, då gäller mitt svar ovan.
Med tanke på att TS beskriver sig som rörlig lättlärd och atletisk samt åker snowboard kraftfullt/ aggressivt så tror nog jag också att ett par lite mer avancerade skidor skulle funka utan problem. Sen vilken typ ,beror ju på vilken åkning du är ute efter. Det är otroligt roligt att köra ett par sl-lagg i hård pist t.ex. men att stå på i opistad terräng med ett par bredare freerideskidor är också en otroligt härlig känsla.
Som nämnts redan så är ju pjäxorna nr ett, att fixa. Sen kan du ju första gången hyra skidor och testa lite olika för att få en känsla för vad du trivs med.
Vill du bara nöta teknik först så kan du ju satsa på ett par begagnade med relativt kort radie för att snabbare få in carvingtekniken.
Eftersom du la in tråden under Freeride kategorin så antog jag dock att det var freerideskidor du var ute efter och därav räknade jag upp ett antal populära/vanliga sådana tidigare.

Dk1ng

Ny medlem
Stort tack alla för bra synpunkter och värdefull information att reflektera över i valet.

Är helt med på att hyra skidor vore högst rimligt, dock vet jag med mig att detta skulle bli ett hinder i skidåkandet då jag sannolikt inte kommer förmå mig själv att ta en nummerlapp och ställa mig i kön på Skistar (eller annan ort). I synnerhet mot bakgrund av att jag åker vid relativt många (olika) tillfällen och inte endast en eller två dedikerade veckor per säsong. Helt utan avsikt att låta som en dryg Stockholmare så väger inte de ekonomiska aspekterna allt för tungt i detta beslut, även om jag givetvis tycker om att göra en bra affär, där reorna just nu spelar till min fördel.

Första/andra säsongen tror jag inte heller att det ger så mycket för mig att prova runt bland olika skidor för att hitta det som passar, vill helt enkelt ha bra utrustning som initialt funkar hyggligt till det mesta. Vill dock undvika att med utrustningen sätta onödigt stora käppar i hjulet för vad som förhoppningsvis ska bli en kul utmaning, samtidigt som jag kan leva med vetskapen att en skida för mer erfarna inte kommer vara den mest förlåtande i början.

Ett annat alternativ som dykt upp som skidval är ett par Völkl Revolt 95 i 181 cm, det är onekligen en enklare och mer parkorienterad skida men som enligt reviews förefaller vara tämligen allround. Denna kan jag plocka upp väldigt billigt och skulle i så fall kunna agera som en förstaskida för att komma igång och senare uppgraderas till Mantra, Enforcer, SD eller liknande om dessa kanske anses för stygga första säsongen eller det visar sig att puderlagg är det jag egentligen söker.

Pjäxor kommer jag prova ut på Alpingaraget eller liknande och har även viss erfarenhet av att baka skridskor och innerskor till snowboardboots, så med en "normalfot" så har jag ändå viss förhoppning om att hitta något som fungerar bra utan allt för mycket stök o bök.

Bohica

Aktiv medlem
1. Köp bra pjäxor, och få dom anpassade ordentligt efter dig.
2. Hyr och åk på skidtest, så du får prova vad DU gillar. Du ska väl ändå inte åka på sommaren?

3. Eller köp Nordica Enforcer 93 billigt nu så har du bra lagg som funkar utmärlkt till "allt" du behöver (kanske inte djuppuder då). Modellen ändras till Enforcer 94 till 2021, så det går säkert att hitta 93'or billigt nu. Så har du nåt bra så länge medans du kollar på anat (om du känner att du behöver annat).

Högst subjektivt förslag. Men det lbir ju så när man shoppar "i blindo" sådär. Lycka till. :cool:

Marboh

Aktiv medlem
Stort tack alla för bra synpunkter och värdefull information att reflektera över i valet.

Är helt med på att hyra skidor vore högst rimligt, dock vet jag med mig att detta skulle bli ett hinder i skidåkandet då jag sannolikt inte kommer förmå mig själv att ta en nummerlapp och ställa mig i kön på Skistar (eller annan ort). I synnerhet mot bakgrund av att jag åker vid relativt många (olika) tillfällen och inte endast en eller två dedikerade veckor per säsong. Helt utan avsikt att låta som en dryg Stockholmare så väger inte de ekonomiska aspekterna allt för tungt i detta beslut, även om jag givetvis tycker om att göra en bra affär, där reorna just nu spelar till min fördel.

Första/andra säsongen tror jag inte heller att det ger så mycket för mig att prova runt bland olika skidor för att hitta det som passar, vill helt enkelt ha bra utrustning som initialt funkar hyggligt till det mesta. Vill dock undvika att med utrustningen sätta onödigt stora käppar i hjulet för vad som förhoppningsvis ska bli en kul utmaning, samtidigt som jag kan leva med vetskapen att en skida för mer erfarna inte kommer vara den mest förlåtande i början.

Ett annat alternativ som dykt upp som skidval är ett par Völkl Revolt 95 i 181 cm, det är onekligen en enklare och mer parkorienterad skida men som enligt reviews förefaller vara tämligen allround. Denna kan jag plocka upp väldigt billigt och skulle i så fall kunna agera som en förstaskida för att komma igång och senare uppgraderas till Mantra, Enforcer, SD eller liknande om dessa kanske anses för stygga första säsongen eller det visar sig att puderlagg är det jag egentligen söker.

Pjäxor kommer jag prova ut på Alpingaraget eller liknande och har även viss erfarenhet av att baka skridskor och innerskor till snowboardboots, så med en "normalfot" så har jag ändå viss förhoppning om att hitta något som fungerar bra utan allt för mycket stök o bök.
Kan vara värt att kika in på skidleasing i Alvik.
de har 50% på pjäxor och lagg. kikade inte så noga, men tror de hade rustler 9 & 10 samt lite olika enforcer inne, en del från völkl etc.
Rean var endast i butik så du behöver masa dig dit. :)

erik_lagg

Aktiv medlem
Revolt 95 låter som en bra skida för dig. Med den kan du carva och/ eller leka. Sen kan du köpa något efter vad du gillar mest.

kokos

Ny medlem
Några ur Völkl Deacon-serien? Fattade inte om det var mest pist eller inte, om pistorienterat var min man salig efter att ha provat Völkl Deacon 76. Han köpte sen ett par Race Tiger i stället, men gillade Deacon mkt. Jag har ett par Völkl Secret 92 (ska vara Mantra för kortare personer) som jag ÄLSKAR. Har även ett par gamla Völkl Attiva Fuego (Race Tiger för tjejer) som är roliga i pisten, men var rätt jobbiga en vecka off pist med UCPA :-D

kokos

Ny medlem
Såg nu att umgänget var friåkare, så då kanske inte Deacon 76 är aktuellt. Jag tror säkert att Mantra blir kanon om takterna från ungdomen sitter i lite grann iaf...

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp