Device för att hitta varandra i skogen

Pistgubbe

Medlem
Vår familj åker liftnära off-pist då och då. Vi har inte lavinutrustning och håller oss bra till det som vi bedömer som extremt säkert. Då och då åker vi i skogen. Senast vi åkte i Hemsedal kraschade hustrun in i ett träd. Det blev då uppenbart, först för henne och sedan för oss andra, hur otroligt svårt det är att hitta varandra om man inte haft noggrann disciplin. Det fanns ingen mobiltäckning dessutom. Vi fick oss en ordentlig tankeställare både om hur vi ska bete oss och vilken utrustning vi ska ha.

Så till själva frågan: Vi vill i första hand kunna hitta varandra snabbt. Att kunna tillkalla hjälp även när man inte har täckning är också viktigt. Tittat på t.ex. Garmin In-reach. Vi har också gått lavinkurser, men inte kommit till skott med att köpa utrustning. Är lavin-transceivers användbara även för annat än ren lavinsökning? "Walkie-talkie"? Vad har ni för utrustning och hur tänker ni?

(Garmin In-reach skulle vara utmärkt för mig även när jag vindsurfar, så ett plus till där.)

lmk30

Aktiv medlem
Har faktiskt haft liknande funderingar. Speciellt om man tänker sig mindre ’tillgängliga’ områden. Man kan ju lätt tappa bort varandra och på vissa ställen blir det ju som stora hål vid träden om det är djup snö och där skulle man ju lätt kunna försvinna ned. En kompis trillade ner i något slags slukhål i en lärkskog i Champoluc, vi fattade inte var han tog vägen. Som tur var lyckades han ta sig upp själv efter typ 15min men det hade kunnat sluta lite värre om han hade fastnat ordentligt...

zingo11

Aktiv medlem
Salut,
Jaktradio (licens fri)med skogsantenn.
Finns med gps, tror dom är ganska dyra
Kombo radio+telefon kanske.
Ha det gött

dallan

Medlem
Klart ni ska ha trancievers om ni åker offpist.
Jag har alltid åkt utan. Är sjukt dumt.
Just nu är det bara pist som gäller, då litat jag på pistörerna, annars låter visselpipa rätt perfekt. Man kan blåsa om det uppstår problem.

Fatboy

Aktiv medlem
På ryggsäckar för skidåkning brukar det finnas visselpipa. Ni kan ju köpa en sån ryggsäck för ni måste ju ändå ha nåt att ha lavingrejerna i ?

Pistgubbe

Medlem
Tack för alla svar och kloka tankar!

Visselpipa det mest självklara.

I övrigt verka det ju svårt att hitta något som är bra på allt. En lavintransceiver (för närsökning) som också kan skicka sin position via satellit som In-reach (när man som MnO undrar om kompisen åkte före eller är kvar i terrängen) skulle vara drömmen....

a-zon

Medlem
Visselpipa,tranciever och Irridiumtelefon som har täckning överallt var du än befinner dig på våran planet.

zingo11

Aktiv medlem
Salut,
Spade,sond och transceiver är ett måste på fjället.
En annan lösning kan vara en Personal Locator Beacon, den kan endast användas i nödfall och drar igång en SAR operation via COSPAS-SARSAT (funkar 100%).
Har haft några lägen där Iridium inte funkat så hade nog väntat tills dom är uppdaterat,2025 tror jag det skall vara klart.

Ha det gött

pd

Aktiv medlem
zingo11 sa:
Spade,sond och transceiver är ett måste på fjället.
En annan lösning kan vara en Personal Locator Beacon, den kan endast användas i nödfall och drar igång en SAR operation via COSPAS-SARSAT (funkar 100%).
I så fall tranciever och PLB för ligger du medvetslös kommer PLB:n inte att aktiveras.

Jaja, nån dag så kommer det väl en allt-i-ett låda som kommunicerar med vad tusan den kan få kontakt med och som med lite sensorers hjälp kan skicka lite vettig information om vad som kan ha hänt. Borde finnas en ganska stor marknad för det.

AndreasM

Ny medlem
När vi kör skoter så kör vi Garmin Rhino, radio som kan skicka position med en knapptryckning samt med fridluftskartan. Tyvärr har de slutats tillverkas och är ganska dyra begagnade, 2500-3000kr ungefär.
Är mycket bra att kunna ropa på radion och säga att man sitter fast och behöver hjälp, eller att man kommer loss själv om en stund.

Ett annat alternativ är BCA BC Link men då skickar man inte position. Samma sak med vanlig jaktradio men de löser iaf problemet med utebliven mobiltäckning.

Är ju såklart bra med transciever även för att hitta någon men räckvidden är tyvärr lite begränsad mot en radio. Man kan ju lätt hamna några hundra meter ifrån varandra om man inte märker när någon försvinner

Senast ändrad:
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp